19
Fotogalerie

Black Panther - recenze filmu

Jak uchránit unikátní svět africké Wakandy před tím okolním? Střet politických idejí v sympaticky se vymykající marvelovce, jež čerpá z utopických myšlenek afrofuturismu.

Vstup do letošní nabídky komiksových filmů obstarává Black Panther. Historicky první superhrdina komiksových příběhů afrického původu a první africký superhrdina, jemuž se v rámci marvelovského universa MCU dostalo samostatného origin filmu.

Ne tak provázaný s MCU

V komiksech, tvořených dvojicí Stan Lee a Jack Kirby, se poprvé objevil v roce 1966, v rámci Marvel Cinematic Universe (MCU) se uvedl ve filmu Captain America: Občanská válka. Ze stejného filmu do Pantherovy sólovky přechází i agent CIA Everett K. Ross (Martin Freeman), z druhých Avengers: Age of Ultron pak záporák, obchodník se zbraněmi a pašerák Ulysses Klaue (Andy Serkis). A to je vše.

Velkou výhodou celkově osmnáctého filmu MCU a šestého v rámci třetí fáze uvádění těchto komiksových filmových titulů je, že není tolik jako předchozí filmy zatížen dědictvím tohoto prostoupeného, rozrůstajícího se universa. Pakliže jednotlivá pokračování už připomínají kvůli množství superhrdinů spíše týmové Avengers, v originu Black Panthera je opravdu čas představit unikátní svět Wakandy, jeho mytologii a klíčové postavy.

Wakanda bude v dalších filmech MCU hrát velkou úlohu, především ve třetích Avengers: Infinity War, takže je to i praktické. Znovu se tu potvrzuje, jak má studio Marvel se svým MCU promyšlenou strategii uvádění svých titulů oproti konkurenčnímu warnerovskému DCEU.

Politické mimikry před okolním světem

To, že se Black Panther sympaticky vymyká z provázaného konceptu MCU je dáno už charakterem světa, do něhož nás zavádí. Wakanda nestojí jen bokem fiktivního vesmíru MCU, ať už za něj považujeme zemi nebo vzdálené planety, Wakanda se vyděluje z celého světa. Najít ji je opravdu obtížné, protože se od něj dobrovolně izolovala.

Je to součástí její politické strategie, o kterou se v příběhu bude hrát. Wakanda je skrytá africká země, ležící pro okolní svět někde v džungli v Jižní Americe nebo v Africe. O zaostalou zemi třetího světa s pastevci, jak o ní panuje mlhavé povědomí, ale zdaleka nejde.

Ve vnitřním uspořádání si sice udržuje tradiční rysy africké kmenové kultury s různými rituály, ale jinak jde o technologicky mimořádně vyspělou hi-tech zemi. Její hlavní město, plné vznášedel a hologramů, připomíná města budoucnosti, známá ze sci-fi jako Blade Runner.

Utopický afrofuturismus

Rozvoj této odloučené, ale hypermoderní země umožnil dávný pád meteoritu, bohatého na unikátní tajemný kov vibranium, který dává jeho nositelům nadlidské schopnosti. Pětice místních kmenů zde žije už po staletí v relativně stabilním uspořádání, jehož je dosaženo tím, že jednotlivé kmeny ctí u těch druhých odlišnou míru jejich vztahování se k tradici a modernitě.

Podoba Wakandy a její systémové uspořádání se opírá o myšlenkový koncept afrofuturismu, hlásající, že Afroameričané najdou svobodu a spravedlnost až v diaspoře mimo planetu Zemi. Tento koncept, do něhož se promítají prvky utopické vizionářské sci-fi i okouzlení starověkem, vznikl v polovině minulého století a dnes ho znovu oživují hvězdy popkultury jako Kendrick Lamar, který je autorem skvělého soundtracku k filmu, v němž zní hudba, jež k černošské kultuře patří. Hip-hop, funk, soul, world music.

Ve Wakandě se ztělesňuje utopie o tom, jak by vypadaly africké státy, kdyby nebyly kolonizovány a uměly by ku prospěchu rozvoje společnosti vytěžit nerostné bohatství, nacházející se na jejich území. Vidíme tu mrakodrapy jak v Dubaji, doly na vibranium i oblečení, ctící vlastní kmenové tradice.

Emancipační charakter

Výprava, kostýmy, zdobení rtů, architektura metropole s mrakodrapy, královskými paláci i dopravními prostředky, Panterův oblek a vše, co umí, na filmu je vidět precizní výtvarná práce, spojující prvky futuristické s těmi původními africkými.

Tvůrci ve vizuální stylizaci i při přiblížení rituálů vycházejí z afrického umění, oblékání i folkloru a zapojují tyto tradiční prvky do sci-fi a fantasy charakteru příběhu. Pestrobarevné deky jsou tak využity k vytváření silového pole, srdcově tvarovaná bylina propůjčuje jeho nositeli super schopnosti.

Vším tímto, včetně nedotčené autentické africké přírody, se Black Panther liší od ostatních marvelovek, které se začínají čím dál víc podobat jedné druhé. Pro dnešní společnost má film i silný emancipační ráz. Afroamerické obyvatelstvo kvituje, že nejen režisér, ale i autor soundtracku, věhlasný raper Kendrick Lamar a devadesát procent herců je afroamerického původu. Po debatách na Oscarech v roce 2016, kterým bylo vyčítané malé zastoupení černošských herců a tvůrců, jde o jisté zadostiučinění.

Nástupnictví trůnu

Režisérem filmu je jednatřicetiletý Ryan Coogler, afroamerický scenárista a režisér, který má za sebou biografické rasové drama Fruitvale a Stalloneho předání boxerské štafety ve sportovním dramatu Creed. V něm hlavní roli nemanželského syna Apolla Creeda ztvárnil Michael B. Jordan, který v Black Pantherovi ztvárňuje úlohu vojáka Erika Killmongera, usilujícího o královskou korunu Wakandy.

Ta po násilné smrti T'Chaky (John Kani) náleží jeho synovi T’Challovi (Chadwick Boseman). Její předání je v zemi sice vázáno na dědické právo, ale aspirant si ji musí prve zasloužit. A když se najde vyzyvatel, který ho přemůže, může ho o ni připravit.

Mladý válečník T'Challa se tak nejprve utká v rituálním souboji se svým vyzyvatelem z řad horského kmene Jabari M'Bakuem (Winston Duke) a později i s americkým vojákem Killmongerem, jehož spojenectví s Ulyssesem Klauem začne ohrožovat nejen jeho zemi, ale celý svět.

Mobilizace spojenců

Ulysses je totiž jediný člověk, který zná nejen tajemství Wagandy, ale i tajemného vibrania, jehož část odcizil. A právě toto tajemství je úkolem krále a Černého pantera v jedné osobě chránit, aby nevystavil svůj lid ohrožení při poznání skutečné technologické vyspělosti své země a nerostného bohatství, které ukrývá.

Tváří v tvář zradě a ohrožení své země musí T’Challa zmobilizovat své spojence z různých kmenových frakcí, členek wakandských speciálních jednotek Dora Milaje a také se spojit s agentem CIA Rossem, aby společně zabránili vtažení Wakandy do světové války.

Pomáhat mu v tom bude jeho mladší sestra Shuri (Letitia Wright), členka královské gardy Dora Milaje a jeho bývalá láska Nakia (Lupita Nyong'o), která dokonale ovládá bojová umění, nebo hlava tohoto komanda Okoye (Danai Gurira), jejíž kopí nikdy nemine cíl.

Výrazné ženské postavy

Ryan Coogler se spoluscenáristou Joem Robertem Colem si dal práci nejen s představením mytologického a technologického charakteru světa Wakandy, ale i jednotlivých klíčových postav v něm. Paradoxně lépe než titulní hrdina jsou vykresleny ženské postavy okolo něj i záporák Erik.

Ve filmu jsou čtyři výrazné ženské postavy. Nejdůležitější z nich je Panterova mladší sestra, princezna Shuri, což je jakási ženská obdoba Q z bondovek nebo Tonyho Strarka. Jde o vynálezkyni, která navrhuje a vytváří pokročilé technologie s vibraniem.

Špiónku Nakiu a generálku Okoye už jsme zmínili a pak je tu ještě T’Challova matka Ramonda (Angela Bassett). První tři zmíněné mají velký akční potenciál, Shuri i ten humorný. S Okoye a Nakiou podnikne T’Challa bondovskou misi do kasina, která mu pomůže poodkrýt některá dávná rodinná tajemství, spjatá s požadavkem Erika na královský trůn.

Střet idejí

Režisér tyto tajemství odhaluje v duchu Shakespearových her, zkřížených se Lvím králem a seriálem Hra o trůny. Ukáže se, že současný politický spor o to, zda se má země izolovat nebo se podělit o své technologické bohatství a tím potenciálně přispět k rozpoutání mnoha válečných konfliktů nejen na africkém kontinentě, je staršího data.

T'Challa a Erik v tomto sporu jen pokračují. Zatímco jeden by za pomocí superzbraní z vibrania rád rozpoutal radikální a násilnou černošskou celosvětovou revoluci, druhý hledá řešení spíš na bázi mezinárodní spolupráce v OSN. Tento střet politických idejí činí postavu záporáka Erika zajímavější a plastičtější než jsme v marvelovkách zvyklí. Právě proto že zde nejde o ultimátní strašení koncem světa, ale o střet idejí.

Ten byl možná pro režiséra důležitější než samotná akce, jež nijak nevybočuje z marvelovského standardu či chcete-li průměru. Velké akční scény jsou na začátku, uprostřed a na konci a trpí marvelovským neduhem v podobě jejich příliš znatelného CGI charakteru. Potěší automobilová honička v jihokorejském Pusanu i závěrečná bitva s obrněnými nosorožci, ale ani ty nejsou něčím, co už byste neviděli jinde.

Odlišnost Black Panthera od ostatních marvelovek netkví v akci, ale v představení unikátního futuretro světa Wakandy a v práci s postavami, jež se v případě těch dvou hlavních a antagonistických stávají nositeli idejí a tezí, které reflektují geopolitické a sociální problémy zemí, spjatých se současnou migrační krizí. Režisér tak do komiksového světa vnáší uvědomělý podtón, který ale zřejmě nebude kvůli povaze věci většinově přijímán. Což bude u této sympaticky se vymykající marvelovky škoda.

AVmania.cz
Black Panther   7

Black Panther

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Black Panther
  • www.marvel.com/blackpanther#/
  • USA, 2018
  • Scénář: Ryan Coogler, Joe Robert Cole
  • Režie: Ryan Coogler
  • Hrají: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 02. 2018

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud