19
Fotogalerie

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Asociace EISA letos v kategorii kompaktní audiosystém titulem ocenil "nejlepší" populární mikrosystém Marantz Melody X. Možná to není zařízení pro náročného audiofila, ale při běžném poslechu vám radost z hudby určitě neodepře.

Plusy
Kumulace funkcí v jednom šasi
Možnost nezávislého ozvučení dvou zón
Férová cenovka
Dostatečný výkon pro většinu aplikací
Minusy
V reálu nic
10  /10

Firma Marantz, dnes už mnohem více spojená s legendou Kena Ishiwaty spíše než se Saulem Marantzem samotným, má nejen bohatou historii, ale i širokou nabídku solidních hi-fi komponentů všeho druhu. Jedním z těch nejpopulárnějších byl šikovný "všuměl" M-CR611, neboli Melody Media - ten se dočkal své inovace, která nese název M-CR612, neboli Melody X.

Vzhled a konstrukce

Na první pohled se mezi generaci vizuálně téměř nic nezměnilo. Melody X má stále prakticky čtvercovou základnu (28 x 30,3 cm) a decentní výšku 11,1 cm, přičemž díky hmotnosti jen 3,4 kg se snadno umístí i na poličky či do jiných "lifestyle" prostorů.

Celkový koncept tedy zůstal nedotčený - čelní panel je rozdělený pro značku charakteristicky na tři segmenty s tím, že prostřední je po stranách osvětlený, boční části s pěkně oblými rohy hostí každá po jednom sdruženém kruhovém ovladači (vlevo slouží jako směrový kříž s potvrzovacím tlačítkem a vpravo pro základní ovládání). V prostředním segmentu jsou dominantní dvířka mechaniky, určených pro klasická CD, a OLED displej stejné šíře, který nabízí tak akorát informací ve formě velkých znaků. Pětice tlačítek ve spodní části pak slouží pro ostatní základní ovládací prvky - zapínání, regulaci hlasitosti, přepínání vstupů a podobně.

Na zadní straně se všechny konektory podařilo výrobci schovat do úhledné niky, byť je tu lehce přehuštěno. Dvoupólová napájecí zásuvka je odstrčená zcela na okraj, dominantní je pole osmi reproduktorových terminálů pro zóny A a B (každá zóna má dokonce možnost navolit vlastní úroveň hlasitosti). Signál do přístroje můžete dovést digitálně přes dva optické vstupy nebo přes jeden pár analogových linkových cinchů. Je tu i konektor pro FM / DAB anténu.

Trochu atypický je přítomný linkový analogový výstup, hodit se ale může subwooferový výstup. Pak je tu ještě USB konektor míněný patrně primárně pro dobíjení připojených mobilních zařízení (ale zvládne číst data i z flash pamětí) a ethernetový konektor (pokud byste se nechtěli při streamování z lokálních serverů či přes AirPlay 2, multiroomu HEOS, internetových rádií nebo služeb typu TIDAL, Amazon Music a Spotify spolehnout na vestavěnou a dobře fungující Wi-Fi).

Vidět pak není rozhraní Bluetooth, které ale kupodivu nenabízí podporu kodeku aptX. Vidět také není široká podpora formátů, přehrávaných po síti i z datových pamětí. PCM zvládne přístroj do 24 bitů / 192 kHz ve FLAC, ALAC, WAV, AIFF i obligátním MP3. DSD pak projde až do 5,6 MHz a všechny formáty můžete přehrávat bez mezer. Další ze zajímavostí je třeba hlasové ovládání přes moderní asistenty jako je Alexa, Siri nebo Google Assist.

Použitý modul zesilovače dává výstupní výkon 60 Wattů na kanál do 6 ohm při zapnutí stereo režimu (to pokud nezapomenete v menu přepnout oba páry výstupů do můstku), jinak je to přesně polovina - v tu chvíli míří oněch 30 Wattů do dvou nezávislých zón, jak už bylo řečeno.

Jak to hraje

Poslech jsme realizovali v režimu spojených koncových modulů, kdy bylo jasně cítit větší konkrétnost i autoritu napříč frekvenčním pásmem. Pak i přes relativně skromný výstupní výkon cítíte, že bas v "By the rivers dark" Leonarda Cohena ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) má pěkně mohutný objem a hlavně vkusné kontury. Jednotlivé tóny už získávají obrysy a hutná basová základna zase strukturu, už to není jen velký celistvý kus basu. Je to o něco sebevědomější, důraznější přednes, než jak tomu bylo u minulého modelu.

Vokál Amber Rubarth ve "Full Moon in Paris" ("Burmester Selection Vol. 1" | 2017 | InAkustik | INAK 7804) byl hladký, bez jakékoliv stopy kousavosti, na danou třídu dobře čistý a dokonce měl i slušný objem, slušnou plnost. S ohledem na all-in-one koncept je i detailnost nečekaně důstojná a zvuk je možná trochu "do hezka", nicméně dle standardů kategorie dostupného hi-fi rozhodně kultivovaný.

Nejvyšší cinkavé tóny v "Shiny Stockings" Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble ("XLO Test and Burn-in CD" | 1999 | Reference Recordings | RX-1000) byly typicky marantzovsky krásné. Byla tu znělá lehkost, jasnost a vlastně i solidní čistota. Nečekejte brilantní analytické mikrodetaily nebo dokonale autentickou tonalitu, nicméně jemný a v kontextu základního hi-fi pěkně zřetelný tón to prostě byl.

Na bubíncích a dalších nástrojích v "Percussion Du Africa" (Dununba | "AUDIO Digital Masters III" | 2010 | STS Digital | 11-10) bylo cítit, že zvuk Melody X zůstává spíše poklidný, jemnější, ale nikoliv snad nějak uťápnutý. Dynamika je rozumná, údery jsou ale hlavně prezentované svižně a se snahou o maximálně kultivovaný přednes. A to se daří.

Z již řečeného už musí být jasné, že Marantz Melody X není žádným analytickým kouzelníkem a dává přednost celistvé jemnosti a hladkosti. Právě tak zněl i sbor Cantus ex Corde ve své interpretaci slovanského chóru ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) - bez akcentování jednotlivostí, tak jaksi celistvě a homogenně, ale v rámci dané kategorie opět naprosto důstojně. Rozkrytí tajů dozvuků a dalších jemnůstek v této nahrávce odpovídá plně hi-fi sestavám kategorie kolem 15 - 20 000 Kč.

Hudební scéna v "The Dance" v podání Floriana Couteta a Smart is Brass ("Räumlichkeit und Transparenz" | 2015 | stereoplay) byla možná menší v šířce, ale dobře přehledná a byl v ní už také cítit vzduch - možná to není precizně holografický obraz, ale hlavu a patu hudba má.

Ač energie v "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) nijak nepřebývalo a ač zvuk nebyl tak úplně "materiální", bylo ho dost a byl tak nějak strašně snadno poslouchatelný, prostý jakýchkoliv za uši tahajících problémů, s maličko zdůrazněnými basy a hladšími výškami, ale jednoduše nenásilně pěkný.

Verdikt

All-in-one zařízení typu Marantz Melody X představují prostorově i finančně úsporné a přitom plně vybavené řešení pro každého, kdo vyžaduje hi-fi standardy, ale nemá možnost nebo nechce využít hi-fi sestavu klasického střihu s velkými oddělenými komponenty. 

Melody X není ve svém výkonu v reálném světě o nic horší, než komponenty srovnatelné ceny a nabízí celkovou příjemnost, s níž se dá žít na každodenní bázi. Oproti minulé generaci přibyly nějaké ty zajímavé funkce a také možnost řádně "nakopnout" připojené reprosoustavy díky možnosti spojit moduly koncových stupňů a využít tak jejich spojeného výkonu.

Možná není Melody X zařízením pro náročného audiofila, ale při běžném poslechu vám radost z hudby určitě neodepře.

Marantz Melody X

Cena: 17 990 Kč

Technické parametr

  • Výstupní výkon 2 x 50 W (6 Ω, 1kHz, THD 0, 7 %) režim stereo, 4 x 30 W režim Bi-amping
  • Dynamický výkon 2 x 60 W (6 Ω, 1kHz, THD 10 %)
  • Frekvenční rozsah (analog in) 5 Hz - 40 kHz (± 3 dB)
  • Odstup signál / šum (analog in) 90 dB (10 W/ 6 Ω, IHF - A)
  • Celkové harmonické zkreslení THD + N (analog in) 0.1% (1 kHz, 5 W / 6 Ω)
  • Vstupy 1 x analog RCA Cinch, 2 x digitání optický SPDIF TosLink (32 - 192 kHz / 16-24 bit), 1 x USB
  • Výstupy 2 x reproduktory, A / B samostatné řízení hlasitosti, 1 x analogová linka (fixní / regulovaná), 1 x subwoofer, 1 x sluchátka
  • Impedance reproduktorů 4 - 16 Ω
  • Tónové korekce hloubky ± 10 dB /100 Hz, výšky ± 10 dB /10 kHz
  • DBB (Bass Boost) + 8 dB / 100 Hz
  • Připojení Ethernet, Wi-Fi dual band dual antena (2,4 / 5 GHz)
  • Bluetooth s NFC 2,4 GHz (A2DP, AVRCP, SBC, A2DP 20 Hz - 20 kHz)
  • AirPlay2
  • Multiroom HEOS
  • Podporované služby Spotify Connect, Deezer, TIDAL, Napster, Soundcloud
  • vTuner - internetová rádia
  • Podporované komprimované formáty MP3, WMA, AAC
  • Podporované nekomprimované formáty FLAC, ALAC, WAV, FLAC HD 192, kHz / 24bit, ALAC 192 / kHz 24 bit, WAV 192 kHz / 24 bit

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud