32
Fotogalerie

Audiolab 6000A a 6000CDT: skvělý integrovaný Hi-Fi zesilovač a CD transport [test]

Za něco přes 30 000 Kč získáte sestavu, která nabízí klasickou podobu a zvuk, který je radost poslouchat napříč žánry i hlasitostmi s muzikální pohodou - je to jednoduše skutečně dobré dostupné Hi-Fi, které si na nic nehraje.

Plusy
Za dané peníze excelentní výkon
Pěkný čistý vzhled i solidní zpracování
Britsky poklidný a přitom férově živý zvuk
Schopnost důstojně řídit širokou škálu reprosoustav
Dobrá výbava zesilovače
Minusy
Velká konkurence v dané ceně
10  /10

Značka Audiolab přišla na svět v roce 1983 v Huntingdonu ve střední Anglii, když si Philip Swift a Derek Scotland řekli, že je čas udělat něco jiného (ostatně tak jako mnoho dalších v té době). V roce 1997 se pak značky vzdali a ta se dočasně proměnila na poněkud méně úspěšný TAG McLaren Audio, aby v roce 2004 přešla pod křídla mohutného koncernu IAG - ovšem už opět jako Audiolab. O pár let později firma navázala na své tradice, což v roce 2018 přivedlo na svět i sérii 6000.

Audiolab6000A6000CDTSilver.jpg

Jejím základním mottem jsou dostupné cenovky a moderní střih - třeba v tom smyslu, že integrovaný zesilovač 6000A má v sobě i digitální rozhraní a tím třeba model 6000CDT funguje jen jako digitální transport. To celkově odpovídá aktuálním trendům.

Audiolab 6000A

Integrovaný zesilovač 6000A je typickým produktem značky Audiolab, alespoň co se týká vnější estetiky. Na danou cenu moc pěkně zpracovaný přístroj má konvenční rozměry 44,5 x 6,5 x 30 cm (š x v x h) při váze 7,8 kg. Čelní panel má přímo vprostřed vsazený pěkně čitelný OLED displej se zaoblenými rohy, dominantní jsou ale hlavně tři kulaté ovladače - jeden pro hlasitost, jeden pro volbu režimu a jeden pro výběr vstupů. Pak už je tu jen spínací tlačítko a 6,3 mm sluchátkový výstup.

Zadní panel hostí tři klasické linkové cinchové vstupy, jeden vstup vedoucí přímo do koncového stupně a jeden vstup vedoucí do přenoskového předzesilovače (RIAA korekce je uzpůsobená pro MM přenosky a pochopitelně je vstup doplněný o zemnící kolík). Ještě je tu jeden pár cinchů, který funguje jako regulovaný signálový výstup.

Veprostřed se nachází celá digitální konektivita - je to bluetooth anténa, je to ale i dvojice optických a dvojice koaxiálních digitálních vstupů. Zesílený signál do reprosoustav putuje z dvou pár standardních, nijak překvapujících terminálů.

Je tu i 3,5 mm jack napěťového spouštění, takže zesilovač lze jednak spouštět externím signálem, jednak ho nechat takovým spouštět další komponenty. USB port je tu ryze technický - slouží k aktualizaci softwarového vybavení.

1.JPG

Uvnitř zesilovače tepe pro zpracování digitálního signálu čip ESS Sabre32 ES9018K2M s podporou rozlišení 32 bit / 384 kHz s technologií HyperStream či řešením pro minimalizaci jitteru a jde o řešení odvozené od M-DAC. Díky tomu tu najdete třeba i volitelné digitální filtry (byť nepříliš rozdílné).

Podstatné je tu analogové zesílení, stojící na výstupní části pracující ve třídě A/B a čerpající energii ze středně velkého 200VA toroidního transformátoru a baterie 60 000 uF filtračních kondenzátorů. Koncové stupně jsou postavené z diskrétních součástek a používají firemní topologii komplementární zpětné vazby. Regulace hlasitosti probíhá v analogové doméně po 2 dB krocích (při vyšší hlasitosti už jen po 1 dB) - rozsah regulace je od -80 dB do +8 dB.

Výstupní výkon zesilovače činí solidních 50 Wattů do 8 ohm, respektive 75 Wattů do 4 ohm. Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,003% (1 kHz / 40 W / 8 ohm), odstup signálu a šumu je solidních 110 dB a maximální proud na výstupu dosahuje 9 A.

Audiolab 6000CDT

Ve stejně velkém šasi jako má zesilovač (a také v šasi se stejnou estetikou) se nachází 5,4 kg vážící CD transport - i ten má v centru čelního panelu vsazený OLED displej, nalevo od něj je ale škvíra mechaniky a napravo šestice ovládacích tlačítek.

6000cdt_20180923041351_949.jpg

Na zadní straně, jak koncept transportu logicky napovídá, je jen koaxiální a optický digitální signálový výstup a napájecí zásuvka.

O celkové konstrukci 6000CDT se toho vlastně moc nedozvíte - snad krom toho, že mechanika je identická s tou v transportu 8300CD a má vyrovnávací paměť pro digitální data.

Výrobce udává výstupní impedanci 75 ohm (+/- 1 ohm), vzorkovací frekvenci 44,1 kHz a frekvenční odezvu 20 - 20 000 Hz (+/- 0,01 dB) - tedy v podstatě to, co by standardní přehrávač s podporou klasického kompaktního disku měl splňovat.

Jak to hraje

Oba přístroje jsme měli možnost zkoušet ve všech redakčních sestavách, nakonec se ale zdálo, že nejlépe si sedí jako celek - mechaniku jsme měnili za Cambridge CXC, OPPO UDP-205 nebo Teac NT-503, zesilovač jsme srovnávali s Norma Revo IPA-140, Cambridge CXC nebo také se zvukem NT-503 / Emotiva XPA-DR2. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Fischer&Fischer SN-70 i KEF LS50. 

Na robustní basové lince v "Nu Nu" z desky "Continuo" Avishai Cohena (2006 | Razdaz | RD 4603) se ukázalo, že zesilovač je snaživý, že má příjemně plný tón s trochou vřelosti po klasickém britském způsobu a hlavně, že je tu na danou cenovku velmi solidní kultivovanost, není to zvuk chudý nebo "obyčejný", ale plnohodnotně splňuje hi-fi standardy tak jak má. Není to žádný navoněný, efektní bas, ale má už i slušné tělo a váhu. Samotný transport se pak jeví hrát maličko tvrději a relativně razantně, nicméně charaktery obou komponentů se dobře doplňují, protože právě 6000CDT dodává do výsledného zvuku trochu výbušnosti a důraznosti.

Ona celkově vkusná forma podání je zřetelná také ve středním pásmu, kde hlasy zpěváků z The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) zůstávají nekonfliktní i při vyšší hlasitosti, mají v sobě takovou tu příjemnou plnost a bohatost a ačkoliv zvuk určitě nejde označit za analytický, prokreslení je v rámci dané třídy plně uspokojivé, aniž by se zvuk někam tlačil, zůstává hladký a "pěkný". I tady je cítit, že samotný transport je opět o něco tvrději hrající, než zesilovač, nicméně i tady vnáší do zvuku hlavně jakousi jiskru a energii, takže výsledný mix obou charakterů je příjemně živý a nekonfliktní.

Ke zvonivému kovu vibrafonu Garyho Burtona v "Children´s Song" ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) přistoupil zesilovač opět trochu vřelejším způsobem, s jistou dávkou sladké uvolněnosti a klidu, ale objemově bylo výšek tak akorát, aby byly zřetelné a přitom nepřebujené a s britskou realistickou rezervovaností byly podány i barvy tónů - zesilovač Audiolab se drží ve své váhové kategorii po všech stránkách na velmi solidní úrovni. I tady pak platí, že poněkud klidné vyznění zvuku zesilovače dokáže transport 6000CDT trochu "rozsvítit" a dodat takový ten pocit "kovovosti" a "zvonivosti", aniž by však výsledné naladění překročilo meze vkusného hi-fi.

Výstupní výkon zesilovače není nijak dramatický a přesto zvládal v elektronicky pulsující "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) udržet v kultivovaných mezích i v jejích dynamických špičkách napříč připojenými reprosoustavami. Není to zvuk takříkajíc "od podlahy", kterým byste rozechvěli okenní tabulky, ale ona kombinace plnosti, britské autenticity a na danou kategorii nadprůměrné váhy zvuku vám dá pocit, že zvuku je dost, když k tomu připočtete opět trochu na pilu tlačící 6000CDT, který lehce temnější zvuk popostrčí pěkně kupředu, výsledný pocit dynamiky je prostě zábavný.

Nejde říct, že by kterýkoliv z komponentů série 6000 měl vysloveně analytický charakter - třeba ve "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) bylo cítit, že zesilovač klade více důrazu spíše na celistvost a spojitost svého šťavnatého přednesu, na druhou stranu tu nic nevyčnívá, opět takovým tím britským stylem. Razantnější projev 6000CDT klade na detaily větší důraz, ale také zůstává hlavně kultivovaný a realisticky "nohama na zemi", neboli nezdůrazňující. Celkově je i rozlišení ale možné označit za výtečný standard dané cenové hladiny.

Na "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory bylo skvěle znát, že ono "ostrovní" ladění zvuku funguje i u takhle lehce hraničně řízných skladeb. Hudba zůstává nekonfliktní, prostrou hran a asi se dá označit i za muzikální. Sestava série 6000 vám už dá pocit solidní energie, solidní kontroly a solidní čistoty, co vám pak nedá, to je důvod si na cokoliv za své peníze stěžovat, protože to je velmi příjemný a nenásilný zvuk.

Verdikt

Pokud byste měli odhadnout cenovky obou komponentů čistě na základě poslechu, vsadíme se, že minimálně pár tisícovek navrch byste každému z nich přisoudili. Základní modely katalogu Audiolab se nám líbily ve svém klasicky-britsky-hifistickém pojetí, které zahrnuje všechny ingredience důležité pro dobrý zážitek - pěkný zevnějšek, pěkný zvuk i pěknou cenu.

Za něco přes 30 000 Kč získáte sestavu, která nabízí klasickou podobu a zvuk, který je radost poslouchat napříč žánry i hlasitostmi s muzikální pohodou - je to jednoduše skutečně dobré dostupné hi-fi, které si na nic nehraje a stojí za každou Korunu své cenovky.

Audiolab 6000CDT

Cena: 12 990 Kč

Zapůjčil: RP Audio

  • Výstupní úroveň 600 ± 50mVpp
  • Frekvenční rozsah 20Hz-20kHz (≤0,01dB)
  • Zkreslení (THD) <0.003% (1kHz @ 40W/8ohm)
  • Výstupní impedance 75 ± 1 ohm
  • Max vzorkovací frekvence 44,1 KHz
  • Max. spotřeba energie 15W
  • Spotřeba energie v pohotovostním režimu <0,5 W
  • Rozměry (š x v x h) 445 x 300 x 65,5
  • Hmotnost 5,4 kg

Audiolab 6000A

Cena: 20 790 Kč

Zapůjčil: RP Audio

  • Výstupní RMS výkon 2 X 50W (8 ohm, THD<1%), 2 X 75W (4 ohm, THD<1%)
  • Frekvenční rozsah 20Hz-20kHz (+/-0.3dB)
  • Zkreslení (THD) <0.003% (1kHz @ 40W/8ohm)
  • Odstup signálu od šumu > 110dB (Line), >76dB (Phono MM)
  • Vstupní impedance 10KΩ (Line), 47KΩ//100pF (Phono MM)
  • Vstupní citlivost  720mV (Line, Volume = 0dB), 3.1mV (Phono MM, Volume=0dB)
  • Výstupní napětí 2.3V max. (Volume = 0dB)
  • Výstupní impedance 120 ohm
  • Sluchátkový výstup - THD < 0.01% (1kHz, 50mW)
  • Sluchátkový výstup - výstupní impedance 2.35 ohm
  • Sluchátkový výstup - zatížitelnost 20-600 ohm
  • Rozměry (š x v x h) 445 x 65.5 x 300
  • Hmotnost 8 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud