39
Fotogalerie

Fyne Audio F301: skvělé levné kompaktní, dvoupásmové regálové Hi-Fi reprobedny

Svou cestu do světa hi-fi jen stěží můžete začít lépe, než právě s Fyne Audio F301. Nabízí skutečně hezké střední pásmo a velice příjemné podání hlasového rozsahu, pročež zejména pro akustickou hudbu budou výtečnými společníky.

Plusy
Výtečná cenovka
Dobré podání hlasů (vlastně excelentní v rámci třídy)
Celkově příjemná, neagresivní tonalita
Rozehrávají se lehce
Minusy
Za danou cenu najdete sotva něco ke stížnostem
10  /10

Skotští Fyne Audio možná staví lidsky i technologicky na základech dnes poněkud spící značky Tannoy, leč za těch pár let své existence si dokázali dostatečně jasně vydefinovat vlastní cestu a místo na slunci, zejména díky modernějšímu duchu, v něž své reprosoustavy navrhují. Úplným základem nabídky jsou reprosoustavy řady F300, vyznačující se zejména velmi atraktivní cenovkou.

Vzhled a konstrukce

Přestože F301 není nejmenším modelem v nabídce (tento primát drží ještě menší regálovka F300), nejde o nijak velké reprosoustavy – zhruba pět a čtvrt kilogramu vážící ozvučnice z MDF panelů se od archetypální jednoduchosti odlišují zejména klenutým plastovým proužkem, v němž je zasazený tweeter na přední straně.

F301-3Q-Black-bookshelf.jpgF301-Grille-On-3Q-Black-bookshelf.jpg

Zbytek skříně je pojatý nepřekvapivě, ale v rámci dané cenové relace jde o naprosto férovou hodnotu, kterou dostanete – a to včetně vinylového povrchu s dekorem dřeva. V zadní části ozvučnice je jednoduchá vanička s jediným párem reproterminálů a jedním kulatým, plastovým výdechem bassreflexu.

F301-Front-Black-1-bookshelf.jpg

Díky celkové velikosti (výška 30 cm, šířka 19 cm a hloubka 27,1 cm) je logické, že ve Fyne Audio sáhli po 15 cm středobasovém reproduktoru. Ten si tak jako výškáč sami navrhují i vyrábí, což je další z benefitů, které mladá značka může čerpat díky historie zmíněného skotského klasického výrobce, u nějž technický a obchodní tým sbíral ostruhy.

Středobas má klasický kónický tvar, membrána je vyrobená z vláknité směsi. U výškáče jde pak o 2,5 cm tradiční kopulku, vyrobenou z polyesteru. Výškový reproduktor je krytý poměrně hrubě „tkanou“ bezpečnostní mřížkou.

F301-Rear-Black-bookshelf.jpg

Frekvenční výhybka má frekvenci nastavenou na úroveň 3 200 Hz, dolnopropustný filtr má strmost druhého řádu, hornopropustný třetího.

Fyne Audio udává frekvenční rozsah 44 – 28 000 Hz (-6 dB), jmenovitou impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 89 dB / 2,83 V / m, což jsou hodnoty vcelku obvyklé.

Pokračování 2 / 3

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m1.png2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m2.pngFrekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá). 
Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (černá)
 

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m3.png2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m4.pngFrekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli. 
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

Naměřená frekvenční odezva ukazuje, že F301 se snaží hrát lehce na efekt, nicméně racionálně – snaží se nabídnout maximum energie „hezkého basu“ mezi 90 a 200 Hz, pak citlivou část pásma mezi 600 a 1 600 Hz a nakonec „znělost“ v podobě zdůraznění energie nad 10 kHz. Odpověď F301 tak není úplně optimálně vyrovnaná, zejména energie mimo osu klesá relativně rychle a F301 tak budou poměrně citlivé na správné natočení. V běžném pásmu +/- 3 dB se pohybujeme mezi 75 a 20 000 Hz, což vlastně není špatné. Celkově pak F301 odpovídají nárokům své kategorie.

2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m5.png2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m6.pngWaterfall. Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

Je vidět, že mřížka ovlivňuje zvuk F301 poměrně málo, zvláštní je, že největší rozdíl se objevil v pásmu 6 – 7 kHz, kde by neměl být žádný. Zdroj tohoto rozdílu je tak těžké odhadnout.

Na tomto podrobném grafu je vidět výrazná rezonance bassreflexu kousek pod metou 800 Hz. Stejně tak je vidět poměrně dost nelineární odezva vysokotónového měniče. I tady může jít o odrazy a rezonance způsobené krycí mřížkou.

2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m7.png2021-03-31-TST-Fyne-Audio-F301-m8.pngImpedance (červená) a elektrická fáze (černá).
 CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

Impedanční křivka ukazuje naladění bassreflexu zhruba kolem 50 Hz. Impedance v praxi neklesá pod 5 ohm, stejně tak tu nejsou žádné prudké změny nebo přechody, takže F301 by neměly být žádnou nepatřičnou záleží ani pro jednoduchou elektroniku. Mezi 500 a 1 500 je nicméně vidět několik drobných rezonancí, které v praxi korespondují s rezonancemi bassreflexu.

Jednoduchost zátěže potvrzuje i průběh elektrické fáze – pomineme-li nevyhnutelný tvar průběhu v rozsahu pod 100 Hz, drží se fáze v kladných hodnotách a je taktéž prostá výrazných přechodů nebo jiných problémů. F301 jsou tak z elektrického hlediska výtečně provedené a velmi nenáročné.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Malé F301 jsme poslouchali vedle sloupků F302 a to primárně na systému OPPO UDP-205 / Métronome DSC1 / Norma Revo IPA-140, kde ke srovnání přes kompletní kabeláž Nordost Heimdall 2 hrály Xavian Quarta. Hráli jsme ale také na skromnějším systému Cambridge CXA81 / Cambridge CXC, kde se pro potvrzení dojmů přehazovalo na Fischer&Fischer SN-70 a to vždy na kabelech Dynamique Audio Horizon 2.

Je jasné, že maličké reprosoustavy mají (navíc v takové cenové hladině) limity basového rozsahu – Bachova „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) to rozhodně jen potvrdila. Ale náznak basu tu byl, minimálně ve formě určité kontury, která v dané ceně prostě potěší. Na tak malý pracovní objem navíc potěší, že třeba u zdi nějaký bas už cítit je, přesně adekvátně tomu, co čekáte od kompaktních reprosoustav. Na rockovou a podobnou hudbu, kde je důležité vypíchnout 80 Hz a výše, to stačí.

Snad i právě tím, že basu je spíše přiměřené množství, působí vedle něj střední pásmo a zejména vokály skutečně příjemně – F301 nemají tendenci hrát agresivně nebo studeně a to ani u lehce výraznějších „sykavkových“ nahrávek jako je „May you have happiness“ od Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121). Zvuk ve středním rozsahu působil tak mile živým dojmem, jako kdyby měly reprosoustavy vysokou citlivost a byly ochotné snadno reagovat na impulsy zesilovače. Přednes není nějak unikátně transparentní, pořád jsme v segmentu úplného základu hi-fi, ale je to lehce sladší, „vstřícné“ ladění, příjemné na poslech.

Činelům v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) dodaly reprosoustavy poměrně dost objemu, ale ne tak, aby sklouzly k nějakým efektům nebo snaze zalíbit se cinkavostí. Nečekejte audiofilskou snahu o vystižení nejdelikátnějších dozvuků, nicméně čistota a konkrétnost vůbec nejsou špatné a za své peníze už při poslechu rozhodně získáte pocit, že činel je činelem v rozumné míře, plně odpovídající nárokům základní hi-fi třídy.

Asi logicky nebudete čekat od F301 nějaký masitý, mohutný zvuk, který by dynamikou rozrážel okenice, ale u živelných bicích nástrojů v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) jsme ocenili živější, poměrně svižný a „švihající“ zvuk. Jistě, působivost velkých perkusí je omezená díky absenci těla a váhy, ale i tak odvádí F301 velmi pěkný výkon, vezmeme-li v potaz kolik stoj.

Navzdory celkově (naprosto logicky) civilnějšímu a jednoduššímu zvukovému podání není rozlišení vlastně špatné – čistota „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) nebyla vůbec k zahození, zejména díky docela živému a jasnému podání vedoucího hlasu. Výrazně zpracovaná nahrávka byla o něco klidnější, ale ne vysloveně uměle „ohlazená“ – F301 v tomto v klidu snesou srovnání s regálovkami kategorie přes 10 000,- Kč (možná i 15 tisíc).

V blízkém poslechovém poli se F301 dokázaly také pěkně popasovat s podáním prostoru nahrávek – „Wasser Musik“ Georga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) zněla s dobře načrtnutou stereo bází, ne snad vysloveně trojdimenzionální, ale rozhodně dobře zřetelnou v pravolevém směru. A celkový pocit také nebyl ochuzen o zajímavé podání vzdušnosti, což je víc, než si v kategorii „pod deset“ většinou troufnete doufat.

Cohenova „In My Secret Life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) pak zněla navzdory absenci plnosti a váhy dosti zde důležitého basového spektra tak nějak celkově kultivovaně. Není to strohý zvuk, který v těchto nejnižších hladinách často slýcháme, je to vlastně celkově lehké, ale příjemné a vkusné, prosté nějakých zádrhelů a unavujících prvků.

Verdikt

Kompaktní a velmi dostupné Fyne Audio F301 jsou skvělé – skoro bychom se odvážili říct, že v hladině pod 10 000,- Kč za pár není nic, co by posloužilo vyznavačům dobrého zvuku lépe. F301 vypadají rozumně a v menších prostorách nemají vyjma limitu na basech (tak jak to mají všechny levnější a menší reprosoustavy) nic, za co byste jim vyčinili.

Naopak nabízí skutečně hezké střední pásmo a velice příjemné podání hlasového rozsahu, pročež zejména pro akustickou hudbu budou výtečnými společníky. Svou cestu do světa hi-fi jen stěží můžete začít lépe, než právě s Fyne Audio F301.

Fyne Audio F301

Cena: 7 580 Kč

Technické parametry

  • Středobasový měnič: 150 mm papírová membrána s multivlákny, FyneFlute technologie
  • Výškový měnič: 25 mm polyesterová kopule s výkonným neodymovým magnetickým systémem
  • Nominální impedance: 8 ohm
  • Terminály: single-wiring
  • Doporučený výkon zesilovače: 25 – 100 W
  • Trvalý výstupní výkon: 50 W
  • Frekvenční rozsah: 44 – 28.000 Hz (-6 dB)
  • Citlivost: 89,0 dB
  • Rozměry (š x v x h): 190 x 300 x 271 mm
  • Hmotnost: 5,3 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud