Vykolejená: recenze filmu

Vykolejená: recenze filmu

Cesta od promiskuitní vztahové nevázanosti k romantické monogamii v podání stand-up komičky Amy Schumer a režiséra nekorektních komedií Judda Apatowa.

Americkou komediální produkci posledních deseti, patnácti let výrazně ovlivňovaly dvě tvůrčí stáje, které působily jednak vedle sebe, ale i se skrze její členy vzájemně prostupovaly. Jednu tvoří tzv. Frat Pack, což jsou herci jako Ben Stiller, Jack Black, Will Ferrell, Vince Vaughn, Owen Wilson, Luke Wilson nebo Steve Carell. Druhou pak produkční okruh okolo sedmačtyřicetiletého amerického scenáristy, režiséra a producenta Judda Apatowa.

Romantika pod nekorektním nátěrem

Ten byl po natočení jeho prvních dvou autorských režijních počinů 40 let panic a Zbouchnutá a produkování titulů jako Superbad a Kopačky pasován tiskem na krále americké komediální produkce. Té produkce, v níž se mísí hořký a ironický humor vztahových komedií Woody Allena s politicky nekorektními a obhroublými vtípky a popkulturními odkazy a narážkami.

Jakoby se v Apatowově tvorbě potkala allenovská tradice intelektuálního židovského humoru s jeho vlastní zkušeností stand-upového komika, upovídanými Clerks Kevina Smithe a „prcičkovým“ hormonálním humorem pro teenagery. V posledních pěti letech už ale Apatow stojaté hollywoodské vody svými hrubozrnnými počiny tolik nečeří a můžeme u něj sledovat příklon spíš ke komediím hořkým a romantičtějším.

Znát to bylo na jeho posledních dvou režijních počinech Komici a Čtyřicítka na krku. Vykolejená jako jeho pátý celovečerní film se pohybuje někde mezi oběma polohami, tedy tou přisprostlou a romantickou. Romantické v základu ostatně byly všechny jeho filmy, jen se režisér a autor v jedné osobě vždy snažil tradiční schéma romantických komedií něčím oživit.

Ve 40 let panic například tím, že pubertální bázeň, spjatou s prvním sexuálním stykem, přisoudil nesmělému muži ve středních letech. Ve Zbouchnuté zas ambiciózní televizní reportérce postavil do cesty jejího kariérního růstu líného povaleče, který s kámoši nejradši hulí trávu. Spolu s ním po společně strávené noci musí řešit otázku nechtěného početí a postavení se k otázce rodičovství.

Na tyto výchozí situace pak nabaluje množství obhroublých gagů a vtipů, ale uvnitř zůstávají jeho filmy velmi empatické a citlivé. Mají možná problém s přestřelenou délkou a dramaturgickou rozvolněností, ale nikoliv s tím, že by nerezonovaly s naší vlastní zkušeností ohledně různých vztahových peripetií.

Scenáristický debut

Ve své novince se poprvé nespolehl na vlastní text, ale vzal za vděk scénářem Amy Schumer (1981). Ta není možná domácím divákům až tak známá, ale v Americe jde o velmi populární stand-up komičku a herečku, která si vydobyla pozornost hlavně díky skečové komediální show Inside Amy Schumer, která se vysílá od dubna roku 2013.

Trainwreck-Movie-Trailer-e1423765141752-635x328.png

Její součástí jsou rozhovory o sexualitě či genderových rolích a její protagonistka se v ní prezentuje jako stoupenkyně liberálního světonázoru, která ráda provokuje konzervativní diváky otázkami na téma rasismus, xenofobie, homofobie nebo maloměšťácké pokrytectví. To ostatně činí i ve Vykolejené, když hlavní hrdinku konfrontuje jednak s jejími vlastními předsudky, ale i s okolím, které se pohoršuje nad jejím hédonistickým chováním.

S Apatowem ji spojují židovské kořeny a vystupování „na stojáka“, s nímž začala v roce 2004. V roce 2012 si zahrála ve třech nezávislých komediích Sleepwalk with Me, Hledám přítele pro konec světa a Cena peněz a letos v dubnu moderovala předávání cen MTV Movie Awards.

Cyničtější Bridget Jones

Vykolejená je nejen jejím celovečerním scenáristickým debutem, ale i filmem, v němž si poprvé zahrála hlavní roli a podílela se na jeho produkci. Tato její silná trojjediná pozice jistě právem vzbuzuje otázku, kdo čí poetice se přizpůsobil a zda je ladění snímku víc apatowovské nebo schumerovské?

Odpověď je poměrně jednoduchá. Amy, jak se hlavní hrdinka jmenuje, je ženskou obdobou Apatowových mužských hrdinů, zkříženou s Bridget Jones a vzdáleně i s nezávislými aktérkami Allenových filmů. Sama Amy Schumer říká, že jde o její ostřejší hyperbolizovanou verzi.

trainwreck-mv-2.jpg

S Bridget Jones a její filmovou představitelkou Renée Zellweger má společné kulaté tvářičky, nějaké to kilo navíc a břitké cynické průpovídky. Liší se v tom, že zatímco její předchůdkyně po tradičním vztahu prahla, Amy ho odmítá. Deklaruje tím svou nezávislost, ale cítíme z toho jen zastydlou pózu, které se musí logicky někdy zbavit. Způsob, jakým tak učiní (převlečení se v závěru za roztleskávačku) ale zas vzbuzuje otázku, zda se ve jménu naplnění tradičního ideálu romantického vztahu až příliš nevzdala své osobitosti.

Ženská verze Apatowových hrdinů

Ona osobitost je dána tím, jak zpočátku vystupuje. Amy pod vlivem otce Gordona (Colin Quinn), který opustil rodinu, kategoricky odmítá koncept monogamie, který on považoval za nerealistický. Tím se liší od své sestry Kim (Brie Larson), která naopak žije spořádaným rodinným životem. Z pohledu Amy ale nudným, s ňoumovitým manželem a jeho přechytralým synkem, kterými částečně opovrhuje.

Amy se nechce vázat, ráda vymetá večírky a sexuální partnery střídá jak na běžícím páse. Uplatňuje u nich pravidlo, že s každým z nich spí jen jednou a pak už ho nevidí. Pracuje jako redaktorka ve vysoko nákladovém mužském magazínu typu Maximu, kde se probírají „důležitá“ témata jako vliv česneku na chuť spermatu apod.

trainwreck-mv-4.jpg

Jednoho dne dostane úkol přinést článek o špičkovém sportovním lékaři a terapeutovi Aaronovi (Bill Hader), s nímž má pro časopis udělat rozhovor. Neskončí to ale jen u něj a Amy je náhle postavena před rozhodnutí, zda nezměnit svůj dosavadní pohled na dlouhodobý milostný vztah mezi mužem a ženou a nepokusit se konečně dospět.

Podaří se ale opravdu pohlednému, milému, schopnému a zodpovědnému nositeli ceny Lékařů bez hranic změnit její přijímání sebe sama natolik, že by se s ním byla schopná navázat normální a trvalý vztah?

Vzhledem k výchově, již do ní vložil její otec, si zpočátku pozvání na rande vykládá jako znamení něčeho nenormálního. Ale i ona postupně zjišťuje, že sex bez lásky má své limity a že příležitostní a vždy ochotní milenci na jednu noc nenahradí skutečné citové pouto.

Zkrocení promiskuitní mladé ženy

Probíhá tak klasické zkrocení nikoliv snad zlé, ale promiskuitní mladé ženy, konfrontované jednak s vdavekchtivým okolím, ale i vlastními biologickými hodinami. Odvíjí se v tradičním romantickém schématu, kdy se dvojice seznámí, sblíží, poškorpí, rozejde, aby se nakonec smířila a zjistila, že se bez sebe nemůže být.

Amy se při tomto procesu musí konečně rozhodnout, zda se bude i nadále držet filozofie svého cynického, negativistického a neskrývaně rasistického otce, dožívající s roztroušenou sklerózou v ústavu, nebo si vezme něco ze své mladší sestry, jež nastavuje její emocionální nevyrovnanosti zrcadlo.

Rodinné zázemí je pro postižení Amyina charakteru i toho, jak se nakonec rozhodne, nesmírně důležité. Umírající otec a vyrovnání se s jeho odkazem zábavu pro otrlé, plnou situačních i slovních gagů a vtipů na téma sex, stahuje k větší sentimentalitě a provětrávání zasutých třináctých komnat.

trainwreck-mv-3.jpg

Ve druhé polovině dvouhodinového vyprávění tempo značně zvolní a nabere místy až rysů psychologického melodramatu, což berte pochopitelně v uvozovkách. Trochu se to bije s první, sitkomově laděnou polovinou, aby pak v závěru došlo k potvrzení konzervativního statusu, že monogamie není nerealistická, ale přirozená, když se dva lidé naučí sebe vzájemně respektovat. Protože jen ona vás zbaví trápení, spjatých se singles způsobem života.

Sebeironická camea

Humor, který toto jasné poselství doprovází, je založený z největší části na sexuálních narážkách, které doprovází poměrně cudná ilustrace hrdinčina vlastního intimního života. Výborný je i příklad s dětskou panenkou na hraní, který otec uvede dvěma malým holčičkám, proč opouští jejich maminku.

Všechny milovníky Harryho Pottera i nezávislých filmů pak potěší černobílý film ve filmu, kde si Daniel Radcliffe, spolu s Marisou Tomei, zahrál existenciálního venčitele psů ve snímku z festivalu v Sundance, na nějž Amy bere své milence místo sexuální předehry.

Jedním z nich je i Steven v podání wrestlerské legendy Johna Ceny, který při postelových hrátkách homoeroticky dává na obdiv svou muskulaturu a prokazuje velkou dávku sebeironie a skvělého komediálního timingu. Podobným vládne i basketbalová hvězda  LeBron James, který si zde zahrál sám sebe.

Tyto excentrická sebeironická camea, dohnané až na hranici karikatury, vnáší do vyprávění potřebné oživení, stejně jako kreace k nepoznání namaskované Tildy Swinton v úloze přísné, sociopatické šéfredaktorky pánského magazínu. Právě ona se stává tím největším ztělesněním nekorektního jednání vůči svým podřízeným i čtenářům, jimž místo článku o spořádaném doktorovi radši nabídne téma, která z celebrit má nejhnusnější dítě.

Vykolejená potěší nejen těmito cameo rolemi, ale i neokoukaností hlavních představitelů. Oba mají zázemí v stand-up výstupech, jejichž poetika se tu mísí s klasickým schématem romantických komedií. Režisér Judd Apatow se opřel o scénář hlavní představitelky Amy Schumer a vytvořil jakousi ženskou variaci svých nekorektních podívaných, která ústí do konzervativního poselství, že monogamie dává nejen našemu intimnímu životu přirozený řád.

Vykolejená

  • Žánr: romantická komedie
  • Původní název: Trainwreck
  • www.trainwreckmovie.com
  • USA 2015
  • Scénář: Amy Schumer
  • Režie: Judd Apatow
  • Hrají: Amy Schumer, Bill Hader, Colin Quinn, Tilda Swinton, Marisa Tomei, Ezra Miller, John Cena, Barkhad Abdi, Katy Mixon, Brie Larson, Daniel Radcliffe,
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 06. 08. 2015

Hodnocení filmu: 7/10                           

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud