22
Fotogalerie

The Amazing Spider-Man: recenze filmu

V souboji pavoučího muže se zeleným ještěrem dochází k restartu a omlazení původní Raimiho série. S variovanou ústřední zápletkou zrodu superhrdiny a větším důrazem na postavy.

Trilogie Spider-Man režiséra Sama Raimiho byla do kin uvedena v letech 2002 - 2007. Vydělala takřka dvě a půl miliardy dolarů a tak není divu, že studio Sony stálo o její pokračování. I přes rozpačité kritiky na třetí díl se ho měl ujmout stejný tvůrčí tým, pracující s dosavadním obsazením. Nároky Tobeyho Maguirea ale nabobtnaly, on zestárl a režisér se netvářil nijak nadšeně na scénář, jemuž naopak studio věřilo.

Výsledkem bylo, že projekt byl zastaven v preprodukci. A začala se hledat cesta jak z této šlamastyky ven. Nakonec bylo oznámeno, že série bude restartována s novými tvářemi před i za kamerou. Připravovaný film tak v očích fanoušků série rázem získal nelichotivý status nechtěného dítěte.

 

Jejich pochyby se ale začaly postupně rozpouštět, když byl jako režisér rebootu najat Marc Webb. Sedmatřicetiletý americký režisér, který debutoval indie dramedií 500 dní se Summer, jež je právem považována za asi nejlepší romanci posledního desetiletí. Právě od něho se očekávalo, že dá postavám větší hloubku a psychologickou rozpracovanost. Tak jak to velí současný trend realistických adaptací komiksových látek, určovaný především Nolanovou batmanovskou ságou.

Nedůvěra naopak panovala nad dvěma faktory. Nad tím, jak si poradí s akčními scénami a potažmo 3D formátem. A především nad smysluplností celého projektu, u něhož je dopředu jasné, že z hlediska vyprávěného příběhu půjde o recyklaci nebo převyprávění něčeho, co jsme před deseti lety viděli v prvním Raimiho Pavoučím muži. A jak to celé dopadlo?

Opravdu přes kopírák?

Začněme od toho příběhu. Zápletka je variací té z prvního dílu od Sama Raimiho. Peter Parker (Andrew Garfield) je svými vrstevníky nepříliš oblíbený středoškolák, který rád fotí a jezdí na skejtu. Přestože se sám potýká s ústrky a šikanou spolužáků, neváhá se zastat těch slabších proti silnějším protivníkům.

103701_bg.jpg 103701_bh.jpg 103701_bl.jpg

V dětství ho náhle opustili rodiče a jeho výchovy se ujali strýček Ben (Martin Sheen) a tetička May (Sally Fieldová). I přes jejich láskyplnou péči se Peter s okolnostmi zmizení jeho rodičů nemůže vyrovnat. Pátrání po jeho důvodech ho přivede do společnosti Oscorp, kde pracuje otcův bývalý kolega dr. Curt Connors (Rhys Ifans). Narazí zde i na spolužačku Gwen Stacyovou (Emma Stoneová), k níž toužebně vzhlíží a která je zde na stáži v laboratoři.

Bystrý a zvídavý Peter zjistí z dokumentů, jež našel v otcově aktovce, že Oscorp má svůj tajný program, jehož využití by mohlo nějak souviset se zmizením jeho rodičů. Podaří se mu proniknout do jedné z laboratoří, kde je jeho neopatrnost potrestána kousnutím malého, jak se ukáže geneticky zmutovaného pavouka. Proměna ve Spider-Mana začíná.

Samozvaný strážce zákona

A zde se začíná rozehrávat asi nejpůvabnější část vyprávění. Peter získává výjimečné schopnosti a okouzleně se s nimi učí zacházet. Škola přestává být ústředním rajónem jeho existence a jeho pozornost se přesouvá do ulic. Na život, v nich pulzující. Ve škole ještě neopomene potrestat násilnického spolužáka, ale už ho to táhne zas ven. Tam se učí chodit po stěnách a skákat na stometrové vzdálenosti. Zároveň zkouší, jak fungují vystřelované sítě z jeho rukou, které ze zločince udělají v momentě úhledně zabalený balíček pro vydání do rukou spravedlnosti.

103701_bp.jpg 103701_br.jpg 103701_bs.jpg theamazingspiderman-mv-24.jpg
 

Po násilné smrti strýčka Bena, již nepřímo zavinil, se stává samozvaným strážcem města, trestajícím zloděje a násilníky. Objevuje v sobě pocit vlastní důležitosti a potřebnosti ve chvíli, kdy je veřejností pasován na postrach newyorských zločinců. To s nelibostí nese velitel městské policie, kapitán George Stacy (Denis Leary). Jinak též otec Gwen, který zatím netuší, že jeho dcera a Peter v sobě nacházejí čím dál větší zalíbení.

Mnohem horší protivník než zákonů dbalý Stacy se ale Peterovi rýsuje v Connorsovi, který experimentuje s regenerativními geny plazů. Peter mu pomůže vyřešit problém s obnovením buněk a tím opět nepřímo zapříčiní další pohromu. Doktor vyzkouší sérum na sobě a promění se v zeleného ještěra Lizarda. Vraždícího plaza, jehož skutky učiní policii bezmocnou. Můžete hádat, kdo jediný se mu může postavit?

Omlazená verze

Ač scenáristé dělali vše možné, aby se vyhnuli srovnání s Raimiho sérií a především její první částí, největší ne snad slabina, ale handicap celého projektu spočívá v tom, že působí jako omlazená verze té původní. Okolnosti jsou pozměněny, ale dějová východiska zůstávají stejná.

Laboratoř, kousnutí pavouka, získání výjimečných schopností a pýcha na ně, pocit viny za strýcovu smrt, nalezení pocitu vlastní důležitosti a s ní spojené odpovědnosti, souboj s vědcem, u něhož dochází k jekyll-hydeovské metamorfóze.

theamazingspiderman-mv-25.jpg theamazingspiderman-mv-27.jpg
 

Větší důraz je oproti Raimiho originálu položen na okolnosti zmizení Peterových rodičů. Podtrhává se význam Peterova otce Richarda, ale ne vše kolem jeho osoby je dořešeno a uspokojivých odpovědí se dočkáme zřejmě až v následném sequelu. Stejně tak do ztracena vyznívá pátrání po vrahovi strýčka Bena, jež se rozmělní v Peterově souboji s Lizardem.

Jinak ale musí divák znalý předchozí verze vnímat změny spíše jako kosmetické nebo vynucené okolnostmi vzniku. Tak, abychom dvakrát po sobě v průběhu deseti let nesledovali vlastně identický příběh.

Jemné variace

Takže Peter už nefotografuje pro místní noviny Denní polnice, ale úlohu jeho tehdejšího šéfredaktora Jamesona (J. K. Simmons) přebírá v jiném gardu šéf policie Stacy. Místo zrzky Mary Jean tu máme blondýnku Gwen, místo Normana Osborna Curta Connorse. Jsou to sice nové postavy, ale chovají se stejně jako jejich předchůdci a mají prakticky totožnou úlohu v příběhu.

theamazingspiderman-mv-28.jpg theamazingspiderman-mv-29.jpg
 

A inovovanými detaily bychom mohli pokračovat. Pavouk nekousne Petera při školní exkurzi ve vědecko-biologickém muzeu, ale v tajné laboratoři. Pavučinu nevystřeluje Spider-Man přímo ze zápěstí, ale má k tomu uzpůsobený ručně vyrobený mechanismus, což odpovídá více duchu komiksové předlohy.

Nabízí se proto logicky otázka, proč v tak krátkém časovém úseku vyprávět identický příběh, který mají komiksoví fanoušci ještě v paměti, jen s drobnými motivickými a personálními obměnami nebo spíš variacemi? A nabízí se tři vysvětlení. To první je, že studio chce ságu rozeběhnout znovu a s novými protagonisty.

theamazingspiderman-mv-30.jpg theamazingspiderman-mv-4.jpg
 

To druhé je marketingově-reklamní. Vývoj technologií jde dopředu a každá generace má své „hračky“, ať už jde o mobily, počítače nebo módní doplňky, které se prostřednictvím filmů pro širokou masu mladého diváctva dobře propagují. A nesmíme zapomínat ani na fenomén 3D, který navrací lidi od počítačů zpět do kin. Vývoj technologií pokročil a létací scény si o prostorový zážitek přímo říkají.

Marc Webb nezklamal

Režisér Marc Webb se všemi těmito segmenty poučeně pracuje, ale nejjistější zůstává tam, kde jsme to očekávali a za sebe mohu říci, že i vyžadovali. Ústřední romance mezi Peterem a Gwen díky jejich nadmíru sympatickým hereckým představitelům působí něžně, přirozeně a uvěřitelně. Chemie mezi nimi je opravdu hmatatelná. Webb umí nejen v jejich vztahu, ale obecně rozehrát dramatické situace, plné emocí, které ale nikdy nesklouznou do patosu. Možná proto, že i nad těmi nejvypjatějšími momenty si udržuje patřičný nadhled, který neváhá v závěru těchto scén uplatnit.

A nezklamal rozhodně ani v choreografickém ztvárnění akčních a trikových scén. Ty nepůsobí jako pouhý shluk jedniček a nul, jsou přehledně nasnímány a využívají všechny prostorové zákoutí i plenéry městských lokací. Nemají pochopitelně megalomanskou podobu Bayových Transformerů, ale oproti nim zas nepůsobí tak studeně a po čase monotónně. Možná už proto, že je Webb neklade na první místo, ale pouze jimi vyprávění koření. Dynamické sekvence navíc nepostrádají vtipné pointy, jako je ta s jeřábníky, kteří se zapojí se svými pracovními nástroji do zápolení Spider-Mana s Lizardem.

103701_bm.jpg 103701_bn.jpg 103701_bj.jpg 103701_bk.jpg
 

3D technologie pak zvýraznila dynamiku a prožitek z prostorových scén. Průlety městem, padání do hloubky, skoky, vytváření pavoučích sítí, to je přesně ta přidaná hodnota, za niž jsou někteří diváci ochotni si v kině připlatit. Samozřejmě že v tomto případě asi ne ti, kteří trpí závratí z výšek, spojenou s arachnofobií.

Víc Peter Parker než Spider-Man

Pokud byste ale nalákáni trailery čekali od Webbova Spider-Mana blockbusterovou podívanou, plnou rozmáchlé epické akce, musím vás zklamat. Větší důraz je opravdu kladen na postavy, z nichž ty vedlejší vytvářejí funkční podhoubí těm hlavním.

Emma Stoneová možná není tak výrazný typ jako Kirsten Dunstová, ale její Gwen je přesně ten typ sympatické holky, kterou byste si přáli potkat na střední a ono se to většinou nestane. Není to ten druh s prominutím blbky, co musí projít postelí kapitána ragbyového oddílu a jeho spoluhráčů, kteří mají vyvinutější svaly než mozek, aby si na konci všimla, že ten nesmělý a citlivý kluk, co po ni celou dobu pokukuje, je určitě lepší volbou partnera. Gwen Peterovy kvality odhadne hned na začátku správně.

theamazingspiderman-mv-5.jpg 103701_bo.jpg

Andrew Garfield jako Peter Parker oproti verzi s Tobeym Maguirem víc akcentuje to, že pod červenomodrým elastickým kostýmem se neukrývá Spider-Man, ale především Peter. A kostým má pro něj jakousi až autoterapeutickou funkci. Ta mu možná pomůže překonat jeho pocit nepřímého zavinění mnoha tragických událostí, jež se pak snaží napravovat. S odchodem otce jako mužského vzoru a strýce jako morálního středobodu jeho světa přebírá na sebe částečně úlohu jeho mentora policejní náčelník Stacy.

Proti uzavřenému géniovi Peterovi stojí jednoruký dr. Connors v podání Rhyse Ifanse, který v odstiňování svého mutujícího já působí zajímavěji ve své lidské podobě než v té, kdy se proměňuje v běsnící ještěrčí godzillu. Kontrastně k jeho hrubozrnné síle a těžkopádnosti dobře a z hlediska soubojů výživně vyniká mrštná šlachovitá hbitost, pohyblivost a vynalézavost Peterova.

Základ nové série

Spider-Manův zrod se inspiruje tím Batmanovým v Nolanově podání, jen oproti němu operuje s větší mírou nadhledu a nadsázky. Okolnosti geneze superhrdiny jsou proti Raimiho verzi pozměněné a klíčovou roli v nich hraje hledání zmizelých rodičů. Režisér Marc Webb položil důraz na postavy a akční scény používá spíše jako koření vyprávěného děje. Svůj první vysokorozpočtový film ustál více než se ctí, i když handicapu v podobě pocitu již viděného se v očích fanoušků původní série asi úplně nezbaví. Ale jako základ restartu pavoučí ságy v omlazené formě je možné ho určitě přívětivě uvítat.

amazing_spiderman_ver14.jpg amazing_spiderman_ver4.jpg amazing_spiderman_ver5.jpg

The Amazing Spider-Man

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název:The Amazing Spider-Man
  • www.theamazingspiderman.com/
  • USA 2012
  • Scénář: James Vanderbilt, Alvin Sargent a Steve Kloves
  • Režie: Marc Webb
  • Hrají: Andrew Garfield, Emma Stoneová, Rhys Ifans, Sally Fieldová, Martin Sheen, Denis Leary, C. Thomas Howell, Chris Zylka, Stan Lee, Irrfan Khan, Campbell Scott
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 12. 07. 2012

AVmania.cz hodnotí
Film 8

Určitě si přečtěte

Články odjinud