23
Fotogalerie

Kick-Ass: recenze filmu

Superhrdinský komiks, v němž se rozhodl změnit svět k lepšímu teenager bez nadpřirozených schopností v směšném zeleném kostýmu. Přidají se další?

Dave Lizewski (Aaron Johnson) je typický středoškolský outsider, jehož jedinou předností je, jak s trpkým povzdechem přiznává, schopnost být takřka neviditelný pro okolní dívky. Ve volných chvílích s podobně stiženými kamarády rejdí po komiksových shopech, hraje na playstationu, googluje svlečené slečny nebo významným způsobem navyšuje prodejní obrat papírových ubrousků Kleenex při masturbačním dovádění, v němž hraje důležitou úlohu jeho učitelka angličtiny. Přitom by tak stál o krásnou a empatickou spolužačku Katie (Lyndsy Fonsecaová), jež by mohla sprovodit jeho problém s hygienickými ubrousky alespoň na čas z povrchu zemského. Ta si ale víc všímá různých příslušníků sexuálních minorit a jiných „ohrožených druhů“ než jeho.

Typický teenagerský hrdina, jehož jsme si oblíbili z „prcičkové“ série nebo komedií z produkční stáje Judda Apatowa (Superbad), řeklo by se. Davea ale vedle ztráty panictví trápí i jiný problém s mnohem širším společenským dosahem. Táže se, proč jsou lidé s vlastnostmi superhrdinů přítomni jen v moderní komiksové mytologii a ne v běžném životě, který nás obklopuje?

Spasitel bez nadpřirozených schopností

Idealistický nerd se pod vlivem oblíbené sešitové četby rozhodne této skutečnosti čelit. Zprvu jen zakoupením vnější výbavy v podobě zeleného přilnavého trikotu, v němž ale po vyzkoušení vypadá spíše jako nemotorný potápěč v neoprenu než jako vzdálený příbuzný Spider-Mana nebo Supermana. Maskovaná výstroj dodá plachému chlapci, jenž se až dosud stával obětí šikany místních mladistvých gangů, odvahu, která mu při prvním střetu s realitou vystaví svůj krvavý účet.

kick-ass-movie01-550x366.jpg kick-ass-movie02-550x365.jpg kick-ass-movie03-550x368.jpg

Bolestná zkušenost, zaplacená implantovanými kovovými destičkami v jeho těle a několikaměsíční rekonvalescencí, ho ale neodradí od dalšího angažmá ve prospěch těch, jimž je činěno příkoří. Jeho příští statečný výkon, k němuž se zcela náhodou připlete při zachraňování zatoulaného koťátka, je zaznamenán na kamery mobilních telefonů, uploadován na YouTube a společností, volající po novodobých hrdinech, mohutně aplaudován. Zrodil se Kick-Ass.

Dráhy působnosti

Jeho alter-ego se ze dne na den získává popularitu televizních hvězd a občané u monitorů počítačů si začínají klást otázku, jaké pohnutky asi vedou náhle se zjevivšího maskovaného ochránce bez zvláštních nebo nadpřirozených superschopností. To ještě, spolu s Davem, netuší, že v podobném zájmovém poli operují i jiní samozvaní spasitelé, pohánění odplatou za ne až tak dávnou křivdu. Ve chvíli, kdy se jejich dráhy působnosti protnou, se Dave nechtěně ocitne v hledáčku opravdových hrdlořezů. V přímém ohrožení pak ještě rád uvítá speciální výcvik se zbraněmi a ovládnutí bojových umění, jimiž vládnou jeho soukmenovci s barevnou maskou přes obličej.

Místní mafiánský boss Frank D´Amico (Mark Strong) si totiž spíše než na sofistikovanové debaty o rozdílech mezi čtvrtlibráky se sýrem v Holandsku a Americe potrpí na hrubé výslechové metody, k jejichž účinnosti může přispět i zapnutá průmyslová mikrovlnka. Ve městě, jehož podsvětí i složky, sloužící k ochraně před ním, měl pod palcem, je náhle postaven do situace, kdy se do jeho úspěšného drogového byznysu začínají plést roztodivně bizarní figurky, jež pro své konání našly inspiraci v kreslených sešitech, jež kupuje svému synovi. Osamělý syn Chris (Christopher Mintz-Plasse), vzhlížející se v mediálním humbuku kolem Kick-Asse, se tak díky svým znalostem komiksových zákonitostí stává součástí plánu na odhalení otcových domnělých nepřátel. Přijímá identitu Zuřivce (Red Mist), aby vlákal do pasti ikony, jež se podílí na razantním úbytku překupníků a drogových dealerů ve městě. Podaří se mu to?

Vyburcování z všeobecné apatie k projevům zla

Předlohu z pera Marka Millara (Wanted) a Johna Romita Jr., jež vyšla v roce 2008 (u nás se její představení chystá v nejbližších dnech), uchopila scenáristka Jane Goldmanová s až anarchisticky nespoutanou výstředností a černohumorným nadhledem. S komiksovými stereotypy a klišé, ať už formálními nebo obsahovými, pracuje poučeně a s láskou ve prospěch stavby nového příběhu. Parazituje přitom na narativních modelech, známých z uctívaných vzorů, aniž by jim schematicky podléhala. Podobně jako v Temném rytíři nebo Strážcích se více než na vnějškové propriety komiksového žánru zaměřuje na psychologii postav a jejich vnitřní konflikty a vytváří tak osobitý vyprávěcí prostor, blízký vnímaní a dorozumívání dnešního dospívajícího publika.

kick-ass-movie04-550x347.jpg kick-ass-movie05-550x365.jpg kick-ass-movie06-550x359.jpg

Jednoduchý příběh se díky vrstvení a proplétání mnoha linií, reprezentovaných jejich nositeli, rozehrává v až epicky osudové drama, kde se provětrávají stále platné hodnoty jako čest, přátelství nebo odvaha. Lehkonohá zábava se rázem mění ve výzvu k občanské angažovanosti a solidárnosti jednoho s druhým. Apel, snažící se nás vyburcovat z všeobecné apatie, nabádá k menší míře lhostejnosti či netečnosti ke zlu, jehož projevů býváme, ať už zprostředkovaně nebo přímo, často svědky. Ze strachu či z jiných pohnutek mu neumíme účinně čelit. Přesto ve chvíli, kdy Dave při náhodné bitce čelí početné převaze útočníků, začínáme zpytovat svědomí a v duchu se ptáme, jak bychom se v podobném momentě zachovali my. Zda jako apatičtí ignoranti, kteří přehlížejí bezpráví a ještě ho s mobilem v ruce zaznamenávají nebo jako obětaví a tedy snadněji zranitelní bezejmenní hrdinové z masa a kostí, jednající v harmonii se svým svědomím.

Tvůrci tímto nenásilným poselstvím bez karatelsky vztyčeného moralizujícího prstu vzkazují, že superhrdinou se člověk nestává navlečením elastického kostýmu. Boj dobra a zla v jejich pojetí díky doteku reality, jejíž jednotlivé projevy si můžeme do příběhu dosazovat podle úrovně naší vlastní zkušenosti, není z tohoto pohledu předem nalinkovaný a my se o postavy můžete opravdu obávat.

Nulové schopnosti nevedou k nulové zodpovědnosti

A že je o koho. Aaron Johnson svým hubeným, vytáhlým vzhledem evokuje Michaela Ceru (Juno) a v brýlích a v pracovní obuvi, které u nás říkáme farmářky, je víc dojemný než nebezpečný. Postava Davea slouží tvůrcům zároveň jako podklad k reflexi životního stylu dnešních pubescentů i mediální reality, jež vytváří své idoly z lidí z ulice. Loserství je jimi chápavě přijímáno jako svébytný, ale respektuhodný postoj ke světu, který se může při správném zacházení proměnit v novou a zcela nečekanou kvalitu.

kick-ass-movie07-550x366.jpg kick-ass-movie08-550x366.jpg kick-ass-movie09-550x365.jpg

Díky virtuálním sociálním sítím se Nářezův (Kick-Assův) věhlas rychle šíří a motivuje i ostatní k nápodobě v konání dobra. Jednoduché poselství Spider-Manova výroku, že „s velkou silou přichází i velká odpovědnost“ je tak uzpůsobeno na míru i těm, jež nevládnou zvláštními schopnostmi. Právě pro ně přichází srozumitelné sdělení, že nulové schopnosti nutně nemusí vést i k nulové zodpovědnosti.

Nicolase Cage v úloze bývalého policisty Damona Macreadyho alias Big Daddyho, počeštěně Taťuldy, po Špatným poldovi Wernera Herzoga dokazuje, že i přes špatný výběr rolí v posledních letech nezapomněl, že kdysi za zvuků písně Love me Tender oblékal sako z hadí kůže. V úloze pološíleného taťky, jenž si rád navléká Batmanův obleček, si ironicky utahuje ze všech těch pohledů raněné laně a psích očí, jež na nás musel minimálně od Města andělů vykulit.

Amorální kopanec hyperkorektnosti

Dvanáctiletá Mindy neboli tatínkova Hit-Girl (Chloë Moretzová) ještě ani nestačila dozrát do lolitovsky pedofilní vyzývavosti a už dává chlapům za vyučenou způsobem, že někteří zámořští kritici bijí na poplach a hovoří o její postavě jako ztělesnění násilnické varianty dětského porna. Bílá blůzka, culíky, krátká školní sukýnka a z úst se derou na povrch ty nejpeprnější a necyničtější hlášky, jež by jí mohli závidět i ostřílení poskoci obávaného mafiánského bosse.

Chladnokrevná Zabijačka, která si k narozeninám místo Barbie nebo štěňátka přeje pořádně nabroušenou kudlu, je odrazem netradiční výchovy svého láskyplného otce, jenž jí místo hraček zásobuje zbrojním arzenálem, umožňujícím ji obstát ve světě, plném nespravedlnosti a zločinu. S nevybíravým slovníkem, proti němuž výrazivo kuchtíka z Primy připomíná jemnocitné vyjadřování odchovance klášterní školy, je motivačně nejlépe prokreslenou figurou a druhou půli vyprávění vyloženě táhne.

kick-ass-movie10-550x366.jpg kick-ass-movie11-550x373.jpg

Na výtky, že její účinkování působí jako amorální kopanec veškeré hyperkorektnosti jejích komiksových bratříčků, by zdvihla prostředníček a odeslala jejich původce, spolu s jejich odseknutými končetinami do patřičných mezí. Přesto násilí nevnímáme jako samoúčelné nebo glorifikující, podobně jako vulgarismy. Groteskní nadsázka je až příliš patrná a brutalitu vyvažuje sebereflexivita tématu, o němž se pojednává.

Eklektický žánrový mix

Britský producent filmů Guye Ritchieho a režisér Matthew Vaughn (gangsterka Po krk v extázi, fantasy Hvězdný prach) svým třetím filmem zkrátka překonává předešlé a rovněž zdařilé počiny. S eklektickou lehkostí kloubí žánrové prvky hormonální teenagerské komedie, romance, gangsterky, akční stylové brutality nebo revenge filmů do komiksově odlehčené podívané, jíž nechybí morálně-společenský apel. Činí tak s nekorektní drzostí, v níž se vedle sebe snadno snese neuctivá parodie, napěchovaná popkulturními odkazy až po okraj (dočkáme se opravdu někdy konce Ztracených?), s citlivou laskavostí rodinné podívané.

kick-ass-movie12-550x365.jpg kick-ass-movie13-550x365.jpg

Akční soubojové scény potěší choreografickou nápaditostí nejen všechny milovníky videoher, na něž pomrkává způsob provedení závěrečného zúčtování, korunovaného bondovsky nereálným zásahem zvenčí. Sytá barevnost obrazu, spolu s pohybem kamery vytváří zdání rozpohybovaného komiksu, včetně takových detailů jako jsou klasické komiksové vpisy v bublině. Díky střihu působí dynamické sekvence přehledně, v případě stroboskopické záchranné akce až halucinogenně.

Stylový hudební podkres, míchající vážnou hudbu s Prodigy, Morriconeho motivem z Pro pár dolarů navíc nebo hlavním partem z Boyleova Sunshine připomíná kompilát z oblíbených soundtracků, stylově umocňující vyznění té které scény. Využití melodií z jiných filmů nevadí, naopak jejich zasazení do nových a nečekaných kontextů (Sunshine) jim dává novou emocionální hloubku.

Rodiče, chránící zdravý vývoj svého dospívajícího potomka, budou mít, přes všechny nadšené ódy, jež se na film valí, zřejmě problém s erkovým ratingem (Mládeži do sedmnácti let přístupno pouze v doprovodu rodičů nebo opatrovníka), jenž byl snímku udělen v Americe. Neměli by ale zapomínat, že za vší tou krvavou pomlázkou, doprovázenou neustálým fuckováním, se skrývá poselství, jež by před zraky své ratolesti podepsali stejně radostně jako seskupení jedniček v jeho žákovské knížce.

kickass_ver14.jpg kickass_ver15.jpg kickass_ver16.jpg kickass_ver29.jpg

kickass_ver5.jpg kickass_ver6.jpg kickass_ver8.jpg kickass_ver9.jpg

Kick-Ass

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Kick-Ass
  • www.kickass-themovie.com/
  • USA/Velká Británie 2010
  • Scénář: Jane Goldmanová, Matthew Vaughn (podle komiksové předlohy Marka Millara a Johna S. Romita Jr.)
  • Režie: Matthew Vaughn
  • Hrají:Aaron Johnson, Chloë Grace Moretz, Nicolas Cage, Mark Strong, Christopher Mintz-Plasse,Clark Duke, Evan Peters, Garrett M. Brown
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 06. 05. 2010

AVmania.cz hodnotí
filmHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0,5_tmavsi.png9/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud