Značka Wharfedale patří nejen do jednoho z největších světových audio koncernů IAG, ale také k těm nejznámějším jménům na trhu reprosoustav - nakonec jen málo výrobců se může pochlubit tím, že začaly svou dráhu už v roce 1932.

Značka Wharfedale patří nejen do jednoho z největších světových audio koncernů IAG, ale také k těm nejznámějším jménům na trhu reprosoustav - nakonec jen málo výrobců se může pochlubit tím, že začaly svou dráhu už v roce 1932.

Po bezmála století existence tvoří většinu firemní nabídky zaplatitelné, moderně vypadající hi-fi reprosoustavy a řady jako Diamond jsou ideálním příkladem toho, jak by rozumné hi-fi mělo vypadat.

Po bezmála století existence tvoří většinu firemní nabídky zaplatitelné, moderně vypadající hi-fi reprosoustavy a řady jako Diamond jsou ideálním příkladem toho, jak by rozumné hi-fi mělo vypadat.

Úplný začátek nabídky pak ale tvoří řada D300, patřící k tomu nejdostupnějšímu na trhu. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje D320 a je k dispozici v jednoduché, ale moderně působící podobě. 

Úplný začátek nabídky pak ale tvoří řada D300, patřící k tomu nejdostupnějšímu na trhu. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje D320 a je k dispozici v jednoduché, ale moderně působící podobě. 

Jinak ale vypadají D320 na svou cenu až neuvěřitelně.

Jinak ale vypadají D320 na svou cenu až neuvěřitelně.

ozvučnice s klasickými proporcemi má zaoblené hrany a celá stojí na čtveřici relativně masivních nožek.

ozvučnice s klasickými proporcemi má zaoblené hrany a celá stojí na čtveřici relativně masivních nožek.

To je z jednoduchého důvodu - směrem dolů se totiž otevírá masivní nátrubek bassreflexu.

To je z jednoduchého důvodu - směrem dolů se totiž otevírá masivní nátrubek bassreflexu.

Měniče jsou vsazeny v přisazené čelní stěně, rovný zadní panel pak hostí destičku s typicky vertikálně rozsazenými terminály.

Měniče jsou vsazeny v přisazené čelní stěně, rovný zadní panel pak hostí destičku s typicky vertikálně rozsazenými terminály.

Ať se koukáte z jakého chcete úhlu, jsou D320 za dané peníze mimořádně důstojným výrobkem.

Ať se koukáte z jakého chcete úhlu, jsou D320 za dané peníze mimořádně důstojným výrobkem.

Do velké míry vychází technologiemi D320 z vyšších řad, konkrétně hlavně řady Diamond 11.

Do velké míry vychází technologiemi D320 z vyšších řad, konkrétně hlavně řady Diamond 11.

I tady najdete do mírného zvukovodu zapuštěnou měkkou kopulku, jejíchž 2,5 cm je určeno pro nejvyšší frekvence.

I tady najdete do mírného zvukovodu zapuštěnou měkkou kopulku, jejíchž 2,5 cm je určeno pro nejvyšší frekvence.

Středy a basy pak zase řeší 13 cm kónus z tkaného kevlaru, připevněný na pro firmu typickém pěnovém závěsu.

Středy a basy pak zase řeší 13 cm kónus z tkaného kevlaru, připevněný na pro firmu typickém pěnovém závěsu.

Výrobce u D320 udává frekvenční rozsah 56 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), přechodovou frekvenci 2 400 Hz, charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy.

Výrobce u D320 udává frekvenční rozsah 56 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), přechodovou frekvenci 2 400 Hz, charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy.

Na to, že jsou D320 opravdu levné a nejsou nijak veliké, tak jejich snaha o nabídnutí zřetelných 50 Hz působí velmi dobře.

Na to, že jsou D320 opravdu levné a nejsou nijak veliké, tak jejich snaha o nabídnutí zřetelných 50 Hz působí velmi dobře.

Je tu viditelné zdůraznění pásma 150 - 250 Hz, které činí poslech pocitově plnějším a hutnějším.

Je tu viditelné zdůraznění pásma 150 - 250 Hz, které činí poslech pocitově plnějším a hutnějším.

Stejně jako je tu v ose zřetelný nárůst energie v pásmu nad 10 kHz, který se ale při poslechu pod úhlem vcelku úhledně vyrovná.

Stejně jako je tu v ose zřetelný nárůst energie v pásmu nad 10 kHz, který se ale při poslechu pod úhlem vcelku úhledně vyrovná.

Celkově jsou D320 s ohledem na svou kategorii rozhodně přijatelné, nejsou sice perfektně lineární, ale od 100 Hz výše je průběh důstojný a při dané ceně jim lze vůbec zřetelnou odezvu mezi 50 a 100 Hz připsat taktéž k dobru.

Celkově jsou D320 s ohledem na svou kategorii rozhodně přijatelné, nejsou sice perfektně lineární, ale od 100 Hz výše je průběh důstojný a při dané ceně jim lze vůbec zřetelnou odezvu mezi 50 a 100 Hz připsat taktéž k dobru.

Sedlo na cca 55 Hz naznačuje, že někde tady je laděný bassreflex.

Sedlo na cca 55 Hz naznačuje, že někde tady je laděný bassreflex.

V oblasti kolem 200 Hz se impedance spouští až na 4 ohmy, jinak je ale v úrovni spíše osmi a více ohmů. navíc tu není vidět žádná komplikace, náznaky rezonancí či jiné artefakty, které by mohly komplikovat reprodukci.

V oblasti kolem 200 Hz se impedance spouští až na 4 ohmy, jinak je ale v úrovni spíše osmi a více ohmů. navíc tu není vidět žádná komplikace, náznaky rezonancí či jiné artefakty, které by mohly komplikovat reprodukci.

Malé a dostupné Wharfedale D320 představují odvážně dobře pojatý první stupínek do světa seriózně pojímané reprodukce zvuku. Mají své limity, poplatné právě oné nízké ceně.

Malé a dostupné Wharfedale D320 představují odvážně dobře pojatý první stupínek do světa seriózně pojímané reprodukce zvuku. Mají své limity, poplatné právě oné nízké ceně.

Na druhou stranu, jejich schopnost hrát vlastně „normálně“ je vzhledem k ceně udivující.

Na druhou stranu, jejich schopnost hrát vlastně „normálně“ je vzhledem k ceně udivující.

Jak vidno, díky velkým objemům výroby a tím rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste tak disciplinované chování po zvukové stránce nebo tak solidní vnější slupku neočekávali.

Jak vidno, díky velkým objemům výroby a tím rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste tak disciplinované chování po zvukové stránce nebo tak solidní vnější slupku neočekávali.

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením.

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti.

Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu. Reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu. Reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Po bezmála století existence tvoří většinu firemní nabídky zaplatitelné, moderně vypadající hi-fi reprosoustavy a řady jako Diamond jsou ideálním příkladem toho, jak by rozumné hi-fi mělo vypadat.
Úplný začátek nabídky pak ale tvoří řada D300, patřící k tomu nejdostupnějšímu na trhu. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje D320 a je k dispozici v jednoduché, ale moderně působící podobě. 
Jinak ale vypadají D320 na svou cenu až neuvěřitelně.
ozvučnice s klasickými proporcemi má zaoblené hrany a celá stojí na čtveřici relativně masivních nožek.
24
Fotogalerie

Wharfedale D320: levné, solidní regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Díky velkým objemům výroby a rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste disciplinované chování po zvukové stránce neočekávali.

Plusy
Snadno rozehrávání
Celková kultivovanost nad standardy třídy
V menším prostoru slyšitelný bas
Celkově důstojně nekonfliktní daleko nad rámec kategorie
Vypadají na danou cenu velmi slušně
Minusy
Je to přeci jen trochu jednodušší zvuk
Méně energie
8  /10

Značka Wharfedale patří nejen do jednoho z největších světových audio koncernů IAG, ale také k těm nejznámějším jménům na trhu reprosoustav - nakonec jen málo výrobců se může pochlubit tím, že začaly svou dráhu už v roce 1932.

Po bezmála století existence tvoří většinu firemní nabídky zaplatitelné, moderně vypadající hi-fi reprosoustavy a řady jako Diamond jsou ideálním příkladem toho, jak by rozumné hi-fi mělo vypadat.

Vzhled a konstrukce

Úplný začátek nabídky pak ale tvoří řada D300, patřící k tomu nejdostupnějšímu na trhu. Větší ze dvou regálových modelů se jmenuje D320 a je k dispozici v jednoduché, ale moderně působící podobě. Snad jediné, co zevnějšku těchto reprosoustav můžete vyčítat, je poněkud účelná podoba měničů, takže patrně budete chtít ponechat krycí mřížky na místě.

1.JPG

Jinak ale vypadají D320 na svou cenu až neuvěřitelně - ozvučnice s klasickými proporcemi má zaoblené hrany a celá stojí na čtveřici relativně masivních nožek. To je z jednoduchého důvodu - směrem dolů se totiž otevírá masivní nátrubek bassreflexu. Měniče jsou vsazeny v přisazené čelní stěně, rovný zadní panel pak hostí destičku s typicky vertikálně rozsazenými terminály. Ať se koukáte z jakého chcete úhlu, jsou D320 za dané peníze mimořádně důstojným výrobkem.

D320 patří mezi kompaktní regálovky - na výšku mají 32 cm, do šířky 18 cm a do hloubky necelých 28 cm, přičemž váží 6 kg. Snadno je tak umístíte úplně kamkoliv.

Do velké míry vychází technologiemi D320 z vyšších řad, konkrétně hlavně řady Diamond 11. I tady najdete do mírného zvukovodu zapuštěnou měkkou kopulku, jejíchž 2,5 cm je určeno pro nejvyšší frekvence. Středy a basy pak zase řeší 13 cm kónus z tkaného kevlaru, připevněný na pro firmu typickém pěnovém závěsu.

Výrobce u D320 udává frekvenční rozsah 56 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), přechodovou frekvenci 2 400 Hz, charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2019-04-30-TST-Wharfedale-D320-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

Na to, že jsou D320 opravdu levné a nejsou nijak veliké, tak jejich snaha o nabídnutí zřetelných 50 Hz působí velmi dobře. Je tu viditelné zdůraznění pásma 150 - 250 Hz, které činí poslech pocitově plnějším a hutnějším, stejně jako je tu v ose zřetelný nárůst energie v pásmu nad 10 kHz, který se ale při poslechu pod úhlem vcelku úhledně vyrovná. Celkově jsou D320 s ohledem na svou kategorii rozhodně přijatelné, nejsou sice perfektně lineární, ale od 100 Hz výše je průběh důstojný a při dané ceně jim lze vůbec zřetelnou odezvu mezi 50 a 100 Hz připsat taktéž k dobru.

2019-04-30-TST-Wharfedale-D320-m2.png
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na cca 55 Hz naznačuje, že někde tady je laděný bassreflex, v oblasti kolem 200 Hz se impedance spouští až na 4 ohmy, jinak je ale v úrovni spíše osmi a více ohmů, navíc tu není vidět žádná komplikace, náznaky rezonancí či jiné artefakty, které by mohly komplikovat reprodukci.

2019-04-30-TST-Wharfedale-D320-m3.png
Waterfall

Také elektrická fáze je rozumně čistá a i když se na cca 120 Hz vydává poměrně prudce do záporných hodnot, nemělo by to znamenat v kombinaci se zřetelným impedančním peakem nepřiměřenou zátěž. Celkově se pak D320 rozhodně chovají spořádaněji, než by cena napovídala.

Jak to hraje

egálovky Wharfedale D320 jsme poslouchali v rámci běžných redakčních sestav. Srovnávali jsme je tedy s Harbeth Monitor 30na OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140, srovnávali jsme je s Fischer&Fischer SN-70 na Cambridge CXC a Cambridge CXA80, ale také na Teac NT-503 s Emotiva XPA-DR2, kde nahradily KEF LS50.

Protože jsou D320 poměrně malé a hlavně dosti levné, tak nějak od nich neočekáváte, že by se v Cohenově "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) nějak zásadně rozpřáhly, ale to, jak rozumně a civilizovaně nakládají s basovou složkou je až nečekané. Samozřejmě, že to není hutný a dominantní bas, ale ještě kolem nějakých 60 Hz ho je prostě cítit, hraje vcelku bez předvádění a rozumně čistě, artikulovaně. Možná je to trošku jednodušší zvuk, nemá takovou tu bohatou hedvábnost nebo nebudí pocit rezonujícího těla nástroje, ale vzhledem k ceně je prostě výtečný, je dostatečně zřetelný i dostatečně konkrétní a hlavně to není takový ten chaotický příval hučení, ale snaží se co nejvíce přiblížit hi-fi standardům.

Slušné je pak i střední pásmo, soudě třeba podle zpěvu The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2). Přednes má samozřejmě trochu limity v bohatosti a objemnosti, nicméně je to opět nepředstíraný zvuk, férově čitelný a v mile nekonfliktní i u hlasitěji hraných sykavek kupříkladu. Pro menší místnosti a bližší poslech pak nemůžete k dané čistotě říct vzhledem k cenovce křivé slovo.

Cinkot vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byl poměrně výrazný a ačkoliv mu do jemnosti a hladkosti třeba řady Diamond něco schází, je to opět rozumně čistá reprodukce, která je dostatečně umírněná, abyste se (pokud D320 nespojíte s nějakým ostře hrajícím zesilovače) nemuseli bát ani delšího nebo hlasitějšího poslechu. Je to samozřejmě takový jednoduchý zvuk, ale v této základní kategorii rozhodně patří k těm kultivovaným.

Elektronická "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) byla na malé ozvučnice přeci jen trochu moc, ale přestože cítíte limity, nemáte pocit, že by se D320 vysloveně trápily; hrají snaživě a v dané kategorii nadprůměrně soustředěně, v menší místnosti jejich energie pak bude akorát.

Také u rozlišení samozřejmě nenajdete pocit nějaké mimořádné analytičnosti, ale třeba ve "Feeling yourself disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) je snaha o udržení pevnosti a přehlednosti zvuku zřetelná, spíše než na ohánění se mocným basem nebo nějakou mimořádnou dravostí je přednes rozumně čitelný a rozumně kompaktní - za dané peníze představují D320 velmi solidní hráče ve svém cenovém segmentu.

Totéž platí pak také o podání prostoru - "Ruby, My Dear" Theloniuse Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasterss | 0888072319899) měla patrné těžiště uprostřed scény a nemůžete očekávat, že reprosoustavy místnost zaplní vzduchem, ale v kompaktním poslechovém uspořádání v menší místnosti se pravolevý prostor vyloupne s opět prostě solidní čitelností a v dané třídě není sebemenšího důvodu něco řešit.

Hlavní ale je, že D320 zvládnou rozumně i nápor divočejších, kousavějších skladeb jako je "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778). Zvuk připomíná svým stylem takové zjednodušené modely Diamond a je cítit, že tu někdo věnoval ladění péči a čas, aby přes nízkou cenovku nebyl zvuk levný a aby nesklouzával do kousavosti na ostrých tónech. Možná to není nejdravější hudební jízda, ale poslech vlastně umí být zábavný, až se za dané peníze divíte jak.

Verdikt

Malé a dostupné Wharfedale D320 představují odvážně dobře pojatý první stupínek do světa seriózně pojímané reprodukce zvuku. Mají své limity, poplatné právě oné nízké ceně (energie jim vystačí spíše jen na malou místnost, reproduktory si esteticky zaslouží nesundávat krycí mřížky a neměli byste D320 připojovat k nějaké řízněji hrající elektronice apod.)

Na druhou stranu, jejich schopnost hrát vlastně "normálně" je vzhledem k ceně udivující. Jak vidno, díky velkým objemům výroby a tím rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste tak disciplinované chování po zvukové stránce nebo tak solidní vnější slupku neočekávali.

Wharfedale D320

Cena: 6 490 Kč

Technické parametry

  • Počet pásem 2
  • Měniče výškový: 25 mm Ø, středo-basový: 130 mm Ø (kevlar)
  • Typ reproduktoru spodní bass reflex
  • Frekvenční odezva (Hz) 56 až 20 000
  • Dělící frekvence (Hz) 2400
  • Impedance (Ω) 4 
  • Citlivost (dB) 87
  • Minimální vstupní výkon (W) 25
  • Maximální vstupní výkon (W) 100
  • Maximální výkon - SPL (dB) 105
  • Hmotnost (kg) 6

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud