34
Fotogalerie

Panasonic PT-AE4000: test Full HD projektoru

S prvním Full HD LCD projektorem pro domácí kino přišel Panasonic. Jaká je již čtvrtá generace? Potvrdí kvality svého předchůdce?

Pokud něco vzhledem nenápadné až nenápadité Full HD video projektory značky Panasonic okatě staví na odiv, tak je to kontinuita. Zatímco jiné značky mění vzhled každé dva nebo nejpozději tři roky, koncern Matsushita se snaží zákazníky už čtvrtý rok oslnit stejným černým hranolem. Naštěstí pro ni, je u video projektorů nejdůležitější to, co se mění pod jejich kapotou a oslňovat musí na prvním místě kvalitou obrazu, kterým si umějí posvítit na projekční plátno.

PANASONIC PT-AE4000 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>
 

V pomalém ale trvalém evolučním vylepšování svých schopností jsou projektory řady Panasonic PT-AE stejně spolehlivě setrvačné jako v neměnnosti svého vzhledu. Zatímco PT-AE2000 ještě kazila celkově dobrý dojem nejsvětlejší černá mezi full HD video projektory jeho ročníku, PT-AE3000 tuhle Achillovu patu vyléčil a v kvalitě černé mohl konkurovat nejlevnějšímu full HD LCOS projektoru Sony HW10 (ne už ovšem dražším LCD modelům Mitsubishi a Epsonu, o dražších LCOS projektorech Sony a JVC ani nemluvě).

DSC05108.jpgDSC05107.jpg DSC05109.jpg

AE4000 přináší opět zlepšení kvality černé a celkového kontrastu obrazu, ale protože AE3000 už očerňoval velmi přijatelně, není tento skok vidět tak dramaticky jako ten mezi AE2000 a AE3000. Sympatické je, že toto zlepšení nesouvisí s (mimochodem ve své funkci skoro neviditelnou) dynamickou clonou, ale bylo dosažením vylepšení polarizačního filtru.

Světlé (a červenější) zítřky

Díky tomu se oproti AE3000 zvýšil i maximální jas (zhruba o 100 lumenů) v kombinaci s korektní šedou škálou barevné teploty 6500K. I tak ale v nejlepším nastavení a lampě na plný výkon Panasonic nepřesvítí hranici 550 ANSI lumenů. Tudíž ho nejde doporučit s čistým svědomím na plátna větší šířky než 2 a půl metru. To samozřejmě platí jen v případě, že chcete dívat na barevně neutrální a zároveň brilantní obraz. Jen dodávám, že všechny kvalitní video projektory určené výhradně na domácí kino se výkonově (ve spojení s neutrálně teplou šedou škálou) pohybují v podobném rozmezí. Na vysvícení větších pláten (tři metry šířky a víc) už potřebujete specificky zaměřený projektor a jeho přibývající světelný výkon bude nutně vykoupený ztrátami v kvalitě černé.

DSC05114.jpg 

K dalším novinkám Panasonicu patří lampa s větším podílem červeného spektra, která zlepšuje prezentaci červené barvy (starší modely jí zobrazovaly lehce naoranžovělou), ale tak trochu ji podezřívám, že zkomplikovala kalibraci šedé škály a místy přidává obličejům nechtěný purpurový nádech. Ale ke šedé stupnici se ještě vrátím hlouběji v textu, stejně jako k dramatickému zlepšení možností kalibrace gamma křivky, kterou se AE4000 nyní může pochlubit.

Nově nabízí také funkci zdůraznění detailů nezávislou na samotném ostření, kterou jsem tak postrádal u mnohem dražšího Sony VW85. Byť musím dodat, že ta ani zdaleka nemá tak veliký rozsah jako obdobný ovladač projektorů JVC. Přesto je s ní ale potřeba zacházet s rozumem. Když vytáhnete zdůraznění na maximum, začnou zvlášť detaily pleti lidí na plátně vypadat opravdu strašidelně. Panasonic měl loni průkopnickou pozici v prosazování technologie prokládání snímků, které má zlepšit plynulost pohybu. I letos si drží určitý náskok a přidává své Frame Creation třetí mód.

DSC05112.jpg

Chápu smysluplnost podobného přežvýkávání obrazu u sportovních přenosů, ale varuji před jeho nasazení na filmový materiál. To má pro každého slušného kinofila mimořádně bolestivé následky. Také je potřeba zohlednit, že oba vyšší módy spojené s rozsáhlejším zpracováním obrazu způsobují jeho mírné zpožďování, tudíž je nutné podle toho upravit (zpozdit) i zvukový doprovod. AE4000 stejně jako AE3000 zobrazuje HD materiál s frekvencí 24Hz jako 120Hz a to už samo o sobě mu dává větší plynulost obrazu, než může nabídnout většina ostatních projektorů.

DSC05119.jpg

K na LCD netypicky homogennímu vzhledu obrazu AE4000 přispívá i dnes již dlouhodobě osvědčená funkce smooth screen, která dokonale maskuje mřížku (která je i u Full HD LCD technologicky podmíněně stále výrazně viditelnější než u LCOS a DLP) mezi jednotlivými pixely panelů. Přesto bych ale uživatelům, kteří nějakou dobu žili i s levnějším Full HD LCOS projektorem přestup na AE4000 nedoporučoval. Objektivně jeho LCD panely sice nejsou viditelné, ale pro zkušeného uživatele-veterána stále podprahově vnímatelné.

DSC05101.jpg

Vedle vnějšího vzhledu si Panasonic AE4000 podržel i malinkaté a na můj vkus trochu spartanské dálkové ovládání a systém menu, který se logickou (občas spíš nelogickou) konstrukcí liší od drtivé většiny konkurenčních projektorů. To ale poněkud vyvažuje fakt, že je nabízeno i v české verzi, což u video projektorů rozhodně ještě není samozřejmostí.

Spojeni předvolbou

Podobně jako v případě předchozího modelu AE3000 má Panasonic AE4000 pevně spojené různá přednastavení barevného prostoru s barevnými módy. Jediný, který poskytuje hodnoty téměř odpovídající HD normě je opět jako u AE3000 Barva 1.

AE4000.colorsape,color1.jpg

Už Barva 2 je spojená s rozšířeným barevným prostorem s přesaturovanými hodnotami primárních a sekundárních barev (nejvíce zelené).

AE4000.colorsape,color2.jpg

Úplně stejný obrázek poskytuje i měření módu Kino 1 a většiny ostatních.

AE4000.colorsape,cinema1.jpg

Vyjímkou je mód Normální, který ovšem také nevykazuje zrovna „normální“ hodnoty.

AE4000.colorsape,normální.jpg

Jinak než Barvou 1 prostě relativně přesné reprodukce barev s AE4000 nedosáhnete.

Podobně jsou barevné módy napevno svázané s přednastavenými barevnými teplotami šedé škály. Barva 1 je příliš teplá a v průměru se pohybuje kolem 6000K.

AE4000.colortemp,color1,nekalibrovany.jpg AE4000.RGB,color1,nekalibrovany.jpg

Průměrná teplota Kina 1 zhruba kopíruje 6500K, ale v podílu jednotlivých barev nepříjemně dominuje zelená.

AE4000.colortemp,cinema1.jpg AE4000.RGB,cinema1,nekalibrovany.jpg

Barevná teplota módu Normální se natolik míjí s cílovými 6500K, že vyvolává dvě otázky: na co byl vlastně míněn (prezentace?) a proč se jmenuje Normální?

AE4000.colortemp,normální.jpg AE4000.RGB,normální.jpg

Naštěstí na rozdíl od barevného prostoru nejste jako uživatelé přednastavenými hodnotami stupňů šedé vázáni a s nutným vybavením (měřící sonda, software, testovací obrazce) je můžete upravit dle své chuti. Doporučuji se snažit co nejvíce přiblížit 6500K. Je tu ovšem zádrhel. AE4000 není nejlehčeji kalibrovatelný projektor, zatímco u před nedávno testovaného Sony VW85 jsem se neutrální barevné teplotě přiblížil po pár minutách, u AE4000 mě stálo plné tři kalibrační pokusy, než jsem v módu Barva 1 dosáhl alespoň těchto výsledků:

AE4000.colortemp,color1,kalibrovany.jpg AE4000.RGB,color1,kalibrovany.jpg

Pro zajímavost: tyto výsledky u mnou testovaného projektoru odpovídaly nastavením: Kontrast: Č -4, Z -7, M 0 /Jas: Č -4, Z -2, M 0.

Uvědomte si ale, že barevná teplota je závislá z velké míry na charakteristikách lampy a proto se může na rozdíl třeba od hodnot barevného prostoru kus od kusu výrazně lišit. Tudíž podobné kalibrační výsledky jsou nepřenositelné.

Komplikovaný kontrast

Krom barevného prostoru a barevné teploty se jednotlivé barevné módy liší i hodnotami, na které je potřeba upravit jas a kontrast. Drtivá většina video projektorů je dnes přednastavená tak, že tyto není buď potřeba upravovat vůbec, nebo jen zcela nepatrně (o jeden až dva body). U AE4000 jsem byl podle testovacích obrazců v módu Barva 1 nucený jít s kontrastem až na +24 (při jasu na nule), v módu Kino 1 na +14 (při jasu na–2) a v módu Normální na +16 (jas 0). Obraz samotný s těmito hodnotami kontrastu vypadal docela přirozeně, ale tyto extrémní úpravy se velmi negativně projevily na hodnotách křivky gamma redukce.

Tyto výsledky jsem naměřil u gamma křivky módu Barva 1 s kontrastem na +24 (gamma ponechaná na neutrálním bodu 5):

AE4000.gamma,color1,bod5.jpg AE4000.luminance,color1,bod5.jpg

A takto vypadá gamma křivka při kontrastu na 0:

AE4000.gamma,color1,bod5,kontr0.jpg AE4000.luminance,color1,bod5,kontr0.jpg

Tedy velmi obstojně se pohybuje v rozmezí doporučované hodnoty 2.2.

Té se značně blíží i mód Kino 1 v obdobném nastavení (kontrast na nule, gamma na bodu 5).

AE4000.gamma,cinema1,bod5,kontr0.jpg AE4000.luminance,cinema1,bod5,kontr0.jpg

Ale s kontrastem opraveným podle testovacího obrazce (kontrast +14, jas –2) vypadají výsledky opět neuspokojivě.

AE4000.gamma,cinema1,bod5.jpg AE4000.luminance,cinema1,bod5.jpg

Pro doplnění ještě výsledky měření módu Normální s kontrastem na +16.

AE4000.gamma,normální,bod5.jpg AE4000.luminance,normální,bod5.jpg

Naštěstí se oproti AE3000 dramaticky zlepšily možnosti gamma equilizeru, který nyní umožňuje korigovat v devíti bodech (místo pouze tří) nejen celkovou hodnotu jasu Y, ale i tři její složky (červenou, modrou a zelenou) samostatně. Takže gamma křivku můžete s AE4000 upravit zcela podle vašich potřeb a představ. Přesto, s podobným zvláštním chováním týkajícím se kontrastu jsem se u video projektoru zatím nesetkal a nevylučoval bych zcela možnost, že si AE4000 nerozuměl s mým přehrávačem. Problémy v komunikaci jsou mezi kousky digitální technologie stejně časté jako mezi lidmi. Proto ani nechci generalizovat další problém, totiž že AE4000 zobrazoval 1080p/50Hz signál (BBC HD) pouze ve spojení s podivným digitálním šumem. Opět může jít o problém kombinace přístrojů, protože s žádným jiným typem signálu AE4000 problém neměl.

Verdikt

Celkově musím Panasonic AE4000 pochválit. Jedinou jeho větší slabinu vidím v tom, že na rozdíl od jiných projektorů nenacházím jedinou kombinaci nastavení, ve které by šlo získat obraz blízko optima bez kalibrace. Mód Barva 1 je díky HD normě enormně blízkému barevnému prostoru dobrým výchozím bodem, ale bez kalibrace barevné teploty a křivky gamma korekce se u AE4000 náročnější uživatel prostě neobejde. A závěr? Panasonic AE4000 hodnotím jako ve své třídě výborně vybavený vzorový stroj a jako takový jej mohu jen doporučit.

PANASONIC PT-AE4000

  • technologie LCD 1920x1080, panely /R,G,B/ 0,7“ diagonála /16:9/, 2 073 600 /1920x1080/ x 3 celkem 6 220 800 pixelů
  • svítivost 1600 ANSI
  • kontrast 100 000 : 1
  • hlučnost (tichý režim) 22dB
  • projekční vzdálenost 1.20 - 12.00 m
  • optika motorový zoom a ostření, motorový zoom /1:1-1:2/, ohnisko /F 1.9-3.2, f 22.4mm-44.8mm/, rozsah zoomu 1.37-2.73 : 1, velikost obrazu:- diagonála 1,016-5,080 m, horizontální a vertikální posun objektivu vertikální +/- 100%, horizontální +/-40%, pokročilá technologie obrazu: smooth screen
  • výkon lampy 170 W UHM
  • životnost lampy 2000 hod.
  • lichoběžníková korekce ano
  • vstupy HDMI x3, PC vstup, komponentní, SCART, S-video, kompozitní
  • vzdálené ovládání ano
  • režimy obrazu 7 modů
  • rozměry (š× v × h) 460x130x300 mm
  • hmotnost 7.2 kg
  • příslušenství univerzální dálkové ovládání umožňující ovládání celého systému domácího kina, manuál

Zapůjčil

  • Obří obrazovky, předváděcí studio,
    Prokopova 32, 301 00 Plzeň
  • tel.: +420 777 263 263
  • www.obriobrazovky.cz

AVmania.cz hodnotí
obrazHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
funkceHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
výbavaHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.png10/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.pngHvezda_0.png6/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0,5_tmavsi.png9/10

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud