Americký gangster: recenze filmu

7. ledna 2008
Odvrácená a notně ušpiněná verze klasického příběhu o naplnění „amerického snu“, v němž je poctivost anomálií.

Po melancholicky prosluněném provensálském výletu Dobrý ročník přichází Ridley Scott s mnohem ambicióznějším projektem, který se zřejmě stane jedním z horkých kandidátů na Oscara.

První černošský gangster a jeho nemesis

Specialista na velké epické příběhy Steven Zaillian (Schindlerův seznam, Gangy New Yorku) se při tvorbě scénáře opět potkává s důvěrně známým tématem, sledujícím příběh člověka, který dosáhl úspěchu a bohatství bez ohledu na použité prostředky.

Vycházel přitom z článku Marka Jacobsona, otisknutého v New York Magazine, zaobírajícím se skutečným příběhem afroamerického gangstera, který se po smrti mafiánského bosse vypracoval z pozice jeho řidiče na jednoho z nejnebezpečnějších a nejchladnokrevnějších hybatelů newyorského drogového podsvětí v sedmdesátých letech.

Frank Lucas (Denzel Washington) je uhlazený gentleman přispívající na charitu, vzorný manžel a poslušný syn, pravidelně doprovázející starou matku v neděli do kostela na mši. Pravý prototyp moderního byznysmena, který by zajisté vynikl i v jiném oboru podnikání, než je pašování heroinu prostřednictvím rakví s vojáky, padlými ve válce ve Vietnamu. Lucas díky spolupráci s úplatnými armádními důstojníky a policisty převeze konkurenci, ovládne trh a svým zákazníkům začne nabízet zboží v čisté kvalitě za poloviční cenu. Díky tomu se rázem stane nekorunovaným králem newyorských ulic a pohádkově bohatne.

Jeho protihráčem, který ve zkorumpovaném prostředí strážců zákona udivuje svou skautíkovskou neúplatností, se stává detektiv Richie Roberts (Russell Crowe), který se s buldočí vytrvalostí rozhodne dostat drogového magnáta před soud. Rozvádějící se otec malého syna, na něhož nemívá čas, a sukničkář, který víc než smyslem pro rodinné hodnoty či vkusem v oblékání (pestrobarevné havajské košile) vyniká zarputilostí v boji se zločinem a vírou v profesní a etickou čest svého povolání.

Poctivě vyprávěné mafiánské drama

Ridley Scott navazuje ve své novince na linii kriminálně mafiánských dramat, která patří ve filmografii jeho neméně slavných režisérských kolegů (Coppola, Leone, Scorsese, Lumet, De Palma, Mann) k tomu nejlepšímu a nejcitovanějšímu z jejich tvorby. Maskulinní souboj kdo s koho se tak představuje jako nenásilná relativizující moralita o prohnilém světě, kde zlo má přitažlivě líbivou tvář, zatímco dobro je upachtěně chybující.

Scénář pracuje velmi rafinovaně se silným podprahovým dramatickým napětím. Ústřední protagonisty sledujeme po celou více jak dvouapůlhodinovou stopáž odděleně v jejich různém přirozeném prostředí, čímž nejlépe vynikne jejich charakterová i sociální odlišnost. Jejich závěrečné střetnutí a zároveň prolnutí, které se odehraje teprve dvacet minut před koncem filmu, nemá podobu zúčtování ve stylu krvavých baletů z děl jiných žánrových klasiků (John Woo), ale úřednicky rutinního setkání tváří v tvář ve vyšetřovací místnosti, ze kterého je cítit vzájemný respekt protivníků. Jejich paralelní osudy spojují ve vyprávění nepřímo vedlejší motivy a postavy (zkorumpovaný policista Trupo).

Právě způsob konfrontace dvou přístupů k životu i ke spravedlnosti je příznačný pro celý děj, který plně slouží vyprávěnému příběhu. Nedochází k žádným melodramaticky vyhroceným scénám či vizuálním extravagancím, tak typickým pro tvorbu Ridleyho bratra Tonyho, ale náís do příběhu nás vtáhne detailní rekonstrukce doby a faktů. Sedmdesátá léta, v nichž společností hýbala aféra Watergate a Američané prožívali morální kocovinu ze zpackané války ve Vietnamu, jsou cítit z každého záběru – díky pečlivé výpravě, zvolenému retro stylu, tónování kamerových filtrů i hudební složce.

S takřka dokumentaristickou přesností sledujeme budování drogového impéria a cesty, díky níž se smrtící bílý prach dostává z končin dálného Východu ke svým spotřebitelům. Scott předestírá lesk i bídu tohoto umělého světa se všemi jeho rituály a věrně nás provází harlemským (natáčelo se na autentických místech) prostředím barů, heren, zatuchlými brlohy feťáků, jejichž život často končí se stříkačkou v ruce, i honosnými sídly narkobaronů, kteří těží z jejich závislosti.

Odvrácená stránka „amerického snu“

Scott natočil stylovou, zvolna plynoucí a citem pro realistický detail ohromující podívanou, kde všechny složky vyprávění plně slouží konečnému celku. Z loňské filmové produkce svým důrazem na autentičnost a realističnost možná připomene Fincherův film Zodiac či De Nirovu Kauzu CIA. Oproti Scorseseho žánrově spřízněné Skryté identitě je v Gangsterovi lineárněji, přímočařeji a přehledněji budované napětí – protiklad dobra a zla tak dostává čitelnější kontury.

Herecké obsazení je bezchybné. I v drobných úlohách (které obstarali rapoví hudebníci, jako např. RZA) působí jako přesvědčivě fungující tým, kterému vévodí dvě z největších hvězd současnosti. Denzel Washington si film (díky scénáři, který se zaměřuje především na jeho postavu) trochu krade pro sebe. Věrohodným ztvárněním všech poloh Lucasovy osobnosti si říká přinejmenším o nominaci na Oscara. Russell Crowe dostává méně prostoru, než by si jeho „dušínovský“ polda zasloužil, ale i z takto načrtnutého charakteru dovede vykřesat pravdivou postavu. Z vedlejších úloh na sebe poutá největší pozornost slizce sebevědomý Josh Brolin v roli zkorumpovaného policisty Trupoa. Stačí mu k tomu výrazný knír, ulízané vlasy dozadu a pronikavý pohled chlapíka, u kterého nevíte, co od něj můžete během následující vteřiny čekat.

Scott opět potvrzuje pověst filmaře, který snad ještě nenatočil špatný snímek, a jeho příběh vzestupu a pádu drogového krále je nekompromisní sondou do prostředí organizovaného zločinu. Odvrácená a notně ušpiněná verze klasického příběhu o naplnění „amerického snu“ nám předestírá svět, v němž je poctivost anomálií a kde je prohnilost, bezskrupulóznost a korupce oběžným platidlem a cestou k úspěchu.

Silný příběh v hávu řemeslného perfekcionalismu ve všech složkách pak činí z Amerického gangstera jeden z nejlepších filmů právě uplynulého roku.

Americký gangster

• Žánr: gangsterské (mafiánské) drama
  • Původní název: American gangster
  • USA 2007
  • Režie: Ridley Scott
  • Scénář: Steven Zaillian
  • Hrají: Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Lymari Nadalová, Josh Brolin
  • Distribuční premiéra v ČR: 10. 1. 2008

59 Jaromír Puk

EISA: nejlepší televizory, projektor a multimediální přehrávač pro rok 2020/2021

Přestože se letos všechny velké akce a veletrhy se spotřební elektronikou ruší, tak každoročního vyhlášení nejlepších produktů dle asociace EISA jsme se dočkali. Podívejte se, co EISA považuje za to nejlepší.

18 Jaromír Puk

19 Ondřej Králík

Nový Chromecast dostal dálkový ovladač a androidový systém Google TV

6 Lukáš Václavík

Android TVChromecast
Tenet: Nolanova komplikovaná „bondovka“ s obráceným tokem času [recenze filmu]

První blockbuster letošního roku, který si užijte intuitivně, smyslově, tak jak na vás bude působit a dopadat intenzivní obrazová a zvuková složka, a nesnažte se tolik analyzovat všechny časoprostorové paradoxy v něm

Recenze filmů
EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2020/2021

Jaké reproduktory jsou letos nejlepší? Jaký zesilovač si odnesl ocenění EISA? Podívejme se na kategorii Hi-Fi produktů, jejichž cílem je nabídnout kvalitní zvuk.