14
Fotogalerie

Magnat Tempus 77: nenáročné, dostupné sloupové reprobedny [test]

Malé sloupy Tempus od německého výrobce Magnat mají být dostupnou vstupenkou do světa Hi-Fi. Co od nich můžete čekat?

Řada Tempus by se dala označit za vstupní bránu do výrobního katalogu německé značky Magnat. Sloupek Tempus 77 pak tvoří vrchol této série a dalo by se říct, že za nemnoho peněz nabízí poměrně hodně materiálu a měl by to být optimální vstup do zaplatitelné hi-fi reprodukce.

Vzhled a konstrukce

Tím nemyslíme jen rozměry klasické čtyřstěnné pravoúhlé ozvučnice z MDF panelů, byť 15,5 kg v rozměrech 102,5 x 29,5 x 32 cm (v x š x h) není málo ani z tohoto pohledu. Kabinety pak pro větší stabilitu stojí na dvou příčných podstavcích s hroty. Zpracování víceméně odpovídá cenové hladině, je jednoduché, ale v reálu vypadá lépe než na studiových fotkách.

Pokud máte rádi působivou velikost, bude se vám líbit, že čelní stěna je z velké části zaplněná čtveřicí reproduktorů se silnými hliníkovými rámečky, díky čemuž jsou Tempus 77 vizuálně poměrně výrazné. Nahoře se nachází středotónový měnič, pod ním v obdélníku ne nepodobném vizitce najdete kopulku vysokotónového reproduktoru a pod ním dvojitý basový měnič, od pohledu identický s tím středotónovým.

V zadním panelu se otevírá dokonce dvojice bassreflexových plastových nátrubků, u paty je na klasické vaničce se "schůdky" nasazena čtveřice reproterminálů, tedy bi-wiringová konfigurace, byť v této třídě spíše pro lepší pocit (neb jen málokdo asi bude ochoten investovat do dvou sad kabelů, neřkuli přímo zesilovačů - to snad jen u bi-amp připojení A/V receiverů pro přední páry multikanálových setů by to mohlo být "bezpracně" zajímavým řešením).

Nejvyšší tóny vyzařuje klasická 2,5 cm široká měkká kopulka s neodymovými magnety, středy i basy vlastně produkují identické měniče s membránami o průměru 17 cm. Materiálem těchto kónusů je lakovaný papír.

Výhybka rozděluje signál do tří pásem filtry se strmostí 24 dB na úrovních 330 a 3 300 Hz. Tempus 77 mají hodně vysokou citlivost 92 dB / 2,83 V / m a výrobce jim přiřkl impedanci v rozsahu 4 - 8 ohm. Udává pak výjimečně ambiciózní frekvenční rozsah 22 - 45 000 Hz, ovšem bez udané tolerance.

Měření

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017-05-11-TST-Magnat-Tempus-77-m1.png

Na svou cenovou kategorii nabízí Tempus 77 až nebývale vyrovnanou frekvenční odezvu, jakkoliv reálný nástup je vidět až někde na 60 Hz, slibovaných 22 Hz odpovídá poklesu -20 dB, pocit plnosti zajisté podtrhne i trochu osamělý peak na 30 Hz, pocházející od bassreflexů. V reálu však - pokud nečekáte nejhlubší bas v plné síle - předvádí Tempus 77 velmi solidní výkon.

2017-05-11-TST-Magnat-Tempus-77-m2.png

Impedance (červená) vykazuje vcelku běžný průběh, od udávaných 4 - 8 ohm se odchyluje minimálně, překvapivě klesá na 3 ohmy v nejvyšších oktávách. Spolu s průběhem elektrické fáze lze ale říct, že Tempus 77 jsou s ohledem na svou kategorii rozumně spořádané. Zákmit na hranici 200 Hz naznačuje nějaký nedostatečně vyztužený bod na ozvučnici, i to je ale s ohledem na cenovou kategorii pochopitelné.

Na čem jsme poslouchali 

Magnat Tempus 77 jsme poslouchali na běžných redakčních sestavách (detaily viz pravý sloupec ->), zejména pak na setu Cambridge CXA80 / CXC a na Naim Nait XS / NAP250, kde zdrojem bylo OPPO BDP-105D. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30 nebo třeba Xavian Perla a Premio.

 

Jak to hraje

Poměrně skladné sloupky Tempus 77 se na svou cenovou kategorii pouští do naprosto dostatečné hloubky, byť je cítit, že kontrabas v Hadenově "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) je na ně (ostatně i na jakékoliv jiné podobné v této třídě) trochu příliš velký a díky tomu zde absentuje taková ta úplná sytost a hutnost, nicméně objemově se reprosoustavy snaží a bas vám pocítit už rozhodně umí dát. Okraje tónů jsou spíše trošku měkčí, celkově je bas lehce laskavěji zakulacený a uvolněný, nicméně vřele příjemný a kultivovaný.

Vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) byl sametověji a měkčeji pojatý, vyladěný trošku "do hezka", možná i trochu směrem do éterična díky své lehkosti, ale celková příjemnost byla zrovna u téhle trochu říznější nahrávky spíše pozitivním faktorem. Hlas sice není úplně dokonale zafixovaný, zato však je velký a jasný, střednímu pásmu vládne tolerance a klid, takže si můžete pouštět co chcete v jaké chcete kvalitě a téměř na jakékoliv elektronice a reprodukce zůstává nekonfliktně příjemná.

Syrová live nahrávka "Dreaming of the master" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) má překrásně (byť přeci jen poměrně přímě) nahrané kovové perkuse, Magnat v rámci své třídy sází spíše na expresivnější, objemnější a výraznější, znělejší podání, není ovšem naštěstí vulgární ani při vyšších hlasitostech a ani ony živé výšky neunavují. Cinknutí mají už i nějakou strukturu a kovový charakter tónu prostě zazní kovově - vlastně to vůbec nejsou s ohledem na šestnáctitisícovou cenovkou špatné výšky.

Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" (1995 | Denon | CO-78826) ukázal, že Tempus 77 se nesnaží být na efekt velké, dramatické a všeobjímající, hrají trochu tenčeji, zato však se slušnou organizací, celkově poklidněji. Jejich makrodynamika vás na záda nepoloží, jsou ale férově čitelné jak při celkem nízkých, tak i hlasitých poslechových úrovních a reagují na signál snadno a bez komplikací.

Celková slušná přehlednost a kontrola je jedním z faktorů, které pomáhají také solidní orientaci v nahrávce; třeba v koncertním záznamu Lindsey Buckinghama "Live at the Bass Performance Hall" (2008 | Reprise | 9362-49903-1). Jeho "Not too late" sice nebyla podána s delikátní analytičností z high-end sfér, ale celkově nekomplikovaný a nepřehnaný zvuk se nesnaží tlačit za své možnosti, navíc díky kulatější příjemnosti můžete v klidu poslouchat a nesnažit se nutkavě pitvat nahrávky. Tempus 77 nejsou studiové odposlechy a není to nijak ke škodě.

Ačkoliv v "The foggy dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) trošičku chyběla hloubka hudební scény (což je však v této třídě zcela typické), takže celkový dojem nebyl úplně trojdimenzionálně holografický, nicméně absence celkové přehnanosti nebo snahy tlačit příliš na pilu udržela dění v mezích přehlednosti a pravolevé dění v klidu. Se stoupající hlasitostí se pak přehlednost a jistota zlepšuje, zvuk se jakoby usazuje.

I méně zvukařsky brilantní nahrávku "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369) pak Magnat Tempus 77 zbavily díky svému lehkému způsobu hraní hran a ostrostí, nebyl to sice vysloveně audiofilský poslech, ale celková uvolněnost a nekomplikovanost vás nechá poslouchat libovolně dlouho, soustředěně i nesoustředěně.

Verdikt

Magnat Tempus 77 jsou solidním hráčem z dostupné kategorie - pokud chcete sloupové reprosoustavy s univerzálním charakterem, kdy je vlastně trošičku jedno, zda má vaše elektronika nějaké chyby nebo posloucháte výsledek loudness war, pak Tempus 77 nejsou nezajímavé.

Nenáročné jsou v podstatě na každý aspekt soužití, vypadají obstojně, nestojí mnoho a i když by mohly snad hrát v některých chvílích o něco hlouběji a plněji, jejich spořádaná nekonfliktnost je skvělá pro "normální lidi s normálním audio systémem a normální audiotékou"...

+ celkově poklidný, ale přehledný zvuk
+ dobrá cena za "kus bedny"
+ celková hudební univerzálnost

- zvuk by mohl být plnější a soustředěnější

Magnat Tempus 77

Cena: 15 990 Kč

Zapůjčil: HIFI GUIDE

Web výrobce: Magnat

  • Typ reproduktoru: 3-pásmový sloupový s basreflexem
  • Barevná provedení: Černá, kávová
  • Typ ozvučnice: Bassreflex
  • Kmitočtový rozsah: 22 Hz až 45 000 Hz
  • Impedance: 4-8 Ohm
  • Zatížitelnost RMS/Max.: 175/320 W
  • bi-wiring/bi-amping
  • Doporučený výkon zesilovače: > 30 W
  • Šířka: 295 včetně základny mm
  • Výška: 1025 mm
  • Hloubka: 320 mm
  • Hmotnost: 15,5 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud