19
Fotogalerie

Recenze sluchátek Avantone Pro Planar. Hi-Fi nejen pro audiofily

Avantone Pro Planar jsou zajímavými a nenuceně samozřejmě hrajícími sluchátky, díky čemuž jejich cena působí v dnešním hi-fi světě rozhodně jako atraktivní nabídka.

Plusy
Velmi dobrá cena
Lehoučké a komfortní
Celková zvuková hladkost a nekonfliktnost
Velmi pěkný detail (jsou-li dobře „nakrmené“)
Minusy
Limit hlasitosti – vysoká může způsobit „zkrat“
Potřebují dedikovaný (a pořádný) zesilovač
9  /10

Newyorská firma Avantone Pro mnohokrát v materiálech o své historii zmiňuje zaměření na „hodnotu“ a „dostupnost“ – značka se soustředí na výrobu audio techniky pro profi nasazení zejména v oblasti nahrávání, malým výletem mimo tuto výseč trhu (i když jde vlastně spíše o průnik profesionální a domácí oblasti) se zdají být sluchátka s prostým názvem Planar, který velmi dobře definuje jejich podstatu.

Vzhled a konstrukce

Už na první pohled je díky velkým obdélníkovým mušlím jasné, že Planar jsou jiné než většina. Materiálově jsou sluchátka naprosto korektně pojatá, konstrukce je kovová a pevná, přitom ale pořád dostatečně lehká a s necelým půlkilem snadno snesitelná i dlouhou dobu. Dlouhodobému komfortu pomáhá i široký pružný týlní most a pěkně polstrované měkounké náušníky. Vnější strana je posetá kruhovými otvory, Planar jsou tak sluchátka otevřená.

 
planar-red-0-2500x2500.jpg

Signálový kabel patří do malých 3,5 mm vstupů na každé mušli. Dodávaný kabel patří vždy jen do jednoho z vstupů, takže tradiční „profi orientace“ se vstupem vlevo není závazná. Zkusili jsme ale klasický kabel (tedy se zapojením zvlášť pro každý kanál) a s použitím nebyl problém.

planar-black-2-2500x2500.jpg

Uvnitř mušlí je natažená membrána o tloušťce jen 21 mikronů (a rozměrech 7 x 9,5 cm), vyrobená z polyethylenu a doplněná o elektricky vodivou vrstvičku. Její pohyb řídí z obou stran umístěné neodymové magnety.

planar-black-1-2500x2500.jpg

Výrobce udává u Planar frekvenční rozsah 30 – 30 000 Hz, impedanci „mobilních“ 32 ohm a citlivost 104 dB / 1 mW. Výrobce pak doporučuje výkon zesilovače minimálně 100 mW, ideálně 250 mW – to je na sluchátkový svět poměrně hodně, nicméně není to nárok netypický právě pro planární měniče.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek.

2021-05-31-TST-Avantone-Planar-m1.png
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace

Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.

2021-05-31-TST-Avantone-Planar-m2.png
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací

Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.

2021-05-31-TST-Avantone-Planar-m3.png
Zkreslení – levý kanál

Naměřená frekvenční odezva ukazuje výrazný nedostatek basu, na který ale má vliv i nemožnost optimálního usazení velikých sluchátek na poměrně kompaktní měřící hlavu. Konkrétně jde o problém s výslednou netěsností. Soudě podle jiných dostupných měření graf pod 500 Hz neodpovídá skutečnosti a je mnohem vyrovnanější. 

2021-05-31-TST-Avantone-Planar-m4.png
Zkreslení – pravý kanál

Jak to hraje

Planar jsme poslouchali s RME ADI-2 DAC FS (který jako jediný v praxi odpovídal nárokům co do kontroly a přesnosti), ale i s Teac NT-503, Apogee Groove nebo OPPO UDP-205. Porovnávali jsme s redakčními Focal Clear nebo Denon AH-D7200. Používali jsme krom dodaného kabelu také Dynamique Audio Halo 2.

Brnkání baskytary v „Ptáci jsou hloupí“ od Ondřeje Soukupa („Válka barev“ | 1995 | Monitor Records | 660365-2331) bylo cítit o něco menší objem, respektive menší energii basu, než třeba přes Focal Clear. Energii také není snadné vybudit, v podstatě na to plně stačil jen RME a z mobilních si vůbec špatně nevedl Apogee. Sluchátka mají výtečnou strukturu basového základu, velmi přesně, čistě a rychle artikulují, textura je také dobře podaná, takže ke spokojenosti vlastně chybí jen výraznější plnost, sytost.

Na vokálu Tracy Chapman v „Subcity“ („Crossroads“ | 2008 | Warner Music | 8122-79908-9) už ale nebylo – minimálně v kontextu ceny – moc prostoru ke zlepšování. Zvuk je opravdu hezky otevřený, svižný a velmi čistý. Cítíte trochu hladší celkovou charakteristiku, jaksi jemnější, ale zpěv je snadno srozumitelný a reprodukce čistá – nad očekávání čistá za dané peníze. Přesnost planárních membrán je skutečně dobrá.

Výšek je právě tak akorát, cinkot činelů v „Silent Night“ od Yellowjackets („Peace Round“ | 2003 | Heads Up | HUCD 3090) byl také tak nějak celkově hladší, jemnější, možná i nepatrně sladší. Technicky je ale přednes dobře propracovaný, činely jsou různorodé a dobře „zaříznuté“, každý úder má dobrý odpich a dobrou konkrétnost – přitom ani na vyšší hlasitost nenarazíte na nějakou ostrost nebo nepříjemnost, což je zajímavé.

Pokud máte rádi opravdu vysokou hlasitost a chcete hudbu trochu „drtit“, nejsou Avantone Pro Planar asi úplně to pravé – když jsme s chutí vytočili hlasitost u „Sea Nature“ od Stevea Hillage („Green“ | 1990 | Virgin | 0777 7 87279 2 7), došlo ke „zkratu“ a zapojení ochran v zesilovači. Je to podobný problém, jaký občas mají elektrostatické reprosoustavy, hrajete-li opravdu nahlas materiál s opravdu hutným basovým základem. Budete-li se ale držet rozumných hlasitostí, dočkáte se dobré dynamika, údery do bicí soustavy jsou pevné, rychlé a výbušné, byť i tady je trochu menší hutnost a sytost, než by byl úplný ideál. V rámci své kategorie ale nabízí Planar hlavně skvělou kontrolu a sebejistotu.

Dalším z pěkných atributů zvuku je rozlišení – pusťte si „Sly“ od Herbie Hancocka („Head Hunters“ | 1997 | Columbia | CK 65123) a dostanete díky skvělé rychlost a přesnosti reprodukce výtečnou čistotu a přehlednost, velmi solidní a důstojnou soustředěnost a dostatek jemných detailů spolu s dobrým oddělením jednotlivých linek. V rámci hi-fi sluchátek odhadem do 15 tisíc patří Planar – i díky svým konstrukčním principům – mezi ta nejinformativnější, se kterými jsme měli tu čest.

Navzdory tomu, že Planar jsou otevřená sluchátka, nabízí podání prostoru scény a rozložení nástrojů v „Ario“ od Davea Hollanda („Overtime“ | 2005 | Dare2 | 982 714 2) spíše „v hlavě“, s jen relativně menším přesahem – je to lepší, než u sluchátek uzavřených, ale potkali jsme otevřené modely s expanzivnější scénou. Na druhou stranu tu není pocit jednoho bodu, nějakého těžiště uprostřed hlavy a pravolevý i předozadní prostor jsou zřetelné.

Divokou „Mind Reader“ od Silverchair („Young Modern“ | 2007 | eleven | elevencd63) klidný přednes sluchátek poněkud uhladil, trochu jí sebral tu přímočarou dravost kytar a syrovost zpěvu, ale na druhou stranu byl zvuk velmi pěkně přehledný, organizovaný a fantasticky příjemný na dlouhodobý poslech. Planara umně kombinují „hezký“ zvuk s víceméně bezkonfliktní charakteristikou a kultitovanou věrnost co do detailů a pocitu čistoty.

Verdikt

Náročnému audiofilovi se někdy vyplatí hledět i mimo svět klasického hi-fi – jak dokazují i sluchátka Avantone Pro Planar. Možná nejsou tak luxusní nebo esteticky vytříbená jako klasické hi-fi produkty, zato ale mají ty „praktické kvality“, které právě ta krásná zařízení někdy přeci jen postrádají.

 Planar jsou sluchátka velmi pohodlná a hlavně dobře hrající – mají opravdu výtečný detail, mají velmi dobrou čistotu a konkrétnost a mají vlastně hezky organizované podání hudební scény. Jejich styl je celkově trochu jemnější, ale i o tom bychom mohli říct, že je „pohodlný“, že vás může zvuk Planar provázet skutečně třeba celý den, aniž byste si unavili uši a mysl. Stinnou stránkou jsou pak ale nároky na výkon zesilovače – poctivý sluchátkový zesilovač s vysokým výkonem je pro tyhle planáry skutečně nezbytností, jinak je jejich zvuk mrtvý.

Celkově jsou Avantone Pro Planar zajímavými a nenuceně samozřejmě hrajícími sluchátky, díky čemuž jejich cena působí v dnešním hi-fi světě rozhodně jako atraktivní nabídka.

Avantone Pro Planar

Cena: 11 890 Kč

Technické parametry

  • Styl: Otevřená sluchátka
  • Typ snímače: Planární magnetický
  • Typ membrány: 21 mikronů PET
  • Power: 5 W RMS
  • Frekvenční odezva: 30 Hz až 30 000 Hz
  • THD: <0,1% při 100 dB
  • Impedance: 32 Ω
  • Citlivost: 104 dB / 1 mW
  • Hmotnost: 0,48 kg
  • Příslušenství: 1,5 m audio kabel s adaptérem 3,5 mm na 1/4”

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud