Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt

Foto: CinemArt
Foto: CinemArt
Foto: CinemArt
Foto: CinemArt
13
Fotogalerie

Terminátor: Temný osud – recyklace toho, co měli diváci rádi na prvních dvou dílech série [recenze filmu]

Dobře zvládnutý akční film s fungující chemií mezi hereckými protagonisty, který obohacují subtilnější tóny v rámci ústředního ženského trojlístku.

Plusy
Akční střety jsou rozmanité a dobře natočené. Poslední čtvrtina dvouhodinového filmu je jedna dlouhá kontinuální akce, vedená ve vzduchu i pod vodou.
Minusy
Tim Miller až příliš spoléhá na to, co fungovalo v jedničce a dvojce, takže příběh i nastavení postav se stává jejich pouhou recyklací.
6  /10

Přelom babího léta a podzimu se v kinech letos nese i ve znamení návratu dvou největších hvězd akčního žánru osmdesátých a devadesátých let. Sylvestera Stalloneho a Arnolda Schwarzeneggera. Ten první se představil v pátém dílu Ramba, ten druhý nyní v šestém dílu Terminátora. Co mají obě tyto série společné je skutečnost, že se jejich poslední části odehrávají z velké části v Mexiku a že se tu objevují latinskoameričtí herci.

Navázání na první dva díly série

Šestka Terminátora se z hlediska časové posloupnosti ale vlastně stává trojkou v této sérii, když po 22 letech navazuje na děj asi nejslavnějšího dílu Den zúčtování z roku 1991. A ignoruje přitom události, které se staly ve filmech Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003), Terminator Salvation a Terminator Genisys.

Není se co divit. Cameronovo prolínání časoprostorových smyček, tvořících v jedničce a dvojce zajímavé logické paradoxy i Mostowovu ironicky odlehčenou trojku nahradila v Terminator Salvation postapokalyptická adrenalinová střílečka a v Terminator Genisys variace ikonických scén z jedničky a dvojky s pozměněnou časovou osou vyprávění oproti nim.

Jak čtyřka, tak pětka měly ambice rozjet další díly, které by se staly součástí plánované trilogie, ale ani v jednom případě to nevyšlo. A nyní přichází šestka, která rovněž tuto ambici deklaruje. Produkčně za ní stojí „otec zakladatel“ James Cameron, který je i autorem námětu k ní. Scénář si vzala na starosti čtveřice David S. Goyer (Smrtihlav, Blade, Batman začíná), Josh Friedman (Černá Dahlia), Justin Rhodes a Billy Ray (Hunger Games, Kapitán Phillips), režii pak tvůrce prvního Deadpoola Tim Miller.

Svět bez Skynetu

Jestliže pětka připomínala nostalgický remix prvních dvou dílů, šestka v tomto duchu pokračuje, i když zase jiným způsobem. Mustr vyprávění se drží zavedené šablony. Z postapokalyptické budoucnosti je vyslán robotický zabiják, aby zneškodnil člověka, jenž má mít svou úlohu v oné budoucnosti a současně s ním z ní přicestuje i někdo, kdo toho člověka má chránit.

Co se oproti předchozím dílům série mění, že ona hrozba z budoucnosti se nejmenuje Skynet, ale Legion. Jinak se nám opět dostává variace motivů, postav a zápletek z prvních dvou dílů. Od příchodu na zemi, kdy je nahá tentokrát kyber vojanda, která vyruší mladou dvojici od milostných hrátek a obere ji o šatstvo, přes „tekutého“ zlého Terminátora až po to, jak se v osobě dívky, která má být chráněna, mění to, zda ji víc vnímáme jako variaci na Sarah Connor nebo jejího syna Johna.

Úvodní scéna, odehrávající se v roce 1998, tedy po událostech dvojky, je svým způsobem dohrává a zároveň nastoluje pravidla po svět budoucí. Sarah Connor (Linda Hamilton) se podařilo zabránit Soudnému dni, ale ne smrti dospívajícího syna Johna (digitálně omlazený Edward Furlong), kterého na dovolené dostihne vyslanec Skynetu.

Tajemné SMS

O dvaadvacet let později se ocitáme v Mexiku a jsme svědky příchodu jiných dvou vyslanců z budoucnosti na zemi. Zlého terminátora Rev-9 (Gabriel Luna) a kybernetické, jak on říká vylepšené, vojačky Grace (Mackenzie Davis), která má za úkol ochránit mexickou dívku Daniellu "Dani" Ramos (Natalia Reyes), po které Rev-9 pase. Přežití Dani je klíčové pro budoucí existenci lidské rasy, v průběhu vyprávění se pak upřesňuje, zda jí samotné, nebo jí jako matky budoucího vůdce odporu proti ničivé kybernetické umělé inteligenci, jež má název Legion.

Na pomoc Rev-9 a Grace se přidává zahořklá, zatvrzelá a v alkoholu smutek utápějící Sarah Connor, která během těch více jak dvaceti let od synovy smrti cestovala po světě a likvidovala terminátory. Dozvídala se o nich prostřednictvím SMS se souřadnicemi jejich výskytu. Kdo jí je posílal, se osvětlí v druhé polovině vyprávění, kdy na scénu vstupuje ten, jehož přítomnost prozradily už trailery.

T-800 (Arnold Schwarzenegger), který žije s rodinou, manželkou a jejím synem, kterého přijal za vlastního, uprostřed texaských lesů. T-800 jako terminátor, naprogramovaný na splnění konkrétního úkolu, který před léty splnil, se od této doby vyvinul. Pobytem v lidské rodině, která si zažila své nehezké věci a v níž přijal roli jejího ochránce a živitele, se v něm probudilo nebo vyvinulo svědomí, které ho vedlo a vede ke snaze odčinit své minulé hříchy.

Robotický zabiják, schopný rozdvojení

Trojice žen na útěku před Rev-9 tedy objeví T-800, s nímž spojí sídly. Vysvětlení jeho existence v lidském světě během oněch dvaceti let dostává i jisté zábavné rysy, když například vysvětluje neexistenci sexuálního života mezi jím a jeho manželkou tím, jaké jiné kvality na něm jeho žena oceňuje.

Setkání Sarah Connor a T-800 je plné napětí, ale i vědomí toho, že musí spolupracovat proti silnějšímu nepříteli při ochraně naděje lidského pokolení. Je to samozřejmě také úlitba fanouškům série a jeho nejlepším dílům, ale zakomponovaná velice dobře do nového vyprávění.

Jak Sarah, tak T-800 jsou velice platnými členy týmu ochránců Dani, každý v tom, co je jeho předností. U Sarah je to znalost světa, do něhož přicházejí robotičtí nebo polo-robotičtí vyslanci z budoucnosti, u T-800 jeho schopnost postavit se jako rovný rovnému Rev-9.

Schopnostmi ho ale nový Terminátor značně převyšuje. Jde o jakousi upgradeovanou verzi T-1000 z dvojky, u níž je její kovová kostra obalena tekutým humanoidním obalem. Ta robotická kostra je schopná se oddělit od těla a operovat samostatně, takže při některých soubojích musí ochránci Dani svádět boje s oběma částmi Rev-9, což přidává těmto soubojům na dynamice. Rev-9 při nich využívá i mnoha čepelí a jiných ostrých předmětů, které jeho konstrukce v sobě obsahuje. Jde o, zdá se, nezničitelného zabijáka, kterého jde vždy na chvíli zpomalit, ne však úplně zastavit.

Ženský trojlístek

Akční střety od toho úvodního v automobilové továrně v Mexiku, kde Dani a její bratr pracují, přes honičku na dálnici, přechod a uvěznění na mexicko-americké hranici, snahy o získání látky, která by Rev-9 mohla zničit, až po závěrečný souboj ve vodách i vnitřku hydroelektrárny jsou velmi dobře natočené a choreograficky zvládnuté.

Poslední čtvrtina dvouhodinového filmu je jedna dlouhá kontinuální akce, vedená ve vzduchu i pod vodou, při níž přijdou ke slovu vrtulníky, letadla, zbraně, řetězy i osobní souboje. Mezi všemi těmi honičkami, přestřelkami a explozemi dochází k vyjasňování vzájemných pozic nejprve v rámci ženského trojlístku a potom především mezi Sarah a T-800.

Při útěku zároveň jak Sarah, tak Grace přibližují své pohnuté osudy a tím i fungování světa, odkud přicházejí nebo jehož jsou součástí. Toto zpomalení v akčním toku odhaluje i některé jemnější podtóny vyprávění, jako když si Sarah stýská na to, že nemá žádnou Johnovu fotku a pomalu se jí tak vzdaluje jeho podoba. Nebo když se vylepšené tělo Grace hroutí po maximálním výkonu a potřebuje „dobít“.

Tyto subtilnější podtóny souvisí i s tím, že tři z pěti hlavních postav jsou ženského pohlaví. Otevírá se tu tak téma mateřství biologického i náhradního, ženského přátelství i vzájemné oddanosti. Na pozadí dvou silných hrdinek, Grace a Sarah, pak Dani prožívá svou proměnu z vyděšené holky v někoho, kdo se jim chce svou nebojácností a odhodláním bojovat vyrovnat.

Recyklace Cameronových filmů

Nové postavy se s těmi starými smysluplně doplňují, i když ty nové vlastně jen kopírují ty předchozí. Grace například Kylea Reese z jedničky. Co zarazí trochu víc, že když šestka navazuje na jedničku a dvojku, tak že se nedrží pravidel světa, které první dva díly nastavily. V T-800 se tak vyvine svědomí a zodpovědnost, aniž by byl přeprogramován. Neřeší se ani příliš, odkud byli posíláni ti terminátoři, jež Sarah stopovala, když Skynet byl zničen.

Přes tyto výhrady je možno Temný osud považovat za zdařilé pokračování a určitě lepší než předchozí dvě. Na druhé straně kromě ženského ladění nedovede nabídnout něco nového, čím by se odlišilo od svých slavnějších předchůdců v režii Jamese Camerona.

Tim Miller až příliš spoléhá na to, co fungovalo v jedničce a dvojce, takže příběh i nastavení postav se stává jejich pouhou recyklací. Nechybí kvalitní akční scény, fungující chemie mezi hereckými protagonisty i aktuální přesah v podobě politického šťouchnutí do Trumpova projektu zdi na americko-mexické hranici, ale pořád je to jen dobře zvládnutý akční film, který terminátorské sérii určitě nedělá ostudu, ale také ji nikam zásadně neposouvá. Pokud ji máte rádi, tak vás šestka myslím nezklame.

Terminátor: Temný osud

  • Žánr: akční sci-fi
  • Původní název: Terminator: Dark Fate
  • www.tickets.terminatormovie.com/
  • USA, 2019
  • Scénář: Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray
  • Režie: Tim Miller
  • Hrají: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Gabriel Luna, Natalia Reyes, Diego Boneta, Edward Furlong, Tom Hopper
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 10. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud