26
Fotogalerie

Yamaha MCR-N570D a MCR-N470D: dva síťové Hi-Fi mikrosysystémy [test]

Sety Yamaha jsou ideálními všeuměly pro ozvučení "hluchých" prostor typu kanceláře, kuchyně, případně pro ty, kteří hledají za velmi rozumné peníze poměrně dost funkcí v kompaktních rozměrech.

Kapitoly článku:


Kde leží hranice komerčního domácího ozvučení a hi-fi, to asi zase není tak složité určit, ale kde leží hranice "dobrého zvuku"? Soudě dle popularity kompaktních "skoro-hi-fi" řešení typu jednotky s elektronikou v kombinaci s klasickými regálovými reprosoustavami v cenách mezi 10 000 až 20 000 Kč, by to mohlo být někde tam.

Yamaha nás o tom zkouší přesvědčit dvojicí sestav tohoto střihu - v nejnovější generaci mají tyto sestavy i konektivitu do systému MusicCast, tedy do multiroom řešení, které umí propojit do ovládání v aplikaci všechny moderní komponenty Yamaha v domácnosti.

Vzhled a konsktrukce

Oba modely, jak MCR-N570D, tak nižší MCR-N470D sdílí identickou centrální jednotku, vyšší provedení nabízí méně kompromisně konstruované reprosoustavy. Elektronika se skrývá v jednoduše střiženém, pravoúhlém hliníkovém těle, čelnímu panelu dominuje displej, pod ním je pár tlačítek pro přímé ovládání (byť se z důvodu komfortu rozhodně vyplatí použít dálkové ovládání) a ještě pod nimi uzoučká dvířka mechaniky. Vlevo od displeje je USB port pro rychlé připojení datových pamětí, spínací tlačítko a 6,3 mm sluchátkový jack, vpravo středně velký potenciometr pro regulaci hlasitosti.

MCR-N570Dc.jpg

Na zadní straně je prostor pro Wi-Fi / Bluetooth anténu (nahoře) a FM/DAB anténu (dole), jeden analogový vstup v podobě pár cinchů, druhý v podobě 3,5 mm jacku, to kdyby výbava v těle přístroje nestačila. Přístup k datům krom antény umožňuje i LAN konektor. Pokud byste potřebovali podpořit výkon reprosoustav, je k dispozici výstup pro subwoofer. Napájení dodávaných reprosoustav pak zajišťují dva páry standardních reproterminálů.

Z funkcí přístroje stojí za to jmenovat schopnost přehrát jak klasická CD v mechanice, tak z USB pamětí FLAC / WAV / AIFF s rozlišením až 24 / 192 (MP3 a další jsou samozřejmostí). Krom ovládání přes aplikaci MusicCast (a možnost zařazení do multiroom prostředí, pokud máte více kompatibilních MusicCast zařízení od Yamahy - my jsme to zkoušeli s reproduktorem WX-010) je možné využít také protokol AirPlay, popřípadě streamovat klasicky přes DLNA. K dispozici jsou i streamovací služby, byť krom Spotify a internetového rádia vTuner si jich v ČR zatím moc neužijete.

Obvody staví (celkem pochopitelně s ohledem na rozměry) na modulu digitálního zesilovače, který dává špičkový výstupní výkon 22 Wattů na kanál do 6 Ohm. Samotné šasi pak je velmi kompaktní - při váze 3 kg měří jen 27 x 11 x 33 cm (š x v x h).

MCR-N570Db.jpgMCR-N470Df.jpg
Yamaha MCR-N570D a MCR-N470D

 

Jediný rozdíl mezi sestavami pak je v reprosoustavách - vyšší model MCR-N570D má dvoupásmové regálovky s rozměry 15,4 x 27,3 x 23 cm (š x v x h) a váhou 3,3 kg. Impedance 6 Ohm, citlivost 83 dB / 2,83 V / m a frekvenční rozsah 60 - 40 000 Hz bez udané tolerance tak nějak odpovídají pořizovací ceně.

Pěkné reprosoustavy s lomenými hranami přední stěny jsou velmi klasicky pojaté. Měkká kopulka tweeteru o průměru 3 cm zapuštěná v malém zvukovodu, středobas má pak průměr konické bílé membrány 12 cm. Středobas využívá polymerovou membránu, stejnou jako mají nejvyšší modely Soavo. Bassreflexový port je na zadní straně nahoře, vnitřek kabinetu má uvnitř příčku pro zpevnění a vytvoření jakýchsi komor pro každý z měničů.

Nižší model MCR-N470D má podstatně klasičtěji koncipované, obyčejně pravoúhlé skříně reprosoustav, stejně i měniče jsou obyčejnější. Uvnitř MDF kabinetu je ale identická příčka pro zpevnění a rozdělení, stejně jako je tu i identický bassreflexový port vzadu nahoře. A také identické reproterminály...

Reprosoustavy jsou fyzicky téměř identické, při váze 2,6 kg (která napovídá o tenčích stěnách) měří 15,4 x 27,4 x 23,7 cm (š x v x h). Woofer s jednoduchou polymerovou membránou tu má průměr 11 cm, tweeter s měkkou kopulkou 2,5 cm. Reprosoustavy by měly hrát v rozsahu 55 - 38 000 Hz (bez udané tolerance), nominální impedance činí 6 Ohm a citlivost podprůměrných 83 dB / 2,83 V / m.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016-12-01-TST-Yamaha-MCR-N570D-m1.png2016-12-01-TST-Yamaha-MCR-N570D-m2.png

Reprosoustavy u MCR-N470D mají trochu překvapivý objem basu, který ale v reálu v zapojení se systémem nepůsobí takhle výrazně. Také zdůraznění pásma kolem 400 Hz není při poslechu komplexního signálu tak zřetelné. Samozřejmě, nejde o referenčně rovnou křivku, ale tu zde ani není důvod očekávat.

U vyššího modelu je pásmo podstatně vyrovnanější, minimálně od cca 250 Hz výše je prostě za dané peníze naprosto ok. Trochu zvláštní je propad na 200 Hz, jinak ale není třeba za dané peníze mít v rozsahu 80 až 12 000 Hz žádné významné připomínky. 

Na čem se poslouchalo

Obě sestavy jsme poslouchali zejména tak jak je výrobce dodává, ale též i s reprosoustavami Xavian Perla, Xavian Joy, Xavian Premio nebo Harbeth Monitor 30, ale také s Apogee Groove nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII jakožto zdroji signálu. Zkoušeli jsme také krátce prohazovat reprokabely, rozdíl byl ale nepříliš znatelný.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud