24
Fotogalerie

Monitor Audio Bronze 500 6G: univerzální dvouapůlpásmové podlahové Hi-Fi reprobedny [test]

Hledáte-li hodně zvuku do prostorů mezi 25 a 40 metry čtverečními a chcete univerzálně příjemnou zvukovou charakteristiku, nová řada Bronze rozhodně stojí za pozornost.

Plusy
Velký objem zvuku
„Snadný“ zvuk
Moderní estetika a provedení
Hutný bas, ale ne těžký nebo přehnaný
Minusy
Střední pásmo by mohlo být o něco málo výraznější
9  /10

Anglický výrobce Monitor Audio (pod jehož křídla patří třeba i producent elektroniky Roksan), je na trhu přes 40 let. Už dlouhá léta je nejpopulárnější řadou v jeho nabídce ta s označením Bronze a není těžké uhodnout proč – klasický design, férové provedení a hlavně přátelské cenovky. Z čím dál naplněnějšího segmentu dostupných hi-fi reprosoustav se snaží Monitor Audio vystoupit se zbrusu novou, tentokrát již šestou, generací právě řady Bronze.

ma_bronze_500_ug_fireplace_pair.jpg

Nová série nahrazuje pátou inkarnaci zhruba po pěti letech, evoluce řady probíhá již od roku 2000. Tak jako při přechodu mezi čtvrtou a pátou generací, i při této obměně platí, že nové Bronze se se zase o kousek přibližují vyšší modelové řadě Silver. Je to patrné i z celkového designového pojetí, které je čím dál sjednocenější napříč celým firemním katalogem.

Vzhled a konstrunkce

Králem nabídky je masivní, muskulaturní sloupový model Bronze 500. I když „masivní“ možná není úplně správné slovo, spíše bychom měli říct „robustně působící“, protože tradicionalisticky působící pravoúhlé kabinety z MDF profilů mají na výšku běžných 95,1 cm, do šířky 23,1 cm a do hloubky 32,5 cm (vše měřeno bez nožiček) – spolu s váhou 18 kg tak Bronze 500 zapadají spíše mezi střední sloupky.

ma_bronze_500_pair_walnut.jpg

Čelní deska je osazena třemi reproduktory, zapuštěnými bez viditelných šroubů a s mimořádně současným estetickým vyzněním. Z rohů vespod skříně vychází ocelové profily, na něž můžete namontovat jak dodávané hroty, tak gumové koncovky pro citlivější povrchy.

Zadní stěna je mírně zapuštěná, s viditelnými okraji. Všechny vsazené prvky jsou soustředěné na vertikální ose – dva bassreflexy systému Dual HiVe II (plastové nátrubky s prořezávanými nátrubky) a hruškovitá destička s dvěma páry poměrně běžných bi-ampingových terminálů jsou vcelku standardní, nápadné jsou dvě vykukující hlavičky šroubů. Ty zakončují vnitřkem procházející tyče, kterými se opírají zadní strany magnetů wooferů o zadní stěnu, což zlepšuje jejich chování i celková tuhost skříně.

ma_bronze_500_front_white.jpg

Nejvýraznějším prvkem je zlatavá barva kopulky tweeteru C-CAM. Kopulka má průměr 2,5 cm a je slitá z hliníku a hořčíku, potažená následně vrstvičkou keramiky. Reproduktor využívá zvukovod Uniform Waveguide, přes něj je pak „zaklopena“ průzvučná ploška s mnoha jemnými otvory, které slouží zároveň jako další prvek, usměrňující vyzařování vysokofrekvenční energie – tak jako u řad Silver a Gold.

ma_bronze_500_back_white.jpg

Právě pro novou řadu Bronze vyvinuli v Monitor Audio nové středobasové reproduktory – průměr membrána je velmi solidních 20 cm, vlnkové závěsy jsou poměrně výrazné a materiálem je opět C-CAM.

Koncept reprosoustav je 2,5 pásmový, s dělícími frekvencemi na úrovni 550 a 2 700 Hz. Výrobce udává nadstandardní citlivost 90 dB / 2,83 V / m, jmenovitou impedanci 8 ohm (ale jedním dechem přidává údaj o poklesu až na 4,1 ohmu) a zatížitelnost až 200 Wattů. Pracovní frekvenční rozsah je v toleranci -6 dB 32 – 30 000 Hz (s dovětkem „v místnosti“).

Pokračování 2 / 3

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2020-07-30-TST-Monitor-Audio-Bronze-500-6G-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá
 

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

2020-07-30-TST-Monitor-Audio-Bronze-500-6G-m2.png
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020-07-30-TST-Monitor-Audio-Bronze-500-6G-m3.png
Waterfall

V praxi se zdá, že frekvenční odezva nejvyššího modelu akcentuje basové pásmo (s tím, že nastupuje kolem 50 Hz) a nejvyšší pásmo nad 5 kHz. Střední pásmo je trochu potlačené i výrazným tlumením poslechové místnosti firmy Rodel, i po zohlednění tohoto vlivu zůstává rozsah mezi 150 a 5 000 Hz mírně energeticky slabší. Vidět je také výdech bassreflexů na cca 28 Hz. Bronze 500 mají zjevnou mírnou loudness charakteristiku.

2020-07-30-TST-Monitor-Audio-Bronze-500-6G-m4.png
Frekvenční odezva na poslechovém místě levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

Sedlo mezi prvními peaky na impedanční křivce naznačuje ladění bassreflexů na cca 35 Hz, impedance pak neklesá s výjimkou nejvyšších frekvencí pod bezpečných 5 Ohm. Je vidět, že kabinety trpí rezonancí na 15, 290 a 360 Hz. Jinak je celý průběh bez náročných pasáží, bez prudkých změn. Také elektrická fáze se vyznačuje relativně decentním průběhem, byť v basech prudce vybočuje i do negativních hodnot, jakkoliv díky přítomnosti peaků v impedanci nebude zátěž nepřiměřená.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Monitor Audio Bronze 500 (6G) jsme zkoušeli v pražském studiu Rodel Audio a to buď na sestavě s Marantz PM7000N nebo alternativně na Cambridge CXA81 a Cambridge CXC. CD transport byl občas použit i s Marantzem. Porovnávali jsme s ostatními modely nové řady Bronze, stejně jako s několika modely řady Silver či různými obdobně drahými modely od Dali či s Fischer&Fischer klein.

Možná byste sice od takhle robustního sloupku čekali ještě výraznější, hutnější a tužší bas (ostatně jak je u naladění Monitor Audio povětšinou zvykem), Bronze 500 v šesté generaci nabízí basovou linku v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) uhlazenou, kultivovanou, s až audiofilsky přirozeným poměrem. Z velikosti ozvučnice si bere hlavně objem přicházející bez stresu a bez zjevné nucenosti – není to samoúčelná basová exhibice a ani v menší místnosti není basem přeplněno. Kontrola je solidní, Bronze 500 už docela dobře artikulují i strukturu baskytary a přes velikost reprodukce to není zvuk těžký.

Přednes Bronze 500 se vyznačuje velkým objemem i proporcemi, hlas Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) byl podaný klidněji, přesto s citlivým podáním detailů a celkovou kultivovaností. Netlačí na pilu, ale ani nejde o zjemňující, uhlazující styl. Vokál se nese bez nervozity, hladký, lehký, jakkoliv třeba u modelu Bronze 200 je výraznější a znělejší.

Nejvyšších frekvencí v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) bylo požehnané množství, nikoliv sice úplně cinkajících, ale znělých a výrazných. Činel má pěkný objem, má i jadrnost a průbojnost. Energie je obecně dost, jakkoliv Bronze 500 nejsou vysloveně analytické a neprotlačí k vám ty úplně nejjemnější detaily. Čitelnost je celkově dobrá, v rámci dané cenové třídy je to velmi solidní standard.

Největší model v nové řadě Bronze se vyznačuje skutečně dobře dimenzovanou dynamičností, ani mohutné údery bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) je „nezlomí“. Přestože Bronze 500 mají velkou energii a velký objem, nabízí překvapivě málo efektů a zvuk pevný, sytý a mile sebejistý. Kdo by se bál příliš mohutného zvukového podání, tak nemusí – zátah odspodu a dynamicky dýchající zvuk tu je, ale žádné hučení, žádná těžkost – Bronze 500 hrají s chutí.

Jak už bylo řečeno, nejsou Bronze 500 mezi těmi nejanalytičtějšími reprosoustavami své cenové hladiny, na druhou stranu v živé „Fortysomething“ od zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byla reprodukce solidně soustředěná a konkrétní, nekomplikovaně čitelná, byť nezaměřená na jednotlivé nuance nebo třeba ambientní jemnůstky. Nejvíce vynikají informace z „pěkných“ částí spektra, ať už jsou to výšky nebo vyšší basy, přesto je v učesaném zvuku detailů tolik, abyste svých peněz nelitovali.

Reprosoustavy snadno a lehce zaplní celý poslechový prostor, akustické nástroje a hlas v „Dream about you“ zpěvačky Evy („STS Test demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) roztáhly v pravolevém i předozadním směru bez pocitu nějakého stísnění, s dobře načrtnutými proporcemi nástrojů i prostorem mezi nimi. Není to super soustředěná reprodukce, nemá ale ani patrné těžiště ve středu mezi reprosoustavami, rozlévá se ve třech osách s přesvědčivou „hifističností“.

Bronze 500 mají takovou tu pohodovost velkoobjemových reprosoustav, ten bublavý a nekomplikovaný základ, známý z Monitor Audio, ale ve zkrocenějším, adekvátnějším stylu, než je u vyšších řad zvykem. Je to vlastně dobrý balanc a solidní disciplína, díky čemuž působí pěkně a snadno čitelně i energický výbuchy v „Breaking Silence“ od Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4). Hudba je svěží, plná, sytá a zůstává příjemná za jakýchkoliv podmínek – potichu i nahlas, byť nejlépe jí to sluší na běžných poslechových úrovních. Ladění velkých Monitor Audio je pak hlavně neúnavné a univerzální.

Verdikt

Velké a přesto finančně nijak nedostupné Monitor Audio Bronze 500 mají v šesté generaci pěknou kombinaci bohatosti, firemního příjemného zvukového ladění a energické dynamičnosti, kterou od takhle robustních sloupků čekáte. Trochu, pravda, zdůrazňují „na efekt“ oba konce frekvenčního spektra, i tak ale patří k těm vyrovnanějším modelům z katalogu značky.

Celkově to nejsou tak vyrovnané reprosoustavy, jako Bronze 200, na druhou stranu mají tu nonšalanci velkého zvuku, tu lehkost, sytost a tučnost, tu bezprostřední energičnost, které je radost poslouchat bez ohledu na žánr nebo hlasitost – a přestože jsou velké, nezdá se, že by byly náročné na elektroniku.

Hledáte-li hodně zvuku do prostorů mezi 25 a 40 metry čtverečními a chcete univerzálně příjemnou zvukovou charakteristiku, nová řada Bronze rozhodně stojí za pozornost.

Monitor Audio Bronze 500

Cena 29 990 Kč

Technické parametry

  • Dvouapůlpásmová konstrukce
  •  
  • Frekvenční rozsah (-6 dB) 41 Hz - 25 kHz,
    v typické místnosti 32 Hz - 30 kHz
  • Účinnost (2,83 V / 1 m) 90 dB
  • Nominální impedance 8 Ω
  • Minimální impedance 4,1 Ω
  • Maximální výkon (RMS) 200 W
  • Doporučený výkon zesilovače 60 - 120 W
  • Ladění bassreflexu HiVe II port
  • Mezní frekvence 550 Hz, 2,7 kHz
  • 2 x C-CAM 200 mm středobasové reproduktory 1 x 25 mm C-CAM Gold Dome výškový reproduktor s UD Waveguide
  • Rozměry  (s nožkami nebo hroty, Š x V x H) 978 x 294 x 364 mm
  • Hmotnost (ks) 18 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud