Čarovný les: recenze filmu

27. března 2015
TWEET SDÍLET
Čarovný les: recenze filmu
Zábavná a lehce úchylná hra s pohádkovými konvencemi a mýty v druhé půli ústí do jejich radikální dekonstrukce. Studio Disney překvapilo.

Ve vleku svých přání

Popelka (Anna Kendrick) chce jít na ples. Její nevlastní sestry  Florinda (Tammy Blanchard) a Lucinda (Lucy Punch) si chtějí vzít prince (Chris Pine) a neváhají tomu obětovat část paty nebo konečků prstů. Locika (Mackenzie Mauzy) chce poznat jiný svět, než je ten ve věži. Jack (Daniel Huttlestone) chce prodat svoji krávu. Červená Karkulka (Lilla Crawford) chce donést babičce obsah svého košíčku.

Pekař (James Corden) a jeho žena (Emily Blunt) touží po dítěti. Čarodějnice (Meryl Streep) chce zpět svou krásu. Aby došlo ke zlomení její kletby, musí jí pekařský pár přinést čtyři věci. Krávu bílou jako mléko, plášť rudý jako krev, vlas žlutý jako kukuřice a střevíček čistý jako zlato. A to vše za tři dny, než odbije půlnoc.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kdo jsou vlastníky nebo nositeli těchto pro Čarodějnici důležitých propriet, jistě tušíte. Postavy je v lese ztrácejí, znovu nalézají, usilují o jejich získání, směňují je a přitom se neustále potkávají a navzájem se nějak ovlivňují. Při snaze naplnit svá přání ožívají v novém a někdy velmi zábavném světle. Stejně jako známé pohádky, z jejichž konfrontace těží humor snímku.

Pedofilní vlk a Modří tanci u vodopádu

Červená Karkulka si od pekařů ráda pro babičku (a především pro sebe) vezme víc, než by jí oni sami rádi dali. Ve Vlkovi (Johnny Depp) její přítomnost v lese probouzí pedofilní sklony. A aby toho nebylo málo, tak po jejím plášti prahne i Pekař. Způsob, jakým se ho snaží zmocnit, vyvolává podobné konotace, jako když jí nadbíhá Vlk.

Popelka jde na ples třikrát ve stejných šatech, což nás může vést k domněnce, že řeči její nevlastní matky (Christine Baranski) a nevlastních sester o holce umouněné nejsou tak úplně od věci. Nebo tenkrát neexistovala přísná módní policie, která by takové faux pas hned na druhý den naprášila v bulváru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dvojice bratrů, princů, z nichž ten druhý (Billy Magnussen) najde zalíbení v Rapunzel (česky Locika), si u vodopádu vystřihne výborný duet. V něm se vyznávají z trápení, jež jim způsobují jejich vyvolené. Utrpení, které při tom zažívají jejich machistické povahy je neskonalé, což demonstrují strháváním si košil z hrudi. Když k tomu připočtete, že při tomto muzikálovém číslu dělají podobné pohyby jako dvojice Modern Talking ve svých klipech, není divu, že tím obstarávají možná nejzábavnější muzikálové číslo filmu.

Happy endem to nekončí

Všechny přání jsou na konci druhé třetiny dvouhodinového filmu naplněny, ale happy endem to zatím nekončí. Objevuje se totiž nebezpečí vnější i vnitřní. To vnější spočívá v přítomnosti ženy obra (Frances de la Tour), která chce pomstít smrt svého manžela. Ten se na Zem vydal poté, co mu Jack, který vylezl do nebes po fazolovém stonku, ukradl harfu.

Vnitřní nebezpečí představuje pro postavy jejich vlastní já, které není spokojené s tím, čeho dosáhlo. Popelka se na zámku trochu nudí, princ se ukáže, že není tak monogamní, jak by se na novomanžele slušelo a tak dále. Do toho přichází pustošivá síla obryně, která chce, aby jí lidé v království vydali toho, kdo může za smrt jejího manžela.

Postavy se vrací ze svých zničených obydlí zpět do lesa a začínají hledat viníka i oběť, která má být předhozena jako odpustek za to, že se oni vyvléknou ze své odpovědnosti za stav, v němž se království nachází. Ukazují se důsledky jejich přání, a kam vedlo sobecké trvání na jejich naplnění.

Godzilla v pohádkovém lese

Mění se i žánr. Z rozverné hry s pohádkovými konvencemi se film překlápí do něčeho, co vypadá jako by katastrofická Godzilla vstoupila do pohádkového světa a přinesla jen zmar. Tomu odpovídá i zvýšený počet obětí na životě. Umírají matky, babičky i nevěrné ženy, zůstávají sirotci.

Les už není oním zábavným místem setkání z prvního dějství, ale mnohem víc se v něm obnažují stinné stránky lidských povah. Otec chce opustit své čerstvě narozené dítě a zachovat se tak stejně nezodpovědně jako jeho otec. Princ si zkouší své libido na vdané ženě, která mu podléhá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vše nakonec ústí do toho, že postavy, které přežijí nebo se v nastalém chaosu někam neztratí, založí jakousi rodinnou komunu, v níž dojde k redefinici nebo přeskupení partnerských a rodičovských vztahů. Jaký zmatek to vyvolá v dětských divácích, si asi každý domyslí. Ten dospělý by ale mohl ocenit, že se zde pohádkový námět mnohem víc přibližuje reálnému život, v němž vztahy také vždy nekončí happy endem. A tím, že „pokud neumřeli, žili spolu šťastně až do smrti“.

Přílišné krácení druhé půle

Problémem je, že ne všechny motivace a dílčí momenty, jež vedly k proměně charakteru vyprávění, jsou ve filmu zmíněny. Film měl být o půl hodiny delší a ony dvě dějství měly být v poměru 1:1. Takto kvůli podstatnému krácení druhého dějství divadelní verze došlo k tomu, že mnoha divákům bude chování postav připadat nepochopitelné nebo přinejmenším rozporuplné.

Scenárista si celou dobu vypomáhá hlasem vypravěče, ale ani jemu se nedaří dovyprávět například příběh Lociky, který nakonec ve filmu vyznívá zcela do ztracena. Podobně se tomu ve finále děje i s princem v podání Chrise Pinea.

Spousta věcí v důsledku krácení nebo ne úplně šťastně zvoleného adaptačního klíče nebyla zmíněna nebo dovedena do konce, což považuji za asi největší mínus tohoto filmového převedení muzikálové předlohy.

Tři oscarové nominace

Všechny ostatní složky ale musím pochválit. Herci do svých rolí typově velmi dobře zapadli a kombinace jmen hvězdných, těch o něco méně i debutantů (Lilla Crawford jako Karkulka) spolu funguje ve vzájemné symbióze. Všichni dobře hrají i zpívají, i když se připravte na to, že žádné zpěvné „Žili byli bratři tři“, které se vám ani po měsících nepodaří dostat z hlavy, tu nenaleznete.

Melodie Stephena Sondheima jsou harmonicky i melodicky mnohem složitěji vystavěné a i díky tomu je třeba hercům vzdát hold za to, jak je zvládli. Zpívá se tu skoro pořád, v závěrečné třetině, kdy vyprávění temní, jednotlivé melodie působí rytmičtěji a úderněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vizuální stránka vám dá zapomenout, že sledujete muzikálový tvar. Je výpravná, se spoustou triků a kostýmů, jež má na svědomí Colleen Atwood, která pracovala i na Burtonově Alence. Kamera, střih, osvětlení lesa, středověké stavení, to vše dokonale naplňuje rysy velké filmové podívané. Ocenila to i filmová akademie, kde film získal tři oscarové nominace (výprava, kostýmy, herečka VR - Meryl Streep).

Na studio Disney poměrně odvážné

Při inscenování muzikálových čísel režisér Rob Marshall nezapře svou minulost broadwayského choreografa, kterou už zužitkoval v předchozích dvou muzikálových adaptacích. V Chicagu a v Nine, které je variací na slavný film Federica Felliniho 8 ½.

V Nine existenciální námět osobní i profesní krize umělce zabalil do přitažlivé videoklipové MTV fazóny. V Čarovném lese postmoderní eklektickou hru s pohádkovými konvencemi posunul směrem k dospělejšímu, tíživějšímu a psychologičtějšímu vyznění. A to tak radikálně, že mu to mnozí mají za zlé. Nepatřím k nim a naopak jsem velmi příjemně překvapen, do jak odvážného počinu se studio Disney pustilo. Pro děti to asi příliš není, ale dospělí by mohli onen lehce bizarní ráz celé podívané ocenit.

Čarovný les

  • Žánr: muzikálová adaptace
  • Původní název: Into the Woods
  • www.movies.disney.com/into-the-woods/
  • USA 2014
  • Scénář: James Lapine (podle muzikálové předlohy Jamese Lapina a Stephena Sondheima)
  • Režie: Rob Marshall
  • Hrají: Anna Kendrick, Johnny Depp, Chris Pine, Emily Blunt, James Corden, Meryl Streep, Mackenzie Mauzy, Christine Baranski, Daniel Huttlestone, Lilla Crawford
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 02. 04. 2015
Čarovný les
film   8

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze, Marshall

Určitě si přečtěte

Na nože: Daniel Craig jako americký Hercule Poirot [recenze filmu]

Na nože: Daniel Craig jako americký Hercule Poirot [recenze filmu]

Daniel Craig v hravé, chytré a zábavné variaci na poirotovské nebo holmesovské příběhy s excentrickými detektivy s geniálními deduktivními schopnostmi.

7 Marek Čech

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino pod stromeček

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbary.

17 Jaromír Puk

Nejmenší 48” 4K OLED televizor Sony nebude nijak ošizený a slibuje prémiovou kvalitu [CES]

Nejmenší 48” 4K OLED televizor Sony nebude nijak ošizený a slibuje prémiovou kvalitu [CES]

Velmi očekávanou novinkou pro rok 2020 jsou menší 48" (122 cm) OLED televizory, které doplní stávající 55" modely. I když v současné době zájem směřuje k úhlopříčkám 65" a větším, stále je dost lidí, kteří chtějí maximálně 50" model.

11 Jaromír Puk

16 nejlepších žánrových filmů roku 2019 – akční, sci-fi, komiksové adaptace, horory a thrillery

16 nejlepších žánrových filmů roku 2019 – akční, sci-fi, komiksové adaptace, horory a thrillery

John Wick 3, Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, Ad Astra, Terminátor: Temný osud, Avengers: Endgame, Captain Marvel, Slunovrat, Krvavá nevěsta, Složka 64. Druhý výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v našich kinech.

5 Marek Čech

DVB-T2: často kladené dotazy a řešení problémů s novým digitální vysíláním

DVB-T2: často kladené dotazy a řešení problémů s novým digitální vysíláním

Pokud nemůžete už naladit ČT D/ART, tak se připravte, že vám zmizí ČT Sport. Důvodem je přechod z DVB-T na nové digitální vysílání DVB-T2. Poradíme, jak to vyřešit, případně jaké problémy vás mohou potkat.

105 Jaromír Puk

Irčan: Robert De Niro, Joe Pesci a Al Pacino v epické gangsterce Martina Scorseseho s oscarovými ambicemi

Irčan: Robert De Niro, Joe Pesci a Al Pacino v epické gangsterce Martina Scorseseho s oscarovými ambicemi

Příběh o přátelství, zradě a loajalitě k mafii se silným katarzním vyústěním se stává jedním z nejlepších filmů letošního roku a Scorseseho návratem k žánru i hercům, jež ho pomáhali spoluvytvářet.

12 Marek Čech