28
Fotogalerie

BenQ W6000: test Full HD projektoru

Nejen pro fanoušky domácího kina a DLP technologie připravil BenQ novinku s nezvykle vysokým jasem. Jak se projektor povedl?

Časy se mění. V době, kdy jsem ho testoval, se BenQ W5000 v porovnání se schopnostmi LCD projektorů stejné cenové kategorie zdál hodně výhodnou koupí. U jeho aktuálního nástupce W6000 už to ale při úplně stejné ceně tak docela neplatí, neboť LCD a nejlevnější LCOS projektory za posledního jeden a půl roku vydatně zaspurtovaly.

LCD vs. DLP vs. LCOS?

Zda je pro vás W6000 přece jen ještě zajímavou nabídkou, závisí zcela na vašem vztahu k DLP technologii. Přiznávám se předem, že jako někdo, kdo je na DLP duhu (efekt vyvolaný tím, že obraz DLP na plátně vytváří světlo promítané skrze rychle rotující kolečko s barevnými segmenty) relativně dost citlivý, jsem nikdy nebyl velkým fandou této technologie. Tady, co se jejího využití pro typické soukromé domácí kino týče, je mnohem zajímavější například pro promítání veřejných místnostech (ze všech tří digitálních projekčních technologií je nejodolnější vůči prachu a kouři). To je také jeden z důvodů, proč má technologie své fanatické zastánce (hybridy trekkies a otaku světa projektorů), kteří na ni nedají dopustit.

Mimochodem – obávaná duha se u W6000 projevuje poměrně krotce a jen ve specifickém typů záběrů. Svoji citlivost na duhu vůbec na jakémkoliv DLP projektoru nejlépe odzkoušíte sledováním černobílého filmu s ostrými kontrasty a bílými titulky na tmavém pozadí. Pokud ji nezaregistrujete na takovém materiálu, tak si ohledně ní vůbec nemusíte dělat starosti. Ale zpět k W6000. Ten oproti staršímu modelu přináší řadu vylepšení, ale skoro žádné z nich se přímo nedotýká jím produkovaného obrazu. To ale neznamená, že nejsou příjemná.

Mezi lampami a clonami

Především se nejrozměrnější projektor, který jsem kdy testoval, obrovský W5000 ve své W6000 reinkarnaci scvrknul skoro na polovinu své původní velikosti a 2/3 váhy. Znatelně se zlepšila flexibilita optiky: výrazně se rozšířil zoom (v mé „krátké“ místnosti to sice stále nestačilo na pokrytí celého plátna, ale k jeho naplnění chybělo méně), posun čočky se sice z motorizované změnil na ruční, ale zase je teď i horizontální, nejen vertikální.

DSC09350.jpg DSC09349.jpg DSC09351.jpg

Další změna optiky se projeví už v obraze a to nová dynamická clona (v menu je její funkce označená jako Dynamic Black). Bohužel je kvalitativně tak na úrovni clony v nejlevnějším Full HD LCD projektoru Sanyo PLV Z700. Bez její aktivace sice není W6000 schopen vyprodukovat šedou tak tmavou, aby jste jí uvěřili, že je černá, ale její aplikace je vykoupená ztrátou všech jemnějších tmavých detailů a pumpováním obrazu, které může být zvláště u velmi tmavých filmů až protivné. Například když se v tmavém záběru náhle objeví světlejší detail, obraz prudce zesvětlá a pak zase pomalu ztmavne.

Ve stejné cenové skupině dnes jak LCD tak nejlevnější LCOS nabízejí mnohem decentněji aplikované clony a mimochodem i tmavší šedou s vypnutou clonou. Kde zase DLP novinka boduje? Ve světlých záběrech W6000 produkuje velmi hezké plastické obrázky a oproti LCD a LCOS nemá ani žádné problémy s pohybovými artefakty. Méně atraktivně ale kreslí středně jasné záběry, ty mohou občas vypadat poměrně mdle. Alespoň při lampě ve spořivém režimu.

Při zapojení lampy na plný výkon je bohužel už větrák projektoru tak hlasitý, že by vyžadoval umístnění buď do zvuk krotícího boxu (musí ale umožňovat průtok vzduchu dostatečný na to, aby se vám projektor „neuvařil“), nebo (pokud podmínky vašeho bytu dovolují udělat díru do stěny) do vedlejší místnosti. Třetí variantou je opravdu veliká místnost a co největší vzdálenost mezi vámi a projektorem. Jedině tak můžete využít jeho potencionální světelné svaloviny.

DSC09356.jpg

Víc světla totiž znamená možnost vysvítit větší plátno ve větší vzálenosti, než jsou schopné stroje s typičtějším světelným výkonem kolem 1000 lumenů (u těch se o moc víc než 2 a půl metru šířky obrazu nedoporučuje). S lampou v úsporném režimu a při korektní barevné teplotě 6500K, se W6000 jasem nijak neliší od klasických Full HD videoprojektorů s maximálním světelným výkonem nižším o polovinu a více (v normálním režimu samozřejmě). Celková koncepce napovídá, že výrobce projektor směřuje tam, kde potřebujete vysoký jas a velký obraz, který konkurence nenabídne – platíte za to samozřejmě daň v podobně vyšší hlučnosti, než je tomu u méně výkonných projektorů, u nichž se počítá s umístěním do menší místnosti.

Ve srovnání s W5000 obraz W6000 zklidněl a v pozitivním smyslu slova vyšuměl. Tedy zmizel pro ni typický lehký neklid a šum. S ostrostí to ale BenQ trochu přehání, protože i při jejím stažení na 0 byly na testovacím obrazci stále ještě znatelné zdvojené hrany. V samotném video obrazu ale vypadá přijatelně ještě nastavení 1. Pochopitelně zásadní vliv tu má zdroj videosignálu.

DSC09358.jpg DSC09359.jpg DSC09366.jpg

Také sofistikovanější přednastavení mají u W6000 daleko k optimu. Například hodnoty jasu a kontrastu jsem musel podle testovacích obrazců měnit docela výrazně. Abych rozblikal 17. stupínek na tmavém konci šedé škály, jsem musel jas vytáhnout z 50 na 62. Na opačném konci nejlepší výsledky vykazoval kontrast snížený na 43. Ale i v nejoptimálnějším nastavení není BenQ schopen zobrazit poslední dva nejsvětlejší stupínky jasu, které by ještě měly být viditelné, což se u LCD nebo LCOS téhle cenové skupiny nestává.

Mezi měřením a kalibrací

Než se podíváme na výsledky měření barevného prostru, stupnice šedé a gamma křivek v různých přednastaveních, ještě upřesním, že měření jsem prováděl v režimu zobrazení standard, při úsporné lampě a s vypnutou funkcí Dynamic Black. Ta totiž rozhodí gamma křivku takovým způsobem, že jsem při její aktivaci nebyl schopen získat jakékoliv smysluplné výsledky (graf připomínal záznam srdečního tepu finišujícího maratonce).

w600.colorspace.jpg

Přednastavení barev je netypické. Když se projektory odchylují od normou předepsaných hodnot, většinou to bývá do hodně přesaturované zelené a o něco méně červené. BenQ je trošku přesaturovaný všude, ale se zelenou utíkající do žluté (proto ten setnutý trojúhelníček). V menu sice najdete pod označením správa barev neúplné CMS, které by teoreticky mělo ovlivňovat saturaci a spektrum barev (které nesprávně označuje všechny za primární), ale jak tomu u neúplných CMS bývá, tak je celkem k ničemu a snahy o nápravu CIE trojúhelníčku vedou spíš ke zhoršení. Když jsem trochu posunul zelenou a modrou, propadla se dramaticky červená. Proto doporučuji na stanovené hodnoty (a vůbec všechna CMS, která nenabízejí plnou kontrolu sytosti, zabarveni i jasu primárních a sekundárních barev) vůbec nesahat.

Oproti ledově studeným přednastavením šedé škály W5000 se naopak W6000 hodně zlepšilo. Nastavením teploty barev na normální se zároveň aktivovanou funkcí Brilliant Color (ta kupodivu nijak neovlivňuje barevný prostor, ale barevnou neutralitu šedé stupnice) se dostanete překvapivě blízko k optimálním 6500K a to po celé délce šedé škály.

w600.colortemp.normalni.briliant color ON.jpg w600.RGB.barvy.normalni.briliant colors ON.jpg

Jediným nedostatkem je i v samotném video obraze znatelné zabarvení do zelena. Při vypnutí funkce Brilliant Color. se celkově zabarvení šedé škály posune do modré. Zde je optimu nejblíže nastavení barev teplé.

w600.colortemp.teply.briliant color of.jpg w600.RGB.barvy.teply.briliant colors of.jpg
 

Při aktivaci Brilliant Color je ale nastavení teplé už docela přehřáté:

w600.colortemp.teply.briliant color on.jpg w600.RGB.barvy.teply.briliant colors on.jpg

Pokud se chcete dosáhnout opravdu přesných výsledků, nezbude vám vytáhnout barevnou sondu (svoji novou Eye One můžu jen doporučit, cenový rozdíl oproti Spyderu II je více než opodstatněný) a dát se do kalibrace sám. RGB ovladače světlého a tmavého konce šedé stupnice jsou u W6000 netradičně citlivé, takže poměrně malými posuny dosáhnete velkých změn.

w600.user1.briliant color calibrated.jpg

Tohle je výsledek kalibrace z přednastavení user 1 s aktivovanou funkci Brilliant Color. Jak vidíte křivka celkové barevné teploty se moc neliší od přednastavení normální, ale poměr jednotlivých barev je mnohem rovnoměrnější a je to znát i samotném video obraze. Nazelenalý nádech obrazu ustoupil. Přesto není W6000 schopen produkovat tak zcela barevně neutrální obraz jako většina cenově se mu blížících LCD nebo LCOS. Občasného lehounkého nádechu jednotlivých záběrů buď do zelené nebo fialové sem ho nebyl schopen ani opakovanou kalibrací zbavit.

w600.2.4gamma.gamma.jpg w600.2.4gamma.luminance.jpg
Vůbec špatně nedopadají také presety gamma korekce (berte ale v potaz, že sem měřil s vypnutou funkci Dynamic Black), překvapivě nejblíže doporučované hodnotě 2.2 je přednastavení gamma 2.4
W600.2.2gamma.setting..jpg W600.2.2gamma.setting.luminance.jpg
gamma 2.2 má do skutečných 2.2 o něco dál
w600.2.5gamma.gamma.jpg w600.2.5gamma.luminance.jpg
gamma 2.5 se nejvíce blíží hodnotě 2.4
w600.2.6gamma.gamma.jpg w600.2.6gamma.luminance.jpg
gamma 2.6 je zhruba 2.5, tedy asi maximální hodnota, která je ještě doporučovaná (čím větší číslo, tím kontrastnější obraz, ale za cenu ztráty detailů na obou koncích jasové stupnice)

Verdikt

Možná se vám zdá, že z tohle testu na první přečtení nevychází W6000 nejlépe – byl by to ale dost mylný dojem. Je to velmi solidní projektor, jen ve svém cenovém segmentu jako stroj pro typické domácí kino do menších místností v porovnání s nejlepší konkurencí už tak docela neobstojí. Za to ale může být, vzhledem ke své vysoké svítivosti a „odolnosti“ DLP technologie, velmi zajímavý pro majitele velikých místností a velikých pláten, případně pro ty, kdo chtějí kvalitní Full HD obraz promítat v nějaké veřejné místnosti (právě specifika W6000 napovídají, že právě s takovým zaměřením byl i koncipován).

BenQ W6000

Orientační cena 55 000 Kč

  • technologie 1920x1080 DLP
  • svítivost 2500 ANSI
  • kontrast 50.000 : 1
  • hlučnost (normální/tichý režim) 32dB/29dB
  • projekční vzdálenost ano
  • optika manuální zoom 1.50:1, ostření a posun čočky (vertikální; horizontální)
  • výkon lampy 280W
  • životnost lampy 2000 hod. v normálním módu, 3000 hod.v ekomódu
  • lichoběžníková korekce ano
  • vstupy D-sub 15 pin x 1, HDMI (v1.3) x 2, složkový x 1, Mini DIN 4 pin x 1,kompozitní x 1
  • výstupy 12V Out x 1
  • vzdálené ovládání RS232 (D-sub 9pin) x1, USB x1 (typ mini B, jen pro servis)
  • podporovaná rozlišen 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p/60/50/24
  • režimy obrazu cinema, standard, dynamic, uživatel 1-3
  • netradiční funkce obraz v obraze
  • rozměry (Š x V x H)156 x 428 x 345 mm
  • hmotnost 6.7 kg
  • spotřeba max 430W
  • příslušenství dálkové ovládání, sada kabelů, manuál

AVmania.cz hodnotí
obrazHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
funkceHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
výbavaHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.pngHvezda_0.png7/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0_tmavsi.png8/10

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud