9
Fotogalerie

MP21, PL11, PL50: čínské zázraky? (test)

Test trojice špuntů od nováčka na sluchátkovém hřišti. Patří čínský výrobce SoundMAGIC mezi prvoligové hráče?

Roku 2005 byla čínskou společností Shenzhen SoundMAGIC Technology Development Co., Ltd zaregistrována značka Sound-Magic prvotně pokrývající výzkum a vývoj v oblasti zvukových technologií. Již o čtyři roky později došlo ke změně strategie, s čímž souvisela i změna značky na prodejně (opticky) přitažlivější označení SoundMAGIC. Razítko SoundMAGIC nesou i námi testované špuntové modely – MP21, PL11 a PL50. Jak je to s přitažlivostí zvukovou?

Škoda plastu, který padne vedle

O konstrukci IEM (in ear monitor, špunty) byly napsány spousty řádků, proto se omezím pouze na stručné zhodnocení použitých materiálů a jejich kombinace tvořící zvukové reproducenty.

Paradoxně, a musím zdůraznit, že v mých očích i značně nešťastně, výrobce v případě levnějších modelů (MP21 lze na internetu koupit za cca 600 Kč, PL11 za cca 700 Kč) použil na těla lepší výrobní materiály (čímž jim propůjčil elegantně a kvalitně vyhlížející kovový základ), než v případě modelu PL50 s 2x tak vyšší pořizovací cenou, kde se omezil na laciný a nevkusně lakovaný plast. Kov je pevnější, odolnější, kovové tělo vypadá vyspěle a budí dojem příslušnosti k vyšší třídě. Plast se může vyjmenovaným vlastnostem na dosah přiblížit, některé může i předčít, to ale nesmí být použit takový, co i nevkusnou povrchovou úpravou evokuje spíše hračku než seriozní produkt.

2.jpg 4.jpg

S přívodními kabely si výrobce hlavu nelámal (doufejme, že ve snaze zjistit a odstranit slabá místa lámal alespoň ty kabely) a využil u všech modelů prakticky identický přenašeč zvukové informace. I když – pravda - PL50 dostaly o něco málo silnější ochranu kovových vodičů a lépe působící “zlomený” jack 3,5mm konektor. Kritika míří na malý průměr žilek levého a pravého kanálu od místa výstupu z těla sluchátek ke spoji v jednouproudé vedení. Pochvala naopak k ochraně exponovaných míst náchylných k nehodě na cestě signálu.

1.jpg 5.jpg

Mohu-li se čistě subjektivně vyjádřit k designu a ve spojení s použitými materiály a celkovým dojmem vytvořit pořadí, na prvním místě budou SoundMAGIC MP21, jelikož disponují nejvíce propracovaným tělem, co se tvaru (dokonce jemně vychýlené zvukovodové výstupy) i designu (lesklé kroužky vypadají na černém kovovém těle výborně) týče. Na druhém místě nejlevnější PL11 pro svůj štíhlý, ale přesto bytelný tvar. Zde ale musím podotknout, že mne nepřesvědčilo spojení těla a vstupu přívodního kabelu – obávám se, že při neopatrném zacházení, nemusí spoj vydržet. Poslední příčku obsazují PL50, které patří z hlediska designu (nehezký metalický nástřik) a provedení (laciný plast) v poměru k ceně k podprůměrným.

Ke komfortu a izolaci snad jen tolik

Těla modelů PL11 a MP21 patří k běžné „konfekci“. Zkrátka kulovité schránky zakončené zvukovodovými výstupy, kterou jsou osazeny gumový nástavci. Netradiční schránku výrobce použil u PL50, jejichž tělo leží v oblasti boltce ve vodorovné pozici, kabel míří vzhůru a umísťuje se za uši. I když jsem měl zprvu obavy, že právě PL50 nepůjdou vsadit do zvukovodu dostatečně na to, aby těla nevykonávala žádný pohyb, po nasazení obavy opadly. Z trojice jsou nejpohodlnější, sedí nejjistěji. Z hlediska izolace obsazují prostřední příčku.

Izolačně lepší výsledky poskytly nejmenší PL11, jelikož (pokud se člověk nebojí a nemá příliš úzké zvukovody) po mírném natlačení zaplují relativně hluboko. Hluboké usazení může ale u někoho působit nepříjemné až bolestivé pocity. Najít ideální polohu by přesto neměl být žádný problém. MP21 představují průměr jak z hlediska komfortu, tak z hlediska izolace. Netlačí, ale usazení není příliš jisté. Je nutno použít vhodný nástavec, jenž sluchátka v uchu udrží, anebo špunty více do ucha zatlačit. V opačném případě vykonávají velký pohyb a mohou vypadnout. Zvuk propouští v rozumné míře.

Reprodukční rozcestí

Od výrobků jsem, i přes poměrně velký rozruch kolem modelu PL 50 ve sluchátkového komunitě, příliš dobrého zvuku nečekal. SoundMAGIC PL50 sází na tlakový jednoměnič, tedy frekvenčně celkem omezenou konstrukci. PL11 a MP21 jsou zástupci klasické dynamické skupiny, ale s ohledem na nízkou pořizovací cenu materiálově a konstrukčně nemohou patřit do vyšší třídy.

  6.jpg3.jpg

PL 50 pouští k posluchačovým uším předpokladánou skladbu zvukových vln. Středově bohatou, v této oblasti čistou a snášenlivou. Bohužel bez nejnižších basů, které zcela absentují. Výškové pásmo v přednesu obsaženo je, nicméně spíše jen doplňkového charakteru, určitě si neužijete výškového cinkání a detailní struktury. V návaznosti na zmínku o absenci basů sluchátka nedoporučuji na poslech taneční hudby, skladeb s důrazným spodkem, a koneckonců čehokoli, pokud patříte mezi basofily. Jazzové skladby s výrazným zpěvem zní ale na tuto cenovou kategorii nadprůměrně a předčí i etalon této špuntové kategorie Sennheisery CX 300.

Pokud mají PL 50 lehce utopené výšky, tak PL11 vozí výšky v ponorce. Za to basů si jejich příznivci užjí do… chtělo by se říci do sytosti, ale přiléhavější je do dunivosti. Míři-li občas kritika na basovost oblíbených Koss portaPro, v porovnání s basovostí PL11 by se zdála skoro až neopodostatněná. Spodní část spektra je zvýrazněná na můj vkus extrémně, po chvilce poslouchání musela sluchátka z uší ven, protože bubínky v uších začaly dávat najevo svoji nespokojenost. PL11 lze doporučit snad jen posluchačům, kteří od reprodukce kromě „pořádných“ basů nic jiného neočekávají.

10.jpg9.jpg7.jpg

MP 21 zvukově v oblasti středů nedosahují kvality PL50, z komplexního hlediska (podání všech pásem) ale poskytují v celém spektru o něco plnohodnotnější, i když rozhodně ne věrohodnější, zážitek. Na škodu je zbytečná ostrost, možná až agresivita, se kterou se snaží frekvence středního pásma podat. Zpěvu tato vlastnost nesedí a z příjemně položeného hlasu (na kontrolním příposlechu Sennheiser IE 8 a Sennheiser HD 800) se může stát uširvoucí tragikomedie. Naopak v některých saxofonových pasáží Candy Dulfer agresivita napomohla altsaxu k řezavě zajímavému zvuku. Basy jsou zastoupeny ve větším množství než u PL50 a naštěští v menší než u PL11. Výšky srovnatelné s PL 50.

Koupit či nekoupit?

Na tuhle otázku se mi odpovídá hůře, než kdy jindy. Za pořizovací cenu modely PL11 a MP21 nabídnou povedenou konstrukci, ale nikterak zvlášť přesvědčivý zvuk (i když MP21 patří k zvukově k průměru, za který se nemusí stydět). PL 50 naopak zvukově míří do vyšší třídy, jenže celkový dojem kazí chybějící basový základ, zbytečně nedotažený design a horší výrobní materiály. V porovnání se Sennheisery CX 300 nabízí především PL 50 zajímavou alternativu s lepšími výsledky v oblasti středů a vyšších středů, ale zda obstojí i co se týče výdrže konstrukce, si netroufám odhadovat. Odpověď, zda koupit či nikoli, si tedy musíte zodpovědět sami. Výše napsané by mělo vodítkem, vaše uši sudítkem.

SoundMAGIC MP21

Cena 690 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče dynamický
  • frekvenční rozsah 15–22 000 Hz
  • impendance 12 Ohm
  • citlivost 97 dB ± 2 dB/mW 1 kH
  • hmotnost 8 g
  • kabel 1,2 m
  • konektor 3,5 mm, zahnutý
  • zapůjčil Headphones.cz
  • www.headphones.cz
AVmania hodnotí
design 9
zvuk 5
provedení 7
komfort 6
izolace 5

 

SoundMAGIC PL11

Cena 590 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče dynamický
  • frekvenční rozsah 20–22 000 Hz
  • impendance 12 Ohm
  • citlivost 100 dB ± 3 dB/mW 1 kH
  • hmotnost 10 g
  • kabel 1,25 m
  • konektor 3,5 mm, zahnutý
  • zapůjčil Headphones.cz
  • www.headphones.cz
AVmania hodnotí
design 7
zvuk 3
provedení 6
komfort 6
izolace 8

 

SoundMAGIC PL50

Cena 1390 Kč

  • konstrukce intraaurální, uzavřená
  • typ měniče tlakový
  • frekvenční rozsah 25–22 000 Hz
  • impendance 55,5 Ohm
  • citlivost 109 dB ± 2 dB
  • hmotnost 8 g
  • kabel 1,25 m
  • konektor 3,5 mm, zahnutý
  • zapůjčil Headphones.cz
  • www.headphones.cz
AVmania hodnotí
design 3
zvuk 7
provedení 4
komfort 7
izolace 6

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud