10
Fotogalerie

Ant-Man: recenze filmu

Kapitoly článku:


Scott o vlastnostech toho obleku nic netuší a postupně se s nimi seznamuje. I to je součást Hankova plánu, v němž se ukáže, že vloupání nebylo náhodné a osoba, jež ho provedla, také ne. Hank si Scotta vybral pro náročný úkol proniknutí do Crossovy přísně střežené laboratoře, protože jde o opravdu talentovaného mistra vniknutí i úniků.

Mentor se svým novým žákem uzavře oboustranně výhodné spojenectví, v rámci něhož ho začne na tento úkol připravovat. Scott si musí vlastnosti a možnosti obleku nejdřív osvojit, aby se mu v něm podařilo ukrást zdokonalený a vyzbrojený oblek, jež nyní vlastní Cross.

Mentor a žák

Motivace, která oba spojence pohání, je podobná. Scott se po době, strávené ve vězení, vrací do normálního života a snaží se v něm obstát. Díky tomu, že v minulosti oloupil jednu velkou nadnárodní společnost, je jeho obličej poměrně známý a on má tak problém najít si nebo udržet práci.

Za této situace se ale těžko může postarat o svou malou dcerku Cassie (Abby Ryder Fortson), jíž chce být po letech odloučení znovu vzorem. K ní ho nechce pustit nový manžel jeho bývalé ženy Maggie (Judy Greer). Jako policista má na to Paxton (Bobby Cannavale) své páky.

antman-mv-10.jpgantman-mv-11.jpg

Scott ale není klasický kriminálník, spíš osudem vláčený zkrachovalec, jehož touha pomáhat lidem i metodami na hraně zákona ho dostala do situace, v níž se právě nachází. Toho si je vědom Pym, který chce také urovnat vztahy se svou dcerou Hope, jež jsou napjaté od nešťastné události před lety, během níž Hank přišel o manželku a Hope o matku.

Malý velký muž

Dva muži, kteří bojují proti zlu po svém, se spojí k velkolepé lupičské akci, kterou je třeba prve pečlivě naplánovat a promyslet její strategii. To obnáší ono seznamování se se zmenšovacím úborem, jež ze strany Scotta připomíná okouzlení Petera Parkera možnostmi Spider-Manova elastického oblečku.

Scott alias nový Ant-Man vstupuje do říše hmyzu a to, co v ní zažívá, evokuje hravého ducha Gulliverových cest nebo animovaných pixarovek. Malý človíček je v ní ohrožen gramofonovou deskou, sprchou, vysavačem či krysou.

Postupně se z něj ale stává mistr zmenšování a zvětšování, což využívá v momentech, kdy má být polapen. Učí se rovněž komunikovat s mravenci a objevuje v sobě vůdcovské vlastnosti, které mu umožní, aby různým druhům mravencům velel.

Zjišťuje, že i ve své miniaturní verzi může být velkým mužem, určeným k velkým činům. Finále hravého ducha jeho proměn ctí a odehrává se nikoliv ve městě v nějaké detonační vřavě, jak jsme u marvelovek zvyklí, ale v dětském pokojíčku jeho dcery.

Právě zde ve zmenšených verzích svede souboj s padouchem Crossem. Odehrává se to na koberci a jako důležitá rekvizita tu slouží očima koulející Lokomotiva Tomáš ze slavného animovaného seriálu. Zapojeni jsou do něj mravenci a celé to hodně připomíná rodinné filmy z osmdesátých let typu Miláčku, zmenšil jsem děti Joea Johnstona.

Neselhávající lesk hereckých bardů

Akční souboj v dětském pokojíčku, při kterém dva protivníci metají kousky stavebnic jako jiní superhrdinové mrakodrapy je nesmírně osvěžující nápad této heist movie, která má poměrně dlouhou expozici, sloužící k osvětlení Pymovy a Langovy minulosti. Motivace postav i jejich vzájemné vztahy jsou díky tomu srozumitelné a rodinná linie obou Ant-Manů je tu nejvýraznější ze všech marvelovek.

Paul Rudd si ze svého superhrdinství tak trochu utahuje a zároveň mu lichotí. Mezi Evangeline Lilly a jím to příjemně jiskří, ale hvězdou je tu někdo jiný. Michael Douglas je stejně dobrá trefa jako Robert Redford v konspirační dvojce Kapitána Ameriky. Herečtí bardi dávají těmto filmům lesk a charisma, jemuž se jejich mladší kolegové zatím jen přibližují.

antman-mv-18.jpgantman-mv-7.jpg

Corey Stoll je záporák, který touží po uznání mistra Pyma, v jehož stínu se léta pohyboval a nyní ho chce překročit. Jeho podlost, úlisnost, sebestřednost a vyšinutost je zdůrazňována takovými „roztomilými“ momenty, jako že nutí do svých experimentů nevinná kůzlátka.

Lepší než se čekalo

Přepisovaný scénář, změna režiséra a výměna tvůrce osobitého za spíše řemeslníka, to nikdy nevěstí nic dobrého. Na to, jak moc se Ant-Manovi po odchodu Edgara Wrighta nedůvěřovalo, dopadl velmi dobře. Marvelovskou sérii polidštil a dal jí rodinný charakter.

Oproti svým epickým kolegům věnoval víc času představení jednotlivých postav a vztahů mezi nimi. Nezapomněl přitom, že i k patosu sklouzávající rodinné historie je třeba odlehčit patřičnou dávkou nadsázky a sebeironie, jíž vycházejí herečtí představitelé vstříc.

Někomu možná bude s příklonem ke komediálnímu žánru chybět větší míra osudovosti a napínavosti, jež k žánru superhrdinských komiksových podívaných také patří. Tvůrci se ale rozhodli, že půjdou spíš ve šlépějích odlehčených Strážců galaxie. Jak zapadnou do celého marvelovského vesmíru a zda se Ant-Man vedle svých slavnějších kolegů neztratí, na to si počkejme do třetího Kapitána Ameriky s podtitulem Občanská válka nebo třetích Avengers, jejichž první část se v kinech objeví za tři roky.

Ant-Man

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Ant-Man
  • www.marvel.com/antman
  • USA 2015
  • Scénář: Joe Cornish, Edgar Wright, Adam McKay, Paul Rudd
  • Režie: Peyton Reed
  • Hrají: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Michael Peña, Bobby Cannavale, Judy Greer, Corey Stoll, Tip Harris, David Dastmalchian, Martin Donovan, Hayley Atwell
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 16. 07. 2015
Ant-Man
film   7

Určitě si přečtěte

Články odjinud