Albert Nobbs: recenze filmu

1. září 2012
Albert Nobbs: recenze filmu

Další z netradičních snímků, které se nepřekvapivě vyhnuly českým kinům a vycházejí zde rovnou na DVD. Na filmu Albert Nobbs, loňském díle zkušeného režiséra Rodriga Garcíi, se podílela spousta hereckých hvězd či režisér István Szabó.

Snímek pak nepřekvapí oslnivou formou, ale křehkým a vskutku podivným příběhem. A také mimořádnými hereckými výkony, jež mu zajistily velkou pozornost i nominace na Oskara.

Albert Nobbs je zároveň jménem titulní postavy. Zdánlivě nenápadný číšník v dublinském penzionu na sklonku 19. století tiše vykonává veškeré povinnosti a potají si střádá cenné libry, aby si brzy splnil svůj celoživotní sen: otevřel si malý krámek s tabákem. Malý muž s malými sny, proti němuž stojí například floutek Joe, který chce odjet do Ameriky a odvézt tam i Albertem milovanou služebnou Helen. Skutečný rozměr dramatu však dodává Albertova pravá totožnost: Albert totiž není muž, ale žena, jež si na muže hraje již dlouhá desetiletí.

Právě hledání důvodů Albertovy transformace stejně jako jeho (nikdy se nedozvíme pravou totožnost dívky, jež se Albertem stala) stále se prohlubující deprivace z vlastního života jsou hlavními tahouny snímku. A pak logicky také výkon herečky Glenn Close, jež postavě dodala až nepříjemnou autentičnost. Na druhé straně snímek přece jen nedokáže zpřístupnit vnitřní rozpoložení postavy.

A snad je to i záměr. Divák jako by podobně jako Albertovo okolí neustále naráží na jeho masku, téměř neměnnou strnulou grimasu odrazující každého, kdo by pod ni mohl proniknout či alespoň nahlédnout. V klíčovém momentu, kdy si Albert na chvíli znovu obleče ženské šaty a běží po pláži, nevidíme ženu v šatech, ale skutečně jakéhosi androgyna, jehož podstata není mužská ani ženská. Zasloužená oskarová nominace.

Snímek však bohužel spoléhá výhradně na herecké výkony a dnes již nepříliš šokující příběh. Možná i z důvodu, že vychází z povídky, je pak příliš řídký, ačkoli se tvůrci snaží natahovat jej co možná nejméně násilně. Právě prozrazení důvodů Albertova „převtělení se“, potenciální pointa a vskutku silná obžaloba tehdejších poměrů, vyznívá zcela do ztracena. Albert Nobbs je typickým příkladem zmařeného potenciálu. Látka, jež mohla dát vzniknout majstrštyku, se změnila v jen lehce nadprůměrnou podívanou.

Albert Nobbs

• Drama, Velká Británie, 113 minut
  • Režie: Rodrigo García