Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt

Zdroj: CinemArt
Zdroj: CinemArt
Zdroj: CinemArt
Zdroj: CinemArt
20
Fotogalerie

Blíženec: Elitní zabiják v podání Willa Smithe bojuje se svým mladším klonem [recenze filmu]

Odlehčená akční sci-fi režiséra Ang Leeho, která láká na akční scény a digitální omlazení hlavního hrdiny, méně už na scénář z devadesátých let, který přináší jen neoriginální variaci již viděného.

Plusy
Technické zpracování a svižné akční scény
Minusy
Neoriginální a rutinní
4  /10

Čtyřiašedesátiletý tchajwanský režisér Ang Lee za takřka třicet let své režijní kariéry ukázal, že je nejen empatickým adaptátorem literárních látek (Rozum a cit, Ledová bouře, Zažít Woodstock), ale zároveň v dobrém slova smyslu univerzálním režisérem, který je schopen se ctí dostát rozličným žánrovým výzvám.

Vyzkoušel si western z období občanské války Severu proti Jihu Jízda s ďáblem, čínskou wuxia báji Tygr a drak, komiksového Hulka, homosexuální romanci Zkrocená hora, erotikou nabité špionážní drama Touha, opatrnost i metaforicky laděnou dobrodružnou robinsonádu Pí a jeho život.

Přenošené dítě z devadesátých let

Nyní přichází do kin s akčním sci-fi thrillerem, který produkoval Jerry Bruckheimer. Ten původně počítal, že by se jeho režie ujal Tony Scott. Scénář vznikl už v roce 1997, ale jeho realizaci dlouho bránila skutečnost, že neexistovala technologie, která by byla schopna hlavní postavu uvěřitelným způsobem omladit.

Pro příběh stárnoucího zabijáka, jemuž jde po krku jeho vlastní klon, byli zvažováni herci Harrison Ford, Mel Gibson, Nicolas Cage, Brad Pitt, Tom Cruise, Clint Eastwood, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone i Sean Connery, ale nakonec se tento projekt rozhýbal až přede dvěma lety, kdy byl společnosti Skydance Media a Paramount pro jeho režii osloven Ang Lee.

Ona více jak dvacetiletá anabáze jeho vzniku se na tomto projektu bohužel podepsala, hlavně z hlediska scénáře, který působí jako značně přenošené dítě právě z devadesátých let. Scénář se několikrát přepisoval a nakonec u jeho konečné podoby stáli David Benioff (Troja, X-Men Origins: Wolverine), Billy Ray (Na odstřel, Kapitán Phillips, Terminátor: Temný osud) a Darren Lemke (Jack a obři).

Ti ale přišli jen s variací zápletky, kterou už jsme mnohokrát viděli někde jinde. Nájemný zabiják ve službách státu se chystá odejít na odpočinek poté, co zjistí, že byl svými nadřízenými podveden při poslední zakázce. Z prostředí tajných vládních programů se ale neodchází tak jednoduše, zvlášť když máte informace, které by se proti oněm nadřízeným mohly obrátit. A tak tito povolají jiného zabijáka, který už zajistí vaši mlčenlivost. V tomto případě váš mladší genetický klon, vytvořený před pětadvaceti lety.

Výchozí námět vám možná připomene film Looper, Terminátora dvojku nebo Equalizera, skrze osobou stárnoucího zabijáka, který se chystá odejít do důchodu. Těch příbuzných motivů s mnoha filmy je tam ale víc a děj je díky tomu poměrně předvídatelný.

Mladší klon

Elitní odstřelovač a zabiják Henry Brogan (Will Smith) je jedničkou ve svém oboru, která pracuje i pro vládu Spojených států. Když ale zjistí, že ta s ním nehrála úplně na rovinu a že jeho poslední cíl z oněch 72, které odpravil, nebyl tím, za koho byl vydáván, rozhodne se odejít do důchodu.

Tajná služba ale pojme podezření, že získal informace, které hodlá zneužít a tak na něj nasadí agentku Danny Zakarweski (Mary Elizabeth Winstead), aby ho sledovala. Ta se ale po seznámení s tím, jak se věci mají, přidává na jeho stranu. Spolu s Henryho kolegou a kamarádem Baronem (Benedict Wong) se pak společně snaží zjistit víc o pozadí a rozsahu projektu klonování, který jim ukazuje své možnosti v podobě Henryho mladší klonu.

Protože koho poslat na nejlepšího zabijáka, než toho, který je jeho mladším a rychlejším klonem. Tento jeho dvojnický blíženec má v malíčku všechny Henryho triky, díky čemuž předvídá jeho následující kroky. Je ve skvělé fyzické kondici a Henrymu při jeho pronásledování napříč kontinenty tak pořádně zatápí.

Za jeho zrodem stál Henryho bývalý mentor z armádní technologické společnosti Gemini Clay Verris (Clive Owen), který ho vychoval jako svého syna. Témata, s nimiž film pracuje, se tak nabízejí. Vztah klonovaného Juniora k oběma jeho otcům či stvořitelům, stavění se člověka na roveň Boha, poznání pravdy o svém původu a vyrovnání se s ní.

Digitální omlazování, které vzbuzuje etické otázky

Ang Lee ale netočí filozofickou sci-fi, nýbrž tu akční, která má zřetelně odlehčený, chtělo by se říci popcornový ráz. S akčními scénami se režisér popasoval už v Hulkovi a ty v Blíženci se díky jejich choreografii rozhodně stávají předností filmu. Nejvíce z nich honička na motorkách v úzkých uličkách španělského přístavního města Cartagena, kdy se při jízdě balancuje na hrázi moře a motorka tu plní i funkci zbraně. Tato sekvence je plná dlouhých záběrů bez střihu a dokáže strhnout svým adrenalinem.

Zajímavě působí je i setkání zabijáckého originálu s jeho klonem v budapešťských katakombách, když předtím kamera Diona Beebeho (Collateral, Miami Vice, Na hraně zítřka, 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází) prodává historické památky a lázně tohoto města.

Film díky akčním scénám s honičkami, přestřelkami i kontaktními souboji působí svižně. Právě ony se vedle digitálního omlazení hlavního hrdiny stávají hlavním tahákem filmu. Ono digitální omlazení už jsme mohli vidět v Captain Marvel, kde se své mladší podoby dočkal Samuel L. Jackson. A bude přítomné v novince Martina Scorseesho Irčan, vytvořené pro platformu Netflix.

Jaké toto technologické omlazování herců a hereček do budoucna ponese důsledky a jak moc to promění tvář kinematografie, je téma na diskuze, které by se měl zaobírat všemi otázkami, spjatými s tímto procesem, přičemž stěžejní roli by měly mít ty etické. Tedy zda dát možnost na plátně znovu ožít hercům, kteří už nejsou mezi námi.

V Blíženci si kouzelníci z Weta Digital dali záležet a mladší verze Willa Smithe je mu hodně podobná. Herec postavě Juniora propůjčil svou tvář, mimiku a řeč těla a odborníci na vizuální efekty na základě nich vytvořili kompletně digitální postavu, jejíž interakce s tou skutečnou v podobě Henryho působí přirozeně. Až to děsí.

Uměle působící formát s vysokou frekvencí snímků za sekundu

Mnohem umělejším dojmem působí pozadí za nimi, což je dáno formátem HFR, ve kterém byl film natočen. Na místo standardních 24 snímků za sekundu tu byla použita frekvence 120 snímků za sekundu, ve 4K rozlišení a ve 3D. Cílem bylo dosáhnout dokonalého, ostrého rozlišení, které ale působí leskle a nepřirozeně. Tedy alespoň na mě.

Blíženec tak na technologické zpracování na jedné straně láká, to se ale zároveň ukazuje být limitující pro realistickou věrohodnost jeho vizuální stránky. Snímání mimiky a pohybu těla pomohlo vytvořit mladší klon Willa Smithe, který působí přirozeně, ale současně vzbuzuje otázky, zda je toto omlazování herců tím správným krokem ve vývoji kinematografie.

Když ale odhlédneme od technického zpracování a svižných akčních scén, zůstává tu stále otázka, proč se trojnásobný držitel Oscara Ang Lee, který získal dva režijní Oscary za filmy Zkrocená hora a Pí a jeho život a jednoho za nejlepší zahraniční film v případě snímku Tygr a drak, pustil zrovna do tohoto projektu.

Jeho scénář totiž zůstal svým charakterem vězet někde v devadesátých letech, odkud byl trochu zpozdile a neoriginálně přenesen do současnosti. Will Smith v této odlehčené akční sci-fi předvádí to, na co jsme u něj zvyklí, čímž se dojem rutinního řemeslného díla posiluje. Možná se ho měl i nějaký šikovný akční řemeslník chopit, angažmá Ang Leeho mi v tomto případě nějak uniká.

Blíženec

  • Žánr: akční sci-fi thriller
  • Původní název: Gemini Man
  • www.skydance.com/film/gemini-man
  • USA, 2019
  • Scénář: David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
  • Režie: Ang Lee
  • Hrají: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Ralph Brown, Theodora Miranne, Linda Emond, Ilia Volok
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 10. 10. 2019

Určitě si přečtěte

Články odjinud