7
Fotogalerie

Audio Pro Addon T20: aktivní sloupové Bluetooth reproduktory, které nahradí celý systém [test]

Audio Pro vyrábí velmi dobré a muzikální aktivní Bluetooth reproduktory. Addon T20 jsou aktivní sloupové reproduktory s přijatelnou cenou a víc než akceptovatelnou cenovkou. Přes svou lehkou efektnost a zjevně nekonfliktní a příjemné ladění zvládají hrát čistě, přehledně a živě.

Plusy
Dobrá cena
Variabilní konektivita
Bohatost
Příjemná kulatost
Minusy
V základu chybí streaming (byť Link 1 od Audio Pro je levný doplněk)
8  /10

Nordičtí Audio Pro jsou sice možná primárně orientovaní na výrobu bezdrátových stylových reproduktorů, ale ve své nabídce mají i modely, které mají svou koncepcí od pohledu blíže ke konzervativnímu hi-fi, ač i tam je akcent na modernost, čistotu a lifestyle jasně patrný. Nejvýraznějším takový jsou pak dozajista štíhlé kompaktní sloupečky Addon T20.

Vzhled a konstrukce

Z nevelké základny v mírném záklonu vyrůstají čistě pravoúhlé sloupečky s moderně elegantním matným povrchovým provedením, osazené v horní části trojicí s úhlednou čistotou zasazených reproduktorů. Pěkně provedené ozvučnice vyrostly jen do výšky 83,2 cm, na šířku hlavně díky základně zaberou reprosoustavy jen 19 cm a do hloubky 21 cm.

2622299.jpg

Mnohem více se toho "děje" vzadu - horní třetinu zabírají kovové desky s tím, že na levém kanálu se tu nachází u horní hrany pětice základních tlačítek a čtyři indikační diody aktivních vstupů. Nicméně nic z řečeného spíše potřebovat nebudete, protože veškerý komfort ovládání obstará velmi pěkně zpracované dálkové ovládání.

Ve spodní části ozvučnic je pak další panel, tentokrát vyhrazený konektorům. Na pravém kanálu je jen dvojice reproterminálů (protože veškerá aktivní elektronika je schovaná v levém kanálu), na levé bedně najdete cinchové linkové vstupy a dvojice optických vstupů digitálních. Výstup je tu pro subwoofer, pokud by vám rozsah Addon T20 nestačil. USB port je tu výhradně pro nabíjení dalších zařízení. Neviditelným vstupem je pak Bluetooth s podporou aptX kodeku. Uprostřed výšky ozvučnic jsou poměrně mohutné výdech bassreflexů.

small_129.jpg 
Nechybí výstup pro subwoofer, pokud by vám rozsah Addon T20 nestačil. USB port je tu výhradně pro nabíjení dalších zařízení. Neviditelným vstupem je pak Bluetooth s podporou aptX kodeku. 

Za výraznou krycí mřížkou je vpředu vsazená vysokotónová kopulka o atypicky malém průměru tří čtvrtin palce. Pod ní jsou pak dva identické paralelně pracující středobasové měniče o čtyř a půl palcovém průměru kónických membrán. Na nich si výrobce obzvláště zakládá, neb po založení v roce 1978 se začal zabývat právě basovým spektrem a hlavně tím, jak dostat hodně basu z malých ozvučnic. Na každý kanál je k reproduktorům přiřazen jeden 60 Wattový modul zesilovače, pracujícího ve třídě D. Ten navíc umí aplikovat tónové korekce jak na výškáč, tak na basáky a to v poměrně výrazném rozsahu.

Audio Pro T20 hrají v rozsahu 32 - 25 000 Hz a přechodovou frekvenci mají nastavenou na 2 900 Hz.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, hodně polic s komponenty a několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2019-07-15-TST-Audio-Pro-T20-m1.png

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019-07-15-TST-Audio-Pro-T20-m2.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
 

Na grafu frekvenční odezvy je vidět slušně "srovnané" pásmo od 300 do 10 000 Hz, následované nicméně na vyšších frekvencích patrným zdůrazněním a v nižších frekvencích uvozené zřetelným peakem na 60 Hz. Bohatší bas a výšky ale k této kategorii tak trošku patří. Působivé je rozhodně to, že nevelké reprosoustavy umí zahrát už pod hranicí 40 Hz, což není příliš daleko od toho, co udává výrobce. Nicméně celkově vzhledem k zaměření a ceně "měří" T20 mnohem lépe, než byste očekávali.

2019-07-15-TST-Audio-Pro-T20-m3.png
Waterfall

Impedanci jsme měřili samozřejmě u pasivního kanálu - na křivce je vidět bassreflex naladěný kolem 40 Hz a celkově zhruba čtyřohmové chování. Na 200 Hz je vidět zákmit, který bude znamenat přítomnost rezonance kabinetu a i na frekvenční odezvě je v tomto místě vidět propad energie. Elektrická fáze má v celém rozsahu příkladně nenáročný průběh.

Jak to hraje

Audio Pro jsme měli možnost poslouchat v pražském studiu HIFI CZ, kde jim společnost dělal CD přehrávač Teac PD-501HR nebo třeba streamer Audio Pro Link 1. Napájení zařizoval ISOL-8 Substation Integra a propojeno bylo kabeláží WireWorld. Krátce jsme měli možnost připojit i sestavu Cyrus Stream Xa / CDi / 8.2 DAC / PSXr2, kde jsme srovnávali s Concept 500 od Q Acoustics.

Dobře (byť ne na neutrálno) naladěné DSP dotlačí bas z malých sloupků do neuvěřitelných hloubek, aniž by to ale třeba v Cohenově "By the Rivers Dark" ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) vedlo jen k rozmazanému mručení. Přesto je to samozřejmě měkký, nadýchaný a hutný zvuk, spíše než precizně definovaný. Ale je to bas v množství opravdu působivém, je poměrně klidný a má pocit váhy, byť je samozřejmě lehce rozevlátý na efekt, trochu zdůrazněný. Je to nicméně rozhodně konkrétnější bas, než by nabídla většina sloupků v sestavě obdobné hodnoty.

I vokál Amber Rubarth ve "Full Moon in Paris" ("Burmester Selection Vol. 1" | 2017 | InAkustik | INAK 7804) působil trochu zdůrazněným dojmem, což bylo cítit zejména na sykavkách - ale primárně i tady zůstává hlas frekvenční rozsah hebce kulatý, vkusně čistý a plně odpovídající čitelností hi-fi nárokům dané cenovky. Zvuk je díky "přímému náhonu" a péči DSP nicméně i tady solidně kontrolovaný, má větší proporce a jako kdyby celý zvuk šel kupředu.

Naopak překvapivě decentní a učesané v solidním hi-fi standardu zněly činely v "Shiny Stockings" Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble ("XLO Test and Burn-In CD" | 1999 | Reference Recordings | RX-1000). Nebyly vůbec ostré, měly akurátní objem a přesto s ohledem na cenu zněly s fajnově realistickým tónem a jasností. Samozřejmě to není analytický zvuk zaměřený na nuance a jemné dozvuky, ale výšky jsou tak příjemné, že ty nejkřehčí jednotlivosti ani nijak nepostrádáte.

Co je s ohledem na velikost i cenovku reprosoustav působivé, to je jejich dynamika - v "Percussion Du Africa" (Dununba | "AUDIO Digital Masters III" | 2010 | STS Digital | 11-10) byl zvuk sice možná trochu zdůrazněný, ale rozhodně pěkně šťavnatý, houpavý a plný. Ačkoliv ani z tohoto pohledu nejsou T20 audiofilskou záležitostí a to zejména proto, že tak trochu tlačí na všech frontách, je to zvuk dýchající, autoritativní a má slušný drajv - je to prostě zvuk, který o sobě umí dát vědět.

Samozřejmě, charakter T20 není laděný na to, aby vám třeba v reprodukci tradičního slovanského sboru v podání nizozemských Cantus ex Corde ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) vytáhl ty nejjemnější ambientní zvuky nebo podal rozdíly mezi charaktery jednotlivých vokalistů, nicméně ve vší celistvosti panuje ve zvuku velmi vkusná čitelnost a přehlednost. V dané třídě (dejme tomu ve srovnání s kompletní hi-fi sestavou do 20 000,- Kč) ale patří T20 i v rozlišení zejména díky slušné konkrétnosti k tomu rozhodně lepšímu.

Prostor "The Dance" v podání Floriana Couteta a Smart is Brass ("Räumlichkeit und Transparenz" | 2015 | stereoplay) byl tak nějak pohodově rozprostřený a slušně přehledný díky celkově velkému zvuku. Stereo báze byla dobře spojitá a dobře přeheldná, naopak reprosoustavy díky solidnímu zfázování a spojitosti pásem nebyly v prostoru nijak patrné. Prostě to bylo dobré a přehledné.

T20 jsou ale každopádně koncipované jako lifestylový společník pro univerzální poslech čehokoliv a kdykoliv - a to není myšleno nijak pejorativně. Třeba na rytmické "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) se pěkně projevil sytější bas, kulaté a měkké celkové ladění stejně jako skutečnost, že DSP se postará o dobrou čitelnost i v nižší hlasitosti, aniž by to znamenalo, že reprosoustavy nezvládnou hrát nahlas. V žádné ze svých poloh ale každopádně neztrácí nekonfliktnost a "snadný" charakter.

Verdikt

Nutno přiznat, že nás Audio Pro T20 pěkně překvapily - na lifestylový kousek s přijatelnou cenou a víc než akceptovatelnou cenovkou totiž přes svou lehkou efektnost a zjevně nekonfliktní a příjemné ladění zvládají hrát čistě, přehledně a živě. Navíc díky DSP zní celkově sladěně a v harmoničnosti se vyrovnají i pečlivě sladěným hi-fi systémům stejné cenové úrovně.

V malých sloupcích každopádně dřímá mnohem více chuti a hudebnosti, než byste snad mohli čekat a Audio Pro zjevně nejsou jen výrobcem zajímavých bezdrátových repráčků, ale umí nabídnout i produkt, který obstojí i mezi klasickou hi-fi konkurencí.

Audio Pro Addon T20

Cena: 17 990 Kč

Technické parametry

  • Konstrukce : sloupové aktivní reprosoustavy
  • Osazení : 20mm výškový měnič, 2x 115mm woofer
  • Výkon : 2 x 60 watt
  • Frekvenční rozsah : 32 až 25 000 Hz
  • Dělící frekvence : 2 900 Hz
  • Konektivita : Bluetooth V4.0 s aptX, RCA, 2 x optický vstup

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud