9
Fotogalerie

Panasonic HC-X1: 4K kamera pro náročnější

Panasonic patří mezi etalon profesionální videotechniky. Novinka HC-X1 má za úkol potvrdit pozici Panasonicu vůči Sony a Canonu.

Panasonic představil kameru HC-X1 loni na IFA a slibuje si od ní průlom v pořizování 4K videa. Kombinuje palcový snímač s širokým ohniskem 24 mm a dvacetinásobným optickým zoomem. První kamera Panasonicu pro poloprofesionály HC-X1000 trpěla použitým snímačem. Spíše šlo o kvalitní spotřebitelskou kameru v poloprofesionálním těle. HC-X1 to slibuje napravit lepším čipem a výbavou. 

Panasonic přitom nabídne dvě varianty tohoto těla. Profesionálové sáhnou asi raději po dražší AG-UX180, která obsahuje dva SDI konektory a na HDMI výstupu nabídne signál 4:2:2. Pokud ale nepotřebujete propojovat kamery přes SDI nebo nahrávat do externího rekordéru, HC-X1 nabídne ten samý komfort.

IMG_0025.JPGIMG_0026.JPG IMG_0027.JPGIMG_0028.JPG IMG_0029.JPG

Profesionálnímu zaměření odpovídá rozložení ovládacích prvků. Tři prstence pro ostření, zoom, a clonu tu nemají mechanický převod na objektiv. Můžete ale nastavit rychlost/citlivost nebo zapnout dynamický režim, kdy rychlé otočení skočí o větší hodnotu než pomalé. Za prstenci následuje blok tlačítek pro ovládání clony a ND filtru, blok pro ostření a další funkční tlačítka.

Pro výběr hodnot a pohyb v nabídkách slouží otočný váleček ve spodním bloku tlačítek. Přepínání funkcí a výběr položek si u něj na začátku vyžádá trochu učení. Časem ale rychle prolétnete nabídkami i bez ťukání do dotykového displeje. Ten se ukrývá v horním madle. Otočný je ale jen v jedné ose, takže jej nepřiklopíte k boku kamery. Za jasného světla raději využijete výklopný hledáček s prostorným OLED displejem.

Dva XLR vstupy tu jsou oddělené. Jeden je vepředu, kde se počítá s připojením shotgun mikrofonu, druhý vzadu. Vestavěný mikrofon míří vhodně dopředu a dokáže zajistit dobrý zvuk, ale chybí mu větrná clona, takže pro pravidelné používání venku se tolik nehodí.

IMG_0030.JPG IMG_0031.JPG
Kromě základních formátů lze ukládat ve FullHD až 120 snímků/s pro zpomalené video.
Různé gamma režimy vhodně upraví barevné podání

Kamera se svou hmotností okolo 2 kg pohybuje tak na hranici toho, co dokážete dlouhodobě udržet v ruce a současně vlastní hmotnost brání otřesům. Plastové tělo kamery popravdě působí víc funkčně než exkluzivně, na kameře ale nic nepovrzávalo a očekávám dobře dimenzované spoje, když jde o kameru pro profesionální nasazení. Madlo na pravé straně nabízí příkladnou ergonomii, ruka není při dlouhodobém držení v nepřirozené poloze a popruhy dávají pocit jistoty.

IMG_0033.JPG IMG_0034.JPG
Dodaný akumulátor vydrží až sedm hodin natáčení, nabíjí se přibalenou nabíječkou. Přímo v kameře to nejde

Na zadní straně se pod krytkou schovává microUSB 3.0 pro připojení k počítači a HDMI. Pod další krytkou najdete USB 3.0 pro případné připojení příslušenství nebo disku, ale na takový disk nahrávat nemůžete. Spíše sem připojíte USB Wi-Fi adaptér a pak kameru můžete ovládat přes aplikaci na iPadu. Samotná kamera nemá přijímač bezdrátového dálkového ovládání, můžete připojit ovládání po kabelu.

Pro záznam slouží dva sloty pro SD karty, vzhledem k datovým tokům ale budete potřebovat rychlé SDXC  U3 karty. Základní bitrate 50 Mbit/s můžete vytáhnout ve 4K až na 150 MBit/s, případně na 200 Mbit/s ve FullHD. Záznam se ukládá v H.264 do MP4, MOV nebo AVCHD. Z pohledu dalšího zpracování je zbytečné používat AVCHD s prokládáním. Formát HEVC (H.265) u kamery není potřeba, HEVC je hlavně formát pro distribuci, pro záznam stačí H.264. Kromě standardního záznamu až v 60 snímcích za sekundu lze využít plné 4K rozlišení (4096 na šířku) v 24 snímcích nebo až 120 snímků ve FullHD pro zpomalené záběry.

Důkazem, že u této kamery Panasonic stále počítá s výrazným podílem záznamu ve Full HD, je lepší stabilizace a větší zoom při záznamu do běžného formátu. Zatímco 4K umí jen základní optickou stabilizaci a dvacetinásobný zoom, ve Full HD díky možnosti využití plochy čipu kamera slibuje pětiosou stabilizaci a 30× zoom, kdy se pro posledních 10 použije výřez z plochy čipu. I při natáčení z ruky na plný zoom stabilizace statečně bojuje, není ale tak spolehlivá při natáčení za chůze.

Pro ukázku videa velmi dobře poslouží demonstrační video Panasonicu. Uvědomuji si, že jde o pečlivě připravené video ukazující kameru v co nejlepším světle, na druhou stranu si můžete všimnout i nedokonalostí. Video obsahuje záběry z různých typů předpokládaného nasazení. U svatebního obřadu se zaměřte na přeostřování a hloubku ostrosti u přicházející modelky, případně dynamiku obrazu mezi děním v místnosti a venku. U denního natáčení můžete hodnotit stabilizaci a ostření při vysoké cloně a ND filtrech. U záběrů jídla se zase zaměřte na přirozenost barev, v nočních scénách na případný šum. Ve všech případech ale platí, že 4K video trpí pohybovou neostrostí. Vzorové video dobře ukazuje problémy současného 4K, kdy výrazně nepomáhá ani 60 snímků/s.

Kamera HC-X1 poslouží dobře jako eventová nebo reportážní kamera. Cena 85 tisíc Kč vzhledem ke kvalitě mi nepřipadá přemrštěná. Díky velkému čipu se můžete dopouštět i rozostřeného pozadí jako na zrcadlovkách, přitom ale máte k dispozici komfort profesionální kamery. Velký čip ale současně znamená, že musíte pečlivěji ostřit, hloubka ostrosti při větším použití zoomu je malá i s větší clonou. Základní kamery Panasonic trpí plastovým podáním pleťových odstínů, kdy se slévají detaily a barvy sklouzávají do nazelenalého nádechu. Podobně se chovala i kamera HC-X1000. V případě HC-X1 ale nic takového nepozoruji a díky velké kontrole nad podáním barev a gama křivkami se dá obraz vyladit přímo v kameře. Moje výtky jsou ryze praktického rázu pro naše účely. Pro natáčení v jedné osobě bych uvítal bezdrátové dálkové ovládání nebo alespoň vestavěnou Wi-Fi bez nutnosti dokupování USB adaptéru. Při natáčení u čtecího zařízení bych také ocenil sklopný displej směrem ke kameře.

Technické parametry (zdroj):

SENSOR SECTION Image Sensor 1-type (inch) MOS Sensor
Effective Pixels UHD/FHD 59.94p/29.97p/23.98p : 8.79 megapixels
Effective Pixels 4K 24.00p : 9.46 megapixels
LENS SECTION F Value F2.8 ― F4.5
Optical Zoom 20x
Focal Length 8.8 ― 176 mm
35 mm Film Camera Equivalent (Motion Image/Still Image) 25.4 ― 508.0 mm [UHD/FHD 59.94p/29.97p/23.98p], 24.0 ― 480.0 mm [4K24.00p]
Filter Diameter 67 mm
Lens Brand Leica Dicomar Lens
CAMERA SECTION Minimum Illumination 0.2 lx (F2.8, Gain 18dB, Manual Slow Shutter 1/2, [HIGH SENS] Mode)
Focus Auto / Manual
Zoom Intelligent Zoom OFF 20x
Intelligent Zoom ON 30x
Digital Zoom 2x / 5x / 10x
ND Filter 1/4, 1/16, 1/64, OFF
IR Filter Incorporates the ON/OFF control function
White Balance Auto / ATW LOCK / 3200K / 5600K / VAR (2000K—15000K) / Ach Fixed / Bch Fixed
Shutter Speed 59.94 Hz mode 60i/60p: 1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec
59.94 Hz mode 30p: 1/30, 1/50, 1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec
59.94 Hz mode 24p: 1/24, 1/48, 1/50, 1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec
50.00 Hz mode 50i/50p: 1/50, 1/60, 1/100, 1/125, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec
50.00 Hz mode 25p: 1/25, 1/50, 1/60, 1/100, 1/125, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec
Slow Shutter Speed 59.94 Hz mode 60i/60p: 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30 sec
59.94 Hz mode 30p: 1/2, 1/4, 1/8, 1/15 sec
59.94 Hz mode 24p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12 sec
50.00 Hz mode 50i/50p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12, 1/25 sec
50.00 Hz mode 25p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12 sec
Synchro Scan 59.94 Hz mode 60i/60p: 1/60.0 ― 1/249.8 sec
59.94 Hz mode 30p: 1/30.0 ― 1/249.8 sec
59.94 Hz mode 24p: 1/24.0 ― 1/249.6 sec
50.00 Hz mode 50i/50p: 1/50.0 ― 1/250.0 sec
50.00 Hz mode 25p: 1/25.0― 1/250.0 sec
VFR Recording Frame Rate 59.94 Hz mode 30p: 2, 15, 26, 28, 30, 32, 34, 45, 60 fps
59.94 Hz mode 24p: 2, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 36, 48, 60 fps
50.00 Hz mode 25p: 2, 12, 21, 23, 25, 27, 30, 37 and 50 fps
Sensitivity HIGH SENS.mode F11 (2,000 lx, 3,200 K, 89.9% reflect, 1080/59.94i) / F12 (2,000 lx, 3,200 K, 89.9% reflect, 1080/50i)
NORMAL mode F8 (2,000 lx, 3,200 K, 89.9% reflect, 1080/59.94i) / F9 (2,000 lx, 3,200 K, 89.9% reflect, 1080/50i)
Iris Auto / Manual
Image Stabilizer 4K24.00p / UHD: Optical image stabilizer
Image Stabilizer FHD or lower: 5-Axis Hybrid Image Stabilizer
RECORDING SECTION Recording Media SDHC/SDXC Memory Card
Recording Format MOV, MP4, AVCHD
Video Compression Method MPEG-4 AVC/H.264 High Profile (MOV/MP4/AVCHD)
Audio Compression Method MOV / MP4: LPCM (2ch)
Audio Compression Method AVCHD: Dolby Digital (2ch)
System Frequency 59.94Hz / 50.00Hz
Recording / Playback Mode MP4/ MOV 4K 4096x2160 24.00p 100M: Average 100Mbps (VBR)
MP4/ MOV UHD 3840x2160 59.94p/50.00p 150M: Average 150Mbps (VBR)
MP4/ MOV UHD 3840x2160 29.97p/25.00p/23.98p 100M: Average 100Mbps (VBR)
MP4/ MOV FHD 1920x1080 59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/23.98p 200M (ALL-Intra): Average 200Mbps (VBR)
MP4/ MOV FHD 1920x1080 59.94p/50.00p 100M: Average 100Mbps (VBR)
MP4/ MOV FHD 1920x1080 59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/23.98p/59.94i/50.00i 50M: Average 50Mbps (VBR)
AVCHD PS 1920x1080 59.94p/50.00p: Average 25Mbps (VBR)
AVCHD PH 1920x1080 59.94i/50.00i/23.98p: Average 21Mbps (VBR)
AVCHD HA 1920x1080 59.94i/50.00i: Average 17Mbps (VBR)
AVCHD HE 1440x1080 59.94i/50.00i: Average 5Mbps (VBR)
AVCHD PM 1280x720 59.94p/50.00p: Average 8Mbps (VBR)
AVCHD SA 720x480/720x576 59.94i/50.00i (SIDE CROP/LETTERBOX/SQUEEZE): Average 9Mbps (VBR)
STILL IMAGE SECTION Recording Format JPEG (DCF/Exif2.2)
Recording Image Size [17:9] 8.8megapixels (4096 x 2160)
Recording Image Size [16:9] 8.3megapixels (3840 x 2160), 2.1 megapixels (1920 x 1080), 0.9 megapixels (1280 x 720)
GENERAL SECTION Power Supply 7.28V (Battery) / 12V (AC Adaptor)
Power Consumption 19.7W (LCD Monitor)
Dimensions (W x H x D) Approx. 173 x 195 x 346 mm (6.81 x 7.68 x 13.6 inch)
Weight (w/o Battery and SD Card) Approx. 2000g (4.41 lb)
LCD Monitor 3.5" Wide LCD monitor (1,152,000 dots)
Viewfinder 0.39" OLED (1,769,000 dots)
Manual Ring Focus / Zoom / Iris
Accessory Shoe Yes
INTERFACE SECTION Video VIDEO OUT Video OUT x 1
HDMI Type A x 1 (Not compatible with VIERA Link)
HDMI Output format:2160/59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p/, 1080/59.94p/50.00p/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p/59.94i/50.00i/, 720/59.94p/50.00p, 480/59.94p, 576/50.00p
Audio Input Built-in Microphone Stereo microphone
XLR Input XLR (3 pins) x 2
XLR Input Input high impedance, LINE/MIC/MIC+48 V (switchable SW)
XLR Input LINE:+4dBu/0dBu (switchable menu)
XLR Input MIC: –40dBu/–50dBu/–60dBu (switchable menu)
Audio Output HDMI 2 ch (LPCM)
Audio OUT Audio OUT x 2
Headphone 3.5 mm diameter stereo mini jack x 1
Speaker 20 mm diameter, round x 1
Other Input/Output Camera Remote 2.5mm super mini jack x 1 (ZOOM S/S)
Camera Remote 3.5mm mini jack x 1 (FOCUS/IRIS)
USB 3.0 HOST Standard-A connector, 9-pin, for External Media Device Connection,* Bus Power Supply
USB 3.0 HOST *External media device with a capacity of 32 GB or below or a capacity above 2 TB cannot be used
USB 3.0 DEVICE Micro-B connector, 10-pin, Mass storage function (read only)
DC IN DC 12V (11.4V ― 12.6V) EIAJ Type4
STANDARD ACCESSORY AC Adaptor Yes
AC Cable Yes
Rechargeable Battery Pack Yes (5,900mAh)
Battery Charger Yes
IR Remote
HDMI Cable
AV Cable
USB Cable
Microphone Holder Yes
Microphone Holder Screws Yes
Input Terminal Cap Yes
Eye Cup Yes
Lens Hood Yes
Editing Software
NOTE Specifications are subject to change without notice.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud