17
Fotogalerie

Mary Poppins se vrací: recenze filmu

Dobrodružství s kouzelnou chůvou v podání Emily Blunt jako lék na hospodářskou krizi třicátých let. Režisér Rob Marshall přichází po čtyřiapadesáti letech se sequelem slavného muzikálu, jenž zároveň láskyplně variuje.

Mary Poppins je pohádková postava kouzelné dětské chůvy, známá z osmi dětských knížek, které o ní napsala australská herečka a spisovatelka Pamela Lyndon Travers (1899 - 1996). Ve Spojeném království žijící autorka tyto knihy psala v průběhu více jak půl století (1934 - 1988) a staly se jejím nejznámějším dílem.

Na Oscara dvakrát za filmy Hledání Země Nezemě a Pí a jeho život nominovaný scenárista David Magee měl tak poměrně široké pole působnosti, jak s bohatým materiálem ze sedmi knižních pokračování původního příběhu, známého z filmového zpracování, naložit.

Zadání studia Disney přitom znělo, aby vystavěl na základě autorčiných knih zcela nový příběh, který by odehrával 25 let po předchozím filmu, jenž se zaměřoval na dětské protagonisty Michaela a Jane, kteří jsou nyní již dospělí. Tím předchozím filmem je samozřejmě myšleno slavné muzikálové zpracování z roku 1964 v režii Roberta Stevensona, které je adaptací prvního dílu této série.

Původní oscarový muzikál

Děj této pohádkové muzikálové komedie, která z třinácti oscarových nominací pět proměnila ve vítězství, se odehrává v Londýně roku 1910. Rodina Banksových žije v pěkném domě v Třešňové ulici č. 17, ale rodiče pro samou práci nemají na své děti čas. Rozhodnou se proto, že jim najmou paní na hlídání. Žádná u nich ale dlouho nevydrží, protože neodpovídá požadavkům dětí.

Přísný otec seznam s požadavky dětí striktně odmítne a roztrhaný ho hodí do krbu. V noci ovšem do domu vnikne vítr, který se zmocní se těchto útržků a odnese je vzhůru k nebi. A ráno stojí na prahu domu Mary Poppins (Julie Andrews).

Na první pohled důstojná osoba, se kterou není radno žertovat, ale jak se ukáže i bytost, plná fantazie, která umí čarovat a proměnit tak i tu nejběžnější činnost v magický zážitek. A tak se začnou dít zázraky, které nejen okouzlí a umravní obě děti, ale změní k lepšímu i jejich rodiče, kteří pochopí, že se musí svým dětem víc věnovat.

Variace postav a situací z originálu

V novém filmu, který je současně sequelem toho původního i variací na něj, dochází ke generačnímu posunu hlavních postav i situace, v níž se nacházejí. Místo dvou dětí jsou tu tři a primárně je netrápí to, že by na ně jejich otec neměl čas, ale celková situace, v níž se rodina nachází. Ke ztrátě jejich maminky se přidává hrozba, že přijdou o dům, v němž bydlí.

Jejich otec je po smrti své ženy zlomený, jeho sestra Jane pokračuje v aktivismu své matky. Zatímco se ale původní paní Banksová angažovala v hnutí sufražetek, Jane se v čase hospodářské krize stará o chudé. To jí sblíží s lampářem Jackem, který tu zastává podobnou pozici, jako měl potulný muzikant a kominík Bert v původním filmu.

V něm ho hrál Dick Van Dyke, který zde měl dvojroli Berta a pana Dawese seniora, ředitele banky. V Mary Poppins se vrací se tento třiadevadesátiletý herec objevuje znovu, jako syn svého otce, tedy jako Dawes Jr. Jeho cameo je zcela zjevným popkulturním pomrknutím k původnímu filmu. Těchto narážek na originál obsahuje film hned několik, díky čemuž vyvstává ona otázka, zda jde více o pokračování nebo o variaci původního filmu.

Jane tu přebírá funkci své matky, Jack kominíka Berta, přičemž při odborářských demonstracích zamilovaně pokukuje po Jane, Dawes Jr. svého otce. Místo ptačí stařenky je tu tajemná paní s balónky, kterou hraje Angela Lansbury (To je vražda, napsala). Místo potrhlého strýčka Alberta je tu Maryina potrhlá sestřenice Topsy.

Provázanost s původním filmem je reflektována nejen prostřednictvím postav, ale i známých rekvizit jako je papírový drak nebo mluvící rukojeť Maryina deštníku. A samozřejmě také muzikálových čísel, kdy se jen výlet do malby na chodníku zamění za výlet do kresleného světa v porcelánové míse.

Pochmurnější ladění

Podobnost s původními postavami, rekvizitami, fantazijními motivy i muzikálovými čísly je tedy zcela zjevná a slouží jako pocta 54 let starému originálu. Co se změnilo, je nálada snímku, která je mnohem pochmurnější. Vyplývá to jednak z okolností světa, který se topí v hospodářské krizi a také z toho, co postihlo rodinu Banksových v podobě smrti Michaelovy ženy a mámy třech dětí. Ty jsou díky tomu nuceny mnohem dřív dospět a převzít část starosti o domácnost, která se ocitá v existenčním ohrožení.

Pochmurnost se promítá i do vizuálního ladění Londýna, který je ponořen do mlhy, kterou prosvětlují pouliční plynové lampy. Londýnské lokace jako katedrála Sv. Pavla, Buckinghamský palác, prostory Královské burzy nebo ulice Queen Anne’s Gate jsou pečlivě upraveny a nasvíceny tak, aby se zamaskovaly moderní prvky v jejich úpravách a vynikla retro krása tohoto města.

Dopady hospodářské krize se nejvíce odráží v postavě otce Michaela, který je sklíčený, nerudný a plačtivý ze situace, v níž se jeho rodina ocitla. Jde o milujícího otce, který ale kvůli vnějším okolnostem ztratil schopnost se radovat. Zlí bankéři ho chtějí připravit o dům a on čelí tlaku exekutorů, což je aktuální motiv k dnešní situaci mnoha domácností.

Napjatá atmosféra v rodině

Děj Mary Poppins se vrací je tedy zasazen do období, kdy vznikly první dva díly této knižní série, tedy do třicátých let. Michael Banks (Ben Whishaw) je již dospělým mužem s vlastní rodinou, který pracuje na půl úvazku v londýnské bance Fidelity Fiduciary Bank. Tedy ve stejné instituci, ve které před ním pracovali i jeho otec a dědeček. Michael chtěl uspět jako umělec, malíř, ale doba tomuto jeho snu nepřeje.

Se svými třemi dětmi, Annabel (Pixie Davies), Johnem (Nathanael Saleh) a Georgiem (Joel Dawson), žije stále v domě číslo 17 v Třešňové ulici, ale nezažívají zrovna nejlepší časy. Nedávno zemřela Michaelova žena, s jejíž smrtí se on i jeho děti obtížně smiřují.

Hospodářská krize vrcholí a v rodině vládne napjatá atmosféra i kvůli tomu, že na dům Banksových byla bankou, v níž Michael pracuje, uvalena exekuce. Pokud se Michaelovi nepodaří najít certifikát, potvrzující, že jeho rodina vlastní akcie této banky, které by použil jako protihodnotu nesplacené hypotéce, kterou má, hrozí mu, že s dětmi skončí na ulici.

Michaelova sestra Jane (Emily Mortimer) se snaží pomoci, kdykoliv může, ale toho času moc nemá. Po své matce podědila touhu konat dobré skutky a bojovat za práva pracujících, což realizuje ve své práci pro charitu. Ta ale příliš peněz nepřináší, takže finančně svému bratrovi vypomoci nemůže.

Řízení banky starý pan ředitel Dawes Jr. (Dick Van Dyke), který znal otce Michaela a Jane, přenechal svému synovcovi Williamu Wilkinsovi (Colin Firth), který nějakými ohledy vůči Banksovým ze starého přátelství jejich rodin netrpí. Naopak, hospodářská krize a finanční problémy jeho klientů v důsledku ní, jsou pro něj příležitostí, jak navýšit své zisky.

Příchod Mary Poppins rozzáří scénu

Při hledání dokladu o vlastnictví akcií banky, Michael přebírá spoustu zasunutých věcí, mezi nimiž je i drak, kterého si pouštěli v dětství se sestrou. Ten v rukou nejmladšího syna Georgieho přivolá po čtvrt století zpět Mary Poppins (Emily Blunt). Dokonalou chůvu, která za dobu, co byla vychovatelkou Michaela a Jane, snad vůbec nezestárla.

Hospodyně Ellen (Julie Walters) ji přivítá, jakoby tu naposledy byla před nedávnem, zato Michael si říká, jak na ni mohl zapomenout. Mary spojí své síly se starým přítelem Jackem (Lin-Manuel Miranda) a společně vezmou sourozence Banksovy na řadu pozoruhodných dobrodružství v dětském světě fantazie a kouzel, z něhož Jack nikdy nevyrostl.

Seznámí je během nich s postavami, jako je například její excentrická sestřenice Topsy (Meryl Streep). Jejich společným úsilím se jim podaří znovu do domácnosti Banksových vrátit radost, štěstí a smích. A příchod Mary Poppins na scénu rozzáří nejen životy dětí, ale i celý film.

Pestrobarevné fantazijní světy

Pochmurnou londýnskou mlhu vystřídají pestrobarevné fantazijní světy, v nichž je možné se z vany přenést do oceánu s delfíny nebo se za pomocí rozbité porcelánové mísy ocitnout v animovaném světě uprostřed ní, kde se stanete součástí cirkusové varieté nebo honičky se zvířaty, znázorňujícími metaforicky zlého bankéře s jeho pomocníky. Dětská projekce strachu z nebezpečí reálného světa se tu spojuje s čistě fantazijními motivy, jako je obrácení světa vzhůru nohama sestřenkou Topsy.

Všechna tato hudební a taneční čísla, v nichž dochází ke kombinaci animovaného světa s živými herci, mají podobně výrazně stylizovaný charakter jako v originálu a svým rozmáchlým, výpravným charakterem odkazují na muzikálová čísla zlatého věku filmových muzikálů.

Společnost Walt Disney se pro režii nového zpracování příběhů Mary Poppins rozhodla oslovit divadelního a filmového režiséra Roba Marshalla (Chicago, Gejša, Nine), s nímž již v minulosti spolupracovala na čtvrtém dílu série Piráti z Karibiku s podtitulem Na vlnách podivna a muzikálu Čarovný les. V něm režisér postmoderní, eklektickou hrou s pohádkovými konvencemi posunul tuto látku směrem k dospělejšímu, tíživějšímu a psychologičtějšímu vyznění.

Nová Mary Poppins takto radikální není a režisér Marshall se spíš snaží o zachování magického kouzla originálu. K němu odkazuje i hudba Marca Shaimana (Addamsova rodina, South Park: Peklo na Zemi, Hairspray), který se inspiroval hudbou z původního filmu, kterou napsali bratři Shermanové. Vzniklo celkem devět nových písní, dojemných balad i excentričtějších kousků, které výstižně odráží svět Mary Poppins.

Rezervovaná vřelost

Ten ve svém hereckém výkonu zdařile odstiňuje i představitelka hlavní role, pětatřicetiletá britská herečka Emily Blunt, známá z filmů Na hraně zítřka, Sicario: Nájemný vrahDívka ve vlakuTiché místo, nebo z předchozí spolupráce s Robem Marshallem na filmu Čarovný les.

Mary Poppins v jejím podání je britsky rezervovaná a sarkastická. Žensky velmi elegantní a půvabná, ale ne tak marnivá jako její předchůdkyně Julie Andrews. Ve výchově dětí si drží přirozenou autoritu, je přísná, odměřená, lehce didaktická v moudrech, která dětem sděluje, ale i neskonale laskavá, což se zračí v jejích očích. Je vtipná, hravá, radující se spolu se svými svěřenci z dobrodružství, které podnikají. Svými kouzly dává věci do pořádku, ale nepřipisuje si za to žádné větší zásluhy.

Podobně jako lampář Jack, který vnáší světlo nejen do ulic Londýna, ale díky své povaze i do srdcí dětí, se snaží v dětech i dospělých probudit jejich imaginaci, hravost a naivitu, která u dospělých při střetu s reálným životem vyprchává.

Spisovatelka P. L. Travers před více než 80 lety stvořila svět, ve kterém se kouzelné věci mohou odehrát i v každodenním životě. A kouzlo, optimismus, naděje i nevinnost, které se s Mary Poppins pojí, jsou přesně těmi ingrediencemi, které se spolu s ní a její velmi dobře zvolenou představitelkou Emily Blunt znovu vrací na filmové plátno.

Mary Poppins se vrací
Film   7

Mary Poppins se vrací

  • Žánr: pohádkový muzikál
  • Původní název: Mary Poppins Returns
  • www.movies.disney.com/mary-poppins-returns
  • USA, 2018
  • Scénář: David Magee (předloha P. L. Travers)
  • Režie: Rob Marshall
  • Hrají: Emily Blunt, Meryl Streep, Colin Firth, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Emily Mortimer, Julie Walters, Dick Van Dyke, Angela Lansbury, Pixie Davies
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 20. 12. 2018

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud