14
Fotogalerie

Jak správně nakoupit aneb souboj s "podavačem"

Stále se zapomíná na základní prvky výběru zboží, v našem případě televizoru. S lehkou nadsázkou si je dovolíme připomenout a napovědět jak v základu "na to".

Prodavač - „vymírající“ druh?

Již dávno přestalo platit, že co prodavač, to vystudované zbožíznalství. Když vše dáme dohromady s rychlou dobou, honbou za maximálním ziskem a umírající člověčinou, máme výsledek. Velká část skutečných profesionálních prodavačů již neexistuje. V lepším případě se jedná o lidi, kteří mají alespoň povšechné povědomí o zboží, které prodávají. Z dost velké části prodavačů se stali podavači.

Knězem i psychologem

Ne, nechci nikoho urážet. Ochotní prodavači s přehledem stále existují – pár jich znám i já a ne, nejsou to moji známí. Každý obor má svá zákoutí, nicméně obchod je především o lidech a měl by být o slušnosti, ochotě, přehledu, taktu. Prodavač by měl být něco jako kněz při zpovědi. Vyslechne zpovídajícího se a dá rozhřešení. V kolika případech tomu tak ale skutečně je?

IMG_0989.JPG 

Nedávno za mnou přišla kolegyně, která se ptala na výběr televizoru. Poslechl jsem si nároky, kolik, kam, jak daleko... Vysvětlil jsem, že ideální bude, aby se alespoň trochu seznámila s nabídkou trhu. Jako základní model pro „nakoukání“ získala tip. Udělala si tedy sobotní projížďku po několika obchodech a v pondělí jsem hned dostal vynadáno. Prý si připadala jako „debil“.

V prvním obchodě, když vyřkla model, který by ráda viděla, okamžitě obdržela smeč, jestli ví, že neumí to, ono, nejsou přiloženy potřebné věci a já nevím co ještě. V tomto případě evidentně podavač nikoliv prodavač, vůbec nezjišťoval její nároky a proč si vlastně vybrala tuto televizi. Hlavně, že jí okamžitě nabídl dva „lepší“ modely.

Co teda dělat, co nedělat? Jak se připravit na „souboj s podavačem“? Co říkat, neříkat?

Marie, bude hokej, něco vezmi a jdeme

V prvé řadě nakupujte včas, s dostatečnou časovou rezervou. Nechoďte do obchodu těsně před zavírací hodinou, nebo s tím, že dnes ten televizor koupíte za každou cenu. Počítejte s tím, že vybírat budete na vícekrát a nebo že zboží těsně před svátky začne mizet z pultů, nebo že se před létem mění modelové řady a přichází nové. Dejte si na čas. Většina z nás nekupuje (kupříkladu televizor) každý den a částka, kterou za něj zaplatí, není jeho jednodenním výdělkem.

IMG_1189.JPG

Při rozhovoru s prodavačem, nebo podavačem zachovej klid. Nikdo vás přeci nemůže přinutit si prohlíženou věc okamžitě zakoupit. Vybírání není nezákonné a totální chuť poznat zboží sice vezme čas, ale z druhé strany jistě přispěje ke kvalitnějšímu výběru. Pokud se ve vás prodavač snaží vzbudit dojem, že zrovna "dnes má tu nejvýhodnější nabídku a když nekoupíte, tak velmi prohloupíte", tak vězte, že jen používá tradiční psychologický trik, jak vás dotlačit k okamžité koupi. 

Lepší být za hlupáka před nákupem, než po něm

A když na vás náhodou vytáhne prodavač odbornou mluvu a nebude ochoten termíny lidsky vysvětlit, pokuste se komunikovat v tom směru, že chápete, jak on věcem rozumí, nicméně vy jste přišli z druhé strany „barikády“. Klidně si zahrajte na hlupáka a ať vám to vysvětlí. Často se pak sám usvědčí z matení pojmů a dojmů. (Pozn. redakce: je to osvědčená a velmi účinná metoda, někdy se divíme, co se od prodavačů dozvíme. Léčbou na tyto jedince bývá požadavek, aby to či ono vysvětlil či zdůvodnil. Podavači si často pletou tvrzení/názor a podložený argument/fakt. Na druhou stranu víme, že na neznalého laika to může mít patřičný "odborný" efekt)

55OLED803_12-MI1-global-001.jpg

Pozor! Vždy stále mějte na mysli primární požadavky, které jste si před nákupem měli dát (alespoň v hlavě, lépe na papíře) dohromady. Držet směr, to se většinou vyplatí. Co mám na mysli?

Například dobře víte, že chcete levný 42" Full televizor protože vám do malého pokoje stačí. Nebo chcete lepší 50" 4K televizor s kvalitním zpracováním obrazu, tak se nenechte přesvědčit na nejlevnější (ale efektní) 65" televizor. A tak dále...

Honzíku pojď se mnou, ať nevypadám jako Lojza, aneb zítra „moudřejší“ večera

Jestliže máte vybráno, dejte ještě čas sekundárním myšlenkovým pochodům. Nakupujete-li s kamarádem, manželkou… poraďte se v klidu spolu stranou, avšak nejlépe mimo sluch zvědavého prodavače. Zkuste si vyříkat, co vás zaujalo, co vypadá nevýhodně, hlavně zachovejte chladnou hlavu. Kdo není připraven k nákupu a má velké pochybnosti, ať nákup odloží.

IMG_1029.JPG

To je jediný správný postup. Zítra bude „moudřeji“. Ano, nashromážděné informace se usadí, vyfiltrujete si z nich v klidu domova nejdůležitější fakta. A druhý, třetí, čtvrtý den, při opakované návštěvě stejné, anebo klidně jiné prodejny zjistíte, že počáteční chaos vymizel. Najednou si připadáte lépe, jistěji.

Megapixely, megahertze, Full HD, 4K, 8K, OLED, HDR  a další „sladkosti“

Sám při nákupech mnohdy nechtěně narazím na rozhovor podavače s kupujícím. A když občas slyším ty – jak to napsat slušně – konstrukce, nepravdy, výblitky… blízcí již poznají v mé tváři, že přišel čas, kdy se ve mně zjeví instinkt zabijáka a zároveň záchranáře. Přiznávám, někdy cíleně počkám, až dojde na „SURROUNDY“ a hlavně na „100 MEGAPIXELŮ“,„ 2000 MEGAHERTZŮ“.

Zde jsem si takříkajíc jist, že jdu na jisto. Ne, není zapotřebí nikoho zesměšňovat, prodavač tak často činí sám, ve své tuposti není schopen reálný stav pochopit. I proto měli a mají takoví úspěch podomní prodejci, vybavení často řečnickými schopnostmi na vysoké úrovni. Když k tomu přidají dávku brutální drzosti a psychologie – úspěch zaručen.

Oceňte dobrého prodavače poděkováním, pochvalou u vedení a ještě lépe nákupem

Važme si proto prodavače, který se snaží nám vše vhodně vysvětlit, neváhá skočit pro dálkový ovladač a televizor předvede. U ukáže víc, než jen prodejní demo výrobce, které s domácí realitou nemá moc společného.  Přičemž za případnou neznalost podrobných technických dat se omluví (není opravdu v silách nikoho si pamatovat údaje k mnoha prodávaným výrobkům) a s návodem/ technickou specifikací nám doplní požadované. Oceňme ho tím, že nakoupíme u něj, byť na internetu jsme viděli zboží o tři stokoruny levnější.

Historka z vlastní zkušenosti: Před několika lety jsem také prodával. Zájemce jsem vyslechl, vůbec se v tom nevyznal. A tak jsem trpělivě dle jeho požadavků a potřeb pomohl vybral ideální model, ten mu předvedl a vše vysvětlil. Načež zákazník poděkoval a odešel. Za týden přišel se slovy, že to pořídil "levněji na internetu". Ale že některým funkcím nerozumí a ať mu to vysvětlím... Milý člověk, že ano.

IMG_1317.JPG

Vězte, že práce prodavače není vždy zcela podle jeho představ. Lidé mají povinnosti vázané ze dvou/tří funkcí za jeden plat. Přesto by ale měli mít (nebo alespoň mohli mít) na mysli, že kupující jim sice mzdu nenavýší, nicméně je schopen upozornit na jeho kvality prodavače. A když pro nic, tak se prodavač snažením baví, zabíjí „nudu“ a krátí pracovní čas. Odměnou mu budiž alespoň spokojené výrazy zákazníků, kteří v budoucnu opět přijdou za ním. Nebo jiní zákazníci, které za ním pošlou ti přecházející a volným prodavačům řeknou: "děkujeme, ale počkáme si na tam toho pána".

Závěrem proslov k prodavačům...

Když se vám, pánové prodavači a paní prodavačky bude zdát, že stejně si ta banda tupců koupí zase to samé, jako stovka jiných před nimi – nezoufejte.

Nepřestávejte ve svém kázání pravdy, lidském přístupu a ochotě. Věřte – i sebetupější zákazník si odnese cosi v sobě ze slov, které jste správným způsobem podali. To je důležité. Formovat zákazníka pro kvalitu, ne spotřebu. Často to máte ve svých rukou. Nepodlehněte tlaku a zůstaňte stále prodavačem. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud