Oživeno: Data převzatá z webu billboard vycházela z uveřejněných dat od Luminate, nicméně společnost Luminate změnila metodiku vykazování nezávislých maloobchodních prodejů o 1. ledna roku 2024. Na chybu ve srovnání upozornil web darko.audio, kde uvádějí přímé vyjádření společnosti Luminate, že naopak trh vyrostl o 6,2 %. Přes tohle vyjádření aktuálně nejsou k dispozici srovnatelná historická data, která by poskytla přesný meziroční trend týkající se fyzických prodejů, včetně vinylů. Za svým názorem, že se vlastně nic neděje, ale že s trh s gramodeskami už bude více méně na podobných číslech a spíše bude stagnovat, si stojím. Nicméně celoroční výsledek můžou ještě ovlivnit předvánoční nákupy.
Loni jsem psal článek Gramodesky se vracejí, kde komentuji trend posledních let – návrat vinylu. Už v začátku jsem zmínil, že nesdílím optimismus prodejců gramofonů a gramodesek, neboť dle dostupných údajů prodeje v letech 2022 a 2023 spíše narazily na strop a došlo k nasycení trhu. Přeloženo do běžné řeči: kdo si gramodesky chce kupovat, ten si je už kupuje, ale další růst už není reálný.
Letošní prodejní čísla z USA (zveřejnil je billboard) ukazují nepříjemnou pravdu – nejenže prodeje gramodesek narazily na svůj strop, ale opět padají dolů. V srovnání se stejným obdobím roku 2023 došlo v roce 2024 k poklesu prodejů o 33 %. Což je hodně velký propad. Není však složité uhádnout, co za tím stojí.
Je známé, že hlavním tahounem jsou velké hvězdy, jako například Taylor Swift. Ta loni prodala celkem 945 tisíc gramodesek alba Midnights. Za úspěchem se skrýval chyták, kdy Swift nabízela čtyři různé obaly, ze kterých jste si mohli poskládat hodiny na stěně. Takže spousta fanoušků stejné album koupila hned čtyřikrát.
Ze čtyř desek si Taylor Swift si můžete udělat hodiny.
Stačí za 70 dolarů pořídit krabičku s hodinovou mechanikou a podpěrami pro jednotlivá alba
Samozřejmě, že když se sečtou podobné triky s faktem, že ne každý rok vychází nová LPíčka, která se prodávají ve statisících, tak logicky dojde k propadu tržeb. Ze zveřejněných čísel lze vidět, že se propadl také prodej CD disků (o 20 %), či digitální hudby (o 8 %). Nahoru ve srovnání s rokem 2023 jdou pouze tržby hudebních streamovacích služeb, a to o 7 %.
Ze zmíněného propadu si ale nemusí nikdo dělat těžkou hlavu, protože LP desky se v posledních letech dostaly opět do povědomí kupujících a zůstane poměrně dost fanoušků, kteří budou gramodesky dál kupovat a rozšiřovat si své sbírky. Pouze dochází k otupení špiček a extrémů.
Rok pravděpodobně 2025 ukáže už stagnující čísla prodejů, neboť jak jsem na začátku zmínil, tak „móda“ gramofonových desek je pro část posluchačů opravdu pouze módní záležitostí a je „cool“ nějaký vinyl doma mít, či ho někomu věnovat jako dárek. Zůstává ale poměrně dost fanoušků, kteří zkrátka fyzické médium chtějí. Ať už pro jeho analogový „off-line“ charakter, nebo pro ten prostý fakt, že poslech celého alba v klidu doma na gramofonu je něco jiného, než sjíždění namíchaného playlistu ze Spotify.