19
Fotogalerie

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

V březnu letošního roku se v našich kinech objevily dva filmy, které se řadí k subžánru revenge thrillerů nebo vigilante movies, v nichž civilisté berou spravedlnost do svých rukou v momentě, kdy cítí, že selhává soudní systém nebo vyšetřování zločinu ze strany policie.

Zatímco snímek Nikdys nebyl k tomuto tématu přistupoval se snahou rozkrýt psychologické motivace toho, kdo se rozhodl očistit svět od zla, remake Přání smrti s Brucem Willisem zůstal u povrchního převedení originálu se zvýrazněním sadistických prvků odplaty.

Hororový scenárista

Nyní přichází do kin další film s motivem pomsty za smrt blízkého člověka, který je ozvláštněný tím, že mstitelovu cestu za odplatou řídí mikročip, umožňující, aby se jeho tělo mohlo znovu pohybovat. Akční revenge thriller se zde v příběhu z blízké budoucnosti žánrově potkává s cyberpunkovou sci-fi, body hororem cronenbergovského ražení a černohumornou satirou alá Verhoevenův RoboCop.

Režisérem a scenáristou tohoto nízkorozpočtového béčka, přičemž slovo „béčko“ neberte v tomto případě s jeho negativní konotací, je jednačtyřicetiletý australský herec, scenárista, producent a režisér Leigh Whannell. Ten jako scenárista stojí za hororovými série Saw a Insidious, v nichž si i zahrál.

U trojky Insidious s podtitulem Počátek převzal rovněž režii, aby ukázal, co se naučil od svého kolegy a spolutvůrce obou hororových sérií Jamese Wana. V Upgrade, jeho druhém režijním počinu, dokazuje, že toho není málo.

Přepadení s tragickými následky

Film se odehrává v neurčeném velkoměstě v blízké budoucnosti, jejíž chod určují moderní technologie s umělou inteligencí. Lidé bydlí v inteligentních domech, auta se řídí sama, vše se ovládá dotykově nebo hlasem, od objednávky jídla po chod domácnosti.

Asha (Melanie Vallejo) s tímto vývojem automatizace a robotizace nemá problém, protože sama pracuje pro společnost Cobalt, vyrábějící robotické končetiny pro zraněné vojáky. Tedy pro jednu z těchto hi-tech společností. To její manžel Grey Trace (Logan Marshall-Green) ano. Je automechanik a staromil, který se spoléhá na sebe sama a své ruce. Rád opravuje staré modely aut a s moderními technologiemi si příliš nerozumí. S jeho ženou ale ano, znáte to, protiklady se přitahují a doplňují.

Proto jí vezme jednoho večera na návštěvu k zákazníkovi, jemuž vrací auto, které mu spravoval. Tím zákazníkem je Eron Keen (Harrison Gilbertson). Mladý a velice úspěšný podnikatel a technologický inovátor ze společnosti Vessel Computers, která je na poli těchto inovací konkurenční k té, v níž pracuje Asha. Eron manželům představí svůj nejnovější vynález, jímž je čip, zvaný STEM, který má spoustu funkcí, jež je třeba otestovat.

Při cestě zpět domů se samořízení auta vzepře vůli jeho majitelů a oni skončí po autonehodě na místě, kde pobývá spodina společnosti. Jsou přepadeni skupinkou čtyř kriminálníků, kteří zastřelí Ashu a Greyovi způsobí zranění, které ho doživotně upoutá na invalidní vozík.

Experimentální operace

Návrat domů z nemocnice je pro Greye bolestný. Policie ani po třech měsících od vraždy nedokáže identifikovat pachatele, i když se nad místem zločinu vznášely policejní drony, které ho zaznamenaly. Z moderního domu se bez Ashy stalo studené místo bez života, které je sice schopno Greyovi, spolu s jeho matkou, zajistit potřebnou péči, ale v němž se necítí šťastný.

Propadá do deprese, ale sebevražda není možná, protože technologie jsou natolik inteligentní, že poznají i to, když se chce někdo předávkovat léky na tlumení bolesti. V této situaci za Greyem přichází jeho bývalý zákazník Eron s tím, že by mohl znovu ovládat své tělo. Za pomocí průkopnické operace, kdy by mu byl chirurgicky do páteře implantován onen čip s umělou inteligencí STEM, který by obnovil jeho motorické funkce.

Grey se jí podrobí a výsledky jsou nad očekávání skvěle. Získává znovu cit do končetin, díky čemuž je i schopen podepsat smlouvu, která mu zakazuje o této experimentální operaci a jejím výsledku mluvit na veřejnosti. Před ní, policií i svou matkou dál předstírá, že je ochrnutý a neschopen pohybu.

Komunikace s umělou inteligencí

Není asi těžké odhadnout, kam nově nabytou schopnost pohybu nasměruje. K pomstě těm, co ho připravili o jeho milovanou ženu. Cesta k nim se otevře velmi záhy, když se ukáže, že STEM s ním, mimo dalších funkcí, které postupně objevuje, dokáže komunikovat uvnitř jeho mysli a navést ho na stopu vrahů.

A nejen to. Dokáže si všímat věcí, které běžné oko nepostřehne, dokáže vyhodnocovat situace dřív než člověk a hlavně dokáže převzít kontrolu nad tělem v situaci, kdy se tento člověk ocitá v ohrožení. Tedy pokud mu k tomu dá onen jedinec svolení.

To Grey ocení v situacích, kdy se rozhodne vypořádat s oněmi čtyřmi grázly. S prvním z nich se utká v jeho bytě, s druhým na záchodě ilegálního baru, kam chodí, s dalším při honičce v domě, kde bydlí hacker, který má obnovit funkce STEM, o něž se ho snaží připravit ten, který ho do celého experimentu navezl a jehož kontrole se začal svou touhou pomstě vymykat.

Náhoda nebo záměr?

Grey se v součinnosti se STEM stává dokonalým zabijákem, s nímž by měl hodně co dělat i Terminátor. Mrtví přibývají a tak není divu, že hned od počátku, kdy se objevil ten první, se o něho zajímá policistka Cortezová (Betty Gabriel), která chce celé té záhadě přijít na kloub. Grey se totiž vždy pohybovat v blízkosti míst, kde se zvlášť brutální úmrtí možných podezřelých z vraždy Ashy udály. Jak je ale mohl uskutečnit, když je na nepohyblivý na vozíku?

Jak se vykonání pomsty blíží k tomu, kdo zastřelil Ashu, tak se objevují další a další otázky, které zpochybňují verzi, že šlo o náhodu. Kdo ale mohl mít na její smrti zájem a proč? Ti zkušenější odhadnou strůjce její popravy a možné důvody, proč tak učinil, hned na začátku, když se představují dvě postavy (záměrně neprozradím které).

Ale i ti budou překvapeni závěrem, který ukáže, že jejich predikce je sice správná, ale že hybatelem toho všeho v pozadí je ještě někdo jiný, pro něhož jsou všechny postavy jen figurky na šachovnici, které používá k dosažení svého cíle.

Brutální kontaktní souboje

V některých recenzích jsem se dočetl, jakým Upgrade vládne originálním scénářem. To mě vzhledem k tomu, že jsem vývoj dalších událostí, a kdo za nimi stojí (až na samotný závěr), odhadl poměrně dlouho dopředu, nepřijde. Scenárista používá předvídatelné dějové zvraty, jen je spíš zajímavé, jak tyto sci-fi žánrové peripetie roubuje na žánr akčního revenge thrilleru.

A to dost brutálního a krvavého, kde kontaktní souboje a zvlášť jejich vyvrcholení prozrazují minulost tvůrce, spjatého ze sérií Saw. Tyto souboje v sobě zároveň obsahují nádech černého humoru, tedy takového, jakým vládl například Verhoevenův RoboCop, s nímž film sdílí i satirický osten na hypermoderní vývoj společnosti, ovládané umělou inteligencí.

Brutální bitky jsou přehledně natočené a kamera Stefana Duscia při nichž využívá choreografický efekt, který působí jakoby Grey v momentech, kdy nad ním STEM přebírá kontrolu, lehce rotoval kolem své osy. Své kvality prokazuje kamera i v automobilové honičce a celkově ve vykreslení světa budoucnosti s jeho vymoženostmi. Rozpočet se pohyboval do pěti milionů dolarů a za ně se režisérovi i co do exteriérů podařilo přijít s vizuálem, který vypadá dráž, než kolik stál.

Sofistikované béčko

Upgrade, i vzhledem k výši rozpočtu, nezakrývá, že je béčkem. Jeho kvalita ale spočívá v tom, že režisér a scenárista v jedné osobě si to uvědomuje a béčkové propriety nám servíruje tak, že nám budou připadat podané mnohem sofistikovaněji, než tomu je ve skutečnosti.

Hádanku, kdo stojí za vražedným spiknutím, odhadnete, ale neotřelá pointa vás možná překvapí. I když opět, jak koho. Ti z vás, kdo se těšili na akční scény s Rkovým ratingem, budou spokojeni, ale nejsou ve filmu tím hlavním.

Tím se stává samotný boj Greye uvnitř sebe sama. S umělou inteligencí, která ovládá jeho jednání víc než by chtěl. Někdy se jí podvoluje dobrovolně, to když od ní očekává pomoc, jindy se jí vzpírá, když se dopouští násilných praktik, které jsou v rozporu s jeho morálním nastavením. Jsou na sobě závislí. On by se bez ní nemohl hýbat. Jak ona na něm, na to vám odpoví závěr.

Hozená rukavice Hollywoodu

Hlavní představitel Logan Marshall-Green, který je takovou „light“ verzí Toma Hardyho, tuto dichotomii své postavy umí celkem dobře postihnout, u ostatních herců můžeme mluvit spíš o typové zajímavosti než nějakých velkých hereckých výkonech.

Na nich film ale nestojí. Režisér Leigh Whannell chtěl ukázat, že i v Austrálii může vzniknout film, který snese srovnání s hollywoodskými bijáky s mnohem většími rozpočty. Stačí žánr akčního revenge thrilleru vhodně zkombinovat s jinými, zde s cyberpunkovou sci-fi a body hororem.

Vznikne z toho pak toto chytré, svižné a za svou béčkovost se nestydící dílo, které je stejně tak brutálně nekompromisní v akčních scénách, jako vybízející k přemýšlení v těch, které předestírají vývoj moderních technologií s umělou inteligencí v budoucnosti. Upgrade je v rámci žánru film malý rozpočtem, ale velký tvůrčím talentem, do něj vloženým.

AVmania.cz
Upgrade   7

Upgrade

  • Žánr: sci-fi revenge thriller
  • Původní název: Upgrade
  • www.upgrade.movie/
  • Austrálie, 2018
  • Scénář: Leigh Whannell
  • Režie: Leigh Whannell
  • Hrají: Logan Marshall-Green, Betty Gabriel, Harrison Gilbertson, Christopher Kirby, Clayton Jacobson, Melanie Vallejo
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 30. 08. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud