Andělský podíl: recenze filmu

26. července 2012
TWEET SDÍLET
Andělský podíl: recenze filmu
Nezaměstnaný mladík se dostane na exkurzi do palírny whisky, kde objeví, že má pro degustaci tohoto nápoje značný talent. Film si odnesl z Cannes Velkou cenu poroty.

Ken Loach se zapsal do filmových dějin jako nesmiřitelný zástupce britského sociálního realismu, neúnavný levicový kritik společenských (ne)pořádků a zastánce nemajetných, problémových lidí na okraji. I jeho novinka Andělský podíl se vrací na zanedbané předměstí Glasgow a začíná u soudu, kde právě mladý, ale už životem poznamenaný rváč Robbie dostává druhou šanci, tedy místo vězení trest veřejných prací. Jeho situace přesto pořád vypadá beznadějně, jako kruh násilí, odplat, kriminality a nenávisti.

 

Dřív nešťastní obyčejní hrdinové, které pro Loache napsal jeho obvyklý scenárista Paul Laverty, takovou nálož překážek většinou nedokázali prorazit a končili jako alkoholici, zločinci nebo na hřbitově. Podobně jako Kaurismäki, i Loach se ale nejspíš na stará kolena rozhodl, že neutěšenosti je kolem už příliš. A „vyměkl“. Dnes netočí sociální dramata, ale sociální komedie.

Levičákem ovšem zůstává a kritikem také. Jeho komedie proto nejsou efektní, ale klidné a zahalené oparem tragiky, zvlášť v první půli, velmi realisticky popisující následky Robbieho dřívějších násilných činů. Pak ale autoři hrdinu odmění za vůli se změnit a dovolí, aby tentokrát všechno vyšlo.

Tak hladce jako v pohádce, až už se ani divák nebojí o výsledek. Alespoň ve filmu funguje vysněná spravedlnost a nějaké z úderných hesel. Předchozí Loachův titul Hledá se Eric inzeroval, jaká je síla v kolektivní jednotě. Nyní tvrdí, že ubrat bohatým nepatrný andělský podíl, jehož ztráty si ani nevšimnou, zato chudým změní život, je správné.

Konkrétně se tu jedná o část velmi vzácné a velmi drahé skotské whisky, ostatně sousloví „andělský podíl“ je představeno právě jako termín ze světa destilerů. I výběr nejatraktivnějšího skotského vývozního artiklu naznačuje, že Loachova novinka je asi jeho divácky nejvstřícnějším filmem, dokonce obsahuje prvky lidové. Jen používaný skotský akcent zůstal nesmiřitelně nesrozumitelný.

Loachova upřímná humanistická snaha pokusit se změnit svět pro změnu pozitivním příkladem nakonec dostatečně bere za srdce. Přesto, že chutě trpkosti a sladkosti se tu tak zvláštně tříští. I režisérovo smířlivější já má tak úspěch. V Cannes, kde kdysi Loach získal Zlatou palmu za militantní film o irském ozbrojeném boji za nezávislost Zvedá se vítr, mu Andělský podíl letos vynesl Cenu poroty.


Andělský podíl

  • tragikomedie, Velká Británie / Francie / Belgie/ Itálie, 101 minut
  • Režie: Ken Laoch
  • Hrají: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Roger Allam
  • Premiéra: 26. Července
  • Hodnocení: 70 %

 

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

13 Marek Čech

Vybrali jsme 15 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Od levných až po špičku

Vybrali jsme 15 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Od levných až po špičku

Vybrali jsme ty nejzajímavější bezdrátové reproduktory. Od malých do kapsy až po větší do domácnosti, které nabízejí výborný poměr cena/výkon.

35 Jaromír Puk

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

Láska je láska, Vrcholné umění, Loving Annabelle, Děcka jsou v pohodě. Proč vyobrazení vášně v lesbických romancích působí opravdověji?

32 Marek Čech

30 největších sex symbolů šedesátých let

30 největších sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Marek Čech