13
Fotogalerie

Apokalypsa v Hollywoodu: recenze filmu

Dostane se partička zhýralých hollywoodských hvězd do nebe dřív, než je pohltí apokalypsa? A potkají se tam s Hermionou? Odpověď vám nabídne nekorektní komedie Setha Rogena.

Distribuční premiéra tomu chtěla, že dva týdny po sobě jdou do kin filmy, které jsou si tematicky velmi podobné. Po vyvrcholení Cornetto trilogie v podobě komedie Edgara Wrighta U Konce světa tu máme další partičku na mejdanu, která se nachomýtne ke katastrofickým událostem. K jakým a kde, o tom vypovídá již název filmu Apokalypsa v Hollywoodu.

Kolaudační párty

Skupina kamarádů se schází na divokém večírku v domě jednoho z nich. Alkoholu a drog je dostatek, zábava je patřičně uvolněná, vzduchem létají povedené vtípky a narážky a záchod slouží i jako místo, kde se dá oddávat sexuálně nevázanému chování. Prostě nic, co byste neznali.

Tento večírek se ale od těch běžných, které jste zažili na chatě či v domě svých rodičů ve chvíli, kdy se někam zdekovali, liší tím, že se odehrává v Los Angeles. Konkrétně v nové vile herce Jamese Franca, jež svým betonovým charakterem připomíná opevnění kolumbijského drogového barona Pablo Escobara.

Na prestižní hollywoodské adrese se na otevírací, kolaudační párty sešla pestrá směsice Francových přátel. Seth Rogen, Jonah Hill, Jay Baruchel, Danny R. McBride, Craig Robinson, Jason Segel, Paul Rudd, Michael Cera, Aziz Ansari, David Krumholtz a tak bychom mohli pokračovat.

Apatowovská stáj

Pokud znáte filmy jako Zbouchnutá, Superbad, Kopačky, Zack a Miri točí porno, 40 let panic, Tropická bouře, Travička zelená, Fanoušci či Princ a pruďas, budete jistě v obraze, jaký druh humoru vás asi čeká.

Tito herci, vesměs spjatí s produkční stájí scenáristy, režiséra a producenta Judda Apatowa, ovládají spolu s těmi z tzv. Frat Packu (Ben Stiller, Jack Black, Will Ferrell, Vince Vaughn, Owen Wilson, Luke Wilson) současnou americkou komediální produkci.

this-is-the-end01.jpg this-is-the-end03.jpg
 

Členové Frat Packu jsou o něco málo starší než jejich kolegové od Apatowa. Společné pro obě party je nejen to, že se ve společných projektech občas potkávají, ale i to, že obě vzešly ze stejného prostředí stand-up vystoupení.

Na večírek k Jamesi Francovi dorazí i Seth Rogen s Jayem Baruchelem. Kámoši, kteří se znají ze seriálu Kolej, základ života (2001), jenž navázal na úspěch jiného seriálu ze školního prostředí v produkci Judda Apatowa Machři a šprti (1999). Právě v něm rozjel svou kariéru nejen Seth Rogen, ale i James Franco a Jason Segel.

Apokalypsa biblických rozměrů

Tito všichni se u Franca sejdou. Jay Baruchel, který se Hollywoodu straní a žije radši v Kanadě (což jeho přátelé považují za pózu) by radši trávil čas jen s Rogenem. Tak jako za starých časů, kdy ještě nebyli tak slavní. Pořádně si zahulit, hrát videohry, zmařit pár piv.

Jeho představu ideálně stráveného večera s kámošem ale zničí právě Rogen, který svého hosta vytáhne k Francovi. Mimo výše vyjmenovaných dvorních komiků z Apatowovy stáje je tu i Rihanna, které se snaží osahávat zadek totálně sjetej Michael Cera, a představitelka Hermiony z Harryho Pottera Emma Watson.

this-is-the-end05.jpg this-is-the-end10.jpg

Zábava probíhá v domě i na zahradě před ním, když tu dojde k události, jež zprvu vypadá jako zemětřesení. Ukáže se ale, že to co postihlo Hollywood a posléze celý svět, není ani zemětřesení, ani invaze UFO nebo útok zombie. Ale apokalypsa a to biblických rozměrů.

Vše začne kolem hořet, město je v plamenech, infrastruktura nefunguje a zem se propadá. První obětí soudného dne se stane slizký Michael Cera (zřejmě za své chování na záchodě), ale do jámy pekelné, jež se otevřela před Francových domem, záhy zahučí i Rihanna a ostatní.

Ponorková nemoc

Zachrání se jen James Franco, Jonah Hill, Seth Rogen, Craig Robinson a Jay Baruchel, kteří se před dopady apokalypsy skryjí ve Francově betonové rezidenci. Po nebezpečné noci k nim ráno ještě přibude Danny McBride, kterého na mejdan nikdo nepozval. Asi proto, že jeho sebestředné a agresivní chování leze nejen majiteli vily na nervy.

Zásob extáze, koksu a marihuany je celkem dost, horší už to je s jídlem a hlavně vodou, která postupně dochází. Proto je třeba v situaci okolního ohrožení podnikat výpravy za jejím získáním. Kdo se ale obětuje?

Skupina slavných herců se snaží přežít. S pistolí na slepé náboje a baseballovou pálkou to ale nebude tak jednoduché. Atmosféra houstne a zesiluje už předtím neumně skrývaná ponorková nemoc a nevraživost mezi jednotlivými zachráněnými přáteli. Sami o sobě a my jako diváci o nich se dozvídáme věci, které měly zůstat radši skryté.

Pokřivené verze sebe samých

Samotný děj je poměrně triviální. To, čím film nejvíc baví, je způsob, kterým si známí herci utahují sami ze sebe a své mediální slávy. Herci vycházejí vstříc představám, živeným bulvárem, o tom, jak žijí hollywoodské hvězdy a jak se baví. A dovádí tyto představy do extrému.

this-is-the-end-image01.jpg this-is-the-end-image02.jpg

Zpočátku se prezentují tak, jak si je fanoušci vysnili na základě jejich nejznámějších rolí. Tedy jako věčně usměvavé a uvolněné pohodáře, kteří ze sebe nenuceně sypou hlášky, které by se daly v mžiku proměňovat ve filmové gagy. Holdují přitom omamným látkám, bydlí v honosných sídlech a opájí se svou vlastní jedinečností, vyplývající z jejich momentální slávy.

Herci hrají sami sebe, ale v posunuté, karikaturní rovině. Vytváří tak alternativní či pokřivené verze sebe samých. Pomocí nich si dělají legraci ze sebe, svých kolegů a kamarádů, i kariér a filmů, které je vynesly tam, kde se dnes nacházejí.

Utahování si z mediálního obrazu

Utahují si z toho, jak jsou oni sami veřejností vnímáni. Tedy jako sebestředné celebrity, žijící v jakémsi hollywoodském mikrokosmu, který je zcela odtržen od reálného světa. Reflektují přitom i to, že dostávají pohádkové honoráře za účinkování ve filmech, kterým oni přikládají větší váhu, než je jejich skutečná hodnota.

Situace ohrožení okolní apokalypsou pak slouží k tomu, aby se lépe vybarvily jejich charaktery. Ve stupňujících se hádkách a konfliktech se obnažuje jejich malichernost, zbabělost, povýšenost, pokrytectví a další negativní vlastnosti, na něž si vzpomenete.

Pro příklad, když se o někom z nich píše, že je to nadutý snob (James Franco), tak ho dostanete v podobě, u níž nebudete váhat, zda tomu tak opravdu je. Velkou předností přístupu, který herci ke svému mediálnímu obrazu zvolili je, že se pohybuje velice vyváženě na hraně realistické uvěřitelnosti a nadsázky a karikatury.

Kolísavá úroveň vtipů a gagů

Seth Rogen příběh napsal a zrežíroval se svým přítelem z dětství, scenáristou Evanem Goldbergem (Superbad, Travička zelená, Zelený sršeň, Sousedská hlídka). A je třeba říci, že scénář tohoto filmu patří k nejvýstřednějším počinům jeho kariéry.

Docela by mě v této souvislosti zajímalo, jak vypadaly jeho studiové schvalovačky, protože film se snaží celkem úspěšně nabudit zdání improvizované nebo polo-improvizované záležitosti, která vznikla hlavně pro radost všech zúčastněných.

this-is-the-end-image03.jpg this-is-the-end-image04.jpg

Že tomu tak možná opravdu bylo, tomu by odpovídala i kolísavá úroveň vtipů, legrácek, hlášek a gagů, jimiž se komedie prezentuje. Je jich opravdu hodně a ne všechny vycházejí a fungují, tak jak by měly. Zda to bylo z důvodu improvizace nebo neodhadnutí citu pro míru, je těžké zpětně posuzovat.

Chybějící dramaturgický supervizor

Nejvíc se zdá, že celému projektu chyběl nějaký dramaturgický supervizor, který by měl nad řáděním kamarádů nadhled a upřímně jim řekl, že toto už je moc, toto nefunguje, toto je třeba zkrátit nebo úplně vynechat a podobně.

Některé scény jsou totiž příliš dlouhé a na konci se nedostavuje kýžená humorná pointa nebo je přetáhnutá (masturbace Dannyho McBridea). Kdo Rogenův humor nebo humor některých jeho kolegů (Danny McBride) zná, tak ví, že se pohybuje mnohdy hodně za hranou korektnosti, bývá hrubozrnný a nebojí se (někdy ke škodě věci) i situací vyloženě fekálních.

this-is-the-end-image05.jpg this-is-the-end-image06.jpg

Seth Rogen má ale zároveň velký dar kombinovat humor konverzační a situační do podoby, v němž se narážky na tělní tekutiny snesou s mnohem sofistikovanějším způsobem zábavy, plné aluzí a narážek na předchozí tvorbu herců.

Ten, kdo herce v tomto filmu vystupující a jejich tvorbu zná, bude ve výhodě. Lépe přijme jejich (a je jedno jak moc předstírané) animozity i vzájemné narážky. Pochopíte z nich třeba, jak moc jsou pyšní na to, že vedle komediálních rolí dostávají i ty dramatické (Moneyball, 127 hodin), za něž se dávají oscarové vavříny.

Kdo (ne)chtěl znásilnit Hermionu?

Dialogy jsou vtipně napsané a záleží opravdu jen na vaší míře vkusu, jestli vám tento „apatowovský“ nebo „rogenovský“ humor sedí. Pokud máte rádi některé z výše zmíněných filmů, v nichž se protagonisté Apokalypsy v Hollywoodu objevili, sedne vám i ona. Pokud ne, nebo se s tímto druhem humoru potkáváte poprvé, může se dostavit rozčarování či zklamání.

Přes kolísavou úroveň vtipů ale mají stále navrch ty zdařilé nad těmi trapnými, nevycházejícími nebo nemístnými. Mezi ty vůbec nejlepší patří scéna s Emmou Watson, která se vrátí do vily, kde chce nalézt útočiště. Při pohledu na její tělesnou konstituci její herečtí kolegové usoudí, že se s ní nemusí dělit o jídlo a že jí stačí zbytky. Přítomnost křehké Hermiony v čistě mužské společnosti zároveň pány vybudí k debatě o hypotetické možnosti jejího znásilnění. Drobná Emma ji uslyší a reaguje na ni se sekerou v ruce.

this-is-the-end-image08.jpg this-is-the-end-image09.jpg this-is-the-end-image10.jpg

Do satirické polohy se snímek dostává v závěru, kdy herci přemýšlí, jak se jejich zhýralá a sobecká ega dostanou v paprscích světla do nebe a zachrání se tak před postupující apokalypsou. Hodně to vypovídá o ryze účelovém přístupu ke křesťanství nebo náboženství vůbec v myslích mnoha lidí.

Velice zdařilé cameo Emmy Watson není osamělé a Channing Tatum na vodítku kanibalismu propadlého Dannyho McBridea má také něco do sebe. Stejně jako reference k vymítačským filmům v podobě vyhánění ďábla z Jonaha Hilla.

Dočká se i hollywoodský herec spásy?

Satan i jeho pomocníci dostanou ve filmu i konkrétní podobu. Triková úroveň těchto scén i ztvárnění celé apokalypsy odpovídá spíš nízkorozpočtovému béčkovému hororu nebo televizní produkci, což tvůrci i vědomě přiznávají.

O vizuální nápaditost tu ale nejde. Apokalypsu v Hollywoodu by si neměli nechat ujít příznivci humoru Setha Rogena, Jonaha Hilla, Jamese Franca a spol, tak jak jej definovaly předchozí komedie z produkční stáje Judda Apatowa.

Herci si se sebemrskačskou radostí utahují sami ze sebe a svého mediálního obrazu a umocňují tak v pokřivené rovině zažité představy fanoušků a médií o chování hollywoodských hvězd. Kterým z nich se podaří zachránit? A co hrozného naopak provedla drobná Hermiona, u níž bude určitě nejen pány zajímat, proč se nedostala do nebe? Odpovědi naleznete v této zdařilé komedii.

Apokalypsa v Hollywoodu

  • Žánr: komedie
  • Původní název: This Is the End
  • www.sonypictures.com/movies/thisistheend/discanddigital/
  • USA 2013
  • Scénář: Seth Rogen, Evan Goldberg
  • Režie: Seth Rogen, Evan Goldberg
  • Hrají: James Franco, Jason Segel, Jonah Hill, Seth Rogen, Michael Cera, Paul Rudd, Emma Watson, Jay Baruchel, Danny McBride, Craig Robinson, Rihanna, Aziz Ansari, David Krumholtz
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 10. 2013

Hodnocení filmu: 7/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud