Japonská firma Sony 1. července 1979, tedy před čtyřiceti lety, představila světu kazetový přehrávač walkman. Prohlédněte si v galerii tehdejší reklamy. Tato se objevila v amerických časopisech.

Japonská firma Sony 1. července 1979, tedy před čtyřiceti lety, představila světu kazetový přehrávač walkman. Prohlédněte si v galerii tehdejší reklamy. Tato se objevila v amerických časopisech.

A tady je originální japonská. Sony pro walkmany používala slogan Walking Stereo with Hotline.

A tady je originální japonská. Sony pro walkmany používala slogan Walking Stereo with Hotline.

Mimochodem pán v kimonu se objevoval i na dalších reklamách, televizních i tištěných. Nevíte, kdo to byl? A ta slečna?

Mimochodem pán v kimonu se objevoval i na dalších reklamách, televizních i tištěných. Nevíte, kdo to byl? A ta slečna?

Sony si název Walkman původně schovávala jen pro Japonsko. V USA se přehrávač měl jmenovat Soundabout, ve Velké Británii Stowaway, v Austrálii a ve Švédsku Freestyle. Už za pár měsíců se ale Walkman prosadil na celém světě.

Sony si název Walkman původně schovávala jen pro Japonsko. V USA se přehrávač měl jmenovat Soundabout, ve Velké Británii Stowaway, v Austrálii a ve Švédsku Freestyle. Už za pár měsíců se ale Walkman prosadil na celém světě.

„Představujeme nejmenší kazetový přehrávač na světě.“ V této americké reklamě ještě není ani slovo o Walkmanu, Sony to napřed zkouší se Soundabout.

„Představujeme nejmenší kazetový přehrávač na světě.“ V této americké reklamě ještě není ani slovo o Walkmanu, Sony to napřed zkouší se Soundabout.

Toto je zase pravděpodobně reklama z Velké Británie: walkman se tady jmenuje Stowaway.

Toto je zase pravděpodobně reklama z Velké Británie: walkman se tady jmenuje Stowaway.

Už první walkman Sony TPS-L2 obsahoval dva konektory pro jacky, aby bylo možné poslouchat se dvěma sluchátky najednou. Výrobce to na inzerátech prezentoval jako jednu z výhod. Bylo to vidět vlastně i na předchozím obrázku.

Už první walkman Sony TPS-L2 obsahoval dva konektory pro jacky, aby bylo možné poslouchat se dvěma sluchátky najednou. Výrobce to na inzerátech prezentoval jako jednu z výhod. Bylo to vidět vlastně i na předchozím obrázku.

Tady jsou už novější modely walkmanů s vestavěným rádiem. Vzpomínáte si na dokoupitelné bedničky, se kterými mohly walkmany hrát nahlas, bez sluchátek?

Tady jsou už novější modely walkmanů s vestavěným rádiem. Vzpomínáte si na dokoupitelné bedničky, se kterými mohly walkmany hrát nahlas, bez sluchátek?

Osmdesátkové retro…

Osmdesátkové retro…

Španělská reklama na novější model walkmanu, který byl téměř tak malý jako samotná kazeta.

Španělská reklama na novější model walkmanu, který byl téměř tak malý jako samotná kazeta.

Walkman odolný proti vodě.

Walkman odolný proti vodě.

Walkman Pro s možností nahrávání a výstupem Line Out, přes který se dal propojit s domácí sestavou.

Walkman Pro s možností nahrávání a výstupem Line Out, přes který se dal propojit s domácí sestavou.

Kazetový přehrávač s možností nahrávání a s vestavěným rádiem. Umí všechno, co vaše domácí stereo (s výjimkou přehrávání gramofonových desek).

Kazetový přehrávač s možností nahrávání a s vestavěným rádiem. Umí všechno, co vaše domácí stereo (s výjimkou přehrávání gramofonových desek).

V Japonsku později změnili „chodící“ slogan na Walking Stereo with Headphones. 

V Japonsku později změnili „chodící“ slogan na Walking Stereo with Headphones. 

Walkman měl hned od začátku úspěch a Sony začala chrlit další modely. Tento menší se začal prodávat už 1. listopadu 1979.

Walkman měl hned od začátku úspěch a Sony začala chrlit další modely. Tento menší se začal prodávat už 1. listopadu 1979.

Super Walkman z roku 1983.

Super Walkman z roku 1983.

Který z pěti modelů na trhu vybrat? Nejlehčí? S rádiem, s nahráváním? Nebo rovnou Walkman Pro s garantovanou odchylkou rychlosti posuvu 0,04 %?

Který z pěti modelů na trhu vybrat? Nejlehčí? S rádiem, s nahráváním? Nebo rovnou Walkman Pro s garantovanou odchylkou rychlosti posuvu 0,04 %?

Sony WM22 byl první walkman, který se ve Velké Británii prodával za cenu pod 30 liber.

Sony WM22 byl první walkman, který se ve Velké Británii prodával za cenu pod 30 liber.

Tohle raději bez komentáře.

Tohle raději bez komentáře.

Walkman 2 byl svého času (1981) opět nejmenší přehrávač na světě, jen o málo přesahoval rozměry samotné kazety. Ta se dovnitř vkládala obráceně, než bylo dřív zvykem.

Walkman 2 byl svého času (1981) opět nejmenší přehrávač na světě, jen o málo přesahoval rozměry samotné kazety. Ta se dovnitř vkládala obráceně, než bylo dřív zvykem.

O Super Walkmanu WM-20 se v roce 1983 mluvilo jako o největší inovaci od vzniku prvního walkmanu. Nový motor BSL měřil na tloušťku jen 4,5 mm a vážil 180 g.

O Super Walkmanu WM-20 se v roce 1983 mluvilo jako o největší inovaci od vzniku prvního walkmanu. Nový motor BSL měřil na tloušťku jen 4,5 mm a vážil 180 g.

Na začátku 80. let Sony představila také vertikální walkman M-80. Používal mikrokazety.

Na začátku 80. let Sony představila také vertikální walkman M-80. Používal mikrokazety.

Propagovat bylo samozřejmě nutné i sluchátka. Při používání trpěla nejvíc a tu a tam se musela vyměnit. Tady je nová vyšší řada MDR – sluchátka tak lehká, že ani nebudete vědět, že je máte na uších.

Propagovat bylo samozřejmě nutné i sluchátka. Při používání trpěla nejvíc a tu a tam se musela vyměnit. Tady je nová vyšší řada MDR – sluchátka tak lehká, že ani nebudete vědět, že je máte na uších.

Nebo levnější barevné modely.

Nebo levnější barevné modely.

Brzy se přidala i konkurence. Tady je zrovna zajímavé zařízení od Sony s radiopřijímačem ve formátu kazety. Stačilo ho vložit dovnitř a poslouchat rádio.

Brzy se přidala i konkurence. Tady je zrovna zajímavé zařízení od Sony s radiopřijímačem ve formátu kazety. Stačilo ho vložit dovnitř a poslouchat rádio.

Vyrojila se samozřejmě i řada no-name přehrávačů.

Vyrojila se samozřejmě i řada no-name přehrávačů.

K přehrávači National dostanete jako dárek tričko.

K přehrávači National dostanete jako dárek tričko.

Tady je reklama na „walkman“ od General Electric.

Tady je reklama na „walkman“ od General Electric.

Stránka s walkmany ze zásilkového katalogu.

Stránka s walkmany ze zásilkového katalogu.

Ani děti nezůstaly ušetřeny. Japonský výrobce pro ně připravil řadu produktů My first Sony

Ani děti nezůstaly ušetřeny. Japonský výrobce pro ně připravil řadu produktů My first Sony

Jako reklama na seriál  Stranger Things …

Jako reklama na seriál Stranger Things

Časopisy byly plné i reklam na samotné kazety. Tady se Sony chlubí novými „devadesátkami“ s průhledným obalem.

Časopisy byly plné i reklam na samotné kazety. Tady se Sony chlubí novými „devadesátkami“ s průhledným obalem.

Japonská reklama na kazety Sony.

Japonská reklama na kazety Sony.

„Kazeta Sony je již Sony.“ Překládáme to z francouzštiny správně?

„Kazeta Sony je již Sony.“ Překládáme to z francouzštiny správně?

BASF je zkratka z Badische Anilin- & Soda-Fabrik, tyto kazety se hodně prodávaly i u nás, třeba na burzách.

BASF je zkratka z Badische Anilin- & Soda-Fabrik, tyto kazety se hodně prodávaly i u nás, třeba na burzách.

Na trhu se později objevily i kazety s pásky s vylepšeným složením. Toto byl typ II s páskem z oxidu chromičitého. Přehrávač tyto nové typy musel podporovat, vyžadovaly jiné snímací charakteristiky při přehrávání.

Na trhu se později objevily i kazety s pásky s vylepšeným složením. Toto byl typ II s páskem z oxidu chromičitého. Přehrávač tyto nové typy musel podporovat, vyžadovaly jiné snímací charakteristiky při přehrávání.

Španělská reklama na kazety Fuji.

Španělská reklama na kazety Fuji.

Výrobci se v reklamách i na přebalech kazet časo chlubili křivkami, kterým nikdo nerozuměl.

Výrobci se v reklamách i na přebalech kazet časo chlubili křivkami, kterým nikdo nerozuměl.

TDK byla další známá japonská značka.

TDK byla další známá japonská značka.

Nejjasnější zvuk, jaký si můžete představit…

Nejjasnější zvuk, jaký si můžete představit…

Nabídka magnetických pásků firmy Maxell pro zvuk i video.

Nabídka magnetických pásků firmy Maxell pro zvuk i video.

Magnetofonová kazeta byla oproti kotoučovým páskům velký krok zpět. Původně se s ní ale vůbec nepočítalo pro kvalitní přehrávání hudby. Měla sloužit pro mluvené slovo a nahrávky, kde kvalita nebyla důležitá.

Magnetofonová kazeta byla oproti kotoučovým páskům velký krok zpět. Původně se s ní ale vůbec nepočítalo pro kvalitní přehrávání hudby. Měla sloužit pro mluvené slovo a nahrávky, kde kvalita nebyla důležitá.

Tento model kazetového přehrávače Sony se prodával ještě před prvním walkmanem.

Tento model kazetového přehrávače Sony se prodával ještě před prvním walkmanem.

Profesionální kazetový magnetofon Sony TC-D5 vznikl v roce 1978 a v různých modifikacích se vyráběl déle než dvacet let.

Profesionální kazetový magnetofon Sony TC-D5 vznikl v roce 1978 a v různých modifikacích se vyráběl déle než dvacet let.

I tohle se v osmdesátkách dalo nosit na hlavě: bezdrátová sluchátka MDR-FM7.

I tohle se v osmdesátkách dalo nosit na hlavě: bezdrátová sluchátka MDR-FM7.

A úplně poslední fotka této galerie: Předchůdce walkmana – přenosný magnetofon s kotoučovými pásky.

A úplně poslední fotka této galerie: Předchůdce walkmana – přenosný magnetofon s kotoučovými pásky.

A tady je originální japonská. Sony pro walkmany používala slogan Walking Stereo with Hotline.
Mimochodem pán v kimonu se objevoval i na dalších reklamách, televizních i tištěných. Nevíte, kdo to byl? A ta slečna?
Sony si název Walkman původně schovávala jen pro Japonsko. V USA se přehrávač měl jmenovat Soundabout, ve Velké Británii Stowaway, v Austrálii a ve Švédsku Freestyle. Už za pár měsíců se ale Walkman prosadil na celém světě.
„Představujeme nejmenší kazetový přehrávač na světě.“ V této americké reklamě ještě není ani slovo o Walkmanu, Sony to napřed zkouší se Soundabout.
46
Fotogalerie

Našli jsme reklamy na první walkmany, kazety a kuriozity. Totální osmdesátkové retro…

Japonská firma Sony 1. července 1979, tedy před čtyřiceti lety, představila světu kazetový přehrávač walkman. Prohlédněte si v galerii, jak vypadaly tehdejší reklamy.

Našli jsme reklamy propagující první walkman i pozdější modely. Uvidíte, jak reagovala konkurence, jak vypadaly reklamy na sluchátka a kazety, i různé kuriozity.

Tady je potom i jedna televizní reklama:

Určitě si přečtěte

Články odjinud