Bowers&Wilkins 805 D3: nejmenší legenda nové generace [test]

12. srpna 2016
TWEET SDÍLET
Bowers&Wilkins 805 D3: nejmenší legenda nové generace [test]
Spíše než muzikální jsou stojanové dvoupásmové reprosoustavy B&W 805 D3 přesné a precizní, konkrétní a nesmlouvavě perfekcionistické. Ale taky nestojí málo.

Zvuk

Na svůj malý objem umí B&W 805 D3 vyzářit až neuvěřitelné množství spodních frekvencí, co je ale ještě víc fascinující, to je schopnost měničů udržet nad těmi tóny v podstatě dokonalou kontrolu kam až rozsah sahá. Třeba kontrabas Charlieho Hadena ve Spiritual ze společné desky s Patem Methenym "Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) už se téměř celý vešel, každý tón byl ale suchý, rychlý a přesný jako prásknutí bičem.

805 D3 to sice nedají zadarmo a potřebují velmi, velmi dobrou elektroniku, ale pak nabízí

Na čem jsme testovali

Nejmenší zástupce řady 800 jsme poslouchali na redakčních sestavách Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, které doplňoval gramofon VPI Scout, ale dostalo se i na duo Marantz PM-14S1 Special Edition / Marantz SA-14S1 Special Edition, Primare I32 / Primare BD32 nebo Quad Artera Play / Quad Artera Stereo. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ale též Cabasse Murano nebo Piega Classic C40.2. Propojeno bylo vždy hlavně kabely ZenSati Authentica, ale také TelluriumQ Silver a Black sérií nebo všemožnými kabely KrautWire ze všech pater katalogu.

fantastickou kontrolu, přesnost a schopnost ukázat celý průběh tónu, jeho jemné nuance a předat v podstatě plnou energii, která sice oproti velkým sloupům rychleji uvadá a funguje jen na blízko, ale je tam. Co je pak úplně fascinující, to je důraz a impuls, který v basové části relativně malý měnič (a ještě rozdělený mezi středy a basy) umí vytvořit. Brouknutí kontrabsu tak je suše přesné, opravdu energické a pevné jako skála.

 Klepněte pro větší obrázek

Střední pásmo je v podání B&W nejnovější osmistovkové generace nádherně, luxusně transparentní, takže vokál Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N) byl precizně zaostřený, čistý a konkrétní, tak jak byste si to od nekompromisního stopadesátitisícového monitoru představovali. Hlas se vznášel s neotřesitelnou pevností přímo mezi reprosoustavami, nádherně plastický, prokreslený a zanalyzovaný, předaný do prostoru téměř bez překážek, tak lehce a snadno unikající z virtuálních úst, tak dynamický a výbušný a energický a velmi, velmi přirozeně lidský, jen s lehoučkým nádechem až mechanické preciznosti.

Klepněte pro větší obrázek

Tweeter s diamantovou membránu z produkce Bowers&Wilkins patří do světové špičky a podle toho také hraje - expresivnost, čistota, důraznost a znělost a přitom absolutní kontrola a vyklidněný nadhled, s nimiž výškový reproduktor vykouzlil vibrafon a činely v Burtonově "Like Minds" ze stejnojmenného alba (2003 | Concord | SACD-1029-6), byly fascinující, doslova hypnotizující.

Klepněte pro větší obrázek 

Výšky přitom nijak objemově ani energií nevystupují nad zbytek pásma, přesto jako kdyby se četly ještě snáze, ještě přirozeněji a snáz pluly do uší. Když velmi precizně zaříznutý dopad paličky na kovovou plochu vykřísne tón, ten se jasně šíří plochou činelu s nádhernou kovovostí, brilantně zazní a pomaličku, v klidu a jemně doznívá. Stejně tak u seberychlejších dopadů paličky vždy slyšíte i tu pauzu, jasně oddělující jeden tón od druhého.

Klepněte pro větší obrázek

Utaženost, kontrola, disciplinovaný, čistý a rovný přednes pomáhají také (jsou-li řádně nakrmeny) 805 D3 dosáhnout na pocit skutečně imponující živosti a dynamiky. Ani nahlas puštěná Vivaldiho skladba "La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) neznamenala jakékoliv ohrožení dynamické rezervy měničů, smyčce byly úctyhodně živé, rychlé a plné, zároveň však i precizně kontrolované, jeden každý tón pevný jako skála a s dokonale definovanými konturami. Záběr smyčců byl doslova uchvacující, ježící chlupy na rukách a i malé 805 D3 snesou opravdu velkou dynamickou zátěž bez pocitu vznikajícího stresu či blížícího se limitu.

 Klepněte pro větší obrázek

Bowers&Wilkins 805 D3 jsou jednoduše řečeno kompaktní dvoupásmové monitory profesionální studiové úrovně - to dost říká o jejich rozlišení a přesnosti. 805 D3 jsou k tomu navíc ještě suše jisté a jejich rozlišení je prostě příkladné, dokážou proniknout až k velmi, velmi jemným nuancím, vytáhnout je na povrch a zařadit mezi ostatní tóny do komplexního obrazu. Pomáhá tomu i výsostná transparentnost, kdy třeba vokály Katie Melua a Evy Cassidy ve "What a wonderful world" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) byly nádherně artikulované a velice bezprostřední. Slyšíte i jemňoučké dozvuky v nahrávacím prostoru hluboko v pozadí, můžete zaměřit svou pozornost na jednu každou hudební linku a zcela si ji "vytáhnout", aniž byste ji museli v celku lovit.

Klepněte pro větší obrázek 

Ač jsou 805 D3 přeci jen trošičku směrové, není zase tak moc složité najít s nimi ideální umístění. Pak se vám odmění krásně vykreslenou, skálopevnou zvukovou scénou zcela oproštěnou od hmoty ozvučnic. Třeba orchestr v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie s Václavem Neumannem za dirigentským pultíkem byl nádherně roztažený až za hranice korpusů a bylo už i zřetelné, která nástrojová sekce je před či za kterou, lokalizace byla suverénní a hudba jako kdyby šla dokonce i z prostoru nad reprosoustavami.

Klepněte pro větší obrázek

Spíše než muzikální jsou Bowers&Wilkins 805 D3 přesné a precizní, konkrétní a nesmlouvavě perfekcionistické. Nečekejte od nich tedy žádnou shovívavou muzikálnost. Přestože tedy se svou přímostí předaly informace o poněkud pískovitých a přeostřených činelech, poněkud ostrých kytarách, ale i řádně hutném, konturovaném basu v "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9), bylo radost je poslouchat. Nebylo to vždy příjemné, protože ostrý činel prostě zazní jako ostrý činel a agresivní kytara vás řízne do ucha právě tak, jak to zvukař zařídil, ale to nevadí. utažený, precizní, energický a s nadhledem podaný, rytmický zvuk vás uhrane svou bezprostředností.

Verdikt

Bowers&Wilkins 805 D3 se svým zvukem navrací k ideálu studiové přímosti a díky novým technologiím jsou ultra čisté, ultra transparentní, pevné jako skála, mají skvělé rozlišení a navíc všechny své vlastnosti dokázaly vtěsnat do kompaktních rozměrů - nejen fyzických, ale i zvukových, takže vše drží pohromadě. Ve větších prostorách se, pravda, už maličko ztrácí, ale v menších jsou naprosto fascinující a mají i řádnou basovou odezvu.

Klepněte pro větší obrázek

Překypují energií, švihem, drajvem a úderností, ukážou vám, co je a co není ve vaší nahrávce a vašem systému a když je pořádně nakrmíte, jsou uhrančivě samozřejmé a nakažlivě přímé, odhrnující zábrany mezi vámi a nahrávkou. Hledáte-li excelentní, dospělé malé monitory a víte co to přesně znamená, vězte, že nové 805 D3 byste rozhodně měli zařadit do nejužšího seznamu.

Klady

+ jsou nádherně elegantní
+ kompaktní provedení a velký rozsah
+ utažený důraz a velká dynamika
+ suše přesná a čistá artikulace
+ transparentnost
+ kontrola basu

Zápory

- oproti minulé generaci cena stoupla opravdu hodně

Bowers&Wilkins 805 D3

Cena orientační: 159 980 Kč

Zapůjčil: Eurostar Ostrava

  • 2-pásmová basreflexová reprosoustava
  • Měniče 1× ø25mm vysokotónový s diamantovou membránou, 1× ø165mm středobasový s Continuum membránou
  • Frekvenční pásmo 34Hz až 35kHz
  • Frekvenční rozsah (+/-3dB od referenční charakteristiky) 42Hz až 28kHz
  • Citlivost (v ose při 2.83Vrms) 88dB SPL (2.83Vrms na 1m)
  • Jmenovitá impedance (min) 8 ohm (minimum 4.6 ohm)
  • Doporučený výkon zesilovače 50W – 120W do 8 ohm
  • Max. doporučená impedance kabelu 0.1 ohm
  • Hmotnost 12.6kg

Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice, článek byl převzat z Hi-Fi Voice

Témata článku: Testy, Hi-Fi, Reproduktory, Test, Xavian, Bowers & Wilkins

Určitě si přečtěte

Joker: Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta [recenze filmu]

Joker: Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta [recenze filmu]

Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta a násilné revolty, kterou tento neuspokojivý stav společnosti vyvolává. Joaquin Phoenix a jeho oscarová kreace v tíživém psychologickém dramatu.

5 Marek Čech

Ad Astra: Brad Pitt ve sci-fi o cestě k vnějšímu okraji sluneční soustavy [recenze filmu]

Ad Astra: Brad Pitt ve sci-fi o cestě k vnějšímu okraji sluneční soustavy [recenze filmu]

Inteligentní sci-fi o vzdálenostech mezi planetami i lidmi, v níž režisér James Gray umně propojuje osobní, psychologickou linii vyprávění s tou žánrovou, epickou.

2 Marek Čech

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbar.

9 Jaromír Puk

SillverCrest Bluetooth s ANC: levná sluchátka s aktivním potlačením hluku z Lidlu [test]

SillverCrest Bluetooth s ANC: levná sluchátka s aktivním potlačením hluku z Lidlu [test]

Jezdíte denně půl hodiny vlakem a nechcete utrácet deset tisíc za značková sluchátka? Ano, jde o levný model, ale za 1 490 Kč jsou téměř dokonalá. Po mechanické stránce svoji cenu překročí, ANC odstraní otravné hučení, jen zvuk už odpovídá ceně.

6 Jakub Michlovský

Vybrali jsme 20 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme 20 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Bezdrátová sluchátka už dokážou nabídnout kvalitní zvuk, dlouhou výdrž. Vybrat si můžete z dostupných modelů kolem tisíce korun, ti náročnější si rádi připlatí nejen za kvalitnější zvuk, ale i za aktivní potlačení okolního hluku.

39 Jaromír Puk

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Marek Čech