40
Fotogalerie

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta – recenze filmu

Pátrání po magickém artefaktu, vrávoravý kapitán Jack a emancipovaná hrdinka. Norské režijní duo v kombinaci akce, dobrodružství, romantiky, hororu a komedie sází na jistotu toho, co fungovalo v prvním díle.

Série Piráti z Karibiku stojí na vratkých základech a nemyslím tím ani vrávoravou chůzi kapitána Jacka Sparrowa ani to, že se děj všech částí odehrává na moři. Jde o předlohu této ságy, jež vězí v populární atrakci v Disneylandu. Zatímco dříve se tyto atrakce inspirovaly u filmů, knih nebo komiksů, zde tomu bylo naopak.

Přesto se režisérovi Goru Verbinskimu ve spolupráci s producentem Jerrym Bruckheimerem podařilo z tohoto základu vykřesat jeden z nejvýdělečnějších popkulturních fenoménů posledních patnácti let. Velký podíl na tomto úspěchu měla postava excentrického kapitána v podání Johnnyho Deppa.

Jackova tradiční klauniáda ironizována

Ta se z původně vedlejší figury ve čtyřce s podtitulem Na vlnách podivna stala postavou hlavní. A najednou se ukázalo, že Jackovo morálně ambivalentní, nemotivované a nevyzpytatelné chování pro pozici tahouna vyprávění i jeho romantické linie nestačí a stává se trochu iritující.

V pětce Salazarova pomsta norská režijní dvojice s Deppovou vykroucenou stylizační figurou pracuje. Jsou si vědomi, že hercovo přehrávání a mimické pitvoření k sobecky vychytralé, lstivé a kluzce úskočné postavě, jež chce z každé nebezpečné situace vyváznout se zdravou kůži, bez ohledu na použité prostředky, patří.

Nechávají ho tak dál variovat jeho tradiční klauniádu, která už se mnohým začala zajídat nejen v Pirátech z Karibiku ale i jeho dalších rolích, převážně těch v Burtonově režii. Zároveň ale na vyčpělost této stylizace ironicky poukazují a Jacka staví do pozice trochu otravné, věčně přiopilé pirátské legendy, která v bujarém opojení zapříčiní, že prokleté posádce, již měl Jack držet v šachu, se podaří vymknout z jeho kontroly. A ta se mu pak začne mstít.

Jackova opilost způsobí i to, že je chycen při otevírání trezoru ve chvíli, kdy se chystá vykrást banku na tropickém ostrově. Tvůrci tuto sekvenci v prologu modelují po vzoru Rychle a zběsile 5 a do dobrodružného pirátského dobrodružství vnáší prvky heist movie.

Epické digitální měřítko

Žánrově a charakterem se ale pětka nejvíc blíží dosud nepřekonané jedničce Prokletí Černé perly. Režijní duo pochopilo, co v ní fungovalo a co naopak zbytečně zatěžovalo další části s tím, jak se snažily uměle vytvářet složité mytologické zázemí okolo až příliš jednoduchého základu.

V důsledku toho se trojka Na konci světa proměnila v takřka tříhodinový, přebujelý a zbytečně spletitý film s několikrát nastavovaným koncem, nelogickými zásahy deus ex machina a postavami, jejichž angažmá šlo opodstatnit snad jen jako marketingovou vstřícností vůči asijskému trhu (čínský korzár Sao Feng).

Pětka je v tomto ohledu mnohem střízlivější. Má velmi jednoduchou dějovou linku a epičnost jí dodávají choreograficky dobře zvládnuté akční scény, které úspěšně budí dojem, že se ve filmu neustále něco děje. A nejen ony.

K vjemu velké letní blockbusterové podívané přispívá nákladná výprava se všemi různými pirátskými loděmi a exotickými ostrovy. Dále pak burácivá hudba Geoffa Zanelliho, která recykluje původní motivy Klause Badelta a Hanse Zimmera do co nejhlasitější podoby.

A samozřejmě digitální triky, jež epické scény proměňují v jeden velký kontinuální digifest. Škoda jen a možná jste si toho všimli už v trailerech, že úroveň těchto triků na pozadí přírodních scenérií nebo i lidských postav až příliš upozorňuje na jejich umělý původ.

Zlomení kletby

Digitální triky jsou využity také k omlazení Johnnyho Deppa a vytvoření nemrtvé posádky kapitána Salazara. Jde o zombíky, kteří se rozpadají nebo jim chybí části těla. Jejich kapitánovi vlají vlasy, z úst mu něco vytéká a jeho syčivé „hombre“ zní hodně zlověstně.

Flashbacky nám odhalí, co zlého mu mladý Jack provedl a proč španělský kapitán Salazar (Javier Bardem) tak nenávidí piráty. A Jacka zvlášť. V mladším vydání poznáme i další klíčovou postavu vyprávění Henryho Turnera (Brenton Thwaites), který není nikým jiným než synem Willa Turnera (Orlando Bloom) a Elizabeth Swann (Keira Knightley).

S těmi jsme se rozloučili ve trojce, kdy se Will ocitl na Bludném Holanďanovi. Jeho prokletí by nyní rád zlomil jeho syn. K tomu ale potřebuje získat mocný artefakt zvaný Poseidonův trojzubec, který by otcovu kletbu dokázal zlomit.

Magický artefakt

Trojzubec chce získat i nešťastník Jack Sparrow, neboť jen díky němu se ubrání hněvu a pomstě Salazara za léta, kdy ho držel jako ducha ve věčném stínu. S trojzubcem se totiž jeho vlastník stává pánem všech moří. Ze zcela jiných důvodů se do pátrání po něm zaplete i emancipovaná astronomka Carina (Kaya Scodelario). Od svého neznámého otce dostala mapu, jež vede k místu, kde by se měl nacházet a kde chce nalézt jeho souvislost s deníkem Galilea Galileiho.

Různé motivace, k nimž se ještě přidá ta kapitána Barbossy (Geoffrey Rush). Salazar, který zasvětil svůj život zabíjení pirátů, mu učiní kmotrovskou nabídku, která se neodmítá. Nechá ho žít, ale jen když mu pomůže s dopadením Jacka. On totiž nesmí vstoupit na pevninu. A aby toho nebylo málo, do pátrání po božském artefaktu se vloží i anglické námořnictvo, k němuž patří Henry.

Silná emancipovaná hrdinka

Scénář Jeffa Nathansona (Chyť mě, když to dokážeš, Terminál, Muži v černém 3) opakuje model z předchozích dílů s nepřátelským kapitánem a jeho lodí duchů, motivem prokletí a vstávání z mrtvých a pátráním po bájném artefaktu, který dává jeho majiteli nadpřirozenou moc. V minulém dílu to byl Pramen věčného mládí, zde Poseidonův trojzubec.

Po vzoru jedničky ustavuje i novou romantickou dvojici, která přebírá party Henryho rodičů. Zatímco Henry působí trochu vykuleně a nezkušeně, Carina je emancipovanou hrdinkou, jež umí zaujmout nejen svým půvabem ve zmáčeném prádle.

Pokračuje tak v linii silných a samostatných mladých ženských hrdinek, které současný Hollywood nabízí nejen v nových dílech Star Wars. Carina je prototypem inteligentní, odvážné, rázné a trochu drzé hrdinky, jež do šovinistického prostředí nemytých bukanýrů vnáší patřičné oživení. Ti ji díky jejím astronomickým schopnostem a vědomostem považují za čarodějku.

Jestli bych měl na někoho vsadit, kdo by se mohl stát tahounem dalších dílů této série, tak spíš na ni než na hezounka Henryho. Protože už tady jasně přebírá kormidlo vyprávění i celého příběhu. Pokud tedy produkce nepřijde s nápadem na prequelovou řadu s omlazeným Jackem.

Sázka na jistotu

S jedničkou je spjatý i charakter celého vyprávění, v němž se střídají a prolínají komediální scény s dobrodružnými, akčními, hororovými a romantickými. Je to sázka na jistotu, která se norskému režijnímu duu vyplácí. Alespoň v očích těch, kteří od této série neočekávají přílišnou inovaci.

Joachim Rønning a Espen Sandberg (Sexy Pistols) byli nominováni na Oscara za svůj předchozí životopisný film Kon-Tiki. V něm zmapovali přípravu expedice i samotnou 101 dní trvající nebezpečnou plavbu norského mořeplavce Thora Heyerdahla a jeho posádky v roce 1947.

Nyní se vydávají na moře znovu, jištěni více jak třísetmilionovým rozpočtem, který jim umožňuje přijít s výpravným epickým vyprávěním, v němž vedle zombie členů Salazarovy posádky nechybí ani zombie žraloci, námořní bitvy, moře, které se propadá a honičky na souši. Spektakulární finále se neobejde bez přemíry digitálních efektů a lidský rozměr do něj vnáší melodramatická koncovka, kdy se musí potkat ti rodinní příslušníci, kteří se potkat měli.

Pětka se bude fanouškům série líbit, protože představuje návrat k poetice prvního dílu. Má velice jednoduchý děj, přehrávajícího Johnnyho Deppa, který stále ještě baví, i když už míň než v předchozích dílech, sympatickou hlavní hrdinku a kombo neselhávajících záporáků.

Audiovizuální stránka i akční scény působí rozmáchle, zkrátka jako dobré řemeslo, jež u podobného typu zábavy očekáváme. Je to ale víceméně popáté to samé, ale lepší než jste možná čekali po zhlédnutí trailerů. Komu se tato série ještě neomrzela, ten bude s pětkou spokojen.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
film   6

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

  • Žánr: dobrodružný
  • Původní název: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • www.pirates.disney.com/pirates-of-the-caribbean-dead-men-tell-no-tales
  • USA, 2017
  • Scénář: Jeff Nathanson
  • Režie: Joachim Rønning, Espen Sandberg
  • Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem, Geoffrey Rush, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Golshifteh Farahani, Orlando Bloom, Keira Knightley, Paul McCartney
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 25. 05. 2017

Určitě si přečtěte

Články odjinud