32
Fotogalerie

Epson EH-TW3800: test Full HD projektoru

Chcete kvalitní projektor pro nasazení za jen mírně zatemněných denních podmínek, např. pro promítání sportovních přenosů?

Že si Epson krize ne-krize může dovolit přijít na trh s celou novou řadou full HD projektorů v jednom roce je zřetelným potvrzením, že projektory se už definitivně zařadily mezi etablovanou spotřební elektroniku. To ještě podtrhává, že cenově od shora druhý model v téhle řadě, EH-TW3800, je navíc poměrně specializovaným přístrojem.

Mezi modely určenými pro domácí kino je totiž jediným, který je optimalizovaný na maximální světelný výkon a to i za cenu určitých úliteb u jiných parametrů. Sice je to tak trochu jako napsat překvapivou pointu povídky na její začátek, ale je natolik odhadnutelná, že vám snad tímto odhalením napětí z čtení recenze příliš nezkazím.

Pochopitelně nadprůměrnou světelností nejvíc trpí tmavost černé, která je jakž takž přijatelná jen v opravdu nejtmavějších přednastaveních (kino noc nebo HD) s aktivovanou dynamickou clonou (ta je i v nejrychlejším nastavení pomalejší než u Sony a je více vidět než u Panasonicu). Také hlasitost větrání je oproti aktuálním jinak zaměřeným modelům v přibližně stejné cenové hladině znatelně slyšitelnější. Ty jsou ale vesměs prakticky neslyšitelné, takže i tak jde o velké zlepšení oproti o dvě generace staršímu TW1000.

DSC05539.jpgDSC05538.jpgDSC05540.jpg

Budiž světlo

Obojí ovšem vynahrazuje až oslnivá prosvětlenost jasných záběrů (speciálně v barevných režimech kino den, obytný pokoj a dynamický). Zvláště denní exteriéry díky ní získávají úchvatnou hloubku a plasticitu.

Vůbec se nové Epsony, podle ohlasů na nekorunovaného krále 1080p LCD projektorů této generace Epsona TW5000, vyznačují velmi dramatickým doslova z plátna vyskakujícím obrazem. Tím se liší od aktuálních top modelů Sony (od HW10 nahoru) a Panasonicu (AE3000), které se soustředí na dosažení více konzervativního filmověji vyhlížejícího obrazu. Je tedy jen na uživateli, zda preferuje obraz, který je dramatičtější a ostřejší, ale zároveň digitálněji a uměleji vyhlížející, nebo plošší, trochu méně ostrý obraz, který má ale blíže k tomu jak vypadají filmy v kinech (míněno ale v těch kvalitních!!!, ne těch místních s rozostřenými projektory a kopiemi 3. kategorie).

DSC05550.jpg

Zatímco TW1000 a 2000 rozhodně v ostrosti obrazu neexcelovaly, přináší zde nová generace výrazné zlepšení a TW3800 se v tomto ohledu zařazuje rozhodně k nadprůměru, blízko svojí drsnou ostrostí proslulým modelům Mitsubishi. Na dobrých Blu-ray filmech můžete na TW3800 pohodlně číst přes rameno hrdiny obsah knihy (kterou si na plátně jen listuje a která zabírá jen menší část plátna) a stejně rozeznáte jasně každé nejmenší znaménko. Za vše se ale platí, a tak ve srovnání s přirozeně homogenními LCOS panely nebo smooth screen Panasonicu je jí zde výraznější bodová struktura obrazu. Pokud budete ale od obrazu sedět alespoň 1,25 násobek jeho šířky, tak u jakéhokoliv 1080p LCD projektoru, pak to rozhodně není dramatický problém.

DSC05546.jpg DSC05547.jpg

Když už jsem článek začal pointou, tak příliš nepřekvapím, když vsunu jeho úvod do prostředku, totiž když zmíním, že Epson výrazně změnil vzhled svých projektoru. Pravděpodobně aby se zákazníci necítili ošizeni, vyměnil křivky a skladnost tisícovek a dvoutisícovek za kubickou eleganci plastového hranolu ve stylu většiny ostatních projektorů a zápecnicky široké pozadí po vzoru Panasoniců. Snad jen s váhou se oproti většině ostatních Full HD mašinek konstruktéři přece jen trochu krotili.

dálka.jpg DSC05545.jpgDSC05553.jpg DSC05555.jpg

Docela nevzhledné je i nové dálkové ovládání, což ale bohatě vynahrazuje výbornou přehledností a logickým uspořádáním. Osvědčená vnitřní struktura menu a podmenu, jak ji známe od předchozích generací Epsonů naštěstí zůstala zachována a ty od TW2000 nabízejí i plnou kontrolu nad nastavením primárních a sekundárních barev. Žádné jiné LCD projektory neumožňují vedle korekce jejich zabarvení a saturace i ovládání hodnot jasu (výrazné snížení saturace sebou stáhne do hlubin vždycky i jasové hodnoty a u Epsonu máte možnost je opět vytáhnout na žádanou hladinu!).

Měření matka moudrosti

Když porovnáme výsledky měření provedená na TW3800 s doporučeními HD normy, vidíme, že je jich opravdu potřeba:

TW3800-colorpace.jpg

Červená a zelená jsou silně přesaturované a zelená je navíc i výrazně posunutá do chladnějších krajů, než v jakých by být měla. To nevypadá nepěkně nejen na tabulce, ale i ve skutečném životě. Po počátečním nadšení z pestrých barviček si brzy začnete všímat, že lidské obličeje vypadají často tak trošku přiopařeně (moc tmavočervené v pleťových tonech) a záběry lesů a další přírody působí jaksi nepřirozeně (příliš modrozelené a celkově studené).

Problémem je, že přestože jsou všechny potřebné ovladače na místě, změny které je potřeba provést jsou značné a hodnoty zabarvení a hlavně saturace a jasu se navzájem (většinou protichůdně) ovlivňují a kalibrace tak připomíná sofistikovanou stolní hru, kde každý tah vyvolá vedle žádané reakce i nějakou protiakci soupeře. Osobně bych preferoval, kdyby vedle přesaturovaného nabízel Epson i barevné přednastavení blízké normou předepsanému optimu, jako je najdeme na Sony HW10 nebo Panasonic AE3000, které by bylo možné „dostat do latě“ jen několika minimálními zásahy.

Mnohem lépe dopadají ostatní přednastavení, především šedá škála, například se na rozdíl od starších přístrojů 6500K tak nejmenuje jen na oko, ale opravdu se hodnotě 6500K velmi blíží.

TW3800-colortemp(no RGB)-6500k-noncalibrated.jpg TW3800-colortemp-6500k-noncalibrated.jpg

Jak vidíte níže snahou o kalibrační pětiminutovku jsem způsobil spíš škody než užitky:

TW3800-colortemp(no RGB)-6500k-calibrated.jpg TW3800-colortemp-6500k-calibrated.jpg

Co mě ale opravdu překvapilo je, jaké rozkolísání rovnoměrnosti šedé škály způsobilo vypnutí dynamické clony (měřeno v režimu kino noc s lampou na plný výkon)

TW3800-colortemp(no RGB)-6500k-noncalibrated-kinonoc-bez clony.jpg TW3800-colortemp-6500k-noncalibrated.kino.noc-bez clony.jpg

Ještě překvapivější bylo, že se výsledky přednastavení mohou s různými barevnými režimy značně lišit, zde 6500k v režimu HD:

TW3800-colortemp(no RGB)-6500k-noncalibrated-rezim HD.jpg TW3800-colortemp-6500k-noncalibrated-rezimHD.jpg

Což naznačuje, že nejlepší se bude držet obou kino režimů. Subjektivně jsem už v obou režimech neviděl mírnou dominanci určitých barevných tonů, která byla znatelná u TW1000 a oba vypadaly barevně zcela neutrálně.

Také označení přednastavení gamma korekce není u TW3800 tak vzdáleno realitě, jako tomu bylo u starších modelů. Ovšem stejně jako vypadá obraz Epsonu dramaticky, vypadají rozbouřeně i naměřené gamma křivky. Zde přednastavení 2,2 v režinu kino s aktivovanou clonou:

TW3800-gamma-gamma2.4-kino noc-s clonou.jpg TW3800-lumi-gamma2.4-kino noc-s clonou.jpg

A dole bez:

TW3800-gamma-gamma2.4-kino noc-bez clony.jpg TW3800-lumi-gamma2.4-kino noc-bez clony.jpg

Režim HD (taky bez) už nepřekvapuje tím, že opět jaksi mimo:

TW3800-gamma-gamma2.4.rezim.HD.jpg TW3800-lumi-gamma2.4-rezimHD(bez clony).jpg

Stejně jako nepřekvapí, že podobně jako u TW1000 je stále hodnotě 2,2 nejblíže přednastavení 2,4 (opět v režimu kino noc a aktivovanou clonou).

TW3800-lumi-(real)gamma2.4-kino noc-s clonou.jpg TW3800-lumi-gamma2.4.jpg

Shrnutí

TW3800 bych rozhodně neměl za zlé jeho deficity v černé černotě, protože to je daň za oslnivý jas jeho slunečného dne. Méně poeticky a více prozaicky řečeno: TW3800 je projektor specialista, který se osvědčí při nasazení za jen mírně zatemněných denních podmínek, při promítání sportovních přenosů nebo jiných televizních pořadů z HDTV – v těchto podmínkách skutečně exceluje. Zároveň je se svým světelným kalibrem schopen pokrýt i větší plochy než jeho filmověji zaměření kolegové. Pokud chcete projektor čistě na promítání filmů (a případně i hraných seriálů z HDTV zdroje) v dokonale zatemněné místnosti, tak najdete rozhodně vhodnější (a některé zároveň i levnější) adepty, a to i od stejného výrobce.

Epson EH-TW3800

Cena orientační 65 000 Kč

  • technologie D7-display; 3LCD 1920x1080
  • svítivost 2000 ANSI lm v normálním módu
  • kontrast 20000 : 1
  • hlučnost (normální/tichý režim) 22 dB v ekomódu
  • projekční vzdálenost 1.80 - 12.80 m
  • optika manuální posun čočky: vertikální 96%, horizontální 47%:, manuální zoom 2,1x
  • výkon lampy 200 W
  • životnost lamp 4000 hod. v ekomódu
  • lichoběžníková korekce ano
  • vstupy 2x HDMI 1.3a, 1x S-video, 1x kompozitní video, 1x komponentní video, 1x PC vstup
  • výstupy 1x ovládání příslušenství
  • vzdálené ovládání RS-232C
  • normy PAL, PAL-M, PAL-N, PAL60, SECAM, NTSC, NTSC 4.43, 480i/p, 526i/p, 720p, 1080i/p
  • režimy obrazu
  • rozměry(š × v × h) 450x145x390 mm
  • hmotnost 7.3 kg
  • příslušenství napájecí kabel, dálkový ovladač, baterie dálkového ovládání, návod k použití, kryt kabelů, kryt objektivu

 

AVmania.cz hodnotí
obrazHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
funkceHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
výbavaHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.pngHvezda_0.png7/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.pngHvezda_0.png7/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0_tmavsi.png8/10

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud