Hudba na CD se už téměř neprodává, MP3 můžeme snadno on-line nakupovat i u nás, ale proti tomuto trendu jde rostoucí zájem o „zastaralé“ gramodesky. Proč?
Když jsem před čtyřmi lety psal článek CD je mrtvé, ať žije LP a MP3 netušil jsem, jak budu blízko pravdě. Internetový obchod Amazon.com vydal statistiky prodejů a ty ukazují, že od roku 2008 vzrostl prodej LPíček, neboli klasických vinylových analogových gramofonových desek, o 745 %.
Pro nás z ČR je tento fakt zajímavý o to více, že právě česká firma GZ Digital Media (bývalé Gramofonové závody v Loděnici u Berouna) je jednou z mála, která gramodesky vyrábí.
Pokud se podíváme na tabulku, tak růst je takřka lineární, čili každý rok se kupují gramodesky stále více. Trend je o to zřetelnější ve srovnání s padajícími prodeji CDček, s neúspěchem fyzických nosičů pro audiofily (například SACD). Přesun hudby na internet, rozvoj hudebních služeb, kdy si lidé ani hudbu už nekupují, jen ji poslouchají streamovanou z internetu by teoreticky hovořil pro zánik všech (!) fyzických médií. Ale neděje se tak.
Zájem o gramofonové desky roste, přičemž si však nedělejme iluze, že to na svědomí mají jen audiofilové, kteří vlastní drahé High-end gramofony. Také je třeba mít na vědomí, že většina „analogové“ vinylové produkce podlehla jevu zvaném „Loudness war“, který zasvěcení čtenáři znají.
Stačí se podívat do tabulky, co vlastně lidé na gramofonových deskách kupují. Z 55,6 % jde o rockovou produkci, popmusic pak je druhý s 9,8 %. Při pohledu na podíl klasiky (0,1 %), a jazzu (1,5 %) lze říci, že „náročný“ posluchač gramofonové desky rozhodně masivně nenakupuje.
Co lidé kupují?
Pokud jste sázeli na taneční muziku, tak její podíl je jen 3,9 %. A tak právě rockové, či metalové skupiny svými speciálními gramofonovými edicemi přispívají k obrodě LPíček. V roce 2004 přitom podíl tohoto žánru činil také téměř polovinu, přičemž v roce 2012 vzrostl. Z toho vyplývá, že k analogu se vrací stále více lidí, a to i těch, kteří již gramofon pravděpodobně už někdy odepsali.
Podívejte se do tabulky nejprodávanějších titulů. Když pomineme popové hvězdy Adele a Amy Winehouse, tak se v první 20 objevují legendy typu Pink Floyd, David Bowie, Led Zeppelin, Fleetwood Mac najdete zde i Iron Maiden, Black Sabbath.
Nejprodávanějí gramofonové desky
Rostoucí zájem o LP potvrzuje původní předpoklady, že CD pomalu umírá, masy spotřebitelů své komprimované nahrávky kupují na on-line obchodech Apple či Google, ale zkrátka fyzické médium má pro mnoho lidí také své kouzlo. Zejména při poslechu hudby doma, kdy se z poslechu stává obřad, kdy hudba není pouhým hlukem na pozadí, který vyluzuje nějaká „bedýnky“ ze které se bezdrátově streamuje hudba ze smartphonu. Přeci jen tu zůstane půvab gramofonové desky, kdy je potřeba desku opatrně vylovit z obalu, položit na gramofon a teprve poté pomalu spustit jehlu, abyste vůbec mohli hudbu poslouchat.
Ano. Gramofonové desky zabírají hodně místa. Nikdy se už nevrátí doba, kdy se budou masově kupovat a lisovat a prodávat v miliónech kusů. Ale zjevně ti, co poslouchají hudbu, stále touží mít v rukách něco hmotného, z čeho si svoji oblíbnenou hudbu pustí. A stříbrné kolečko to nebude.