Chord CPM 2650: integrovaný High-End zesilovač z Velké Británie [test]

7. května 2019
TWEET SDÍLET
Integrovaný zesilovač Chord CPM 2650 je působivý kus techniky - zvenku schválně působivý a excentrický. Zvukově je to pak ale čistokrevný Brit, byť technicky precizní a zaměřený na realističnost, čistotu a autoritu. Vybízí k dalšímu a dalšímu objevování nových i starých nahrávek a o tom to má v high-endu ideálně být

Plusy

  • puristicky čistý a přímý zvuk
  • až překvapivá kontrola a konkrétnost
  • dynamika
  • konstrukce
  • rychlost

Minusy

  • estetika a s ní spojené neintuitivní ovládání je něco, nač je třeba si zvykat
  • někdy může být zvuk trochu technický
  • cena
9/10
Hodnocení

Značka Chord Electronics z okolí britského Maidstone na jihovýchodě Spojeného království (kde je hustota významných audio výrobců na metr čtvereční až podezřele vysoká) je takovým společným dítkem šéfa Johna Frankse a jednoho z nejrespektovanějších a nejinvenčnějších vývojářů digitálních obvodů Roba Wattse.

Klepněte pro větší obrázek

Právě proto je Chord, malá manufaktura, která do posledního šroubku vyrábí vše v UK, jedním z vládců světa D/A převodníků. Ale bylo by chybou myslet, že tam nabídka Chord končí - naopak, v jejich portfoliu je vše od CD přehrávačů přes integrované až po dělené zesilovače.

Základem nabídky zesilovačů je "plnoformátový" integrovaný zesilovač CPM 2650 - i když láska k maličkým strojům je patrná i tady, protože minimálně třetinu přístroje tvoří "lešení" nožiček a vzpěr, v nichž je teprve uchycen blok zesilovače, jakkoliv to za klasicky provedeným čelním panelem není patrné.

Vzhled a konstrukce

Chord má naprosto jasně rozlišitelný designový rukopis a platí to rozhodně i pro CPM 2650. Zepředu kolem ostře řezaného čelního hliníkového panelu opatrně stříbrné nožičky s gumovými čepičkami dole a adekvátními prohlubněmi nahoře - díky tomu lze komponenty pohodlně "stohovat".

Vpředu toho pak mnoho není - krom lesklé destičky s logem jsou tu dva neméně lesklé kruhové ovladače pro úpravu hlasitosti a vyvážení kanálů, mezi nimi je nenápadné tlačítko pro spuštění a přímo vprostředku je vertikální linie tvořená trojicí tlačítek popsaných jen S, B a A.

Klepněte pro větší obrázek

Až kryptografické a ne úplně intuitivní provedení ovládacích prvků je totiž další z charakteristik elektroniky Chord. Každopádně jde primárně o přepínač vstupů (jak A, tak B, protože zesilovač má dvě sběrnice, připojené na dva různé linkové výstupy a tak lze tvořit dost komplexní systém a zatímco třeba posloucháte jeden vstup, můžete nahrávat druhý). Na čelním panelu je ještě nevelký displej s pěti znaky.

Zadní panel je vyvedený pěkně podobně "zašifrovaným" způsobem jako panel přední - je tu hlavně spousta chladících žeber a do prostoru mezi nimi se vešla ve spodní řadě napájecí zásuvka, vlevo od ní dva páry klasických pěkných reproterminálů a vpravo od ní cinchový pre-out výstup pro případný druhý koncový stupeň.

V horní řadě se nachází pět párů linkových cinchových vstupů s tím, že první dva mají i alternativu v podobě XLR konektorů, poslední dva zase fungují jako klasická pásková smyčka, takže mají i výstupní linkové podoby. Navzdory moderním trendům a zkušenostem firmy v digitálním světě ale na CPM 2650 nenajdete jediný digitální vstup.

Klepněte pro větší obrázek

Jak už bylo řečeno, CPM 2650 je klasicky velkým integrovaným zesilovačem - při šířce 42 cm, výšce 13,3 cm a hloubce 35,5 cm ale váží jen 16 kg, což je podezřele málo s ohledem na kvalitu zpracování.

Odpověď na jakoukoliv nejistotu dá nahlédnutí do specifikací - i CPM 2650 totiž používá pro Chord typický spínaný vysokofrekvenční napájecí zdroj, protože je to de facto zjednodušená a do jednoho šasi uložená kombinace předzesilovače CPA 2500 a koncového stupně SPM 650. Není tu tedy žádný velký klasický toroid, ale naopak několik různých transformátorů na EI jádře pro jednotlivé sekce. Napájecí část v přední polovině stroje je od signálových obvodů v zadní části oddělena poctivou příčkou.

Panasonic TX-65FZ950E: OLED z rodu královského [test 4K HDR TV]

Panasonic TX-65FZ950E: OLED z rodu královského [test 4K HDR TV]

Ještě letos jsme dostali do testu OLED, který by měl být pokračovatelem linie výrazně obrazově kvalitních televizorů. Nejvyšší model nabízí nejen THX certifikaci obrazu, ale také integrovaný soundbar Technics.

Zesilovač dává na výstupu poctivých 120 Wattů na kanál do 8 ohm a to ve třídě A/B. Do poloviční zátěže umí CPM 2650 dát 170 Wattů. Krom svižného napájecího zdroje je to i díky MOSFET tranzistorům, které si Chord sám vyvíjí a nechává vyrábět na zakázku. Signálové obvody jsou pak plně symetrické, regulaci hlasitosti má na starosti potenciometr ALPS Blue Velvet.

CPM 2650 má pak celkově velmi solidní technické parametry - souběh kanálů se drží v toleranci 0,01 dB, separace kanálů je lepší než 85 dB a odstup signálu a šumu je lepší než 93 dB. Je prostě znát, že jde o poctivě navržený stroj.

Jak to hraje

Chord CPM 2650 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde se přehrávalo primárně z Chord One a přes kabeláž řady Cardas Cygnus jsme poslouchali ELAC Adante AF-61, ELAC Adante AS-61 a také třeba ELAC Vela BS403. K porovnání byl k dispozici mimo jiné McIntosh MA252 nebo třeba Accuphase E-470 či Accuphase DP-430.

Jamo D 590 SE: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Jamo D 590 SE: sloupové Hi-Fi reprobedny s velkým zvukem [test]

Reprobedny Jamo D 590 SE jsou poměrně specifické reprosoustavy - najdou se v nich totiž zejména ti, kteří mají rádi všeho hodně. Hodně zvuku, hodně basu, hodně "hmoty", hodně materiálu - ale třeba i (poměrně) hodně hlasitosti nebo hodně velkou vzdálenost, z níž se poslouchá. Jsou značně specifické, ale ve správných podmínkách umí být zajímavé.

Tak, jak opulentně, exoticky a výrazně se zesilovač tváří navenek, tak spořádaný a realisticky "při zemi" je po zvukové stránce. Pokud je něco vysloveně dominantní, je to jeho rychlost a kontrola, nezvykle suverénní na danou cenovou relaci i na poměry integrovaných zesilovačů - je fakt, že linka kontrabasu v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) byla až trochu suchá a přeci jen lehce technická (nicméně ne tak, že by to byl jen vysloveně stroze informativní zvuk), ale ta dávka samozřejmosti, tuhosti, pevnosti a hlavně razance, údernosti a konkrétnosti, to je spolu se skvěle přesnými konturami něco, co mnoho integráčů nenabízí. Je to zvuk prostý manýrů, prostý efektů a přesto respektující realistickou barvu nástroje, nepotlačující jeho energii, ale ani ji nijak nezdůrazňující. Je to pravý britský přirozený zvuk s nadstandardní schopností udržet vše pevně v rukou a to s jakýmikoliv reprosoustavami.

Taktéž ve středním pásmu, třeba u zpěvu The Singers Unlimited v jejich "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2), bylo cítit pečlivě zaříznuté kontury, na danou ligu mimořádně příkladnou transparentnost a konkrétnost. Pravda, hlasy nemají takovou tu bohatou vřelost, tu barevnost, která se pěkně poslouchá, je to trošičku studenější, nebo spíše naprosto neutrální podání, ale skvěle čitelné a působivě energické, chce se trochu říct až koncertní.

AQ Wega 55 MKIII: výborné české třípásmové Hi-Fi reprobedny [test]

AQ Wega 55 MKIII: výborné české třípásmové Hi-Fi reprobedny [test]

Wega 55 MKIII vás patrně neuchvátí žádnou jedinou charakteristikou. Jsou však po všech stránkách vyvážené, hrají prostě všechno, snadno a přesvědčivě. To je to, proč stojí za to. Tohle je zkrátka dobré zaplatitelné Hi-Fi, které k zábavnosti nepotřebuje žádné pozlátko.

Nekompromisně "rovný" a nestranný, technicky brilantní přednes měly i nejvyšší tóny - třeba cinkot vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona a Chicka Corey ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) zněl nesmírně jasně a konkrétně, vybroušený, znělý a zaostřený, bohatý na jemné nuance, a náramně čisťounký. Pravda, každá případná nectnost systému nebo nahrávky tu jasně vyjde najevo a zesilovač je v tom relativně nekompromisní, nicméně na skvělých nahrávkách prostě skvěle realistický.

Dominantním vjemem reprodukce je ale rozhodně trojice vlastností - síla, dynamika a rychlost. Díky tomu je na poměry integrovaných řešení působivé podání elektronické "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384). Je tu až koncertní energie, suverénně protlačené skrze prakticky libovolné reprosoustavy, elektronický beat má rytmus, má sílu, má živelnou autoritu a tlačí, tlačí a tlačí, takže čistočistý zvuk vás svou naléhavostí snadno strhne. Opět, je to trochu tvrdší a mimořádně autoritativně kočírované, ale působivé.

Také rozlišení nelze popsat jinak, než jako působivé - není to snad tím, že by zesilovač z "Feeling Yourself Disintegrate" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) vytáhl nějaké doposud neslyšené informace, ale ve své cenové hladině boduje přesvědčivou transparentností, svižností a tím, jak čisťounce díky pocitu, že všechno je posazeno kupředu a všechno je velmi, velmi jasné a konkrétní, tak jak čisťounce díky tomu působí. Každý nástroj má svou pevně vedenou linku, formálně precizní a konkrétní, zvuk splňuje už i velmi přísné high-endové standardy, byť pro někoho jistě budu už trochu daleko v analytickém spektru.

Bowers&Wilkins 603: povedené sloupové Hi-Fi reprobedny od anglické legendy [test]

Bowers&Wilkins 603: povedené sloupové Hi-Fi reprobedny od anglické legendy [test]

Jeden z největších světových producentů hi-fi je znám nejen právě pro objemy produkce, ale i pro její kvalitu. Nová generace šestistovek v některých ohledech nasazuje vysoké standardy v poměry k cenovce. Možná, že totiž nemají sloupky 603 hřmotný a obří bas, ale to je tak jediné, co na nich někdo mohl najít. Tohle je vyvážený, precizní moderní zvuk ve vyváženém, moderním obalu.

Velmi, velmi autoritativní kontrola a skálopevná prezentace pomáhají přesvědčivě načrtnout hudební scénu - nástroje Theloniuse Monka a Johna Coltranea v "Ruby, My Dear" ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla zasazeny pevně v pravolevém i předozadním směru, jako vyříznuté v čistém a průhledném vzduchu, pevné, čisté, zřetelné a vůbec technicky precizní.

Aurora a její "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) byly hodně plnokrevné, hodně energické, až dravé, zvuk byl pevný jako skála a zesilovač přes svou výstřední estetiku nabídl plnokrevně high-endový pocit prakticky ideální neutrálnosti. Všechno bylo příkladně poskládané, energické, dynamické a rytmické. Ne muzikální, ne hezké, ne přehnaně technické, ale rozhodně zaříznuté, zaostřené a přímočaré.

Verdikt

Integrovaný zesilovač Chord CPM 2650 je působivý kus techniky - zvenku schválně působivý a excentrický, okázale jiný, byť výtečně vyrobený, jak se sluší a patří. Také konektivita odpovídá všem rozumným nárokům a snad jen trochu komplikovaná odlišnost a jistá neintuitivnost ovládacích prvků (byť rozhodně ne nepřekonatelná), typická pro většinu produktů Chord, může být trošku otravná.

Zvukově je to pak ale čistokrevný Brit, byť technicky precizní a zaměřený na realističnost, čistotu a autoritu, na energii v až koncertní míře a na to, aby se v této transparentně přímočaré podobě protlačil bez váhání prakticky jakýmikoliv reprosoustavami. A ono to funguje - přes jistou techničnost a CPM 2650 dá poslouchat neúnavně a vybízí k dalšímu a dalšímu objevování nových i starých nahrávek a o tom to má v high-endu ideálně být.

Chord CPM 2650

Cena: 170 000 Kč

Zapůjčil: AV Center

  • Výstupní výkon: 120 W RMS na kanál (0,05% zkreslení, 8 Ohmů)
  • Frekvenční rozsah: 0,8 Hz - 46.000 Hz (-1 dB)
  • Odstup signál/šum: > -103 dB
  • Separace kanálů: > 80 dB
  • Rychlost přeběhu: 70 V na us (1kHz, 20 V obdélníkový pulz)
  • Rozměry: 480 x 355 x 173 mm
  • Hmotnost: 16 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice.

Témata článku: Testy, Hi-Fi, Zesilovače, Recenze, High-End, Chord

Určitě si přečtěte

Joker: Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta [recenze filmu]

Joker: Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta [recenze filmu]

Pád do hlubin šílenství na pozadí rozpadajícího se velkoměsta a násilné revolty, kterou tento neuspokojivý stav společnosti vyvolává. Joaquin Phoenix a jeho oscarová kreace v tíživém psychologickém dramatu.

8 Marek Čech

TCL 55DC760: 4K HDR všeuměl za lidovku nejen pro geeky [test LCD TV]

TCL 55DC760: 4K HDR všeuměl za lidovku nejen pro geeky [test LCD TV]

Otestovali jsme cenově dostupný televizor méně tradiční značky, nicméně s velmi zajímavou výbavou.

24 Alexandr Bray

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

15 Marek Čech

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Chcete se s námi podívat, kam zvuk v malém těle bude schopen zajít? V testu máme Bose Soundbar 700. Ano Bose, o kterém se tvrdí, jak je schopen nadupat plnohodnotný kvalitní zvuk do malých bedýnek. Uvidíme.

15 Alexandr Bray

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

S novým Shieldem jsme mohli strávit pár hodin a získat tak nejen technické specifikace, ale i pár prvních dojmů. Na trh přichází právě nyní.

29 Tomáš Holčík