AQ Passion Fever: české podlahové třípásmové Hi-Fi reprosoustavy [test]

2. července 2020
TWEET SDÍLET
AQ Passion Fever těží velkou měrou ze zkušeností, které firma získala při vývoji a výrobě vyšších modelů této své vrcholné řady a je to znát. Nabízí čistý, přímočaře transparentní, energický a "srovnaný" zvuk, díky kterému jakoby "mizí ze scény" a nechávají autenticky vyznít zbytek systému v čele s nahrávkou.

Plusy

  • Dobrý, přesný bas
  • Celková transparentnost
  • Neztrácí se ani ve větším prostoru
  • Energie a konkrétnost

Minusy

  • Vyžadují pečlivou volbu kvalitní elektroniky
9/10
Hodnocení

Řada Passion tvoří vrchol nabídky českého výrobce AQ už pár let, nejnověji ji doplnil limitovaný model Passion 25 k uctění výroční pěkného čtvrtstoletí od vzniku firmy, na něj opticky i koncepčně navazuje sloupek Passion Fever, ctící nicméně jinak všechny technické i estetické postupy, které se mezi firemními top modely uplatňují.

Vzhled a konstrukce

Základní tvar ozvučnice je klasický, čistě pravoúhlý, přisazená tlustá čelní stěna má nicméně profil, který "vlnkou" ve spodní části spojuje Passion Fever s vyššími modely. Stejně výmluvným poznávacím znamením značky AQ je svislý vyfrézovaný kontrastní pásek, v němž je vepsáno modelové označení. V čele jsou zapuštěny čtyři měniče, zabírající valnou část šířky i výšky panelu, v dolní části se otevírá pohled do okrouhlého a zakulaceného ústí bassreflexu.

Klepněte pro větší obrázek

Záda Passion Fever jsou pak vyvedena minimalisticky, je tu jen a pouze kovová destička s dvěma páry reproduktorových terminálů a pod ní nalepený informativní štítek.

Na to, že ozvučnice má výšku vcelku skladných 100 cm, šířku 25,6 cm a hloubku 34 cm, váží poctivě působících 35,6 kg. Může za to použití sendvičové konstrukce, jakkoliv základem jsou běžné MDF profily. Potlačení parazitních rezonancí a vůbec zlepšení akustických vlastností pomáhá systém BDS - jde v podstatě o kapsy vyplněné kovovým pískem, které uvnitř skříně pohlcují energii, ta nerozkmitává panely a nezpůsobuje zkreslení reprodukce. Další zpevnění mají na starosti bytelné výztuhy a samozřejmě už jen samotná tloušťka profilované čelní desky. Z MDF je pak vyfrézovaný i bassreflexový nátrubek.

Kompletní osazení pochází z katalogu firmy SB Acoustics. Nejvyšším frekvencím vévodí kopulka typu Ring-Dome, u které výrobce říká, že má antirezonanční membránu. Následuje pětipalcový polypropylenový středotónový kónus a na něj navazuje dvojice basových membrán s průměrem osmi palců. Basové měniče používají zkratovací kroužky a větraný nástavec pro lineárnější chod a minimalizaci komprese, středotónový a basové měniče pak mají formery ze skelného vlákna a cívky z poměděného hliníkového plochého drátu.

Výrobce říká, že rozmístění měničů na přední stěně je propočítané tak, aby bylo dosaženo co nejvyrovnanější fázové charakteristiky.

Všechny součástky na třípásmové frekvenční výhybce se strmostí 12 dB / otkáva jsou pájeny ručně metodou D2D, kdy se na silné desce spojí dva konkrétní body a přenos energie tak nelimitují případná omezení plošného spoje. Pro vnitřní spojení je použita kabeláž AudioQuest Rocket 33.

Výrobce udává velmi působivý pracovní frekvenční rozsah 23 - 30 000 Hz (+/- 2 dB), nadstandardní citlivost 90 dB / W / m a nominální impedanci 8 ohm.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 80 metrů čtverečních, standardním zatlumením, velmi vysokým stropem a několika akustickými prvky.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

Klepněte pro větší obrázek
Waterfall

I ve velké místnosti bylo vidět, že při měření zblízka jsou Passion Fever bohaté na basech, propad kolem 4 - 6 kHz je spíše zdůrazněný blízkostí měření a charakterem prostoru v daném bodě - jak vidno na měření z poslechového místa, samotné reprosoustavy nabízí pásmo prakticky vyrovnané. Co lze dovodit, to je jistý pokles energie tweeteru mimo poslechovou osu, stejně jako bohatost energie v pásmu mezi 60 a 120 Hz nebo to, že Passion Fever mají i ve velkém prostoru plnohodnotných 40 Hz. Vokální pásmo je pak excelentně rovné.

Klepněte pro větší obrázek
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Naladění bassreflexu je u Passion Fever patrné někde kolem 30 Hz, celkově se průběh impedanční křivky drží nad 6 ohmy a reprosoustavy si tak naprosto zaslouženě nesou označení 8 ohm. Průběh impedance nemá žádné zřetelné nespojitosti nebo prudké změny, snad s výjimkou peaku na 4 kHz. Průběh elektrické fáze není úplně jednoduchý, ale výkyv do negativních hodnot na 72 Hz kompenzuje masivní impedanční peak, ani další průběh pak nebude znamenat zátěž pro elektroniku, která je proporční k reprosoustavám této cenové třídy.

Jak to hraje

AQ Passion Fever jsme poslouchali v showroomu výrobce, kde jsme porovnávali s Passion Teen i velkými Passion a to primárně na sestavě Arcam CDS50, Arcam C49 a Arcam P49, byť jsme zkoušeli také sestavu Lindemann musicbook SOURCE a musicbook Power 500 / Power 1000. Napájeno bylo přes AudioQuest Niagara 7000 a propojeno kabeláží AudioQuest - signálovými ze série Elements, napájecími ze série Storm a reproduktorovými z řady Mythical Creature, tedy tím nejlepším, co americká značka má.

Luxusní kontrabas Charlieho Hadena v "Anna" ("Naim Sampler 6" | 2006 | Naim Label | naimcd106) byl velmi ukázněný, na nijak dramaticky obrovský sloupek je hloubka velmi dobrá, nástroj má objem, energii i pevné, jisté kontury - přesnost je dokonce výtečná, jednotlivá brnknutí jsou od sebe oddělená a mají pečlivou artikulaci. Charakter basu by se pak dal popsat nejlépe tím těžko představitelným slovem "neutrální", protože není ani technicistně suchý, ale ani to není takový ten bas šťavnatě okázalý.

Střednímu pásmu vládne organizovaná transparentnost, vokál Julie London v "People who are born in May" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl znělý, prezentovaný soustředěně a konkrétně, přičemž Passion Fever dají najevo jak všechny ty podmanivé detaily, tak ale i limity staré, byť krásně "oprášené" nahrávky. A oboje se stejným klidem, bez agrese, bez techničnosti.

Znělé nejvyšší tóny v "No Matter What" od Xu Ganga ("Be There" | 2004 | Usher) měly velmi pěkné rozlišení, neagresivní a přesto průbojnou charakteristiku, kdy jemné kovové doznívání prostě slyšíte - bez příkras, ale zároveň bez tvrdosti, nekomplikovaně a prakticky bez vlastního charakteru, který by AQ do reprodukce vkládaly.

Pod sebejistou, ale přesto nenápadnou kontrolou byl i Claptonova "Lay Down Sally" ("Ultradisc II" | 1994 | MFSL | SPCD 016). Organizovaný, přehledný není makrodynamickým hodokvasem, ale v duchu celkové neutrálnosti prostě "nepřekáží" a dynamické impulsy jsou citelné, řízené a utažené, hudba pulsuje a šlape, snadno a svižně, energicky a - lepší slovo těžko najít - naprosto "přiměřeně". Reprososutavy hrají v klidu, bez okázalosti, bez efektů, mají ale solidní, rychlé reakce a měniče zvládají udržet přesnost při nízké i vysoké hlasitosti.

Ani ve vrstevnaté, snad až místy chaotické "Clouds" od Steve Coleman and Five Elements ("Harvesting Semblances and Affinities" | 2008 | Pi Recordings | PI33) se reprosoustavy neztrácí, zvuk je krotký, informativní a věcně přímočarý. Dobrá čitelnost a solidní konkrétnost platí v basech, středech i výškách, nic není zdůrazňováno, byť Passion Fever inklinují spíše k jisté analytičnosti - extrakce detailů je v čistém zvuku zdánlivě jednoduchá a zvuk je úpravně zřetelný.

Hodně velký poslechový prostor s velmi nadstandardním odstupem od stěn i velmi výrazným rozestupem ozvučnic byl pořád - trochu kupodivu - v možnostech Passion Fever, takže "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Close to the Music Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byla rozprostřená v pravolevém směru až za okraje kabinetů, bez akcentování středu stereo báze a jednotlivé tóny měly kolem sebe dostatek vzduchu. Plasticita je prostě celkově dobrá, hodná vysokých nároků poctivého high fidelity.

Rytmická a přímočará "I Love the Life I Have" Buddy Guye ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) byla technicky spořádaná, přesná a razantní tam, kde razantní být má, pevnost byla také výtečná a vůbec měl zvuk hlavu a patu, byl jasný a byl zřetelný. Není to takový ten bohatý, barevný a šťavnatý zvuk, je právě takový, jaký jej nabídne připojená elektronika a je právě takový, jaký byl zaznamenán na nahrávce.

Verdikt

AQ Passion Fever těží velkou měrou ze zkušeností, které firma získala při vývoji a výrobě vyšších modelů této své vrcholné řady a je to znát - v esteticky nezaměnitelném duchu nabízí tento poměrně kompaktní sloupek styl svých mohutnějších sourozenců, ale za zlomek jejich ceny. 

Passion Fever potřebují k úplnému vyniknutí také kvalitní podmínky (elektroniku i nahrávky), protože jinak se dozvíte v duchu celkově mimořádně neutrálního a přesného projevu o každém nedostatku. Ne snad nějak vulgárně nebo otravně, ale přesto zřetelně. Pokud je ale vše jak má být, nabízí Passion Fever čistý, přímočaře transparentní, energický a "srovnaný" zvuk, díky kterému jakoby "mizí ze scény" a nechávají autenticky vyznít zbytek systému v čele s nahrávkou.

AQ Passion Fever

Cena oficiální: 129 990 Kč

  • Zapůjčil: AQ

Technické parametry

  • Systém: 3 - pásmový
  • Impedance: 8 ohm
  • Šumový výkon: 120 W
  • Hudební výkon: 240 W
  • Citlivost: 90 dB / 1 W / 1 m
  • Kmitočtový rozsah: 23 Hz – 30 kHz v pásmu 4 dB
  • Citlivost: 90 dB / 1 W / 1 m
  • Výhybka: 12 dB / oct
  • Vnitřní objem: 61 litrů
  • Rozměry (š x v x h): 256 mm x 1000 mm x 340 mm
  • Hmotnost: 35,6 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Témata článku: Hi-Fi, Reproduktory, Recenze, Test, High-End, AQ, Naim, Hi-Fi systémy na Heureka.cz

12 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon. Třeba pod stromeček

12 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon. Třeba pod stromeček

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

Jaromír Puk
Televizory
23 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek. Od nejlevnějších za pár stovek až k Apple AirPods Max

23 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek. Od nejlevnějších za pár stovek až k Apple AirPods Max

Vybrali jsme nejlepší bezdrátová sluchátka. Pro běžné použití, pro sport, pro komfortní poslech a také modely s aktivním potlačením hluku.

Jaromír Puk
Bezdrátová sluchátka
25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

Zaměřili jsme se na české nebo československé komedie, které vznikly od 30. let minulého století do současnosti. Vybrali jsme ty nejlepší, nejnavštěvovanější, nebo pro danou dobu něčím typické.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

Průlet filmovým děsem od dvacátých let minulého století do současnosti. Nejstrašidelnější horory, které prověřil čas, i tituly, které se snaží tento žánr se všemi jeho odnožemi posouvat dál.

Marek Čech
Filmy on-line
Nejpirátěnější filmy roku 2022. U všech víme, kde si je můžete legálně pustit online

Nejpirátěnější filmy roku 2022. U všech víme, kde si je můžete legálně pustit online

Vzali jsme týdenní přehledy nejstahovanějších filmů, které se objevují na torrentech, a spojili je do jednoho žebříčku. Tohle jsou filmy, o které byl na světě v roce 2022 největší zájem – které se nejvíc pirátí.

Ondřej Králík
Filmy on-line
Nejlepší postapokalyptické filmy. Krvavý konec lidstva vážně i nevážně na 30 způsobů

Nejlepší postapokalyptické filmy. Krvavý konec lidstva vážně i nevážně na 30 způsobů

Nejen houbičky a smrtící infekce dokážou rychle vyhubit lidstvo. Vybrali jsme nejlepší a nejznámější filmy, které ukazují, jak si lidé poradí (nebo taky neporadí) se zhroucením společnosti a různými katastrofami. Některé jsou smrtelně vážné, některé akční a některé... velmi odlehčené.

Jaromír PukMarek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Vybrali jsme 18 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Pod vánoční stromek, na párty i na zahradu

Vybrali jsme 18 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Pod vánoční stromek, na párty i na zahradu

Vybrali jsme ty nejzajímavější bezdrátové reproduktory. Od malých do kapsy až po větší do domácnosti, které nabízejí výborný poměr cena/výkon.

Jaromír Puk
Bluetooth reproduktor
19 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

19 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

Marek ČechVojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět