14
Fotogalerie

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.

Loni v březnu vyšel debutový román učitelky v mateřské školce Darcey Bell (1981) a už po roce přichází do kin jeho filmové zpracování. Adaptace se chopil režisér Paul Feig, což je pro tento druh látky jistě překvapivá volba. Šestapadesátiletý americký režisér se dosud prezentoval především komediálními počiny jako Ženy sobě, Drsňačky, Špión nebo Krotitelé duchů. Ve všech čtyřech spolupracoval s herečkou Melissou McCarthy a hrdinkami všech čtyř byly ženy.

Ve stopách Zmizelé a Dívky ve vlaku

Nebezpečná laskavost je ale psychologický thriller z rodu populárních románů jako je Zmizelá autorky Gillian Flynn nebo Dívka ve vlaku Pauly Hawkins. Autorkami všech tří románů jsou ženy, filmových adaptací se chopili muži. Zmizelé David Fincher, Dívky ve vlaku pak Tate Taylor.

Zatímco zmínění dva režiséři se drželi žánrového mustru knižních předloh, Paul Feig napětí a množství zvratů vyvažuje nemalou dávkou odlehčeného humoru. V této souvislosti je dobré připomenout, že Feig založil produkční společnost Feigco Entertainment, která se specializuje na tvorbu komerčních komedií s důrazem na komplexní hlavní ženské hrdinky.

Komplexní ženské hrdinky, které vyprávění táhnou, tady najdeme, o čistou komedii se ale rozhodně nejedná. Režisér ve spolupráci se scenáristkou Jessicou Sharzer (Mluv, Nerve: Hra o život, seriál Amerian Horror Story) vytváří spíš takovou postmoderní, multižánrovou, zábavnou a sexy variaci na příběhy typu Zmizelé.

Přepínání mezi vážným a nevážným

Všechny ty stavební prvky psychologických, mysteriózních, krimi nebo erotických thrillerů či filmů noir tu jsou, ale režisér k nim přistupuje s velkou mírou nadsázky, vtipu a černého humoru. Kopíruje zápletky a motivy těchto žánrových snímků a posouvá je skrze interakci postav do komediálnější podoby. Ale zase nikdy ne tak komediální, aby tím ochudil dramatické nebo thrillerové napětí vyprávěného příběhu.

Vybalancovat toto přepínání mezi vážným a nevážným je poměrně těžké a ne vždy se to režisérovi daří. Dobře je to vidět na překombinovaném finále, odlišném od knižní předlohy, kde už ono vrstvení různých překvapivých zvratů nabírá až absurdních podob. Tvůrci jsou si toho naštěstí vědomi a svou snahu šokovat nečekanými odhaleními opět s humorem shazují.

Názory na to, jestli toto přepínání filmu ublížilo, nebo mu naopak dodalo šťávu, se budou lišit. Jedni budou říkat, že se ty komediální scény s těmi thrillerovými příliš nekamarádí a ubírají jim z atmosféry, druzí to budou vnímat jako vstřícný krok vůči divákovi, který se chce v kině především bavit. Bavit ho budou určitě obě hlavní ženské postavy, to, jak se proměňují a jaká je jejich vzájemná chemie.

Důvěrná tajemství

Příběh nás seznamuje s ovdovělou vlogerkou Stephanií Smothers (Anna Kendrick), která na předměstí Connecticutu žije sama s pětiletým synem Milesem (Joshua Satine) od doby, kdy se její manžel zabil v autě. Po tragické události zůstala doma, nenastoupila do práce a všechen svůj čas věnuje výchově svého syna a tvorbě blogu o vaření a ručních pracích, který je určen pro komunitu matek s malými dětmi. Jeho prostřednictvím zahání samotu, která ji obklopuje.

Proto ji tak potěší, když se jednoho dne při čekání na syna před školou seznámí s maminkou jeho spolužáka a nejlepšího kamaráda Nickyho (Ian Ho). Emily Nelson (Blake Lively) je PR manažerka známé módní značky a jeví se jí jako úspěšná, velice elegantní a sebevědomá žena, která žije v harmonickém manželství s pohledným profesorem Seanem (Henry Golding).

Po čase se z nich stanou nejlepší přítelkyně a Emily pozve Stephanii do svého luxusního sídla. Po pár skleničkách martini se obě ženy začnou navzájem svěřovat s důvěrnostmi, týkajícími se jejich životů. A to včetně těch nejintimnějších a nejniternějších. Stephanie například s tím, jak její manžel žárlil na jejího nevlastního bratra. Emily se jí svěří s tím, že mají s manželem finanční potíže, způsobené nadbytečnými výdaji.

Pátrání v minulosti

Jednoho dne Emily požádá Stephanii o malou laskavost. Má vyzvednout jejího syna ze školy, protože Sean je v Londýně, s tím, že si pak pro něj večer přijde. Emily se však neukáže, navíc nezvedá mobil a neodpovídá na zprávy. Stephanie nabírá podezření, že se jí muselo něco stát. Od jejího zaměstnavatele se dozví, že měla být v Michiganu, vyšetřující detektiv jí ale řekne, že si pronajala auto v Michiganu.

Stephanie použije svůj vlog k nalezení kamarádky a dostane na něj zprávu, že její auto bylo viděno v Michiganu. Auto je nalezeno u jezera v blízkosti letního tábora a v něm utonutá Emily. Případ je poměrně záhy uzavřen jako sebevražda, ale Stephanie má pochybnosti o okolnostech její smrti.

Jak dobře znala svoji nejlepší kamarádku? Co ví o jejím dřívějším životě? Neudělala chybu, když se jí svěřila s tím, na co by ze své minulosti nejraději zapomněla? A co když se za jejich kamarádstvím skrýval záludný, detailně promyšlený ďábelský plán?

Všechny tyto otázky v ní hlodají a ona se na vlastní pěst vydá pátrat po stopách její minulosti. Dostane se k umělkyni, která malovala její portrét a odtud dál do její třídní ročenky. Postupně začnou vyplouvat na povrch další tajemství a spletité vztahy z Emilyina života, které Stephanii napovídají, že přetvářka, manipulace a cílevědomá vychytralost k její přítelkyni bytostně patří. A že každý z nás má třináctou komnatu, kam nás nepustí, byť se tváří sebedůvěrněji.

Herečky si své role užívají

Právě z proměny starostlivé matky a hospodyňky na plný úvazek v pátrajícího detektiva, který se do případu tak zakousl, režisér těží vtipné momenty snímku. Ty vyvěrají i ze základního nastavení obou žen. Na začátku se jeví jako dva absolutní protiklady, sociálně i povahově, z čehož vzniká zvláštní napětí mezi nimi.

Stephanie je ta bezprostřední, veselá, naivní, Emily naopak ta distingovaná, noblesní, tajemná, ale i rázná a značně svérázná. Každá z nich na té druhé obdivuje to, co ona sama nemá. Stojí tu proti sobě dva světy, jeden maloměšťácký, plný předsudků, druhý svět velkoměsta, v němž se protřelá femme fatale umí pohybovat jako ryba ve vodě. Postupně se ale ukazuje, že i onen naivní diblík umí přebírat vzorce chování své vypočítavé, přetvařující se a cílevědomě si za svým jdoucí kamarádky.

Obě herečky se do svých rolí výborně vžily a užívají si je, díky čemuž vás odhalování pravdy o jejich postavách bude bavit a zajímat. Objeví se zde žhářství, incest i vydírání, přičemž režisér z rozkrývání těchto třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný psycho thriller, plný nečekaných zvratů.

Pod všemi těmi zvraty, které režisér zálibně a ve velké tempu vrší a střídá, najdeme ale i prostor na zamyšlení. O dysfunkčních manželstvích, osamělosti a hlavně povrchních přátelstvích, u nichž byste si měli dávat pozor na to, komu a s čím se svěřujete, protože vaše tajemství se mohou snadno obrátit proti vám a stát se vám nebezpečná. Paul Feig tato nebezpečná tajemství využil k tomu, aby si pohrál s žánry, které jsme dosud vnímali jako spíše ty vážné.

AVmania.cz
Nebezpečná laskavost   7

Nebezpečná laskavost

  • Žánr: thriller
  • Původní název: A Simple Favor
  • www.asimplefavor.movie
  • USA, 2018
  • Scénář: Paul Feig, Jessica Sharzer
  • Režie: Paul Feig
  • Hrají: Anna Kendrick, Blake Lively, Henry Golding, Rupert Friend, Eric Johnson, Linda Cardellini, Sarah Baker, Jean Smart
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 25. 10. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud