Mobily, tablety a počítače překonaly televizi

Mobily, tablety a počítače překonaly televizi

Mobilní zařízení hrají stále větší roli v našich životech a trávíme u nich daleko více času. Mění i způsob, jak sledujeme televizi.

O ústupu televize, jakožto hlavního média, které lidé sledují, se mluví už několik let. Podle nedávného průzkumu z Anglie letos, tj. v roce 2014, poprvé lidé průměrně sledují televizi méně nová digitální zařízení – tablety, počítače, smartphony. Očekávaný odliv od TV se ale nekoná, nastává spíše doba multitaskingu.

TV čas procenta.JPG TV spend time.JPG
Kolik času za den lidé stráví u jednotlivých médií 

Podle průzkumu lidé v průměru stráví u televize 3 hodiny a 15 minut. Tato hodnota se příliš nemění. V roce 2010 to bylo 3:20. Velmi ale narůstá čas, který lidé tráví mobilních zařízení z 15 minut v roce 2010 je to téměř dvě hodiny denně (1:49). Když k tomu přičteme čas strávený u počítače (1 hodina 52 minut), tak zjistíme, že denně u digitálních médií lidé stráví 3 hodiny a 41 minut – tedy necelé čtyři hodiny. Rádio lidé poslouchají v průměru 1:23 minut, tištěným médiím (časopisy a noviny) pak věnují 20 minut svého času.

Takže lidí méně čtou noviny, méně poslouchají rádio, o trochu méně koukají na televizi, ale o dost více sedí u počítačů a využívají tablety a smartphony. Vyjádřeno v procentech, tak zatím co v roce 2010 průměrně člověk věnoval televizi 47 % svého času věnovaného různým médiím, v roce 2014 podíl TV klesl na 37, 6 %, zatím co digitální média posílila z 25,2 % na 42,6 %.

Když se podíváme ale na absolutní hodnoty, tak narostl i celkový čas, který člověk denně stráví posloucháním, čtením, či sledováním nějakých médií. Nárůst je poměrně značný – z 7:05 na 8:39, tudíž o hodinu a půl více.

Multitasking

Nejde ale jen o absolutní čísla. Mění se i způsob sledování. Nastává doba multitaskingu, neboli doby, kdy zároveň sledujete televizi a přitom sledujete sociální média, hrajete hry, nebo jen surfujete internetem. Co dělají lidé při sledování televize, zjišťoval jiný průzkum v USA. Zde se můžeme dočíst, že polovina lidí do 30 let zároveň sleduje internet, ale i píše textové zprávy a používá sociální sítě.

aktivity, když koukáme na TV.JPG  
Co dělají lidé v USA při sledování televize

S přibývajícím věkem tento trend klesá, nicméně dle výzkumu 8 % důchodců v USA hraje při sledování televize videohry. Dá se předpokládat, že spolu se stárnutím současné „počítačové“ generace se tento trend bude dále prohlubovat. Lidé zkrátka budou dělat více věcí najednou. Z čísel je ale zjevné, že přes přesun zájmu k elektronickým médiím se zájem o televizi v průměru nemění.

Poslední graf zde dáváme ale na ukázku, jak průzkumy můžu být odlišné. V tomto se například pouze 16 % lidí vyjádřilo, že používají sociální média během sledování televize. 

TV a sociální média.JPG 
Výsledky z října 2013 ale říkají, že pouze 16 % lidí, kteří sledují TV,
používají sociální média. Což je o dost méně, než 26 % z průzkumu prvního.

Z těchto čísel lze vyvodit, že Smart TV funkce, které výrobci do televizí integrují, mají svá opodstatnění a logiku. Otázkou ale je, jak lidé svá zařízení využívají. Na druhou stranu se dají první čísla interpretovat i obráceně. Přestože lidé mají smartphony, tablety, počítače, polovina televizních diváků svoji pozornost v hlavním vysílacím čase věnuje přes tři hodiny pouze televizi a nedělá nic jiného.

Určitě si přečtěte

Články odjinud