40
Fotogalerie

Epson EH-TW9200W: nejlepší LCD projektor přichází [test]

Nový Full HD projektor Epson dokazuje, co všechno může LCD projektor nabídnout. Výborný obraz doplňuje kvalitní přednastavení od výrobce.

Kapitoly článku:


V loňském roce se v britském AV magazínu objevil obsáhlý test Full HD projektorů určených pro domácí kino a pokud bych se pokusil co nejstručnějším způsobem shrnout jejich výsledné dojmy, znělo by to asi takhle: pokud chcete projektor jen na 2D kupte si JVC, pokud chcete projektor, který zvládne dobře (ale ne nejlépe), 2D i 3D zároveň, kupte si Sony a pokud chcete projektor na 3D, kupte Epsona!

Tím mysleli přímého předchůdce letošní vlajkové lodi Epsonovských projektorů EH-TW9200. A po důkladném otestování TW9200 můžu jejich názor jen podtrhnout a zakončit vykřičníkem.

celek.jpg 
 

EH-TW9200 je v současnosti vrcholný model mezi projektory firmy Epson určenými pro domácí kino. Má poměrně elegantní vzhled a adekvátní počet přípojných míst. Ta jsou umístněná na zadní straně projektoru, větrací otvor je umístněný na přední straně. V dané cenové kategorii zamrzí absence motorizovaného ovládání čočky, které projektor dělá nevhodným pro uživatele 2,35:1 pláten (takových jedinců asi v České republice příliš mnoho nenajdeme). Místo toho má automatizovaný kryt čočky, který ale není řešený tak stylově jak u některých konkurenčních projektorů (zavírá se uprostřed čočky a vypadá trochu těžkopádně).

DSC04544.JPG
Dálkové ovládání je překvapivě velké a rychle vám v ruce ztěžkne, pokud ho musíte delší dobu (třeba při kalibraci) držet zdvižené, na druhou stranu, kdyby vás doma někdo nečekaně přepadl, mohli byste ho použít na utlučení útočníka. Ergonomicky je zcela v pořádku a hlavně je podsvícené, což by měla být u dálkových ovládání projektorů podmínka.

Součástí balení jsou hned dvoje překvapivě lehounké a poměrně pohodlné 3D brýle s aktivní závěrkou. W na konci názvu testovaného modelu neoznačuje jen bílou variantu (standardní model je černý), ale především bezdrátový přenos obrazového HD signálu. Široký rozsah posunu objektivu a výkonný zoom umožňují snadnou a flexibilní instalaci TW9200. U 100 palcové (254 cm) úhlopříčky promítaného obrazu můžete dosáhnout už z 298 cm od čočky projektoru.

EH-TW9200W_Front_Op_1.jpg

S povděkem kvituji, že se systém menu Epson nezměnil minimálně za posledních 6 let. Jsou stále stejně přehledné a intuitivní, pouze se rapidně rozrostlo množství nabízených funkcí. Nejdůležitějšími segmenty menu jsou Obraz a Signál. V rozšířeném podmenu Obrazu najdete všechny potřebné ovladače pro kompletní kalibraci.

TW9200: Do temnoty

Epson jako největší světový výrobce projektorů svědomitě piluje výkon svých projektorů rok za rokem a od dob tehdy prvního víceméně zaplatitelného Full HD projektoru Epson EMP-TW1000, kterého jsem tak před pěti lety zhruba rok vlastnil, se hodně změnilo. TW9200 dnes koupíte o dost levněji, než stál tehdy TW1000, i když zároveň dnes patří rozhodně k dražším projektorům.

DSC04553.JPG DSC04556.JPG
 Nastavení polohy objektivu je manuální, ostatní ovládací prvky jsou pod kratkou na boční straně 

Nejlevnějšího Epsona s Full HD koupíte už za čtvrtinu původní ceny TW1000. Ale za to co zaplatíte za TW9200, dostanete opravdu hluboce černě vyhlížející černou a čisté neutrální barvy. I po kalibraci byl obraz TW1000 vždy zabarvený do zelena nebo do modra podle toho, jestli jste použili barevný režim kino nebo přirozený. Podobně tomu bylo mimochodem u dalších Epsonů, které jsem v průběhu let testoval a podle toho, co jsem se dočetl na netu (jeho přímé předchůdce TW9000 a TW9100 jsem neviděl), tak TW9200 je první Epson, který umí být takhle přirozený.

DSC04547.JPG

Nemluvě o tom, že s trochou snahy ho lze nastavit na téměř optimální hodnoty rozsahu barevného spektra, gamma křivky a neutrality šedé škály i bez kalibrace. K tomu připočtěte jeho impozantní světelný výstup 2 400 lumenů, i když s korektními barvami tento ve skutečnosti odpovídá zhruba polovině tohoto čísla, stále jde o zatraceně hodně světla. Pro srovnání skutečný výkon (s korektními barvami) papírově 1000 lumenových projektorů se většinou pohybuje kolem 400.

Gravitas TW9200 3D

Tento světelný potenciál TW9200 opravdu oceníte při 3D projekci. Epson nabízí dva 3D barevné režimy: 3D dynamický a 3D kino. 3D dynamický je optimalizovaný na maximální světelný výkon za cenu poněkud přesaturovaného vzhledu. Kupodivu ale není tak typicky zelený jako 2D barevný režim Dynamický. Barvy ve 3D kino vypadají přirozeněji, ale je to za cenu poměrně značné ztráty jasu a můžu vám zaručit, že jakmile si zvyknete na opravdu řádně osvícené 3D, už ho nikdy nebudete chtít vidět jinak.

Po posazení před TW9200 v režimu 3D dynamický, si uvědomíte, jak tmavé 3D na všech projektorech, které jste zatím viděli před tím, vlastně bylo. Epson dává kvalitu 3D obrazu do souvislosti s použitou 480Hz technologii, která vytváří vysokou úroveň jasu zkracováním prodlevy 3D brýlí na minimum.

V každém případě jsem ještě neviděl z domácího projektoru 3D obraz, který by byl tak ostrý, klidný a prokreslený i ve 3D. Naštěstí v menu nechybí úprava hloubky 3D i nastavení úhlopříčky promítaného 3D obrazu (v palcích). Oba regulátory budete většinou v levnějších 3D projektorech budete hledat marně, i když jsou podle mého názoru pro bezproblémové sledovaní 3D naprosto zásadní.

TW9200 vidím tě dvojmo

Na tomto místě jen připomínám, jak u digitální projekce vlastně stereoskopie funguje.

Projektor promítá přes sebe dva oproti sobě posunuté snímky obrazu a 3D brýle fungující na aktivním principu jsou bezdrátově propojené (a synchronizované) s vysílačem v projektoru a každé oko střídavě zakrývají. To se děje tak bleskurychle, že si váš mozek (většinou) z dvou posunutých okýnek vytvoří ucelený prostorový obraz. Což je samozřejmě určitá zátěž pro oči, ale když je hloubka 3D efektu nastavená přehnaně, může tato být až bolestivé.

DSC04558.JPG 
Přípojených míst je naprostý dostatek

Všechny 3D programy (až na jeden), které jsem testoval, vypadly víceméně optimálně při neutrálně výrobním nastavení hloubky 3D obrazu TW9200 (0). Ale může se vám stát, že narazíte na netypický snímek, který vám svoji hloubkou bude doslova tahat oči z důlků. V mém případě to byla 3D verze Netvora z Černé laguny z roku 1954. Což mimochodem připomíná, že samotná 3D technologie (tehdy ovšem ještě koncipované pro klasické červeno/modré brýle) není nic nového a objevného, jen oprášená a vylepšená starožitnost, která je v tomto případě s námi už nejméně 60 let.

TW9200 také dokáže snadno 2D filmy ve vysokém rozlišení do 3D. Mě zatím ještě na žádném testovaném přístroji tato funkce příliš nepřesvědčila o své smysluplnosti, ale možná to jiné oči vidí trojrozměrněji. A poslední důležité upozornění, které se týká TW9200 a 3D filmů – pokud chcete pouštět 3D signál z jiného zdroje než ze 3D Blu-Ray disku, počítejte s tím, že budete muset typ 3D signálu (nahoře/dole nebo vedle sebe) nastavit ručně v Signál menu.

TW9200: Šum svistu

Jas obrazu, který TW9200 umí vysvítit, má ale svoji cenu. Tou je fakt, že se projektor při nejvyšším výkonu lampy pořádně zahřívá a větráček hučící na plné obrátky opravdu nepřeslechnete. Naštěstí asi ve 3D žádná komorní dramata sledovat nebudete a ubíjející útok na zdraví vašich smyslů charakterizující většinu součastných filmových blockbusterů bude bohatě stačit na jeho přehlušení.

DSC04563.JPG

Při běžném sledování filmů, tj. ve 2D, bohatě stačí nechat lampu v režimu Eco, ve kterém je větráček prakticky neslyšitelný. Za zmínku stojí občas v tichu slyšitelné otvírání a zavírání se dynamické clony, kterou se stále Epsonům nepodařilo implementovat tak dokonale, jako například Sony. Nicméně vizuálně (pokud ji nastavíte na maximální rychlost) o její činnost prakticky nevíte a zvláště u filmů s hodně tmavými scénami její příspěvek velmi oceníte. I když se LCD panely velmi zlepšily, je jejich přirozený kontrast ve srovnání s konkurenčními technologiemi LCOS a DLP stále poněkud limitovaný. S tím se dostáváme k pro někoho možným negativům TW9200.

LCD: Pomsta pixelů

Ty souvisejí právě s LCD technologií, protože u té na rozdíl od LCOS a DLP ve kterých se světlo od barevných panelů odráží, musí světlo panely procházet. Proto mají LCD panely větší mezery mezi jednotlivými pixely a tudíž obraz LCD vždy vypadá méně homogenně než u konkurenčních technologií.

Nevadí to u statického obrazu, protože ze vzdálenosti 1, 25 násobku šířky promítaného obrazu (kterou považuji pro sledování obrazu z projektoru za optimální) už není už ani u Full HD LCD projektoru pixelizace vidět. Horší je to ale v pohybu, kde rozlišení LCD prudce klesá (podle testu zhruba na 400 řádku). Epson v menu TW9200 nabízí funkci Interpolace snímků (nějaký inteligent přeložil Frames v českém menu jako rámců, ale tím se nedejte zmást), které má s tímto pomoci inteligentního vkládáním přechodných snímků videa.

DSC04548.JPG DSC04550.JPG
 

TW9200 ho poprvé implementuje i v režimu 3D. Prokládání samotné ovšem ale při nastavení vyšších procent zpracování obrazu může způsobovat artefakty ještě horší než samotné rozmazávání obrazu při rychlých pohybech. Takže pro něj platí to, co doporučuji u všech „vylepšovadel“ obrazu na zobrazovacích zařízeních. Pokud je zdrohem signálu Blu-Ray disk (2D 1080p) vypněte je úplně všechny. Pokud je zdrojem 3D Blu-Ray disk, HD vysílání nebo dokonce jen DVD/ SD vysílání, stojí za to zaexperimentovat. Je však nutné být při tom opatrný a zůstat na nižších procentech přepočtu obrazu (pokud nechcete, aby všechno vypadalo jak laciná telenovela).

Dalším vylepšovadlem Epsonu je Super rozlišení, která má TW9200 pomoci aspoň trochu v konkurenci zobrazovačů s nativním UHD rozlišením. Opět u Blu-Ray zdroje bych jí nechal vypnutou, ale u HDTV a jiných zdrojů může vest při rozumném procentu implementace ke zlepšení obrazu. Posledním možným záporem LCD projektorů je jejich mnohem větší citlivost LCD panelů vůči znečištění prachem nebo jinými materiály (vůbec nejničivější je pro mastný cigaretový kouř, tudíž do hospod LCD projektor vřele nedoporučuji). V obraze testovaného kusu TW9200 nebylo po prachových chomáčcích ani stopy, ale také neměl najeto více než 100 hodin.

Určitě si přečtěte

Články odjinud