© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures

© Universal Pictures
© Universal Pictures
© Universal Pictures
© Universal Pictures
21
Fotogalerie

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw – odvázaná explozivní akce a vzájemné špičkování ústřední dvojice [recenze filmu]

Spin-off série Rychle a zběsile, stojící na špičkování ústřední dvojice, odvázané explozivní akci a lehce parodické hře s vyprávěcími schématy špionážních bondovek nebo huntovek.

Plusy
Způsob, jakým režisér David Leitch schémata akčně špionážního žánru naplňuje a zároveň si z nich lehce parodickým způsobem utahuje.
Minusy
Pěstní, kontaktní souboje se překvapivě stávají nejslabší stránkou akčních scén a výraznou choreografii v nich nenajdete.
8  /10

Dvojice Chad Stahelski a David Leitch, která natočila prvního Johna Wicka, se po něm rozdělila. První jmenovaný v režii filmů s touto postavou pokračuje, David Leitch se vydal vlastní cestou, na níž už dospěl k třetímu samostatnému filmu.

Těmi předchozími byli Atomic Blonde: Bez lítosti a druhý Deadpool. Leitch, který dlouhá léta předtím působil jako koordinátor kaskadérů, jenž se podílel na filmech jako Klub rváčů, Matrix Revolutions, 300: Bitva u Thermopyl, Bourneovo ultimátum nebo Jupiter vychází, v nich zúročil svůj talent pro vytváření bojových choreografií, založených na fyzické akci.

Proměna charakteru akčních scén

Paradoxně u jeho filmu dosud nejopulentnějšího, se štědrým rozpočtem 200 milionů dolarů, tento svůj talent nezužitkoval nebo neprojevil tolik, jak bychom očekávali. Pěstní, kontaktní souboje se stávají nejslabší stránkou akčních scén a výraznou choreografii v nich nenajdete.

Tuto skutečnost se snaží zachránit jejich střih, ale i ten jen ukazuje, že tentokrát si Leitch s touto složkou nedal tolik práce. Dobře je to vidět i v návaznosti jedné akční bojové sekvence, která začíná v noci za tmy a pokračuje o pár minut později za poledne.

Mnohem lépe tak dopadly akční scény s využitím digitálních triků, i když na nich je zas vidět, kdy se natáčelo před zeleným pozadím. Tak jak se v průběhu let měnila hlavní série Rychle a zběsile, která se z prostředí pouličních závodů posunula někam k špionážním bondovským vyprávěcím schématům, plným nadsázky, tak se změnil i charakter akčních scén.

Ve spin-offu Hobbs a Shaw proto už v nich nehrají prim auta všeho druhu, i když pochopitelně i na ně dojde. Dočkáme se tak hned několika adrenalinových a patřičně efektních automobilových honiček, v ulicích Londýna i s náklaďáky během exploze elektrárny, v závěru pak scény, kdy se několik džípů snaží stáhnout k zemi vrtulník s protivníkem, na němž jsou zavěšené.

Současně s těmito automobilovými honičkami ale dostávají mnohem větší prostor futuristické zbraně a různá udělátka, jako jsou inteligentní motorky, které se samy řídí, umí přijet na zavolanou a složit se do jiné podoby, zbraně na čip a podobně.

Černý Superman

A jaké zbraně, takový i záporák, kterého scenárista Chris Morgan vybavil vlastnostmi málomluvného a prakticky nezničitelného terminátora, či chcete-li Thanose. Protože i on slouží stínové organizaci, která chce zachránit lidskou rasu tím, že část lidstva kvůli přelidnění planety vyhladí.

Díky biotechnologickým vylepšením v podobě kybernetických implantátů, jež zvyšují jeho fyzické schopnosti, jde o velmi nebezpečného žoldáka, který má navíc své nevyřízené účty s Deckardem Shawem, jedním z dvojice ústředních parťáků, kteří jsou nuceni při záchraně světa spolupracovat.

Záporák Brixton Lore (Idris Elba) chodí celý v černém a říká si „černý Superman“. Těch narážek na superhrdiny je ve filmu víc a dává se jimi najevo balanc mezi realistickou akcí a tou odpoutanou do superhrdinských dimenzí, k nimž má blízko právě Brixton.

Explozivní odvázaná zábava

Od pětky Rychle a zběsile každý z dalších dílů posouval hranici přepálené akce zas o kus dál. Po osmém dílu jsem napsal, že země už začíná být pro akční ekvilibristiku Domových parťáků trochu malá a kladl si přitom řečnickou otázku, zda můžeme očekávat jejich působení ve vesmíru a otočení kormidlem série směrem ke sci-fi žánru nebo superhrdinské podívané.

Od spin-offu, tedy jakési osmičky a půl, jsem proto logicky očekával návrat zpátky na zem, k větší realističnosti. Ten je ale jen částečný. Míra nadsázky a absurdity akčních scén, přítomná v šestcesedmičce i dosavadním posledním dílu hlavní série je tak velká, že je vidět, že s dodržováním fyzikálních zákonů už se v této sérii nikdo nezdržuje.

Tvůrci dávají najevo, že je to především opulentní zábava se spoustou akce, dohnané ad absurdum, při níž dochází k soubojům i detonacím a vyzývají diváky, pojďte si to s námi užít. Vykašlete se přitom na logiku i realitu a nechte se vší tou akční explozivností s intenzivní zvukovou složkou pohltit.

Parťáci z donucení

David Leitch tak pokračuje v nastoleném trendu kombinace zábavné přepálené akce a telenovelových rodinných zvratů. Napravují se poškozené rodinné vztahy a dochází k opětovnému vzývání rodiny, tentokrát té skutečné, biologické a ne společenství, vzešlého z prostředí ilegálních závodů, které se pro Doma stalo náhradní „rodinou“.

Důležitou roli v příběhu proto hraje mladší sestra zběhlého agenta britské tajné služby Deckarda Shawa Hattie (Vanessa Kirby), která je agentkou MI6. A byla to právě ona, kdo zabránil tomu, aby organizace Eteon získala smrtící virus Snowflake, určený k vyhlazení části lidstvu. Za cenu toho, že toto sérum teď koluje v jejích žilách.

Brixton ale tuto její akci, která jemu i organizaci Eteon překazila plány, chytře zaonačil tak, že právě ona je tou teroristkou, která přešla na stranu nepřátelského tábora. A na jejím dopadení mají, přes vzájemnou silnou averzi, nyní spolupracovat Luke Hobbs (Dwayne Johnson) a Deckard Shaw (Jason Statham).

Jejich dosavadní působení za pomocí rozdělaného obrazu, často používaného ve filmech ze sedmdesátých let, shrne úvodní sekvence, takže i ti, kdo neznají hlavní sérii, pochopí, o koho jde. Luke pobývá v Kalifornii a spolupracuje s americkou vládou, Deckard si užívá života v Londýně.

Smrtící virus v těle

Jeho matka Magdalene (Helen Mirren) pobývá v komfortní vězeňské cele a žádá ho, aby napravil svůj odcizený vztah se sestrou, která se od něj odvrátila poté, co se stal námezdným žoldákem. Nyní to samé tajné služby tvrdí o jeho sestře, ale Hobbs se Shawem zjistí, že skutečnost je jiná.

Smrtící nanovirus, který koluje v žilách Hattie, má za pár desítek hodin ukázat svou ničivou sílu a tak zbývají dvě možnosti, jak tomu zabránit. Buď Hattie zabít, nebo ho extrahovat z jejího těla. Trojice se proto z Londýna vydává na zamořené území v blízkosti Černobylu, kde se pod jadernou elektrárnou nachází vědecký komplex, v němž se toto extrakční zařízení nachází.

Nedopadne to s ním ale tak, jak trojice chtěla a proto se musí vydat na Hobbsovu rodnou Samou v Polynésii. A zde zase poznáváme Lukovu rozvětvenou rodinu a důvody, proč v ní došlo k odcizení zejména mezi Lukem a jeho bratrem Jonahem (Cliff Curtis). Kromě něho se tu seznámíme s jeho další třemi bratry, matkou, bratranci a sestřenicemi. Ti všichni se svým dílem zapojí do akce, protože k ostrovu se blíží Brixton a jeho armáda.

Předvídatelné špičkování

Zápletkou i laděním se spin-off Rychle a zběsile přibližuje jiným zavedeným špionážním sériím a to Mission: Impossible a bondovkám. Z prve jmenované, konkrétně z její dvojky v režii Johna Woo si vypůjčuje motiv ústřední zápletky, z posledního dílu této série Fallout pak herečku Vanessu Kirby.

Příklon k bondovským schématům vyprávění byl patrný už v hlavní sérii a spin-off v tomto trendu pokračuje. Není to ale navázání na současné, psychologicky laděné bondovky s Danielem Craigem, ale ty zábavnější s Rogerem Moorem nebo Piercem Brosnanem. Jejich charakter umocněte o mnohem větší porci nadsázky, absurdity a přepálené akce a máte představu, jak vypadá Hobbs a Shaw.

Jak již název spin-offu napovídá, klíčový důraz je postaven na těchto dvou postavách, které jsou nuceny spolupracovat. To se pochopitelně neobejde bez jejich vzájemných třenic, kdy se prakticky neustále snaží jeden druhého trumfnout a ukázat si navzájem, kdo z nich je větší alfa samec.

Jejich špičkování, vzájemné urážky a narážky, hlášky i nevraživé pohledy se stávají zdrojem humoru, dlužno dodat, že občas trochu mechanického. Zkrátka až příliš naplňují vzorec, že akce má být vyplněna jejich slovními přestřelkami, při kterých si honí triko.

Naplnění žánrových schémat, ruku v ruce jdoucí s jejich parodickým podrýváním

K dobru věci byl ve spin-offu zredukován oproti hlavní sérii počet postav a tak vyniknou ty, které mají. To znamená ústřední dvojice, která se musí naučit táhnout za jeden provaz, Deckardova sestra Hattie a záporák Brixton. Vanessa Kirby tu rozhodně není jen na okrasu, ale oběma svým partnerům v akci zdatně sekunduje. Jen její romantická linie s Lukem, jestli se to tak dá nazvat, působí silně účelově a moc nefunguje.

Jsou tu přítomná i dvě camea, jedno komika, který měl moderovat letošní Oscary a nestalo se tak a druhé herce, spjatého s Leitchovým předchozím filmem Deadpool 2. Závěr s těmito cameo postavami zároveň naznačuje, kterým směrem by se mohlo vydat pokračování tohoto spin-offu.

Z Deadpoola si pak režisér vypůjčil i charakter popkulturních narážek na filmy, knihy a seriály typu Hra o trůny. Stejně jako ironické vztahování se k akčnímu žánru, jehož schémata David Leitch opulentně naplňuje a zároveň si z nich lehce parodickým způsobem utahuje.

U každého nového dílu této série si říkám, kdy se ta šablona omrzí, ale zatím to stále funguje. Možná pro onu nadsázku a nadhled, který této sérii nechybí a také pro drobné inovace, reflektující kritické hlasy na její adresu. Redukce vedlejších postav a důraz na ty klíčové jí určitě prospěla, sázka na odlehčený ráz špionážních příběhů také.

Některých nešvarů, jako jsou telenovelové rodinné vztahy, se série nezbavila, jiné naopak posílila. Třeba to na oko zdůrazňované nevraživé hašteření mezi ústřední dvojicí s jejich siláckými hláškami zde působí značně mechanicky. I přes tyto výtky ale zůstává film ideálním letním blockbusterem pro všechny ty, kterým s nostalgií vzpomínají na akční filmy osmdesátých let a bondovky, které se nebraly tak vážně.

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw

  • Žánr: akční
  • Původní název: Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw
  • www.hobbsandshaw.com/
  • USA, 2019
  • Scénář: Chris Morgan
  • Režie: David Leitch
  • Hrají: Dwayne Johnson, Jason Statham, Vanessa Kirby, Idris Elba, Eiza González, Eddie Marsan, Helen Mirren, Nathan Jones, Cliff Curtis, Kevin Hart, Ryan Reynolds
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 01. 08. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud