10
Fotogalerie

Hellboy: krvavější, brakovější a komiksovým předlohám víc věrný pekelníkův reboot [recenze filmu]

Krvavější, brakovější a komiksovým předlohám víc věrný reboot, kterým režisér Neil Marshall kráčí vstříc fanouškům předloh, méně už těm, kteří je neznají.

Plusy
Ladění je oproti del Torovým filmům drsnější, eRkové a mnohem víc hororově stylizovaně. Přístupnost od patnácti let režisér maximálně využívá v tom, co šokujícího na plátně ještě ukáže.
Minusy
Atrakcemi přeplácané, ale vnitřně nesoudržné, chaotické a v důsledku toho rozpadlé vyprávění.
5  /10

Postava Hellboye, stvořená americkým komiksovým scenáristou a kreslířem Mikem Mignolou pro vydavatelství Dark Horse Comics, pochází z roku 1993. Je tedy podstatně mladší než většina jeho superhrdinských kolegů. Jde o démona, který se pohybuje po světě a vyšetřuje paranormální případy.

Pekelníkova rozpolcenost

Hellboy, vlastním jménem Anung un Rama (Zvěstovatel apokalypsy), byl vyvolán z pekla nacistickými okultisty v závěru druhé světové války, aby zničil svět. Byl ale jako malý démon objeven Spojenci a vychován profesorem Trevorem Bruttenholmem, zakladatelem amerického Úřadu pro výzkum paranormálních jevů.

Vyrostl v mohutného démona s červenou kůží, mrštným ocasem, dlouhými rohy (které si však brousí a pravidelně piluje, aby vypadal "normálně") a jednou kamennou rukou. Je považován za nejúspěšnějšího agenta Úřadu, který bojuje na straně lidí proti různým nestvůrám. Nicméně jeho osudem stále zůstává zkáza světa.

Z toho pramení i jeho vnitřní rozpolcenost mezi někým, kdo může způsobit apokalypsu a nešťastným monstrem, které si uvědomuje, že do světa lidí, jejž stále zachraňuje, nikdy patřit nebude. V tom je jeho základní nastavení v něčem podobné X-Men a z nich především Magnetovi. I u Hellboye totiž platí, že každý z jeho dalších příběhů je především o tom, zda se nepřidá na temnou stranu sílu, k níž svým původem částečně patří.

Více pro znalce komiksových předloh

Ve filmovém světě byl rohatý hromotluk představen ve dvojici filmů režiséra Guillerma del Tora. V tom prvním z roku 2004 bojoval Hellboy se svými okultními stvořiteli v podobě nesmrtelného Rasputina, maskovaného zabijáka Kroenena a gestapačky Ilsy. Ve dvojce Zlatá armáda (2008) pak s pohádkovými příšerami a monstry, čímž se trochu posunulo žánrové vyznění snímku od komiksového superhrdinského filmu směrem k fantasy.

V obou filmech del Toro varioval známý příběh o krásce a zvířeti a v charakteristice hlavní postavy využíval typologii detektivů americké drsné školy. Mexický režisér plánoval s představitelem Hellboye Ronem Perlmanem i trojku, ale namísto ní přišel reboot této komiksové látky. S novým režisérem, scenáristou, obsazením, a také s větší věrností komiksové předloze.

Celovečerně debutující scenárista Andrew Cosby, který má za sebou práci na seriálu Heuréka - město divů, se přitom neopírá o jednu konkrétní předlohu z tohoto světa, ale hledá inspiraci ve více dílech. Mike Mignola prozradil, že jsou to především tyto čtyři: Wild Hunt, Darkness Calls, The Storm and the Fury a Hellboy in Mexico.

Ti, kdo je znají, mají nespornou výhodu a budou určitě i více nadšeni z toho, kolik motivů z Hellboyova světa se na plátno podařilo přenést. Těm ostatním, kteří komiksové předlohy neznají, bude vyprávění připadat více zmatené, hůř se v něm budou orientovat a v té mozaice motivů z pekelníkova světa jim bude chybět nějaký hlubší řád.

Tvůrci se evidentně obrací ale spíš k té první skupině, tedy obeznámeným komiksovým fanouškům, kterým se rozhodli naservírovat podstatně nekompromisnější vizi Hellboyova světa než jejich předchůdce. A to hned v několika ohledech.

Hektické tempo vyprávění

Začněme od tempa vyprávění. To je poměrně hektické. Režisér na nás chrlí jeden obraz za druhým, ve snaze zahltit naše smysly. Akční sekvence se rychle střídají, ale vy si je stejně pořádně nevychutnáte. Nejen proto, že by jim prospěly mnohem větší chvilky oddechu mezi nimi, ale i proto, že kamera je hodně roztřesená a vy tak ztrácíte detailní přehled o dění na place.

Ono adrenalinové zahlcení smyslů tvůrci často používají, když jsou si vědomi, že moc nefunguje rozvíjení jednotlivých linií vyprávění. A to je i tento případ. Režisér přidává stále nové a nové atrakce v podobě monster a strašidel, abyste si příliš nepřipouštěli pocit, že ta zběsilá jízda napříč mnoha prostředími je uvnitř značně prázdná a jen taková na oko.

Britský režisér Neil Marshall, který natočil horory Psí vojáci a Pád do tmy, postapokalyptický Soudný den nebo historický krvák Centurion, neměl od začátku jednoduchou pozici. Fanoušci si přáli spíš trojku od del Tora než reboot od něj, k tomu se objevily zprávy o režisérových neshodách s produkcí, která si vynutila jiný sestřih, než si on představoval.

Fantasy monstra

Tyto zprávy bývají vždy předzvěstí, že výsledek nedopadl tak, jak by si představoval režisér i studio. A v případě Hellboye se potvrdily. Marshall je béčkář a béčkově nebo brakově Hellboy vypadá a působí, přes snahu udělat z něj epickou fantasy podívanou.

Jenže to by opět s těmi fantasy prvky nesměl zacházet, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Marshall se rozhodl do příběhu implantovat co nejvíc obskurních stvoření a monster, jimž ale chybí hlubší zasazení do světa, v němž se pohybujeme.

Máme tu obry, upíra, čarodějnice, mluvící prase Gruagacha, apokalyptická monstra, vyslaná na Londýn, nebo ze slovanské mytologie převzatou Babu Jagu s chaloupkou na kuří nožce. A také další komiksové a mytologické postavy, jako je lovec nacistů Lobster Johnson (Thomas Haden Church), který jim vypaluje na čela humří klepeta, členové anglického šlechtického klubu Osiris, lovící obry, nebo čaroděj Merlin (Brian Gleeson).

Artušovská legenda

S Merlinem, Artušem a artušovskými legendami se pojí vazby hned dvou klíčových postav vyprávění. Hellboye a hlavní záporačky Krvavé královny Nimue (Milla Jovovich). U Hellboye se skrze návrat do středověku objasňuje jeho rodinný původ, u Nimue důvod, proč se rozhodla na svět seslat morovou ránu.

U Hellboy tak poznáváme nejen jeho genetický kód, ale i to, jak došlo k jeho příchodu na Zemi. Neočekávejte ale další jeho origin, tady už je pevně usazen ve světě, ve kterém funguje a navazuje se v něm na jeho předchozí dobrodružství. Oproti dřívějšku už Úřad paranormálního výzkumu a obrany, v němž působí a který vede jeho adoptivní otec Trevor Bruttenholm (Ian McShane), jeho existenci netají a svět o něm ví.

O jeho zrod přesto nepřijdete a bude u něho jak Rasputin, tak filmařka Leni Rafenstahl, jen se odehraje formou komentované retrospektivy. Prostřednictvím obrazového flashbacku poznáváme i minulost Nimue. Tato čarodějnice a bývalá Merlinova milá, která ho ale zradila, byla králem Artušem (Mark Stanley) poražena za pomocí meče Excalibur.

Části jejího rozsekaného těla byly před 1500 lety rozesety po celé Anglii, aby už nikdy nenabyla své plné moci. Právě o to se nyní zmrtvýchvstalá čarodějnice snaží a za pomoci svého služebníka Gruagache usiluje o spojení částí svého těla.

Hellboy se tomu snaží za pomocí svých kolegů, mutujícího agenta Bena Daimia (Daniel Dae Kim) a média Alice Monaghan (Sasha Lane), zabránit, aniž by tušil, že se právě jeho původ se stal součástí plánů Nimue na ovládnutí světa.

Podobně jako v případě Magneta se tak hraje o to, zda se přidá na stranu zla a podlehne svodům Královny krve. Ta hraje přesně na strunu, na kterou by mohl slyšet. A to, že ho vábí na možnost moci ve světě, který ho kvůli jeho původu nikdy tak úplně nepřijal.

Stylizovaná brutalita akčních scén

Dějová kostra tak není nijak originální, zajímavé jsou spíš ty fantasy příšery a mytologické nebo magické postavy, které jsou do příběhu zapojeny v souvislosti s artušovskou legendou. Děj se proto odehrává v Anglii, ničivé finále pak v Londýně.

Jenže režisér s těmi monstry a postavami zachází dost účelově, do děje je vždy umístí na pár minut, u některých na pár vteřin, když se mu zdá, že tempo vyprávění polevuje a je třeba vytáhnout další atrakci. S designem monster si výtvarníci pohráli, stejně jako režisér s mírou krvavosti akčních scén.

Ladění je oproti del Torovým filmům drsnější, eRkové a mnohem víc hororově stylizovaně. Přístupnost od patnácti let režisér maximálně využívá v tom, co šokujícího na plátně ještě ukáže. Takže se dočkáme useknutých nebo utrhaných hlav a končetin, létajících vzduchem, rozpáraných a nabodávaných těl, vyhřezlých střev nebo Baby Jagy, která pojídá děti.

Je to brutální, ale současně to má přesně tu míru nadsázky, aby bylo zřejmé, že je ta krev komiksová, digitální a ne skutečná. Kvalita digitálních triků je spíše pokulhávající, tedy upozorňující na jejich umělý původ. Dobře je to vidět třeba ve scéně souboje s třemi obry.

Ambice rozjet sérii, která zůstane možná nenaplněna

Atrakcemi přeplácané, ale vnitřně nesoudržné, chaotické a v důsledku toho rozpadlé vyprávění. R-ková brutalita akčních scén. Uměle působící triky. Vizuální pojetí jak z heavymetalového videoklipu. To vše jsou průvodní znaky brakového pojetí této komiksové látky.

Jiný je i Hellboy v podání herce Davida Harboura, známého ze seriálu Stranger Things. Oproti svému předchůdci je méně poetický a více přímočarý, animální a výbušný. Je také drsnější, zkušenější a životem víc otřískaný než jeho mladší verze. A v důsledku toho i cyničtější. I když, a to má s Ronem Perlmanem společné, v těch suchých, cynických hláškách cítíme, jak za nimi schovává své komplexy.

Vydavatelství Dark Horse Comics má, nebo mělo, určitě ambici s Hellboyem a dalšími postavami z Úřadu paranormálního výzkumu a obrany vytvořit universum, podobné tomu marvelovskému nebo warnerovskému. Konec a potitulkové scény to jasně naznačují.

Zda se mu to povede, je ale nejisté. Kritické přijetí bylo v zámoří neslavné, tržby 5 milionů dolarů při desetinásobném rozpočtu rovněž. Pokud by další díly vznikly, chtělo by to víc myslet i na diváky, komiksovými předlohami nepolíbenými a ne jen na fanoušky, kteří se v té záplavě monster a postav z různých komiksových předloh lépe orientují.

Chtělo by to také více se věnovat postavám a trochu ukáznit tempo vyprávění, aby v něm vyniklo i něco jiného než snaha zahltit naše smysly novými a novými atrakcemi. Neil Marshall se při natáčení určitě dobře bavil, ale jeho snaha o co největší rozmanitost a bohatost toho, co nám ze světa Hellboye ukáže, naráží na divácké limity poznání tohoto světa, zvlášť když nám ho předtím moc nepředstavil. Ono vzít množství fantasy prvků a zacházet s nimi co nejkrvavějším způsobem někdy zkrátka nestačí.

Hellboy

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Hellboy
  • www.hellboy.movie/
  • USA, 2019
  • Scénář: Andrew Cosby (předloha Mike Mignola)
  • Režie: Neil Marshall
  • Hrají: David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Mario de la Rosa, Daniel Dae Kim, Penelope Mitchell, Thomas Haden Church, Brian Gleeson
  • Distribuce: Vertical Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 11. 04. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud