Netflix uvažuje o spuštění bezplatného tarifu na vybraných trzích v Evropě a Asii, píše Bloomberg. Redaktor Lucas Shaw se během festivalu v Cannes setkal s lidmi z oboru a zjistil, že největší streamovací služba hledá další způsoby, jak nalákat nové diváky.
Aktuálně má 270 milionů předplatitelů, z toho 40 milionů si platí levnější tarif, který je doplněný o reklamu a který nemá k dispozici kompletní obsahový katalog. A z něho by firma mohla vyjít i pro potenciální bezplatný tarif. Více reklamy, horší technická kvalita a funkce či třeba ještě méně obsahu. Případně takový Netflix může vypadat úplně jinak.
Firma zatím podle Shawa nemá žádné plány, kdy a kde by novinku chtěl spustit. Zatím se o ní jen diskutuje. Netflix musí vzít v úvahu i svůj předchozí pokus. V Keni oznámil bezplatný tarif koncem roku 2021, ale loni po necelých dvou letech bez udání důvodu skončil.
Shaw upozorňuje, že Netflix je sice streamovací jednička, ale neumí tak dobře prodávat reklamy. A to je klíčové, aby nákladný provoz video služby byl když už ne rentabilní, tak alespoň ne ztrátový. Což vidíme například u Spotify. Více než polovina lidí u něj hudbu poslouchá zdarma s reklamou. Z jednoho takového člověka má firma díky inzerci v přepočtu okolo 10 Kč měsíčně, prémiový předplatitel ale do kasy přinese desetkrát tolik. Společnost kvůli tomu pravidelně prodělává.
Netflix by se ale teoreticky mohl vydat cestou bezplatných internetových televizí, které vysílají lineárně. Nemají klasické programové schéma jako Nova, ale například na nich 24/7 běží pořád tentýž seriál, jeden konkrétní žánr či se tam dokola opakují filmy z konkrétní doby nebo od konkrétního studia. V zahraničí jde o velmi populární formát, který u nás chce prorazit Warner TV. Ta sice neběží na internetu, nýbrž přes anténu, ale princip je totožný – vysílá se nekonečný stream filmů, seriálů, a především reklam.
Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.