21
Fotogalerie

ELAC Debut B6.2: dobré, malé a levné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Tyto reprobedny jsou příkladem toho, jak by měl vypadat dostupný a vyrovnaný zvuk, který je věrný a realistický - realistický nejen ve smyslu respektu k nahrávce, ale i ke svým vlastním schopnostem.

Série Debut od německých ELAC byla jedním z prvních plodů spolupráce této značky s více než věhlasným vývojářem Andrew Jonesem a právě její původ v americkém designovém studiu tohoto muže a tím i jistý úkrok směrem k čistotě a v dobrém slova smyslu jednoduchosti od do té doby platné tváře značky ji spolu s více než atraktivními cenovkami předurčil k velkému úspěchu. Po pár letech na trhu přišla na svět generace Debut 2.0.

Debut2.0_DB6.2-1500x800.jpg

I ta, přes jisté zdražení, zůstává jednoduše střiženou a finančně dostupnou řadou reprosoustav. A také tady je jasně patrné, že jí péči věnoval právě tým Andrew Jonese. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje B6.2 a je to naprosto konzervativně koncipovaný dvoupásmový systém.

Vzhled a konstrukce

Debut B6.2 nejsou ani moc velké, ani moc malé - 37,5 cm na výšku, 19,5 cm na šířku a 26,8 cm do hloubky, jejich ozvučnice jsou vyrobeny z běžných MDF panelů a váží standardních 7,4 kg. Uvnitř čistě pravoúhlé skříně najdete jednu přepážku a to přesně v ose středobasového měniče.

Koncept reprosoustav je "vše dopředu", takže na čelní stěně se nachází jak vysokotónový, tak středobasový reproduktor (a to v mírném překryvu) a dole se pak otevírá výdech plastikového bassreflexového nátrubku klasického kruhového tvaru.

 b62a.jpg

Na první pohled působí vinyl na povrchu B6.2 o něco hodnotněji než u předchůdce, byť je tu stále cítit, že jsou to spíše jednoduše vyrobené reprosoustavy. S ohledem na cenu (která je navíc celkem citelně nižší, než u generace první, kde pár obdobných stál 12 000 Kč) to ale není nic špatného.

Zadní panel hostí jen vsazenou vaničku s jediným párem terminálů - ty jsou ale lepší, než by se dalo v kontextu kategorie čekat.

b62b.jpg

Zajímavé ale je, že krom základního konceptu bylo vše navrženo úplně znovu; ozvučnice i oba měniče, které pochází z výroby ELAC. A ani ten základní koncept vlastně není úplně identický, protože bassreflex v této generaci je kvůli snazšímu umístění v prostoru vepředu a ne vzadu.

Nejvyšším tónům je vyhrazena měkká kopulka o průměru 1 palce, usazená je v poměrně výrazném zvukovodu a skrytá ze mřížkou. Celé řešení má mít za úkol potlačení nežádoucích difrakcí. Středobas má klasický kónický tvar a membrána o průměru 6,5 palce je vyrobena z tkaných aramidových vláken, uprostřed se klene měkká kopulka.

B6.2-Gallery-6-750x579.pngB6.2-Gallery-7-750x579.png

Dvoupásmovou koncepci ELAC dělí na úrovni 2 200 Hz a udává u ní frekvenční rozsah 44 - 35 000 Hz (nicméně bez tolerance). Charakteristická citlivost 87 dB / 2,83 V / m patří mezi mírně nadprůměrné, jmenovitá impedance činí 6 ohm.

Malé a levné B6.2 jsou vlastně s ohledem na svou cenovou třídu neuvěřitelné - i když frekvenční odpověď není dokonale plochá, od cca 60 Hz je průběh čistý, mírný zdvih kolem 200 Hz by mohl přiživit dojem plnosti, ale není nijak dramatický, aby rozbil pocit frekvenční vyváženosti. Průběh je prostě čistý, mírné sklonění od basů k výškám by mělo zajistit kultivovaný, neefektní přednes. Tohle je skutečně vzorové vyladění pro takhle levné reprosoutavy.

Měříme...

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018-11-07-TST-ELAC-Debut-2-0-B-62-m1.png

Malé a levné B6.2 jsou vlastně s ohledem na svou cenovou třídu neuvěřitelné - i když frekvenční odpověď není dokonale plochá, od cca 60 Hz je průběh čistý, mírný zdvih kolem 200 Hz by mohl přiživit dojem plnosti, ale není nijak dramatický, aby rozbil pocit frekvenční vyváženosti. Průběh je prostě čistý, mírné sklonění od basů k výškám by mělo zajistit kultivovaný, neefektní přednes. Tohle je skutečně vzorové vyladění pro takhle levné reprosoutavy.

2018-11-07-TST-ELAC-Debut-2-0-B-62-m2.png

Průběh impedance (červená) neklesá pod 5 ohm, bassreflex je naladěný přesně na 50 Hz a nikde není ani stopy po rezonanci, stojatém vlnění či dalších nectnostech - je vidět, že si s B6.2 dal při návrhu někdo práci. Průběh elektrické fáze (černá) je čistý, výkyv na 90 Hz nebude v kombinaci se špičkou impedance zase takovou zátěží, byť pro ty nejlevnější zesilovače by to mohlo představovat do jisté míry výzvu. Jinak jsou ale elektrické parametry stejně vzorné jako frekvenční odpověď. Čistě "papírově" jsou B6.2 ve své třídě excelentní.

Jak to hraje

ELAC Debut 2.0 B6.2 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách - hrály tak s OPPO UDP-205 + Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, hrály s VPI Scout Jr. + Grandinote Celio + Grandinote Shinai opět místo Harbeth, hrály také s Cambridge CXA80 + Cambridge CXC místo Fischer&Fischer SN-70 nebo místo KEF LS50 spolu s Teac NT-503 + Emotiva XPA-DR2. Srovnávali jsme třeba i s Klipsch R-51M.

Pusťte si veleznámou basovou linku v úvodu "Pink Panther Theme" ve verzi se saxofonistou Plasem Johnsonem ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) a najdete bas "právě tak akorát". S ohledem na cenu pak rozhodně dobrý. Svým objemem sedí do malých místností, ale ani v těch středních nebudete mít vysloveně pocit, že vespod nic není. Jde spíše o decentní, slušně čistý a slušně kontrolovaný hlubokotónový základ, který kontrole a konkrétnosti dává jasnou přednost před nějakým pocitem mohutnosti. Je to spíše klasická audiofilie v mírně zjednodušeném balení, odpovídajícím cenové relaci. Právě v té ale B6.2 prostě fungují.

B6.2-Gallery-5-750x579.png

Stejný pocit jisté usměrněnosti, byť možná v lehounce sušším celkovém vyznění, panuje i ve středním pásmu. Zpěv Julie Stone v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) byl solidně organizovaný a tím tedy i slušně srozumitelný, nijak se netlačil kupředu a snad se mohl prosazovat i o kousíček víc, ale celkově v něm byla už i zřetelná energie a kultivovanost. Přestože hlas sám tedy nijak dopředu netrčí, zvuk jako celek je naopak jakoby o krok vpředu, je neupejpavý a živý - v poměrech kategorie "pod 10" vlastně až nebývale.

Chřestící perkuse v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) udržely reprosoustavy poměrně po kupě, v opět civilizovaném, možná i trošku tenčí vyznění, byť nijak akcentované - v zájmu toho, aby vás ani při vyšší hlasitosti Debut B6.2 neštíply do uší, je jejich naladění spíše jemnější. Na druhou stranu, až civilní zvuk s sebou přináší férovou čitelnost a lehkost.

Na svou velikost (a hlavně cenu!) mají B6.2 slušnou dávku energie, s níž se položí i do dynamičtějších skladeb typu "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) - samozřejmě, že tu není zvuk příliš plný ani nějak zásadně důrazný a mohutný, ale to odpovídá jak zvukovému charakteru, který se drží spořádanosti, tak to odpovídá velikosti a ceně. Skladba je spíše audiofilsky přesná a dynamické špičky tak nějak v klidu naznačuje, spíše než aby vám je dala naplno pocítit - ale zároveň jsou ELAC ve své organizovanosti dostatečně přesvědčivé, aby vám zvuk nepřipadal plochý. Je jednoduchý, ale ne levný.

B6.2-Gallery-4-750x579.png

Ona umírněnost pomáhá i v dojmu celkového rozlišení - samozřejmě, že Debut B6.2 mají své logické limity, ale jejich civilnost usadila "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) do patřičných mezí, čitelnost je prostě slušná, zvuk si na nic nehraje, ale možná právě proto nabízí pocit čistoty a čitelnosti, která má plné právo na označení hi-fi. Přes jejich velikost nečekejte od B6.2 minimonitorovou soustředěnost, ale spíše skutečně neutrální přístup, který ani netlačí na pilu, ani "nezamazává" - je to prostě slušně přehledné a prokreslené v tak vysokém standardu, jaký si jen lze za dané peníze představit.

Podobně i prostor - šířka a hloubka scény v "Thus saith my Cloris brite" ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) nebyla tak úplně "monitorová", zejména v hloubce by B6.2 mohly dát trochu větší prostor nástrojům na vyniknutí. Na druhou stranu, i když je dáte relativně daleko od sebe, zvuk zůstává spojitý a vlastně i lokalizace je úplně ok. Zejména neposloucháte-li pak z velké dálky.

Ač jsme dříve použili slova jako "civilní" či "neutrální" zvuk, tak oproti většině konkurence "pod 10" hrají Debut B6.2 sice spořádaně, ale přesto živěji a jaksi umí zvuk posadit více dopředu a tím blíž vám, než to dělají ostatní. I spletitá "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) byl čitelná a ani naprosto logická absence důrazu a hutného basu, které tu tvoří velkou část atmosféry, vlastně neokradla poslech o zajímavost - navzdory organizovanosti není zvuk sterilní, navzdory spíše světlejšímu vyvážení není chudý a navzdory spíše tenčímu zvuku nemáte pocit, že něco schází.

Verdikt

Kompaktní regálovky ELAC Debut B6.2 nabízí za dobrou cenu dobrý zvuk, až tak jednoduše se to dá shrnout. Jejich estetika nevychází tak úplně z běžných evropských standardů, ale to vlastně není v hi-fi kategorii "pod 10 000 Kč" nic neobvyklého a účel tam světí prostředky. To vlastně ale ve finále zase tak podstatné není, zatímco zvuková charakteristika podstatná je - i ta je v dobrém slova smyslu jednoduchá a naopak z evropských standardů vychází velmi zřetelně. 

Debut B6.2 jsou příkladem toho, jak by měl vypadat dostupný a vyrovnaný zvuk, který je věrný a realistický - realistický nejen ve smyslu respektu k nahrávce, ale i ke svým vlastním schopnostem. Právě proto je příjemné a dlouhodobě snadné Debut B6.2 poslouchat a vůbec při tom nemít pocit, že jste o něco ochuzováni.

Klady

+ v dané cenové hladině decentní bas
+ férově čitelné a organizované
+ živější, ale nevtíravý zvuk

Zápory

- k evropské estetice a vnímání kvality jim něco schází

ELAC Debut B6.2

Cena: 8 990 Kč

Stránky výrobce: ELAC
ZapůjčilBaSys CS

Technické parametry

  • osazení 1x výškový měnič s textilní kalotou 25mm, 1x basový měnič s membránou z aramidových vláken 162mm
  • kmitočtový rozsah 44 - 35000Hz
  • jmenovitá impedance
  • citlivost 87dB
  • maximální příkon 120W
  • terminál single wire
  • výška bez hrotů 37cm
  • hmotnost 7,4 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud