13
Fotogalerie

Noční zvířata: recenze filmu

Román jako pomsta. Režisér Tom Ford propojuje intimní drama s hutným thrillerem a vytváří krutou metaforu rozpadlého vztahu.

Scenárista, režisér a producent Tom Ford (1961) se nejdříve proslavil jako módní návrhář. V letech 1994-2004 působil na pozici kreativního ředitele módního gigantu Gucci, poté krátce na obdobné pozici u Yves Saint Laurent. Jeho kolekce a provokativní reklamní kampaně stály za oživením obou těchto značek.

V roce 2005 založil vlastní módní značku Tom Ford a s ní i produkční filmovou společnost Fade to Black, v níž režijně debutoval snímkem Single Man (2009). Šlo o citlivou a velmi zdařilou adaptaci jednoho z nejvýznamnějších děl gay literatury, autobiograficky laděného románu Christophera Isherwooda z roku 1964, kdy homosexuálové byli ještě silně ostrakizováni. Sám režisér se ke své homosexuální orientaci otevřeně hlásí, od roku 1986 žije v registrovaném partnerství s Richardem Buckleyem, módním redaktorem a někdejším šéfredaktorem Vogue.

Snobský svět umění

Po krátkém nástinu jeho biografie asi nepřekvapí, že režisér, který vyšel ze světa módy a také výtvarného umění, architektury a designu, které studoval na vysoké škole, děj svého druhého filmu umístil do prostředí americké vyšší třídy, jež má blízko ke světu umění.

 MV5BNmQ1ZThlZjEtZDcyZC00YTAyLTkwNTUtN2NlZjM1MmU2ZGU2XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg MV5BNjA0ZjAyM2QtMmQ5Ni00M2JkLWJhYTYtZjMwNGFlMWIxNjBjXkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg MV5BNjc1MGQzYzgtYzliYS00MzcyLTk2ZmEtYzljOTk1ZmVlZDg4XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_SY1000_CR0,0,1053,1000_AL_.jpg

Vstup do snobského prostředí, plného uměleckých extravagancí, které se občas snaží přebít prázdnotu vystavovaného, obstará úvodní titulková scéna, v níž nahé obézní modelky provádí bizarní tanec s americkými vlaječkami. Tento surrealistický výstup se ukáže být součástí performance na vernisáži v galerii, kterou vede hlavní hrdinka filmu.

Režisér zde dává najevo ironickou distanci od světa, jehož je sám součástí i hybatelem. Světa, v němž forma často přebíjí obsah a v němž je pozornost diváka přitahována čím dál víc šokujícími prostředky. Ford si je toho vědom a ve svém druhém režijním počinu s tím zručně pracuje.

Vnitřní prázdnota a osamělost

Onou hlavní hrdinkou je Susan Morrow (Amy Adams). Kurátorka galerie moderního umění, která žije život privilegovaný, ale ne šťastný nebo naplněný. Má všechno, po čem vždy toužila, práci snů, pohledného a bohatého manžela, luxusní obydlí v Los Angeles, a přesto se ocitla v životní pasti.

MV5BZjViOGUyZDQtZmEzZi00NmRlLWJjNDktODZiODRjMjZlYWFhXkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpgMV5BZTY0YWFiYTQtNmI5OS00YmU4LTk2ODYtN2ZlMmE0YjM4ZmQzXkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg MV5BNjViN2FjNDAtZmFhOS00YjcyLWEwMmEtODI3Yjg1NzRlYjA4XkEyXkFqcGdeQXVyNTI4MzE4MDU@._V1_SY1000_CR0,0,1567,1000_AL_.jpg

Svou vnitřní prázdnotu a osamělost se snaží zaplňovat vystavováním šokujících exponátů. Večer se vrací do svého chladného elegantního domu, z něhož se v poslední době nápadně často vzdaluje její manžel Hutton (Armie Hammer). Je prý hodně zaměstnán, ale ona už tuší, že jeho důvody jsou jiné a že utíká vlastně před ní.

Susan trpí nespavostí, vždy to tak bylo, jen teď je to možná ještě horší. Rukopis románu Noční zvířata, který ji zašle její bývalý manžel Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal), jehož léta od rozvodu neviděla, proto uvítá. S knížkou v ruce se přeci tak dobře usíná. To by ale její obsah nesměl být zneklidňující.

Texaská noční můra

Hrdinou románu je Tony Hastings (také Jake Gyllenhaal). Spokojený chlap ve středním věku, který vezme ženu Lauru (Isla Fisher) a dospívající dceru Indiu (Ellie Bamber) na rodinnou dovolenou do Nového Mexika. Tu však přetne náhodné noční setkání s trojicí násilníků na opuštěné texaské dálnici. Jezdci vytlačí Tonyho auto ze silnice a následně ho přimějí k tomu, aby se pustil do otevřené konfrontace s nimi.

MV5BZDI2NzVlMTYtMjdlNC00NjA1LTk3ZWQtMmU5YjkwMDgyNWU3XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpgMV5BZjMwODkxZjMtMTI0Yi00ZTI1LTg1MTAtYzhmYjUwNmNkOTM3XkEyXkFqcGdeQXVyNjI3MTIxNzE@._V1_SX1777_CR0,0,1777,741_AL_.jpg

Tony nemá proti přesile pod vedením nepředvídatelného Raye Marcuse (Aaron Taylor-Johnson) sebemenší šanci a nedokáže zabránit únosu svých blízkých. Další den za svítání zkontaktuje policii a s pomocí lakonického detektiva Bobbyho Andese (Michael Shannon) se vydává po stopách zločinců. Vytváří se mezi nimi vazba, ale šance na záchranu ženy a dcery je, zdá se, mizivá.

Román jako pomsta i vztahová paralela

Susan zprostředkovaně prožívá příběh Tonyho a promítá si do něj některé vlastnosti, které má společné s jejím bývalým manželem (změkčilost). Jak ale děj knihy pokračuje a překlápí se do roviny pomsty Tonyho trojici vidláckých gaunerů za to, co se stalo s jeho ženou a dcerou, uvědomuje si, že fiktivní vyprávění má až příliš mnoho styčných bodů s událostmi, které provázely krach jejich manželství.

Čím dál vyděšenější Susan při čtení textu poznává, že krutý text je paralelou či metaforou jejich vztahu. Že je neobvyklou pomstou za to, jak strašně Edwardovi kdysi ublížila a jeho způsobem, jak se s tím vyrovnat. Znovu se tak ponoří do vzpomínek na nejsoukromější chvíle jejich milostného příběhu.

MV5BOGU1ZTRhZWItMzUxMy00ODU2LTg3Y2ItMTM0MDM4ZmJlMDY4XkEyXkFqcGdeQXVyNjI0Mjk2MTU@._V1_.jpgMV5BOGZkMGViNzMtMzIzZi00NGRjLTg2OGEtZmRkZWI5ZDAxYzYxXkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg 

Na to, jak se s Edwardem seznámila, co oba od vztahu očekávali a co vedlo k jeho rozpadu. Jak moc velkou roli v tom měla její měšťácká matka Anne Sutton (Laura Linney), její vlastní ambice, přehlíživost i neochota podpořit manžela v jeho literárním úsilí.

Susan přehodnocuje volby, které udělala a v čím dál větším odcizení od svého současného manžela Huttona se snaží probudit city k tomu bývalému. Půjde ale slepit to, co ona sama rozbila? Jak lze odčinit vinu, kterou vůči němu cítí? Bude o to stát? Napovědět by mohla schůzka, na niž ji Edward pozval.

Prolnutí tří dějových linií

Melodramatická linie ze současnosti, v níž Susan ve svém nitru hledá odpověď na otázku, zda by nebylo lepší napravit jeden vztah než se pouštět do dalšího, se prolíná s jejími vzpomínkami na minulost tohoto vztahu. Linie ze současnosti má psychologický ráz, ta z minulosti zpočátku romantický, poté více dramatický.

Režisér intimní drama o rozpadu jednoho vztahu propojuje s hutným a surovým thrillerem. Prodlužovaná krutost thrillerové linie slouží jako prostředek sebereflexivního uvědomění Susan. Časové linie se prolínají a vzájemně na sebe symbolicky odkazují.

MV5BNzY3YzdkZDktMjcyOC00NzkyLWE4ZmYtNThjNTNiYjNlYTc3XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg

Kompozice vyprávění příběhu v příběhu se sestává ze tří dějových rovin, odehrávajících se jakoby ve dvou filmech. Jeden je reálný, druhý fiktivní a každý z nich má trochu jinou tvář. Ten současný chladnou, odcizenou, melancholickou, ten smyšlený či metaforický až exploatační.

Mistr stylu

Režisér příběh únosu Tonyho manželky a dcery zasazuje do kulis západního Texasu, odkud Susan i Edward pocházejí. Trojice únosců je jak z hororových podívaných o nebezpečných vesnických buranech či Peckinpahových Strašáků, detektiv Bobby Andes zas odkazuje ke coenovským postavám posledních spravedlivých strážců zákona.

Žánrový mix psychologického a romantického dramatu, moderní podoby westernu a detektivky, napínavého thrilleru a artového snímku díky režisérovi funguje. Tom Ford se ukazuje jako mistr stylu, který má jak technickou stránku filmu, tak vedení herců, dokonale pod kontrolu.

MV5BODI3YmM0ZjYtZmFlZC00ZGM5LWJhZTEtMGYxNDI2NjdkNzVkXkEyXkFqcGdeQXVyNjI3MTIxNzE@._V1_SX1777_CR0,0,1777,732_AL_.jpg MV5BZWNmZDc4N2ItMzdiNS00MDEzLTg3OGItN2VlN2U0NzcwNDA1XkEyXkFqcGdeQXVyNjI3MTIxNzE@._V1_SX1777_CR0,0,1777,750_AL_.jpg

Jeho režírování trochu připomíná organizaci módní přehlídky, kdy nechává jednotlivým segmentům filmového vyprávění prostor a čas, aby mohly v pravý čas vyniknout. Jako v případě oněch symbolických paralel, které nechávají diváka až do konce v nejistotě, jak se jednotlivé linie vyprávění protnou. A i tady si nechává prostor pro různé interpretace tohoto prolnutí.

Intenzivní podívaná

Oscarové kvality prokazuje za Pokání a Annu Kareninu na Oscara nominovaný irský kameraman Seamus McGarvey, který ono rozprostření mezi minulostí, současností a fiktivní nadstavbou toho všeho skvěle vizualizuje.

Předloha Tony & Susan (1993) Austina Wrighta je do značné míry postavena na vnitřním monologu, odehrávajícím se v Susanině hlavě. Kameraman tyto pocity ztvárňuje tak, aby se nejednalo o pouhou ilustraci komentáře v průběhu filmu. Psychologické zvraty jsou za pomoci střihu snímány velmi dynamicky a expresivně.

Zachycení Susanina současného života a jejího nočního bdění ukazuje, jak izolovaná a ztracená ve skutečnosti hlavní hrdinka je. K intelektuálnímu vztahovému tápání pak slouží jako kontrast živočišná tělesnost a syrovost linie texaské.

Režisér staví své vyprávění na kontrastech, formální estetické bravuře a emotivních hereckých výkonech. Zkoumá v něm tenkou hranici, jež vede mezi láskou a nenávistí, mezi touhou po pomstě a vykoupením. Činí tak prostřednictvím žánrové kombinace vztahového dramatu, krutého thrilleru a labužnického artu pro cinefily, která přináší divákům velmi intenzivní zážitek, podobný noční můře chronických nespavců z názvu filmu.

Noční zvířata

  • Žánr: drama
  • Původní název: Nocturnal Animals
  • www.focusfeatures.com/nocturnalanimals
  • USA, 2016
  • Scénář: Tom Ford (podle předlohy Austina Wrighta)
  • Režie: Tom Ford
  • Hrají: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson, Isla Fisher, Armie Hammer, Karl Glusman, Laura Linney
  • Distribuce: CinemArt CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 24. 11. 2016
Noční zvířata
film   8

Určitě si přečtěte

Články odjinud