10
Fotogalerie

Super 8: recenze filmu

J.J. Abrams za pomocí nostalgického stroje času přenáší dnešní čtyřicátníky do dětských let a vzdává přitom neskrývanou poctu svému učiteli Stevenu Spielbergovi.

J.J. Abrams a Steven Spielberg. Režisér a producent. Silná jména režisérů dvou generací, které dělí dvacetiletý věkový odstup. Při pohledu na jejich filmografie a tematický a žánrový rozptyl jejich děl se nabízí označení žák a učitel. V Super 8 spojili své síly, aby nabídli dobrodružné sci-fi vyprávění, v němž variují klasické trademarky svých tvůrčích postupů. Navrch získává více Spielberg, neboť film je především neskrývanou poctou poetice jeho sci-fi příběhů s humanistickým poselstvím. A také vzdáním holdu filmařině, k níž je nutno přistupovat s nadšeneckým zápalem.

Amatérští nadšenci

Tak jako to dělá parta šesti kamarádů z amerického průmyslového maloměsta ve státě Ohio (Hádejte, kde se Spielberg narodil?). Volné chvíle letních prázdnin tráví natáčením zombie hororu, s nímž se chtějí prezentovat na přehlídce žánrově spřízněných počinů.

V amatérských podmínkách a na 8 mm kameru, označovanou jako Super 8, realizují své první režijní a scenáristické nápady. Procházejí tedy stejnou cestou jako Steven Spielberg, Sam Raimi, Peter Jackson a další velikáni hollywoodské továrny na sny, kteří se stejnou kamerou také začínali točit. Při procesu vzniku mají přesně rozdělené role. Charles (Riley Griffith) je režisér a scenárista. Joe Lamb (Joel Courtney) je maskér, Cary (Ryan Lee) pyrotechnik. Preston (Zach Mills), Martin (Gabriel Basco) a Alice Dainardová (Elle Fanningová) jsou herci.

 

Vše probíhá navzdory drobným výtkám rodičů v dělném duchu a s entuziasmem začátečníků. Až do chvíle, kdy jsou při nočním natáčení na místním vlakovém nádraží svědky havárie právě projíždějícího armádního vlaku. Srážka s osobním automobilem způsobí vykolejení vlaku a mohutný výbuch. Z prachu jeho kouře unikne do okolí něco děsivého. Nikdo nestihne postřehnout, že z nákladní soupravy nejen že něco uteklo, ale i to, že o tom existuje záznam na běžící kameře.

Tajemný transport

Že nešlo o běžnou nehodu, napoví dospívajícím už nesrozumitelné blábolení jejich učitele. Na místě srážky je varuje, aby se nikde nezmiňovali o tom, co právě viděli, pokud je jim a jejich rodinám život milý. Vzápětí se objevují armádní složky, které začínají pozůstatky katastrofy okamžitě likvidovat.

100603_bf.jpg

V ospalém městečku začínají hromadně mizet čtyřnozí mazlíčci i dráty vysokého napětí, díky čemuž dochází k častým výpadkům světla. Poté se začnou ztrácet i lidé, mimo jiné šerif města. Tíhu odpovědnosti za čím dál více panikařící občany na sebe bere Joeův otec Jackson (Kyle Chandler). Zástupce šerifa, který od počátku tuší, že obyvatelstvo není pravdivě informováno o skutečném důvodu vojenských manévrů. Armáda obsadí celou oblast a začne s fingovanou evakuací.

Odvážní teenageři

Po zhlédnutí záznamu natočeného materiálu z místa havárky o tři dny později, kdy je film vyvolán, teenagerům začíná docházet, že tady se hraje o život. Natáčený horor se zvrtne v horor skutečný. Nikdy ne ale takový, při němž bychom měli strach o život hlavních dětských představitelů. Zde Abrams ctí pravidlo, že dětem, těhotným ženám a zvířatům se neubližuje. To dospělé postavy to schytávají o poznání hůř. Zvlášť ty se zeleným mozkem a mundůrem, které se podílely na šikanování mimozemšťana, který byl převážen z Oblasti 51. Místa, které se naposledy objevilo ve čtvrtém pokračování Indiana Jonese a kam americká vláda údajně převezla havarovaný létající talíř z Roswellu.

100603_bc.jpg   

Situace houstne, ale malí filmaři se rozhodnou přítomnost armády využít k zvýšení atraktivity svého amatérského počinu. Film tak vzniká za pochodu a s přispěním vnějších reálií. Odvážní pubescenti umí nastalý chaos nejlépe vyhodnotit a také mu nejúčinněji čelit. Podobají se tím Rošťákům Richarda Donnera, kteří také při záchraně přímořského městečka Astorie převzali iniciativu za paralyzované dospělé. Budou to právě oni, kdo přispějí rozhodující měrou k vyřešení kritického stavu ve městě?

Chlapecké party

Režisér, scenárista a producent J.J. Abrams je šikovným tvůrcem střední generace, který přitáhl díky seriálům Alias, Ztraceni nebo Hranice nemožného (Fringe) miliony diváků zpět k televizním obrazovkám. Do televizní tvorby zakomponoval prvky a stylotvorné postupy, blízké spíše celovečerním snímkům. Jako například pohrávání si s časovými rovinami a odbočkami nebo důraz na výpravnost scenérií. Přesvědčivým způsobem se vyrovnal i s třetím příspěvkem do filmové série Mission: Impossible a především s restartem Star Treku. V něm položil důraz na rodící se vztahy mezi členy posádky Enterprise. Ty akcentují vzájemnou odlišnost jejich postojů, která jim ale nezabraňuje ve vzájemné spolupráci.

100603_ba.jpg

I v Super 8 dbá především na věrohodné vykreslení dětského světa, což se mu díky ústředním představitelům nadmíru daří. Jejich charaktery i vztahy jsou uvěřitelné a vybudí ve vás vzpomínku na chlapecké party foglarovského střihu. Ty se vyznačovaly především věrným přátelstvím, vynalézavostí a nápaditostí činnosti, jíž se věnovaly. Zde je to natáčení filmu. Jejich harmonii zproblematizuje půvabný dívčí element, který vnese rivalitu mezi dvě ústřední postavy teenagerského spolku.

Sázka na dětské představitele

Ústřední hrdina Joe Lamb (Joel Courtney) jistě ne náhodou připomíná Henryho Thomase z E.T. - ho. Jemný chlapec hledá po smrti matky vztah ke svému otci, který stejně jako on trpí její ztrátou. Věrohodně a bez laciných slz se vytváří pouto nejen mezi otcem a synem, ale i mezi Joem a Alice. Její představitelkou je teprve třináctiletá Elle Fanningová (Dveře v podlaze, Babel, Podivuhodný případ Benjamina Buttona), mladší sestra zatím slavnější Dakoty. Castingový skvost příběhu. Již v Coppolové Odnikud někam ukázala že není jen roztomilou blonďatou tvářičkou, ale hotovou herečkou, která nemá problém odstínit emoce postav, jež jsou jí svěřené. Zde to ukáže nejen ve scéně na nádraží, kde v rámci natáčení amatérského filmu vystřihne s nadhledem emocionální etudu, po níž přítomným zůstávají otevřená ústa, ale kdykoliv, když to daný výstup vyžaduje.

100603_be.jpg

Joeův vztah k Alici není komplikován jen žárlivostí jeho nejlepšího kamaráda, ale především tím, že to byl právě Alicin otec (Ron Eldard), kdo nese nepřímou zodpovědnost za smrt jeho matky. Rostoucí náklonnost a osudová spřízněnost dvou dětí, vyrůstajících bez matky, je ukázána něžně a citlivě. Bez zbytečných vulgarit a hormonálních zběsilostí současných amerických komedií. Jen jako letmé a nesmělé doteky tváří a rukou, které naznačují, že první lásky mají mít přesně tento nevinný a čistý charakter.

K uvěřitelnosti a blízkosti dětských výkonů přispívá i to, že protagonisté mluví přirozeným jazykem, daným jejich věkem. Komentování dějů, jež se ve městě odehrávají, vás díky tomu zaručeně pobaví.

Vzdání poklony

Rok 1979, kdy se příběh odehrává, není zvolen náhodně. J.J. Abramsovi v té době bylo třináct let, tedy přesně tolik jako jeho dětským hrdinům. A Steven Spielberg měl za sebou úspěch s filmy Čelisti a Blízká setkání třetího druhu. E.T. měl přijít do kin o tři roky později. Generace Nového Nového Hollywoodu si podmanila popcornové publikum a změnila tvář filmové zábavy.

100603_bg.jpg

Lucasovy Hvězdné války i Spielbergovy humanistické sci-fi rodinné vyprávění užasle nasával jako malý i Abrams. Tuto vzpomínku na vlastní dospívání nostalgicky zvěčnil v postavě umanutého třináctiletého režiséra, pobíhajícího spolu s kamarády s kamerou po stráních nad městem. Abrams prostřednictvím dětského ohlédnutí vzdává poklonu svému mentorovi a přizpůsobuje se jeho filmové optice vyprávění i tématům, se kterými přichází (krize rodiny, únik z reality do fantazie). Napínavou (scéna s vykolejeným vlakem nebo autobusem s vojáky a dětmi), místy až hororovou (přepadení benzinky) atmosféru dává do služeb rodinného příběhu, blízkého vyzněním Spielbergově tvorbě v sedmdesátých až osmdesátých letech.

Strach z neviděného

Samotné monstrum po vzoru Čelistí, Scottova Vetřelce nebo Abramsem produkovaného Monstra tak budí strach především tím, že nevidíme jak vypadá, ale cítíme dopad jeho činů. Je zde náznak toho, že se emzák živí lidským masem, ne ale tak doslovný, aby to děti vypudilo z kina. V celé své kráse je mimozemšťan ukázán až v závěrečném finále. Předtím kamera ukazuje jen důsledky jeho řádění a my máme možnost spatřit maximálně jeho odraz v křoví. Alien pak po vzoru Blízkých setkání třetího druhu není ukázán jako tvor primárně nepřátelský, ale spíše jako nešťastný a vystrašený.

Marketingové šibalství

V druhé půli vyprávění napjatá mysteriózní atmosféra, pracující s tajemnem, ustupuje již standardnímu akčnímu módu rodinné zábavy, v níž nechybí hned dvojnásobné usmiřování dětí z neúplných rodin s rodiči, záchrana dívky v nesnázích i ukázání správné cesty po domově toužícímu mimozemšťanovi. Vzájemnými objetími se nešetří, ale na to už jsme u Spielberga zvyklí a přijímáme to jako součást morálních poselství jeho snímků.

100603_bd.jpg

Ti, kdo očekávali nabušenou akční sci-fi, sázející na digitální a pyrotechnické orgie, budou zklamáni. Abrams zariskoval a ukázal své marketingové šibalství. Po tajnosnubném teaseru se srážkou pick-upu s vlakem, kde se z kontejneru snaží dostat ven něco hrozivého, naservíroval místo hororové sci-fi klukovské dobrodružství, v němž hrají zásadní roli dětští herci. Nesází v něm na 3D, agresivní a nepřetržitou akci ani na předimenzované efekty, ale na vlídnou a výborně vykreslenou retro atmosféru malého městečka a nostalgii po filmech, na nichž vyrůstali dnešní čtyřicátníci.

Spíše pro rodiče!

Právě směrem k nim směřuje roztomilý retro vtip s walkmanem, jež jako nový technický vynález způsobuje ochabnutí smyslů mládeže ve chvíli, kdy se blíží nebezpečí z vesmíru a jim ve sluchátkách zní disko song od Blondie. Popkulturní odkazy jako název chemičky Romero potěší žánrové fanoušky, přísahající na filmy tvůrce Úsvitu mrtvých nebo ty od Johna Carpentera, jehož vliv je zde také patrný. Zhulený řidič, projíždějící městem, z kterého si armáda udělala střelnici, pak ukazuje, s jak moc velkou nadsázkou se v rámci vyprávění operuje.

100603_bb.jpg

Abrams osvědčil cit pro zachycení světa dospívajících, jejich her, tužeb i trápení. A já jsem moc zvědavý, jak se film bude líbit dnešním dvanácti až třináctiletým. A zda při jeho sledování nebudou víc spokojení jejich rodiče, kteří v jejich věku chodili opakovaně obrečet do kina odlet ošklivého mimozemšťana se svítícím prstem nebo robota Číslo 5, který žije.

P. S. Samotný amatérský zombie film si vychutnáte během závěrečných titulků

poster.jpg poster2.jpg poster3.jpg

Super 8

  • Žánr: dětská dobrodružná sci-fi
  • Původní název: Super 8
  • USA 2011
  • Scénář a režie: J.J. Abrams
  • Hrají:Joel Courtney, Elle Fanningová, Kyle Chandler, Ron Eldard, Amanda Michalka, Riley Griffith, Ryan Lee, Zach Mills, Gabriel Basco, Noah Emmerich, Jessica Tucková
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 08. 09. 2011

AVmania hodnotí
Film 8

Určitě si přečtěte

Články odjinud