Kapitoly článku:
Scott o vlastnostech toho obleku nic netuší a postupně se s nimi seznamuje. I to je součást Hankova plánu, v němž se ukáže, že vloupání nebylo náhodné a osoba, jež ho provedla, také ne. Hank si Scotta vybral pro náročný úkol proniknutí do Crossovy přísně střežené laboratoře, protože jde o opravdu talentovaného mistra vniknutí i úniků.
Mentor se svým novým žákem uzavře oboustranně výhodné spojenectví, v rámci něhož ho začne na tento úkol připravovat. Scott si musí vlastnosti a možnosti obleku nejdřív osvojit, aby se mu v něm podařilo ukrást zdokonalený a vyzbrojený oblek, jež nyní vlastní Cross.
Mentor a žák
Motivace, která oba spojence pohání, je podobná. Scott se po době, strávené ve vězení, vrací do normálního života a snaží se v něm obstát. Díky tomu, že v minulosti oloupil jednu velkou nadnárodní společnost, je jeho obličej poměrně známý a on má tak problém najít si nebo udržet práci.
Za této situace se ale těžko může postarat o svou malou dcerku Cassie (Abby Ryder Fortson), jíž chce být po letech odloučení znovu vzorem. K ní ho nechce pustit nový manžel jeho bývalé ženy Maggie (Judy Greer). Jako policista má na to Paxton (Bobby Cannavale) své páky.
Scott ale není klasický kriminálník, spíš osudem vláčený zkrachovalec, jehož touha pomáhat lidem i metodami na hraně zákona ho dostala do situace, v níž se právě nachází. Toho si je vědom Pym, který chce také urovnat vztahy se svou dcerou Hope, jež jsou napjaté od nešťastné události před lety, během níž Hank přišel o manželku a Hope o matku.
Malý velký muž
Dva muži, kteří bojují proti zlu po svém, se spojí k velkolepé lupičské akci, kterou je třeba prve pečlivě naplánovat a promyslet její strategii. To obnáší ono seznamování se se zmenšovacím úborem, jež ze strany Scotta připomíná okouzlení Petera Parkera možnostmi Spider-Manova elastického oblečku.
Scott alias nový Ant-Man vstupuje do říše hmyzu a to, co v ní zažívá, evokuje hravého ducha Gulliverových cest nebo animovaných pixarovek. Malý človíček je v ní ohrožen gramofonovou deskou, sprchou, vysavačem či krysou.
Postupně se z něj ale stává mistr zmenšování a zvětšování, což využívá v momentech, kdy má být polapen. Učí se rovněž komunikovat s mravenci a objevuje v sobě vůdcovské vlastnosti, které mu umožní, aby různým druhům mravencům velel.
Zjišťuje, že i ve své miniaturní verzi může být velkým mužem, určeným k velkým činům. Finále hravého ducha jeho proměn ctí a odehrává se nikoliv ve městě v nějaké detonační vřavě, jak jsme u marvelovek zvyklí, ale v dětském pokojíčku jeho dcery.
Právě zde ve zmenšených verzích svede souboj s padouchem Crossem. Odehrává se to na koberci a jako důležitá rekvizita tu slouží očima koulející Lokomotiva Tomáš ze slavného animovaného seriálu. Zapojeni jsou do něj mravenci a celé to hodně připomíná rodinné filmy z osmdesátých let typu Miláčku, zmenšil jsem děti Joea Johnstona.
Neselhávající lesk hereckých bardů
Akční souboj v dětském pokojíčku, při kterém dva protivníci metají kousky stavebnic jako jiní superhrdinové mrakodrapy je nesmírně osvěžující nápad této heist movie, která má poměrně dlouhou expozici, sloužící k osvětlení Pymovy a Langovy minulosti. Motivace postav i jejich vzájemné vztahy jsou díky tomu srozumitelné a rodinná linie obou Ant-Manů je tu nejvýraznější ze všech marvelovek.
Paul Rudd si ze svého superhrdinství tak trochu utahuje a zároveň mu lichotí. Mezi Evangeline Lilly a jím to příjemně jiskří, ale hvězdou je tu někdo jiný. Michael Douglas je stejně dobrá trefa jako Robert Redford v konspirační dvojce Kapitána Ameriky. Herečtí bardi dávají těmto filmům lesk a charisma, jemuž se jejich mladší kolegové zatím jen přibližují.
Corey Stoll je záporák, který touží po uznání mistra Pyma, v jehož stínu se léta pohyboval a nyní ho chce překročit. Jeho podlost, úlisnost, sebestřednost a vyšinutost je zdůrazňována takovými „roztomilými“ momenty, jako že nutí do svých experimentů nevinná kůzlátka.
Lepší než se čekalo
Přepisovaný scénář, změna režiséra a výměna tvůrce osobitého za spíše řemeslníka, to nikdy nevěstí nic dobrého. Na to, jak moc se Ant-Manovi po odchodu Edgara Wrighta nedůvěřovalo, dopadl velmi dobře. Marvelovskou sérii polidštil a dal jí rodinný charakter.
Oproti svým epickým kolegům věnoval víc času představení jednotlivých postav a vztahů mezi nimi. Nezapomněl přitom, že i k patosu sklouzávající rodinné historie je třeba odlehčit patřičnou dávkou nadsázky a sebeironie, jíž vycházejí herečtí představitelé vstříc.
Někomu možná bude s příklonem ke komediálnímu žánru chybět větší míra osudovosti a napínavosti, jež k žánru superhrdinských komiksových podívaných také patří. Tvůrci se ale rozhodli, že půjdou spíš ve šlépějích odlehčených Strážců galaxie. Jak zapadnou do celého marvelovského vesmíru a zda se Ant-Man vedle svých slavnějších kolegů neztratí, na to si počkejme do třetího Kapitána Ameriky s podtitulem Občanská válka nebo třetích Avengers, jejichž první část se v kinech objeví za tři roky.
Ant-Man
- Žánr: komiksová adaptace
- Původní název: Ant-Man
- www.marvel.com/antman
- USA 2015
- Scénář: Joe Cornish, Edgar Wright, Adam McKay, Paul Rudd
- Režie: Peyton Reed
- Hrají: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Michael Peña, Bobby Cannavale, Judy Greer, Corey Stoll, Tip Harris, David Dastmalchian, Martin Donovan, Hayley Atwell
- Distribuce: Falcon
- Distribuční premiéra v ČR: 16. 07. 2015