15
Fotogalerie

NHT C-3: povedené a přesné americké regálové reprobedny [test]

Pokud hledáte regálové bedny, které mají šmrnc, tak NHT by se vám mohly líbit. A pokud oceníte úderný, jasný a utažený zvuk, tak byste jim rozhodně mohli dát šanci.

Americká značka NHT (což je zkratka mírně humorného "Now Hear This") možná nezáří ze svého sídla v San Franciscu jako hvězda první kategorie, ale přesto si svou pozici na trhu (zejména tom domácím) s úspěchem obhajuje už od roku 1986. Když si přečtete něco o smýšlení zakladatelů Chrise Byrna a Kena Kantora, dočtete se to, co by mělo být snem každého milovníka dobrého zvuku - totiž že se značka snaží osekat všechny nadbytečné náklady a tím nabídnout tu nejlepší možnou cenu. 

Je také celkem sympatické, že firma nabízí velmi široké portfolio reprosoustav, abyste skutečně neměli problém zvolit optimální model pro svou místnost i peněženku. V katalogu najdete celkem čtyři produktové řady; jednu architektonickou primárně pro venkovní a vestavné ozvučení, jednu dejme tomu "jednoduchou" či spíše ekonomickou, jednu zaměřenou primárně na domácí kino (už kvůli vestaveným Dolby Atmos kanálům na vrcholu každé ozvučnice) a konečně jednu, která si zaslouží označení "klasické hifi".

Řada C sestává krom centru a aktivního subwooferu hlavně z jednoho sloupového modelu a dvou regálových - i když skutečně miniaturní model C-1 najde své místo hlavně v roli efektových kanálů. Zpozorněme tedy a podívejme se na klasicky velký stojanový model C-3, který ovšem navzdory typickým rozměrům nabízí na regálovku netypický třípásmový koncept.

Vzhled a konstrukce

Model C-3 má klasickou pravoúhlou ozvučnici, pojatou ve slušném hlubokém klavírním laku, přední stěnu oživují zkosené hrany horní poloviny skříně. S odkrytou mřížkou pak působí C-3poněkud technicistním dojmem, dost možná za to mohou i mohutné chrániče vysoko- a středotónového měniče. Zajímavý je i pohled zezadu - ten kromě běžné vaničky s běžnými terminály nabízí i dva otvory, do nichž lze ukotvit držáky na stěnu. Jde o detail, který však může pro leckoho být praktický.

NHT C-3 jsou, jak už bylo řečeno, spíše středně velké - 39,4 cm na výšku, 19 cm na šířku a 25,7 cm do hloubky tvoří jakýsi běžný průměr, váha 7,25 kg napovídá něco o rozumně dimenzované konstrukci z MDF profilů.

Osazení používá na všech pásmech hliníkové membrány - o basy se stará kónus o průměru 6,5 palce, o středy netypicky kopulka o průměru 2 palce a na výškách je vcelku běžná jednopalcová kalota. Výrobce říká, že používá koncept "acoustic suspension", což ale v praxi znamená jen tolik, že jde o uzavřenou skříň.

Z relativně kompaktní skříně udává výrobce frekvenční odezvu 55 - 20 000 Hz (bez udané tolerance), citlivost je mírně nadprůměrných 87 dB / 2,83 V / m a impedance 6 ohm přiznává propad na 4 ohm.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, bez upravené akustiky. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti, zejména pak rezonance na 100, 150... Hz. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018-01-22-TST-NHT-C-3-m1.png 2018-01-22-TST-NHT-C-3-m2.png

Frekvenční odezva modelu C-3 naplno začíná u nějakých 55 Hz, což je přesně na slibované úrovni; mírný zdvih na basech až do 180 Hz je vzhledem k rozměrům ozvučnice i ploše basového měniče a uzavřené koncepci neočekávaný, ale v reálu tak mohou C-3 nabídnout dostatečný frekvenční rozsah. Energie směrem k nejvyššímu pásmu lehounce ubývá, ale střední pásmo se jeví naprosto bezproblémově rovné; s ohledem na cenu je možné prohlásit, že frekvenční odezva je "rovná" až do 10 000 Hz - pak ale začíná příval energie a mohutné zesílení; pásmo nad 10 kHz postupně získá o 5 dB více energie než mají středy, je to zhruba stejný peak jako mají basy v pásmu 60 - 180 Hz, oba konce frekvenčního spektra tak jsou zdůrazněné. Ne přehnaně, ale již zřetelně.

Průběh impedanční křivky (červená) nevykazuje žádné stopy nežádoucích rezonancí, průběh neklesá pod slibované 4 ohmy a nevykazuje nepřiměřené nároky na zesilovač, byť v oblasti 50 - 100 Hz se stabilita bude počítat.

Jak to hraje

NHT C-3 jsme poslouchali v Záběhlickém zámečku, kde má svou poslechovou místnosti HIFI CZ. Společnost modelu C-3 dělal jednak větší sloupový model C-4, ale také Magnat Signature 1105. Signál dodával přehrávač Magnat MCD 750, zesiloval Magant MR 780 nebo Magnat RV-4 poslední generace. Propojeno bylo vyššími modely kabelů Wireworls - Gold Eclipse 6 a Eclipse 6.

Na poměrně malé a ještě k tomu uzavřené ozvučnice umí C-3 dát do spodních frekvencí sílu, s níž vás rozhodně překvapí. I zběsilou jízdu basovou částí skladby "Wheel of Fortune" z Zimmerova soundtracku k "Pirátům z Karibiku - Truhle mrtvého muže" vlastně vcelku stačí. Ne snad úplnou hloubkou a hutností, v tom mají C-3 celkem logické limity, ale přesností a rychlostí, utažeností a čitelností jsou v rámci své třídy výtečné, byť lehounce sušší. Měli jsme pocit, že basy jsou svižné, dobře řízené a vychází z reprosoustav snadno - vlastně mnohem snáz, než by se dalo soudit podle běžných zkušeností s uzavřenými ozvučnicemi.

Ve středním pásmu se NHT C-3 chovají jako příkladný monitor. Hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" z "Praise & Blame" vykrystalizoval velmi pěkně, pevně, jasně a nesmírně zaostřeně přímo mezi reprosoustavami. Ač reprosoustavy nejdou do úplných mikrodetailů, v dané cenové hladině jsou hrají snadno a lehce a s výtečným prokreslením. Možná, že objemem jsou C-3 malilinko tenčí, ale agilnost, rychlost, transparentnost a bezproblémová, jednoduchá srozumitelnost to rozhodně snadno vyváží.

I nejvyšší tóny mají podobou charakteristiku - činely a další kovové perkuse v "Crying" z "Live at the Bayerischer Hof" Jamese Blood Ulmera byly lehounké, super konkrétní, jadrné a ačkoliv je tu cítit celkem zřetelná objemová výraznost nejvyššího pásma, není to vulgární zdůraznění. Šum činelů se začíná poměrně jasně rozkládat na jednotlivá cinknutí, která provází výraznější zazvonění, stejně jako poměrně dlouhý dozvuk.

Kompaktní C-3 jsou za signálem pocitově snadno, lehce dosahují dynamických špiček a dokážou se rozehrát výrazně snadněji, než třeba firemní sourozenci C-4. U velkých bubnů v "Earth Drums" z nahrávky "Paramita" od He Xun-Tian sice jaksi scházela spodní oktáva, ale razance tu s ohledem na cenovou třídu rozhodně neschází. Vlastně je to dravý, výbušný, důsledný zvuk, který je přesný a rychlý, takže i složitějšímu signálu stačí.

Monitorová přesnost pomáhá i celkové přehlednosti a pocitu detailnosti - NHT C-3 jsou navíc dostatečně transparentní, aby nebránily detailům vyniknout. V "My Right Eye" z "Homeland" Laurie Anderson vykřesají regálovky dokonce i ony jemné syntetické basové záchvěvy v pozadí, zaostří je a v téměř šepotajícím vokálu hlavní protagonistky odliší již poměrně dost jemností. Jsou to prostě informativní, přímé a seriózně analytické monitory.

Podobně je tomu i u podání prostoru - s monitorovou soustředěností zvládly C-3 vykreslit jak pravolevou, tak i předozadní dimenzi "Coal" z desky "Free-for-all" od Michaela Penna. Zvuk vystoupil z ozvučnic a poskládal se kolem nich, protažený i kousek do hloubky a i když to není vyslovený hologram díky trošičku menším proporcím, je to nekomplikovaně přehledné, nástroje jsou dobře usazené a mají kolem sebe vzduch. Nesmíte sedět úplně daleko od reprosoustav (i v tom projevují svůj monitorový styl), ale pak fungují skutečně dobře.

Spíš věcný, ale dobře poskládaný a svižně razantní přednes ukočíruje i výbušnou elektroniku jako je "Deeply Disturbed" z alba "Converting Vegetarians" od Infected Mushroom. Z malých reprosoustav vylézá dokonce i nějaký ten bas, čímž spodní rytmická linka udává působivé tempo celému přednesu. Možná by se tu hodilo ještě trochu objemu, ale snad až trošičku syrovosti zase dodává hudbě říz a drajv. Navíc můžete zvuk "ladit" připojením jinak hrající elektroniky, jejíž charakter NHT C-3 poměrně snadno nasávají.

Verdikt

Oba modely NHT, s nimiž jsme měli v jednom poslechovém zátahu co do činění jsou zajímavé. Kupodivu se C-3 - protože to jsou poměrně kompaktní a navíc ještě uzavřené regálovky - umí pustit i do basů téměř (ale jen téměř) stejně hluboko jako sloupy C-4, jsou však svým zvukem rychlejší, snáze se rozehrávají a mají monitorové kouzlo přesnosti a zaostřenosti.

Možná na nich již na první pohled vidíte jistou účelnost a ne zrovna snahu zalíbit se podle náročných estetických měřítek starého kontinentu, ale s ohledem na cenu se dá říct jen jediné - NHT C-3 mají šmrnc a zvláště tam, kde oceníte úderný, jasný a utažený zvuk byste jim rozhodně mohli dát šanci se předvést.

Klady

+ soustředěný monitorový přednes
+ umí hrát bez nervozity i nahlas
+ se správnou elektronikou umí dát poměrně silný bas

Zápory

- mohou působit trochu techničtěji

NHT C-3

Cena: 29 990 Kč

Zapůjčil: HIFI CZHIFI GUIDE

  • Typ reproduktoru: Regálový
  • Barevná provedení: Black piano
  • Počet pásem: 3
  • Typ ozvučnice: Uzavřená
  • Kmitočtový rozsah: 55Hz-20kHz Hz
  • Charakteristická citlivost: 87dB (2.83v@1m) dB
  • Impedance: 6 ohms nominal, 4 ohms min. Ohm
  • Zatížitelnost RMS/Max.: 50 - 150 w/ch W
  • bi-wiring/bi-amping: ne/ne
  • Šířka: 191 mm
  • Výška: 353 mm
  • Hloubka: 257 mm
  • Hmotnost: 7,26 (ks) kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud