Nevíme proč Apple výrobce sluchátek Beats kupuje. Ale jedno víme. Určitě ne kvůli tomu, že to jsou dobrá sluchátka.
Více asi nejznámější firma na světě, americký Apple, nemohl překvapit. Podle Financial Times má Apple těsně před podpisem smlouvy o koupi Beats Electronics. Což je výrobce sluchátek Beats by Dr. Dre, firmy, kterou v Kalifornii založili raper Dr. Dre a hudební producent Jimmy Lovine.
Firma plánuje uzavřít smlouvu příští týden, cena prý bude 3,2 miliardy dolarů (cca 63 miliard korun). Šlo by tak o největší nákup v historii Applu. Částka je překvapivě vysoká i v tom ohledu, že hodnota firmy byla před osmi měsíci odhadnuta na „pouhou“ miliardu dolarů. Zatím největší nákup společnosti Apple byl NeXT, založený Stevem Jobsem, za 400 miliónů USD. Nákupem získal Apple jádro nyní používaného operačního systému a znamenal návrat Jobse. Jinými slovy jde o první akvizici podobného druhu.
Sluchátka Beats by Dr. Dre zná minimálně podle jména mnoho lidí. Méně se ale ví, že tato firma má podobný obchodní model jako Apple. Sluchátka Beats s cenou 200 dolarů (4 000 Kč) mají výrobní náklady 14 dolarů (280 Kč). Beats navíc v USA naprosto dominuje trhu sluchátek s cenou nad 99 USD (2 000 Kč), kdy ovládá 59 % trhu. Přitom jde o nového výrobce, který v roce 2008 vstoupil na trh s „exkluzivními“ sluchátky za 350 USD (7 500 Kč).

Prosadil se ale nikoliv kvalitou, ale výborným marketingem, kdy mu pomohly celebrity a sportovci. Logo „b“ na sluchátkách se pro mnoho lidí stalo symbolem stylu a drahých, tj. dle laiků určitě kvalitních sluchátek. Mají dokonce tak silný image, že i výrobci kvalitnějších sluchátek jejich design napodobují.
Nelze říci, že by neexistovaly v sortimentu firmy povedená sluchátka, ale v drtivé většině jde o zvukově podprůměrná sluchátka, která moc nevydrží ani po stránce mechanické.

Proč chce Apple tedy koupit Beats? Obě firmy už několik let spolupracují a iPhony, iPody a iPady se v Apple Storech vystavují se sluchátky „od doktora Dre“. Sluchátka jsou v nabídce podporovaného příslušenství. Nicméně proč chce Tim Cook a spol. firmu rovnou vlastnit? Co nového by to mohlo přinést koncovému zákazníkovi?
Určitě nebudete dostávat kvalitnější sluchátka rovnou s novým iPhonem. Je známo, že spolupráce HTC+Beats příliš nefungovala. Apple navíc bude chtít své peníze rychle zpět, takže nějaké rozdávání zdarma se určitě konat nebude. Že bychom se dočkali integrace iPodu Shuffle rovnou do náušníků? Tento trend je také už minulostí, navíc v době ústupu iPodu ze slávy to nevypadá jako nejrozumnější nápad.
S největší pravděpodobností je důvodem zájem Applu hlavně o Beatsmusic.com, což je služba pro streamování a sdílení hudby – funguje na všech hlavních mobilních platformách a Apple by ji mohl použít jako plnohodnotnou protiváhu Spotify, Rdia, Deezeru a dalších. Apple v minulosti udával směr hudebního byznysu, ale například v minulém roce poklesl prodej samostatných skladeb o 12 %. Zájem posluchačů se přesouvá k streamování a pro Apple je jednodušší službu koupit, než vymýšlet a prosazovat své řešení. Navíc Beats znamená: skvělý marketing, silná značka, skvělá image.
Když pomineme nadsazenou cenu a údiv odborné veřejnosti, že Apple kupuje výrobce nepříliš kvalitních sluchátek, lze se domnívat, že Apple ví, co dělá. Navíc umí překvapit.
Zdroj: TheVerge