Jedním ze zřetelných současných trendů v hi-fi je určitě stěhování digitálně-analogových převodníků ze zdrojů signálu směrem do zesilovačů - jednak z důvodu zvýšeného komfortu pro uživatele (může připojit svou televizi, přehrávač či třeba počítač do sestavy bez dalších prostředníků), jednak i celkem logicky z důvodu zkracování signálových cest.
Ještě nedávno byla podobná řešení tak trošku provizorní, ale u nejnovějších generací výrobků už začínají být skutečně konkurenceschopné i v porovnání s dělenými řešeními. Zástupcem této nejnovější generace přístrojů od francouzských Advance Acoustic je kompaktní integrovaný zesilovač X-i105 z finančně dostupné třídy, disponující však již solidně širokou výbavou.
Vzhled a konstrukce
Ačkoliv celkově je X-i105 pojatý jednoduše, díky vizuálně mírně oddělenému čelnímu panelu s tlustou akrylovou vrstvou působí celkem elegantně. Nejvýraznějším prvkem je velký ovladač hlasitosti, sloužící i jako víceúčelový prvek pro orientaci v nabídce, kde se dají aktivovat či naopak vypnout zvukové korekce. Nad tímto centrálním prvkem je maličký displej, který ale nedostatek prostoru pro znaky kompenzuje dobrou čitelností a dobře zvolenými, srozumitelnými zkratkami. Čtyři maličké diody vedle ovladače hlasitosti se rozsvítí, když využijete některý z digitálních vstupů. Přístroj se zapíná tlačítkem s poněkud volným chodem, skrytém v poměrně výrazném kovovém rámečkem. V opačném rohu je pak sluchátkový jack o průměru 6,3 mm.
Zadní strana je pak řádně zaplněná konektory. Pojedete-li pohledem zprava, uvidíte nejdříve klasickou napájecí zásuvku s možností odpojit celý přístroj za pomoci kolébkového vypínače, hned poté narazíte na osm velmi pěkných reproterminálů, do nichž není problém vložit banánky, lopatky ani holý vodič. Z hlediska komfortu by snad mohly být přeci jen trochu dál od sebe.
Baterie vstupně-výstupních míst je pak v praxi snad až nevyčerpatelná. Digitální část zastupují dva USB konektory (asynchronní s čipem Wolfson WM8740 pro propojení s PC a klasický typ A pro přímé přehrávání mp3 souborů z datových pamětí), je tu konektor určený pro zapojení externího Bluetooth modulu a pak jednou optický a dvakrát koaxiální digitální vstup. Analogově pak můžete zapojit až sedm přístrojů, osmým párem RCA konektorů pak gramofon s MM přenoskou.
Další pár cinchů je určen linkovému výstupu pro nahrávání a pomocí můstků jsou spojené pre-out a amp-in konektory, takže buď můžete do signálové cesty vložit třeba nějaký procesor, nebo využít X-i105jen jako předzesilovač či naopak jako koncový zesilovač. Poslední cinch je určen výstupu pro subwoofer.
Velmi zajímavý je ale maličký, nenápadný dvoupolohový přepínač poblíž terminálů. Je pojmenovaný High Bias a umožňuje upravit pracovní režim zesilovače - při zapnutí se omezí výkon, ale udrží zesilovač v čisté třídě A (což pro většinu domácího poslechu bude stačit), po vypnutí se pracovní režim přesune do smíšené třídy A/B, ale zato s plným deklarovaným výkonem pro hlasitou reprodukci či náročné reprosoustavy.
Uvnitř přístroje s téměř devíti a půl kilogramovou hmotností při kompaktních rozměrech 43 x 32 x 12 cm (š x h x v) najdete poměrně velký toroidní transformátor a rozumně rozložené obvodové desky. Na nich najdete i čip D/A převodníku AK4113 s rozlišením 24 / 192, podporovány jsou pouze PCM signály.
X-i105 umí dodat maximální trvalý výkon 105 Wattů na kanál do 8 Ohm (a 140 W do 4 Ohm), přičemž pracuje s tolerancí -3 dB v pásmu od 10 do 35 000 Hz při zkreslení ne vyšším než 0,1% a při odstupu signálu a šumu lepším než 90 dB. Že obvody zesilovače skutečně pracují i ve třídě A, to naznačuje celková udávaná spotřeba 400 Wattů.
Zvuk
V nádherné "Spiritual" z "Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) od dua Metheny / Haden zazněla basová linka od běžných hlasitostí s velkým objemem, byť při tichém poslechu by objem a zejména konkrétnost mohly být přeci jenom o něco větší. Bas je bohatý, barevný, vřelý a působí trochu nadýchaně, zejména ve třídě A. Kontrola je ale rozumná, impuls trochu opatrnější, spodní oktávy jsou však klidné a už začínají působit uvolněně.
Vokály mají velice příjemný, teplý a hladký charakter, hlas Vince Jonese v "Union Man" ("Moving
Na čem se testovalo
Advance Acoustic X-i105 jsme poslouchali s reprosoustavami Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Wharfedale Diamond 225 a OceanWay Eureka. Zdrojem signálu bylo OPPO BDP-105D, Cambridge CXC, Apogee Groove nebo VPI Scout či Marantz SA-14S1 SE. Porovnávalo se s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, Cambridge CXA80, Rogue Audio Cronus Magnum II nebo Marantz PM-14S1 SE. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black sérií nebo různými řadami firmy Ansuz.
Through Taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) byl lehký, trochu měkčí, ale velmi klidný a pohodový. X-i105 hraje s velmi slušnou čistotou a zřetelností a ve středním pásmu i pěkně bohatě. Možná by i zde mohl být přednes o něco hutnější, důraznější, ale celková hladivost není nepříjemná. Navíc X-i105 "nerozmazává", vřelejším přednesem se totiž proderou i hrany sykavek, nejsou decentně zatlačené kamsi dozadu. Podání hlasů je s ohledem na pořizovací cenu velmi "lidské".
Zvuk vibrafonu v "Like Minds" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byl hezky znělý, byť kovová ostrost byl lehce zklidněná, činely pak byly solidně rychlé a dobře oddělené, jejich cinkot se stihl rozeznít i utichnout a jejich linka vůbec byla pěkně čistě podaná. Dokonce i jejich kovový nádech už zněl poměrně přesvědčivě, zejména v režimu třídy A. Objemově jich bylo akorát, byť opět trochu více průraznosti a energie by je posunulo do bezprostřednější roviny. Advance Acoustic X-i105 není žádný analytický technik, který by vás vtáhl do nejjemnějších nuancí, ale i prokreslení je slušné, byť nijak na první poslech efektní.
V Musorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) bylo cítit u smyčců dostatek života i energie, v basové oblasti byl ale důraz přeci jen maličko menší a kontury uvolněnější, nikoliv však nekonkrétní. Orchestr jako celek je ale v rámci cenové kategorie dostatečně živý. Zesilovač dodává adekvátní objem a příjemnou bohatost, dynamika zvuku není oslnivá, ale ani nemáte (vlastně při jakékoliv krom velmi nízké hlasitosti) pocit, že by X-i105 docházel dech, jednoduše jen hraje klidně a vřele.
Zvuk Advance Acoustic X-i105 je vlastně zcela nekonfliktní, čistý a snadno "zkonzumovatelný", nikde z něj nic "netrčí", přesto nabízí poměrně slušné rozlišení. Celkový dojem je vlastně až neočekávaně spořádaný a uvolněný. V reprodukci "What a Wonderful World" v podání Evy Cassidy a Katie Melua ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) se začínaly rozplétat jednotlivé nástrojové linky, kontrola není skálopevná, ale vlastně vše je celkem přehledné, v pořádku, když se zaposloucháte, objevíte i poměrně dost detailů, zejména v pásmu středů a výšek. Zvuk je celkově lehce vřelejší, příjemně měkčí a něžnější, takže i když vám nebude detaily doslova podsouvat, rozhodně je nenechává pohřbené v nekonkrétnosti.
Obdobně uvolněný, zdůraznění prostý dojem panoval i u podání prostoru hudební scény. V Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie s Václavem Neumannem (2006 | Octavia | OVCL-00259) se sice v místnosti nerozprostřel žádný trojdimenzionální hologram, ale na druhou stranu jsme neměli ani pocit vzájemného slévání jednotlivých nástrojových linek; naopak zvuk vlastně držel příjemně pohromadě, v klidu a pohodě. Hloubka není nijak extrémní, ale čistota a zřetelnost už začíná být opravdu slušná, zejména v ještě zaplatitelné třídě.
Nenásilný, klidnější charakter sluší vlastně jakémukoliv hudebnímu žánru. Klasika "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blue Spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) byla příjemně muzikálně zahraná, nescházela energie, ač zesilovač nijak netlačí na pilu. Všechno je tak nějak spojité, hladké a čisté, teprve až u hodně vysokých hlasitostí, kdy už se X-i105 posouvá přeci jen hluboko do třídy A/B, začíná trochu ztrácet laskavost a pohodu. Hudba se ale snadno poslouchá, nic vás neotravuje ani nezneklidňuje ani po dlouhém poslechu.
Verdikt
Integrovaný zesilovač Advance Acoustic X-i105 je příjemný, dostupný a slušně vybavený stroj. Zejména díky schopnosti přepnout zesilovač do třídy A, kdy má opravdu pěkný přednes (ale zase je třeba využívat jen určitý rozsah hlasitosti, aby do sebe vše zapadalo jak má) si můžete užívat muzikálního zvuku s lehce vřelejším, vlastně i dosti tolerantním charakterem, kdy si můžete snadno pustit libovolnou část své diskotéky a nedočkáte se žádných nepříjemností. Přitom ale X-i105 dokáže udržet dostatečnou organizaci, nabídnout dostatečné rozlišení a probudit v hudbě živost, byť vás svým důrazem rozhodně neutluče.
Na druhou stranu ho klidně můžete spojit i s ostřeji hrajícími reprosoustavami nebo pouštět vysloveně ostré nahrávky a ani to nebudou nepříjemné. Advance Acoustic X-i105 je tak příjemnou kombinací dlouhodobě příjemného zvuku, rozumné ceny, dostatečně široké výbavy, což vám dá možnost snadno s ním žít, pokud co hledáte je pohoda.
Klady
+ pěkný soubor schopností
+ příjemně teplý, hladký přednes
+ férová cena
+ možnost provozu ve třídě A
Zápory
- potichu by mohl mít větší důraz a autoritu
Advance Acoustic X-i105
Cena: 23 990 Kč
Zapůjčil: RP Audio
- Výstupní výkon: 2 x 105 W 8Ω / 2 x 140 W 4Ω
- Převodníky: DAC AK4113 24bitů/192kHz opt./koax
- Frekvenční odezva: 10Hz - 35kHz (-3dB)
- Zkreslení: < 0,1 %
- Vstupy: USB B DAC Wolfson WM8740 X-MOS Asynchro
-
Analogové vstupy/výstupy:
- 1 phono MM vstup
- 1 CD vstup
- 1 Tuner vstup
- 4 AUX vstupy
- 1 analog PC2 vstup
- 1 nahrávací výstup
- 1 výstup pro subwoofer
- možnost odpojení koncového zesilovače a předzesilovače
-
Digitální vstupy:
- 2 koaxiální vstupy
- 1 optický vstup
- 1 asynchronní USB B X-MOS vstup
- 1 USB A pro USB klíčenku s MP3 soubory
- 1 vstup pro Bluetooth modul 24 bitů 48 kHz (volitelný modul X FTB01)
-
Výstupy:
- 2 páry reproduktorové
- 1 sluchátkový
- 1 výstup 5 V pro WTX500
- Odstup signál/šum: > 90 dB
- Spotřeba: 400 W
- Rozměry (V x Š x H): 120 x 430 x 320 mm
- Hmotnost: 9,2 kg
Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, odkud byl článek převzat