18
Fotogalerie

Monitor Audio Silver 300: výborné podlahové Hi-Fi reprosoustavy [test]

Sloupky Monitor Audio Silver 300 jsou velmi povedenými reprosoustavami, které vás nechají ochutnat opravdový High-End. Umí naplnit prakticky jakoukoliv místnost a to pěkně odspodu.

Britská, od svého založení v roce 1972 soukromě vlastněná (což dnes rozhodně není běžné), společnost Monitor Audio má velký záběr a ve svém sídle v srdci hrabství Essex vládne opravdu širokému katalogu reprosoustav od těch velmi levných, až po poměrně drahý high-end. Zlatou střední cestou, dalo by se říct, je pak série Silver.

Vzhled a konstrukce

Model Monitor Audio Silver 300 je prostřední ze tří v sérii dostupných podlahových modelů, jde o spíše již větší sloupek moderního designového střihu. Ozvučnice z MDF profilů se solidním vnitřním vyztužením je možné posadit přímo na zem nebo na z rohů vykukující nožičky, přidávající necelé čtyři centimetry k výšce rovných 100 cm a zhruba 3,5 cm na každou stranu k šířce 18,5 cm. Hloubka 32,9 cm díky nožkám naroste o opět o zhruba čtyři centimetry. Váha kabinetů je pak solidních 20 kg.

Všech šest volitelných povrchových úprav cílí spíše na modernější a už i luxusnější vzhled, zejména bílé provedení pak působí moderně. Kabinety mají pěkně zakulacené hrany a zepředu není vidět jediný šroub či jiný potenciálně rušivý prvek.

silver300_ls_walnut_window-1.jpg

Horní třetinu přední strany zabírá kovová "kapka", sloužící zároveň jako zajímavě esteticky perforovaná mřížka nad tweeterem a jako obruba středotónového reproduktoru. S mírným odsazením pak přední stěnu okupují dvě široké stříbřité membrány středobasových měničů.

Zadní stěna má zhruba vprostřed plastikový výdech bassreflexu typu HiVe II, zářezy na jeho ukončení zklidňují turbulence proudícího vzduchu. Bassreflex pak má ještě dvojče, umístěné dole nad kapkovitou plochou s dvojicí slušných reproterminálů.

Za již zmíněnou elegantní mřížkou se skrývá zlatá kopulka o průměru 2,5 cm, zhotovená je z materiálu C-CAM (slijte hliník s hořčíkem, potáhněte vrstvičkou keramiky pro větší pevnost a jste tam), zlatou barvu získává díky anodizaci skutečným zlatem, která má za úkol pomoci dosáhnout optimální tvrdost i tlumení. Poprvé s tímto krokem firma přišla již v roce 1986 a prý i díky pozlacení má tweeter rezonanční kmitočet až na úrovni 35 kHz.

Všechny tři ostatní měniče mají obdobný koncept - tedy jsou to kónické membrány s mnoha prohlubněmi (takže by je šlo připodobnit k povrchu golfového míčku), připevněné obráceným gumovým závěsem.

Výlučně středotónová membrána poblíž tweeteru má průměr 10 cm, ty níže uložené, středobasové, mají v průměru 15 cm. I tady je, tak jako vlastně ve všech firemních modelech, použit materiál C-CAM, tentokráte v provedení RST. To jsou právě ty různorodé prohlubně, které - podle slov firmy prý podle vzoru zpevňování papíru překládáním v japonském umění origami - dodávají membráně na rigidnosti.

Každý z měničů je pak k přední desce přitlačován dlouhou tyčí, jejíž zakončení lze spatřit na zadní straně v podobě klasického šroubu. Tento prvek slouží jednak k potlačení rezonancí měničů samotných, jednak to celé pak funguje taktéž jako další výztuha kabinetu.

Výrobce udává u modelu Silver 300 působivý frekvenční rozsah 32 - 35 000 Hz (-6 dB) a vysokou citlivost 90 dB / W / m. U jmenovité impedance 8 ohm pak přiznává propad na 3,5 ohm u frekvence 146 Hz. Dělící frekvence třípásmového systému jsou posazeny na úrovni 570 a 3 500 Hz.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, spíše menším zatlumením a celkově se spíše živější akustikou bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2018-07-26-TST-Monitor-Audio-Silver-300-m1.png

Pokud pomineme zřetelné a pro Monitor Audio charakteristické zdůraznění basového pásma kolem 100 Hz, je průběh frekvenční odezvy od 200 do 20 000 Hz vysloveně excelentní. Tak čistou a lineární odpověď by mohl leckdo závidět a není tady jediný důvod cokoliv kritizovat. I reálný nástup někde mezi 40 a 50 Hz představuje solidní hodnotu s ohledem na cenu, byť slíbených 32 Hz v dané toleranci dostanete možná tak poblíž zdi. Celkově, pokud přijmete "Monitor Audio styl", jsou Silver 300 mimořádně příkladné svým chováním.

2018-07-26-TST-Monitor-Audio-Silver-300-m2.png

I průběh impedanční křivky (červená) napovídá o tom, že Silver 300 budou velmi poklidnými partnery, ani propad ke 4 ohm v oblasti mezi 100 a 200 Hz není důvodem k obavám, protože u takovýchto reprosoustav se již očekává elektronika, která s tím nebude mít sebemenší problémy. Bassreflex je laděný na 45 Hz a celková vyrovnanost a nekomplikovanost průběhu vám dává volnou ruku ve výběru zesilovače. Stejně tak elektrická fáze (černá) nevybočuje z takříkajíc dobrých mravů.

Jak to hraje

Monitor Audio Silver 300 jsme poslouchali v pražském studiu Cinema Shop, kde je rozehrával set CD přehrávače a integrovaného zesilovač Roksan K3 - propojeno bylo kabely InAkustik Premium a zakázkovými reprokabely z dílny studio AudioEgo. Srovnávali jsme s Monitor Audio Monitor 200 a Bowers&Wilkins 702 S2.

Jak kontrabas, tak cello v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) měli velmi snaživě načrtnutý objem i tělo, hlubokých tónů se Silver 300 rozhodně nebojí a hlavně umí nástrojům dát velmi solidní pocit hmotnosti, hutnosti a pevnosti. Každé vrznutí smyčců po strunách rozechvívá vzduch s gustem a energií, basy jsou nicméně v poměru ke zbytku pásma rozhodně výraznější a zvuk tak umí zabrat pěkně odspodu. Aby se ale celkově měkčí prezentace nerozduněla, je třeba sáhnout po spořádaném a autoritativním zesilovači.

Hlas Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byla vlastně velice pěkný, krásně barevný, bohatý a soustředěně energický, takže v každé špičce působil pěkně jistě a razantně, v tišších pasážích zase lehounce, s maličkým medovým přízvukem. Detailnost je pak na danou třídu výtečná, je to netechnicky hebké, lehké a jemné, snadno srozumitelné, přímo živoucí. Co je ale nejkrásnější, to je schopnost v barevném, možná lehce "načančaném" přednesu předat tu působivou křehkost a emotivnost skladby.

Nejvyšší pásmo, spoustu všemožně velkých kovových perkusí ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) kupříkladu, zvládly Silver 300 v mírně znělejším duchu, kov byl jasný, tóny energické a dlouhé, přitom ale nemáte pocit, že by se nějak vnucovaly. Všechno působí velmi čistě, dobře integrované a hlavně vyvážené. Kov je, jakkoliv je to trošku vágní popis, prostě jiskrný a svěží.

I při reprodukci náročného Stravinského "Ptáka Ohniváka" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS DIgital | STS-6111139) se chovaly Silver 300 velmi příkladně. S energickým zesilovačem je jejich zvuk parádně razantní, až se chce říct rozjásaný - ta energie, kterou rychle a jasně pošlou do prostoru, je velmi působivá. Není to ale rozmáchlý styl prezentace jako mají třeba větší Silver 500, třístovky se drží vlastně celkem "v mezích". Autorita a tlak přichází ve správné chvíli, dynamická špička je v dané kategorii doslova bombastická svou samozřejmostí a jistotou, byť stále cítíte ono trošku měkčí a hebčí pojetí hudebnosti dle způsobu Monitor Audio.

S tím souvisí i to, že při poslechu nemáte pocit, že by Silver 300 byly kdovíjak analytické, na druhou stranu byl vokál Ellen van Zomeren v "Pie Jesu" ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) velmi dobře srozumitelný, pocitově velmi dobře soustředěný, konkrétní a jasný. Ale i varhanní tóny v pozadí jsou dobře konturované a už sebevědomě vedené (přičemž se ale stále nederou násilně kupředu), stejně jako třeba ty různé drobné ruchy reálného kostela s reálnými lidmi v publiku, které budí pocit skutečného živého zážitku - je to prostě už dobře propracovaný celek se spoustou přirozeně seskládaných informací.

Monitor Audio Silver 300 pak umí přenést do místnosti přirozeně, tedy nepřehnaně ani nedostatečně, velkou hudební scénu - třeba kytara i vokál v "Dream about you" od dua Eva / Stevie B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) působí svými proporcemi přirozeně, řekněme právě tak akorát. Vokál byl pevně usazený na své místě, zprava i zleva obklopený zvukem kytary, je to velmi přehledná, nenásilná a přitom přesná prezentace s velkou porcí vzduchu, který to vše pocitově spojuje. Scéna je už oproštěná od pocitu, že jí vytváří ozvučnice, prostě se odehrává v předozadním i pravolevém směru s příjemnou volností a vzdušností.

I nenápadně proměnlivou syntetickou "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) zvládly Silver 300 s grácií a přehledem. Zvuk je krásně bohatý, tvrdé basové pulsy mají šťávu a drajv, lehoulince medový přídech pak jejich tvrdost maličko zklidňuje a nechá vás poslouchat na (rozumně) libovolnou hlasitost prakticky neomezeně dlouho bez pocitu únavy, protože vás nezatahá za uši, nic vás nebude nutit snížit hlasitost. Navíc je to všechno čisté a již samozřejmé, dobře zorganizované a kultivované - prostě jste ve třídě, která "už stačí".

Verdikt

Sloupky Monitor Audio Silver 300 jsou velmi povedenými reprosoustavami, které vás nechají ochutnat opravdový high-end. Ještě skladné rozměry ve velmi pěkném moderním kabátku umí naplnit prakticky jakoukoliv místnost a to pěkně odspodu. Líbila se nám jejich jistá zvuková elegance, která se nesmírně snadno poslouchá, zjemňuje nepříjemné a zdůrazňuje to harmonické, líbilo se nám, že i přesto se drží tonální vyrovnanosti a působí dostatečně přirozeně a líbilo se nám i to, jak dramaticky dynamické umí být, když je to potřeba, jak se umí v té správné chvíli probudit ze svého klidného přednesu a dát vám tu energii, kterou chcete.

Zvuk Monitor Audio Silver 300 pak potřebuje maličko zkrotit zejména na basech, ale dáte-li jim adekvátní pevný a jistý zesilovač, shledáte, že jejich příjemný zvuk vás provází jedním, druhý, pátým, patnáctým, padesátým nebo pětistým albem, potichu či nahlas, ale stále stejně snadno, stále stejně neúnavně a stále tak, že si k němu rádi sednete. Monitor Audio Silver 300 mají oba palce nahoru.

Klady

+ pěkné zpracováním i na pohled
+ živý, vyrovnaný zvuk
+ umí zabrat pěkně odspodu
+ dynamicky velmi agilní

Zápory

- ne zase o tolik dražší Silver 500 jsou citelně plnokrevnější

Monitor Audio Silver 300

Cena: 49 990 Kč

Technické parametry

  • 3-pásmová sloupová reprosoustava se zadním bassreflexem
  • Měniče  výškový měnič 25 mm (C-CAM), 1 x středotónový 102 mm (C-CAM RST), basový měnič 2 x 152 mm (C-CAM RST)
  • Impedance 8 Ohm
  • Terminály BI-wiring
  • Doporučený výkon zesilovače 80 - 200 W
  • Frekvenční rozsah  32 - 35.000 Hz
  • Citlivost 90,0 dB
  • Maximum SPL  116dBA
  • Bassreflex  HiVe II port System
  • Rozměry 1000 x 185 x 329 mm
  • Hmotnost  20 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud