40
Fotogalerie

Recenze reprosoustav Xavian Terza Evoluzione. Luxusní High-End od českého výrobce

Terza Evoluzione jsou krásné, živé, lehce hrající reprosoustavy s velmi vyrovnaným, čistým a přímočaře, byť ne únavně čistým zvukem.

Plusy
Naprosto špičkové provedení
Čistý, přesný a skutečně monitorovací charakter
Rychlý, utažený a konkrétní zvuk
Dobrý pocit energie a živosti
Celková lehkost a svižnost přednesu
Minusy
Zvukové podání je přeci jen poněkud sušší a „upřímnější“
Basová odezva je optimální v menších místnostech a poblíž zdí, přestože reprosoustavy svádí vzhledem k velikosti i k umístění do velkých prostor
10  /10

Nejprestižněji vnímaný a na světovém (i domácím koneckonců) trhu high-endových reprosoustav nejvýraznější český výrobce – Xavian, sídlící ve hostivickém mlýně na dohled Prahy – několik let nazpět uvedl do svého katalogu poměrně atypický produkt. Reprosoustavy Quarta s velkými skříněmi a pojetím, skládajícím poklonu stále vzpomínaným reprosoustavám ze 60. – 80. let 20. století. Quarta se nedávno dočkala přepracované verze Quarta Evoluzione a týmž procesem prošla i jejich menší sestra Terza, ovšem zde se nová generace proměnila podstatně výrazněji.

Přesto stále snadno poznáte, že Terza Evoluzione spadá pod křídla firemní řady Classic, navazující na zmíněného ducha klasických historických modelů a to s ambicí nabídnout zvuk až monitorového typu za přispění dnes nijak obvyklé koncepce.

Vzhled a konstrukce

I když je Terza Evoluzione menším z dvou modelů, pořád je to kus reprosoustav, skříně jsou vyrobeny z MDF profilů tloušťky 2,2 cm, mají výšku 58 cm, šířku 30 cm a hloubku 35 cm, i kvůli opravdu mimořádně poctivému vnitřnímu systému příček váží 29 kg a to bez doprovodného příplatkového stojanu, který jim mimochodem sluší.

4194-1_terza-evoluzione-rosewood-kombinace.jpg

Povrch reprosoustav je vyzdoben prémiovými, ručně nanášenými dýhami v luxusním hlubokém lesku – provedení u Xavianu patřilo vždy mezi vynikající a Terza Evoluzione nabízí světovou špičku. Originální je pak plaketa s modelovým označením, kterou najdete asymetricky na každém kusu v páru, vždy ale mezi tweeterem a střeďákem. Je to pěkně zpracovaný kousek kovu, další z okazů na zlatou éru high-fidelity.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_KOMBINACE-S-COVEREM.jpg

Vpředu najdete třípásmové osazení, kde se proměna do vývojové verze Evoluzione projevila nejvíce – tradičně používané reproduktory AudioBarletta nahradily modely od Scan-Speak. Proč taková změna? Jak výrobce říká, jde o skutečnost, že po dlouhé době záměrům a žádaným parametrům konceptu vyhovovala standardní produkce a nebylo tak nutné vyvíjet nesériové a přizpůsobené měniče. Přesto se z každé dávky měniče vybírají a párují, aby u reprosoustav platilo slibované „referenční“ sladění páru do tolerance +/- 0,5 dB.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_PREDNI-STRANA.jpg

Na zadní straně najdete jen další úhledný štítek s mnoha informacemi o samotných reprosoustavách a jejich parametrech, pod ním dvě sady úhledně srovnaných zakázkových terminálů pro pohodlné a bezpečné uchycení reproduktorových kabelů. Mezigenerační posun stvrzuje kulatý matně černý kovový štítek v horní části, nesoucí nápis Evoluzione.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_PREDNI-STRANA-DETAIL.jpg

Jak už bylo řečeno, osazení Terza Evoluzione je zcela nové a po dlouhé době jde o první model, nespoléhající na vlastní kapacity značky AudioBarletta. Výškám je vyhrazena kopulka o průměru 2,6 cm, látkový vrchlík je ručně impregnovaný a používá dvojitý magnetický okruh pro dosažení vysoké přesnosti a citlivosti. Reproduktor má vyhrazenou pracovní komoru, do níž ústí odvětrávání motoru.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_ZADNI-STRANA.jpg

Na středech hraje 15 cm membrána, vyrobená ze skelných vláken a také následně impregnovaná. Geometrie membrány je semiexponenciální. V basové sekci je připraven zapumpovat 22,2 cm široký kónus s inverzní prachovkou. Jde o membránu z nelisovaného papíru, k němuž jsou pro větší pevnost přidávána uhlíková vlákna. To celé je pak zavěšeno na výrazné vlnce gumového závěsu s vysokou poddajností.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_ZADNI-STRANA-DETAIL-2.jpg

Magnetický systém rozhýbává cívku o průměru 4,2 cm a využívá technologii zkratovacích měděných kroužků pro zpřesnění chodu. Basový reproduktor také využívá firemní technologii Stasis, kdy je jeho zadní strana opřená přes systém elastomerů do několika vnitřních žeber, čímž se zamezuje pohybu při vysokých výkonech a zlepšuje se tak mimo jiné i impedanční průběh a s ním i kontrola reprodukce.

TERZA_EVOLUZIONE_ROSEWOOD_ZADNI-STRANA-KONEKTORY.jpg

Spolu s novým osazením je logicky zapotřebí také nová frekvenční výhybka – pásma se dělí na úrovních 400 a 2 600 Hz za pomoci prémiových součástek od Jantzen a Mundorf – odpory Mundorf mají toleranci 1% a cívky s kondenzátory Mundorf / Jantzen jsou v 3% toleranci. Oproti původní generaci je výhybka jednodušší, aby snáze proudila energie a reprodukce byla živější. Filtry mezi pásmy mají proměnlivou strmost.

Nově provedené je také vnitřní tlumení, kombinující bitumen a několik druhů měkkých materiálů, které vyplňují téměř celý vnitřní prostor (tedy ten, který zbývá mezi otevřenými vertikálními i horizontálními žebry).

Výsledkem nových úprav je frekvenční odpověď 39 – 30 000 Hz (-3 dB), charakteristická citlivost standardních 86 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance 8 ohm.

Pokračování 2 / 3

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Odečtěte si běžný vliv poslechového místa v oblasti kolem 180 Hz a získáte v celkovém pohledu velmi vyrovnanou frekvenční odezvu a čistý průběh bez problémů. Fakticky v téměř ideální rovině hrají Terza Evoluzione od 45 do 20 000 Hz, pokud chcete naprosto ideální rovinu, pak musíte trefit úhel kolem 15 stupňů, neb na 17 kHz je jinak v přímém směru maličko více energie a v třicetistupňovém natočení už zase o špetku méně. Celkově je ale takováto odpověd obdivuhodně srovnaná a skutečně prakticky monitorová.

2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m2.png
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a
30° nad osou tweeteru (zelená)

Neměli byste se nijak výrazně výškově odchylovat od oblasti mezi tweeterem a středotónovým reproduktorem.

2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m3.png
Frekvenční odezva – basová část (červená) a středo-výšková část (zelená)
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m4.png
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče v blízkém poli
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m6.png
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m7.png
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m8.png
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m9.png
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m10.png
Waterfall
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m11.png
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m12.png
Step response @ 1 m v ose tweeteru
2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m13.png
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Na křivce impedance je vidět mimořádně pečlivá kompenzace jejího průběhu – první peak, reprezentující zhruba ladící kmitočet ozvučnice, je vyhlazený a nebude tak klást nároky na zesilovač, linka se drží nad 5 ohmy, ve většině průběhu jde o poctivě 6 ohmové reprosoustavy. Není tu vidět žádné rezonance nebo jiné problémy, jen poklidný, čistý průběh. Také elektrická fáze je nesmírně klidná, v důležitých oblastech osciluje kolem ideální nuly a nikdy se ani zdaleka nepřiblíží k hranicím ideálních mezí. Tohle jsou prakticky ideální vlastnosti.

2021-10-31-TST-Xavian-Terza-Evoluzione-m14.png
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

Komplexní vnitřní struktura ozvučnice nese své ovoce a je vidět mnohem víc „prosakující“ šumové dno akcelerometru, než nějaké vlastní rezonance panelů. A pokud už je nějaká drobnost vidět na cca 1 800 Hz, prakticky okamžitě ustává. I zde je vidět velký kus práce při optimalizaci.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Terza Evoluzione jsme poslouchali v hlavní redakční sestavě, kde se srovnávali s Quarta Evoluzione a to na systému OPPO UDP-205 / Métronome DSc1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR / GMG Power Harmonic Hammer 3000P, vše propojeno kabeláží Nordost Heimdall 2. Na obdobném systému, kde byl ale zdrojem Bluesound NODE přes modul převodníku v SC-2 LN jsme Terza Evoluzione poslouchali také v showroomu Xavian a to přes filtr IsoTek EVO3 Aquarius a kabely Xavian Mondiale II a Xavian Aulos.

Nejhlubší polohy klavíru v „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) možná nejsou tak „masité“, jako u Quarta Evoluzione, nicméně jsou až překvapivě hmatatelné a důrazné, ve větší místnosti už nejsou ideální, v menším prostoru jsou ale naopak skvěle rychlé a důrazné jako pneumatické kladivo, mají napětí a pružnou pevnost. Protože tu není nijak akcentován objem, velmi snadno vyniknout také jednotlivé polohy nástrojů, hloubky jsou rozmanité a velmi, velmi dobře (byť i trošku suše) artikulované. Excelentní bas ale vyžaduje vhodné podmínky, zejména proporce poslechového prostoru.

Až monitorová upřímnost panuje také v oblasti, kde pracuje středotónový reproduktor. Sbor v „Gloria“ (Thomas Tallis | „The Complete Works“ | 2004 | Brilliant | 93612) byl velmi soustředěně, konkrétně podaný, zvuk je krásně čistý a přes jistý dotek suše nepřikrášleného stylu to není stroze odtažitá reprodukce, stále je tu cítit hlavně přirozenost a organičnost typická pro Xavian. Rozlišení a „průzračnost“ reprodukce jsou na výtečné úrovni, je to zvuk utaženější a soustředěnější než u Quarta Evoluzione, zároveň ale také lehčí, agilnější, takže vlastně výtečně snadno vyniknou ty jemné detaily v pozadí, doznívání echa v prostoru a podobně.

Činely a vysoké tóny v „The Red One“ (Metheny / Scofield | „I Can See Your House From Here“ | 1994 | Blue Note | 7243 8 27765 2 9) jsou prubířským kamenem pro lecjaký systém, Terza Evoluzione tu poměrně „napřímo“ ukazují kvalitu nahrávky – a protože tohle je skutečně velmi dobrá nahrávka, i výsledek je přímo skvělý. Jasný, velmi znělý a velmi živý, cinkot je pevný a neztrácí se ani pod (mimochodem výtečně frázovaným a jako z praku šlapajícím) výrazným basem. Rozhodně se nám líbila konkrétní jadrnost, možná jsou o kousek tenčí, než u Quarta Evoluzione, ale působí přítomnější a jasnější.

V Cheskyho orchestrální „Ben’s Farm in Vermont“ („The Ultimate Headphone Demonstration Disc“ | 2014 | Chesky Records | JD361) bylo cítit, že Terza Evoluzione hrají kompaktně a pevně, hudba je utažená a má ve správných okamžicích působivý, soustředěný důraz. Platí to dokonce i potichu, Terza Evoluzione jsou živé a působí citlivě, rozhodně „dýchají“ ochotněji a snáze než Quarta Evoluzione, takže i v nižších úrovních nabízí u závěrečného „žďuchnutí“ orchestru pocit fyzičnosti, opět nejochotněji v menších místnostech.

Terza Evoluzione patrně doposud nejvíc ze všech reprosoustav Xavian splňuje ideál referenčního monitoru; hrají lehce sušším, spořádaným způsobem, ovšem bez nějakého studeného technicistního odstupu. Árie „Fuori il danaro!“ z Pucciniho „La Bohéma“ (Solti / LSO / John Alldis Choir | 1988 | BMG | 74321 39496 2) zněla upřímně, ukazovala přeci jen straší nahrávku, ale zároveň tu byly pěkné detaily a velmi dobře oddělené hlasy. Spořádanost je poctivě high-endová, čitelnost snadná, díky lehkosti reprodukce se pak zdají i jemné informace poměrně pronikavé a samozřejmé, není třeba je „dobývat“.

Hudební scénu v Elgarově „Violin Concerto in B minor, op. 61“ (Hahn / Davis / LSO | 2004 | Deutsche Grammophon | 028947487326) vykreslily Terza Evoluzione s dostatkem prostoru, proporce jsou vlastně kupodivu obdobně velké jako u Quarta Evoluzione, pocit oproštění zvuku od ozvučnic pak snad dokonce i o kousíček lepší, jako kdyby menší skříně snáze a ochotněji mizely z místnosti. Zvuk je posazený za ozvučnicemi, pěkně soustředěný, s dobře oddělenými hlavními houslemi a snadno lokalizovatelnými nástrojovými sekcemi orchestru, je tu pořádek, přesnost a čitelnost, ovšem soudě podle všech dalších poslouchaných materiálů jsou reprosoustavy jednoduše upřímné – citelněji diferencují špatné, průměrné a dobré nahrávky. U těch opravdu dobrých je prostor (a vše ostatní, samozřejmě) krásný, stejně zřetelně ale vnímáte i případné limity nahrávek – tak nějak jak se na monitorový styl sluší a patří.

Když už jsme to nakousli, třeba u solidně průměrné (docela dobré, přesto ovšem v některých aspektech trochu „duté“) nahrávky „Hymn“ od Ultravox („Dancing with Tears in My Eyes“ | 1997 | EMI Gold | 724385513220) je jasně znát pěkný rytmus, ale omezeně prezentní vokální rozsah nebo naopak říznější vyšší středy a výšky, nic z toho ale není „kousavé“, Terza Evoluzione jednoduše ukazuje co a jak. Je to zvuk citelně upřímnější, než u Quarta Evoluzione, zejména patrně kvůli tenčímu a sušeji laděnému stylu.

Verdikt

Terza Evoluzione se jeví jako poměrně zajímavý „bod zvratu“ v současné produkci pyšné (i pyšně!) české značky Xavian – drží sice stále ten světově excelentní standard luxusního zpracování, stále se nebojí jít si vlastní, dnes neobvyklou cestou velkých korpusů ve stylu zlaté éry hi-fi a stále má v sobě kdesi hluboko tu vřelou esenci lásky k hudbě, díky které zvuk Xavian snadno promlouvá k uším i duším.

Terza Evoluzione nicméně mění ustálené standardy, ať už použitím měničů Scan-Speak, nebo laděním „na preciznost“, na vyrovnanost a sušší informativnost, než doposud bylo zvykem (a to i v porovnání s Quarta Evoluzione, která udělal krok stejným směrem jako první, i když to byl krok poněkud menší). Terza Evoluzione jsou krásné, živé, lehce hrající reprosoustavy s velmi vyrovnaným, čistým a přímočaře, byť ne únavně čistým zvukem.

Pokud tak chcete skutečně autentické, až puristicky monitorové hi-fi v luxusním a nádherném balení, dost možná má Xavian jediný takový model na světě a Terza Evoluzione stojí (v malé a střední místnosti) rozhodně za poslech!

Xavian Terza Evoluzione

Cena: 189 990 Kč

Technické parametry

  • Frekvenční rozsah: ( -3dB v referenční ose): 39 až 30 000 Hz
  • Impedance: 8 ohmů
  • Dělicí frekvence: 400 a 2 600 Hz
  • Citlivost: 86 dB
  • Doporučený výkon zesilovače: 30 W až 150 W
  • Rozměry: 580 x 300 x 350 mm
  • Hmotnost: 29 kg/1 ks

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud